Gå til innhold

Tror jeg er i ferd med å bli deprimert. Den forbannede ammingen!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn på snart 6 uker. Vi har bokstavelig talt prøvd alt, fullammet til nå. Vi har vært gjennom bakteriell mastitt i begge bryst, klipp av tungebånd, ammepoliklinikk, ammehjelper, overproduksjon, sopp, nå for lite melk fordi han har fått brystvegring, påvist KISS-syndrom, vært hos kiropraktor. Jeg tror jeg blir gal! Det er et helvette, hver amming er en kamp og nå får han ikke lenger i seg mat fordi han ikke får tak. Var akkurat likt med storesøsteren for to år siden. Har lest meg opp på alt mellom himmel og jord for at det ikke skulle skje igjen, men her er vi. Tunga er fortsatt for stram, men nytt klipp vil koste oss 4-5000 i reise og klipp, noe vi ikke har råd til. Jeg kjenner jeg begynner å mislike babyen min, føler sterkt at jeg er defekt som ikke klarer å amme mitt eget barn. Ungen hyler i timesvis av gangen og jeg og samboeren er nær ved å kverke hverandre. Jeg VET jeg må gi opp nå og gi mme før jeg klikker totalt, men det sitter så langt inne. Jeg føler meg så mislykket, føler jeg mister tilknytningen til barnet mitt og alt er bare dritt. Med forrige barn endte jeg opp med å fullpumpe i over ett år, dag og natt gikk med til pumping og vi var ikke ute av huset omtrent pga dette. Hva pokker feiler det meg som gjør at jeg ikke klarer å gi opp? Sitter ved pumpa og griner midt på natta. Kan dere gi meg en jævla pep-talk så jeg kan stoppe med dette hysteriet? 

Anonymkode: f7122...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fint å amme når det fungerer,men når det fungerer så dårlig som dette er det bedre å gi mme. Jeg har ikke hørt om noen som har gått over til mme etter å ha strevd med ammingen som har angret i ettertid, men jeg har hørt om flere som har angret på at de brukte alt for mye tid og energi på å amme eller pumpe. 

Gi det du har av morsmelk, så fyller du på med mme.

Anonymkode: 0770a...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en sønn på snart 6 uker. Vi har bokstavelig talt prøvd alt, fullammet til nå. Vi har vært gjennom bakteriell mastitt i begge bryst, klipp av tungebånd, ammepoliklinikk, ammehjelper, overproduksjon, sopp, nå for lite melk fordi han har fått brystvegring, påvist KISS-syndrom, vært hos kiropraktor. Jeg tror jeg blir gal! Det er et helvette, hver amming er en kamp og nå får han ikke lenger i seg mat fordi han ikke får tak. Var akkurat likt med storesøsteren for to år siden. Har lest meg opp på alt mellom himmel og jord for at det ikke skulle skje igjen, men her er vi. Tunga er fortsatt for stram, men nytt klipp vil koste oss 4-5000 i reise og klipp, noe vi ikke har råd til. Jeg kjenner jeg begynner å mislike babyen min, føler sterkt at jeg er defekt som ikke klarer å amme mitt eget barn. Ungen hyler i timesvis av gangen og jeg og samboeren er nær ved å kverke hverandre. Jeg VET jeg må gi opp nå og gi mme før jeg klikker totalt, men det sitter så langt inne. Jeg føler meg så mislykket, føler jeg mister tilknytningen til barnet mitt og alt er bare dritt. Med forrige barn endte jeg opp med å fullpumpe i over ett år, dag og natt gikk med til pumping og vi var ikke ute av huset omtrent pga dette. Hva pokker feiler det meg som gjør at jeg ikke klarer å gi opp? Sitter ved pumpa og griner midt på natta. Kan dere gi meg en jævla pep-talk så jeg kan stoppe med dette hysteriet? 

Anonymkode: f7122...b2f

Kast pumpa, kjøp pulver, begynn å mate ham med kopp eller skje, overlat så mye du kan av matingen til far, og prøv å kose deg med babyen.

Jeg fikk aldri ut en dråpe melk ved pumping, så jeg er stum av beundring over dem som kan... Hvis det er viktig for deg: pump bittelitt, f eks nok til ett måltid pr dag, og gi resten Nan. Ikke ødelegg forholdet til babyen.

Anonymkode: b9c47...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamming før amming!

Det satt enormt langt inne med å gi mme på andremann her også. Men etter ca ti flasker, så erstatter tilfredsheten håpløsheten. Gi brystet som kos og flaske som mat. Mme er en god erstatning og ikke et nederlag! Hvis du ønsker å prøve å få litt mer melk så funket afripan og syntocinin for meg den tredje gangen. Men igjen, husk at det viktigste er at baby for mat og har en glad mamma (og pappa). Fordelene med flaske er jo at dere kan dele på nettene, baby sover lengre, du vet hvor mye barnet får i seg, du blir mer fri til å gjøre egne ting mm. Tenk positivt! Dette ordner seg 😊 Klem fra ei som kjenner frustrasjonen

Anonymkode: bfffb...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRIT I Å PUMPE!!! Jeg mener det!!! 

Herregud for et styr! Fullstendig unødvendig. Jeg anger sånn på at jeg stresset sånn med det tullet der med begge mine. Nå er begge to store, 9 og 13år. Det som var så "livsviktig" da de var babyer betyr jo INGENTING nå. Det hadde klart seg akkurat like godt om jeg hadde kuttet ut ammmngen og morsmelken da det faktisk ikke funket og gått over på mme og KOST meg med babyen min.

Istedenfor gikk det først året til stress, mas, gråt (fra mor og barn) det er ikke verd det!! 

Nå går du ut og kjøper mme, og bestemmer deg for at du skal ha gode minner fra babyen din sitt første år. 

Å amme føles livsviktig når du står i det, men i den virkelige verdenen så er det kun deg det er viktig for. Babyen bryr seg ikke og jeg skal love deg at tilknytning har ingenting med amming å gjøre. Gjør matsituasjonen til en kosetid hvor du legger babyen tett til deg, pjusket og koser og har blikkontakt med den lille. Kos dere med flasken og nyt tiden, vips er babyen stor og da skal jeg love deg du angrer på at du kastet den bort på puppestyr. 

Anonymkode: 53a29...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære du! Jeg forstår deg så godt. Amming kan oppta 24 timer av døgnet. Jeg slet meg fullstendig ut og holdt på å gå utfor stupet. Da satte samboeren min foten ned (med støtte av helsesøster) og sa at min helse både fysisk og psykisk var viktig for at vi skulle klare å ta vare på babyen og at amming måtte vi droppe. Jeg klarte ikke si stopp selv. Jeg er takknemlig i dag, for det gjorde at jeg kom meg ovenpå igjen. Jeg kunne begynne å kose meg med babyen. 

Amming er flott, men ikke for en hver pris! Mors helse er også viktig!!!! Min gutt er i dag 12 år. Frisk, smart, atletisk og god som en land lys sommerdag. Tenk, det blir flotte barn av flaskebarn!

Du er en supermamma som står på for ungene dine! Nå må du passe på at du fortsatt kan være super og det betyr å ta vare på deg selv også! Ikke vær så streng med deg selv, du har gjort en kjempejobb! 

Kjøp inn MME og flasker i dag!!! 

Så får du en stooor juleklem fra en som vet hvordan du har det akkurat nå

Anonymkode: 3cc0d...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen din fortjener å bli mett og slippe å gråte av sult og frustrasjon.

Vær den beste mammaen du kan og begynn med mme. 

Anonymkode: 242bb...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumpet ca 1600 timer med førstemann, så å øke og få ut nok melk klarer jeg om jeg vil. Har kjøleskap og fryser full av melk så nå når han ikke har fått i seg bok fra brystet har jeg selvfølgelig gitt pumpemelk etterpå så han er mett og fornøyd. Men jeg makter ikke gå gjennom det der en runde til, å stå halvsprø å koke pumpeutstyr til enhver tid er bare håpløst. Forrige permisjon ble helt ødelagt av det. Jeg vet jo at jeg må kaste inn håndkleet og kjøpe mme snart om han ikke tar puppen, jeg er bare så utrolig bitter for at det ikke går denne gangen heller! Pokker altså. Det finnes ikke noe jeg ikke har prøvd, men ungen klarer rett og slett ikke å die skikkelig pga tungebåndet og kinket i nakken. Nå tok han puppen tålig greit, men jeg kjenner at hvis det blir mer kaving nå idag så gir jeg opp. Jeg orker ikke gå rundt å føle meg så verdiløs som nå. Vil pumpe litt så han får antistoffer, har en 2-åring som drar med mye hjem fra bhg..Hi

Anonymkode: f7122...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du har mme allerede, kjøp det uansett hvordan det går i dag. Hvis ikke risikerer du å sitte i morgen og være helt fortvilet fordi det er flere dager til butikkene åpnet igjen og du har mulighet for å kjøpe. 

Anonymkode: 0770a...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg - gi flaske! Med sistemann ga jeg opp å kjempe og det var det lureste jeg har gjort. Har slitt med ammingen på alle mine fire og med siste holdt jeg ikke ut mer enn 1 måned. Babyen din vil få nok næring og du vil få tilbake overskuddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærregud stakkars deg! Høres ut som du har vært utsatt for et enormt ammepress! Gi flaske, forrige baby jeg fikk klarte ikke få ordentlig tak og det resulterte i at hun gnagde nesten av brystvortene..skinnlørvene bare hang og dinglet..det var tortur! Føler med deg! Min søster ammet kun den 1 av 5 barn alle di andre har fått flaske med mme pga av at hun orket ikke ammepresset hun var utsatt for med 1. Jeg skal også ha en til og jeg tenker allerede nå på om det ikke bare skal bli et flaske barn fra dag 1..

Anonymkode: 3527d...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i dine sko og angrer på at jeg ikke ga opp tidligere, for det ødela så enormt mye, akkurat slik du beskriver! Det er ikke verdt det! Kast inn håndkleet NÅ, for alles skyld!!

Anonymkode: 0fb4a...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjørt rett på flaske.

Jeg har fire barn og har fått ødelagt babytiden 4 ganger pga amming.

Jeg har lært en ting, for seint. At jeg skulle droppet hele greia og heller kost meg med den lille.

For meg ble amming et helvete.

 

Lykke til💕

Anonymkode: f1c31...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter enda to mislykkede ammeforsøk har jeg sendt mannen ut for å kjøpe mme. Jeg er så forbannet lei nå at det får bare være. Hvilken mme er mildest for magen? Storesøsteren tålte ikke melkeprotein, det gjør han men han blir klein hvis jeg spiser mye melkeprodukter så tenker det er lurt med en mme som har spaltet proteinene ekstra. Hva er forskjellen på NAN HA og NAN sensilac?

Anonymkode: f7122...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter enda to mislykkede ammeforsøk har jeg sendt mannen ut for å kjøpe mme. Jeg er så forbannet lei nå at det får bare være. Hvilken mme er mildest for magen? Storesøsteren tålte ikke melkeprotein, det gjør han men han blir klein hvis jeg spiser mye melkeprodukter så tenker det er lurt med en mme som har spaltet proteinene ekstra. Hva er forskjellen på NAN HA og NAN sensilac?

Anonymkode: f7122...b2f

Du må bare prøve deg fram. Det som mitt barn tåler, tåler kan hende ikke ditt; og motsatt. Fins ingen fasit. Kanskje er ikke magen hens så sart som du frykter? 

Anonymkode: b9c47...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i dine sko for 10 mnd siden, men bare at her så fikk ikke babyen skikkelig tak på brystet og lå bare å suttet. Jeg skjønte at han ikke fikk noe melk ut, men alle på sykehuset og de på ammepoliklinikken sa han hadde fint tak.

Han hadde også gulsott så de første 2 ukene sov han omtrent hele tiden. Hadde samme problem med førstemann så jeg startet med pumpingen på dag 3. Men uansett hvor mye jeg pumpet så økte ikke produksjonen noe særlig. Jeg var et vrak, leste alt om amming, prøvde alt jeg kunne for å få babyen til å drikke fra brystet. Og jeg gråt, gråt og gråt. Hos helsesøster, hos legen, på ammepoliklinikken og hjemme.

Fikk tips om at det kunne være stramt bakre tungebånd, det var det. klippet privat, kostet oss 4000kr. Og han fikk mye bedre bevegelighet i tungen, men han var da 2,5 mnd og var blitt vant til flaske så puppen ville han ikke ha lengre. Og da var jeg så langt nede som jeg kunne være, følte meg som en elendig mor som ikke hadde nok melk til babyen min og ikke fikk han til å amme.

Men så skjedde det noe. Naboen min fikk baby 4,5 mnd etter meg. Og hun fikk heller ikke til ammingen og hun tok det så fint. «Er sånt som skjer» sa hub. Så da begynte jeg å tenke, jeg er da for søren meg ikke en dårlig mor fordi jeg ikke har nok melk eller får til ammingen. Det var vendepunktet. Jeg pumpet i 1,5 mnd til, men stoppet med å prøve å øke melkeproduksjonen og begynte å nye tiden med babyen. Skulle ønske noen hadde bedt meg kaste den helsikens pumpen lenge før jeg fant ut av det selv.

 Du er en god mor, kast pumpen og gi mme. Mamming før amming. Du har prøvd, mer enn hva andre ville ha gjort. Og dessverre så gikk det ikke, men sånn er det noen ganger. Nyt heler tiden med babyen. Mange klemmer til deg ❤️

Anonymkode: 5c7be...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er ikke alltid løsningen. Jeg er veldig for slagordet: "Fed is best!" - så lenge ungen får mat, så er det det beste for ungen! Jeg har flere venninner som av ulike grunner ikke kunne amme - en gikk på medisiner som gjorde at hun ikke kunne amme, to andre fikk det bare ikke til - de prøvde masse forskjellig, men det fungerte ikke for dem. Og de er supergode mødre begge to. 

Høres ut som du trenger å gi slipp på ammingen. Ungen din har mye mer bruk for en mor som er omsorgsfull og kjærlig enn at næringen kommer fra en pupp. Du har gjort en kjempejobb så langt, og jeg håper du finner ut av det! <3 

Anonymkode: 5ab04...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...