Gå til innhold

Er jenta mi sen i utvikling ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vår flotte blide jente er nå 6mnd , hun ruller fra rygg til mage, griper tær. Thats it. Hun har aldri vært så glad i å ligge på magen, men  hadde stor interesse for dette i 2 uker når hun løste koden med rulling da hun var 5,5mnd. Nå vil hun helst ligge på rygg å pusle igjen. Hun kan fint ligge å leke på lekematten, både alene og sammen med meg.

Ser rundt meg så sitter andres babyer uten støtte på 7mnd,  og ifølge helsestasjon så er der 7/8mnd kontroll for da begynner de å bevege seg fremmover. Mi jente ser ikke ut til å ha noe hastverk med dette.

Når begynte ditt barn å åle/ krype og når satt hun / han uten støtte? 

Anonymkode: 95737...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle de bekymringene der de forsvant for ganske nøyaktig 7 år siden, så jeg husker verken når han rullet rundt, løftet hodet selv eller lagde si første brødskive. Men så er det litt av poenget med innlegget mitt også - for det er ikke så himla nøye :)

Alle babyer (og folk generelt) er ulike. Vi utvikler oss ulikt, og noen ruller først, noen prater først, noen går sist. At et barn på 6 mnd kan ha så mye sen utvikling ser jeg egentlig ikke for meg i det hele tatt, for hva er vel "regelen" ? 

Kos deg med jenta di :D

Anonymkode: 035ce...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at hun rett og slett er litt lat og det er mer behagelig å slippe å løfte hodet. Det finnes leker som oppfordrer babyen til å ligge på magen,har du prøvd det? Sånn marihøne-snurrebrett med lekematte

Anonymkode: c5382...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg. Jeg jobber i bhg, og vi har nettopp fått inn et barn på 9mnd, barnet sitter uten støtte, men kommer seg verken frem eller tilbake! Alle barn utvikler seg ulikt :) 

Anonymkode: e354f...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørhør! 

Ikke sammenlign med andre barn. Din jente følger sin utvikling og det er nok heeelt innafor normalen. Ellers tar helsestasjonen det opp, om det er noe som bør følges opp.

Gutten min spiste aldri på tærna sine, men er jaggu normal forde!

Anonymkode: a6384...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5 barn og de har vert ulike. Sønnen min var nesten 17 mnd. før han gikk. Yngste raste rundt bordet da hun var 7 mnd. Har du noen gang hørt om et barn som ikke har lært å gå? Ikke sammenlign med andre er mitt råd.

Anonymkode: 69124...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre. Jenta di høres normal ut.

jeg husker ikke med første men tror yngste begynte så smått å åle seg fram rundt 7 mnd. Sette seg opp selv og sitte uten støtte er ikke vanlig ved 7 mnd. 

Anonymkode: 662e5...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at de som setter opp ungene sine aktivt stimulerer at de sitter tidligere, men det er ikke anbefalt. ungene skal kunne sette seg opp selv uten hjelp. mine var rundt 10 mnd før de klarte det.

I tillegg var de 17 mnd før de gikk. helt normale ungene med bra fysikk nå :)

Synes jenta de hører helt normal ut. 

Anonymkode: bcfe6...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åle/krype husker jeg ikke, men han kunne ikke sette seg opp og sitte selv før han var 10 mnd. Gikk da han var 15 mnd og har vært helt normal motorisk etter det, er 6 år nå.

Anonymkode: 84a51...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres helt normal ut!

Å sitte uten støtte kan forresten nesten trenes opp - å sette seg opp selv er noe annet. Det gjorde ikke mine før de begynte å krabbe, først da klarte de stokke armer og bein riktig til å komme seg opp i sittende. Husker ikke hvor gamle de var. Så ikke la deg blende av fancy triks. 😉

Anonymkode: 782a8...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er så forskjellig :) barn er så forskjellige . gutten min satt selv når han var 6mnd og ålet ca 4mnd og krabbet ca 6,5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normal ut. Nå har jeg en baby på 7mnd som utvikler seg altfor fort (synes jeg) i forhold til de andre barna mine. 

Rullet rund fra rygg til mage da hin var bikket 3mnd. Nå kryper hin overalt, sier mamma, pappa, hei, vinker å er begynt å prøve å reise seg. River pynten av juletreet gjør hin også 😅 

mens mellomste begynte i barnehagen før 9mnd alderen og satt rett opp og ned på gulvet. Barn utvikler seg veldig forskjellig så bare slapp av å nyt babyen din ❤️

Anonymkode: 96ab1...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres helt normal ut. Mi kunne ikke heller sitte uten støtte når hun var 6 mnd, hun var fryktelig treg i begynnelsen og jeg så andre barn lå lagt foran henne med rulling og sitting, men plutselig skjedde noe. På kort tid begynte hun å krype, sette seg opp og gå kunne hun da hun bare var 10 månder. Så de tar det i sitt eget tempo og helsestasjonen vil nok ta det opp om det skulle være noe galt i utviklingen. 

Anonymkode: c9311...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min krabbet på alle 4 da hun var 5 mnd. Satt selv da hun var 6 mnd, og stod med støtte da hun var 7 mnd. Gikk da hun var 13 mnd. Min var tidlig ute har jeg skjønt.. Har nå nevøer på 7 mnd, og de kan verken sitte eller krabbe enda. Og nå som min er 5 så er jo disse bare søte små babyer, og hadde virkelig ikke forventet at de kunne det ene eller det andre. Tror nok ikke du skal bekymre deg, du har et helt gjennomsnittlig barn :) Er nok heller annet "småtteri" man skal legge merke til hvis man skal finne noe "galt" så tidlig. Som blikk, kontakt, gripeevner, genrell motorikk osv.

Anonymkode: e302b...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar damer. Da senker jeg skuldrene og følger evt råd fra helsesøster. Hun har ikke nevnt noe enda og kommer kun med gode råd ift søvn og kosthold.😊

TS.

Anonymkode: 95737...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...