Gå til innhold

Er det vanlig at 3-åringer roper når de snakker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det virker ikke som om han hører dårlig, men han ROPER absolutt ALT han sier. Jeg tror jeg minner ham om å snakke vanlig 30 ganger hver dag. Han kan hente seg inn i noen sekunder, og så roper han igjen. 

Anonymkode: 40bad...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6-åringen min gjør det fremdeles🙄Blir helt sprø, så hvis noen har tips for å roe ned volumet, så tar jeg imot med takk 👍🏻👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, jeg vet om 8-åringer som roper også. Noen unger klarer rett og slett ikke å snakke / bruke "innestemme". De bare MÅ rope. Ganske slitsomt når du har flere av dem i en klasse eller SFO-gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, og min er fire. Var akkurat på 4-årskontroll der jeg hadde tenkt til å nevne det, med tanke på evt dårlig hørsel. Men glemte det!

Har fire andre barn som alle snakker med moderat volum, men minstemann roper iallfall 50% av tiden...

Anonymkode: 8a7a2...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man forresten be de i barnehagen om å være med på å korrigere det, eller er det litt utenfor hva man kan forvente at de skal orke? 

Anonymkode: 40bad...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5-åring er sånn, og var det også når han var 3! Vi var hos lege og fikk sjekket hørselen for sikkerhets skyld.. legen kalte det "kaptein Sabeltann- syndrom", og mente dette var veldig vanlig for barn i denne alderen 😂

Hjelper kanskje å be barnehagen være litt obs på det, for ofte så er det kanskje et problem som stammer fra barnehagen.. mange barn, høyt lydnivå = må rope for å bli hørt 😊

Anonymkode: d80f9...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er barnehagen som gjør det. Kan tenke meg at barna må rope der, for å bli hørt. Dermed legger de seg en uvane, men det går seg til etter hvert.

Anonymkode: a5a8d...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fireåring begynte i ny barnehage i sommer, og etter det begynte han å rope noe helt ekstremt.

Morsomt at en av de andre foreldrene tok opp akkurat det samme på en foreldrekaffe, at datteren hennes hade begynt å rope hele tiden etter at hun hade begynt der. 

Så tror nok det kan ha bidratt..

Men når jeg er innom denne barnehagen er det alltid ganske stille og rolig stemning egentlig så jeg förstår ikke helt hvorfor det er slik.

Anonymkode: 8805e...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket høyt, og jeg er voksen. Kommer av at jeg vokste opp med tunghørte besteforeldre, så mine foreldre snakket også veldig høyt hele tiden. Er rett og slett en uvane som henger igjen. Mitt ene barn begynte plutselig også å snakke veldig høyt, jeg la ikke merke til det selv, men andre kommenterte det, også Bhg. Det viste seg at øret hans var tett av voks, og han hadde nesten ikke hørsel på deg ene øret. Det er tre år siden, men han snakker fremdeles veldig høyt, så høyt at til og med jeg hører det.

m en 

Anonymkode: 45650...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det ropes innimellom. Men plukker det fort av.. får beskjed om å prate med vanlig stemme. Jeg visker gjerne tilbake, for å være en liten motvekt til roping. Vi roper ikke så mye ute heller da, er ikke nødvendig å skrike og rope selv om man er ute. Derfor bruker jeg ikke begrepene «inne-og utestemme», men heller vanlig og høy stemme. 

Anonymkode: e4767...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen fant ut at min lille "roper" hadde forsteinet ørevoks i begge ører! Han hørte rett og slett ikke selv hvilket volum han snakka i.

Anonymkode: f90a7...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...