Gå til innhold

Jeg skal ha middagsbesøk av min farmor og farfar på over 90 år


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noe som er lett å tygge/spise.

F.eks kjøttkaker med brun saus, poteter og ertepurre.

Og en god dessert

Anonymkode: e593e...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt i mørket hadde min mormor blitt glad for. Livretten hennes. Brun oksesmåsteik i panna og småkok det i ca 6timer. Da det er så mørt at det smelter i munnen. Kok potet og ha kålstuing og tyttebær ved siden av. Og en god dessert 😊

Anonymkode: dd856...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøtt i mørket hadde min mormor blitt glad for. Livretten hennes. Brun oksesmåsteik i panna og småkok det i ca 6timer. Da det er så mørt at det smelter i munnen. Kok potet og ha kålstuing og tyttebær ved siden av. Og en god dessert 😊

Anonymkode: dd856...a51

Gjør det lii mer sofistikert da vel, og server Boeuf Bourguignon. Samme møre kjøttet, litt mer smak. Veldig godt! Tilbehør kan være potet- og sellerirotmos eller ovnsstekte potetbåter. En liten og enkel salat ved siden av så er du i mål. Dessert: Pannacotta med multer eller rørete jordbær.

Anonymkode: 21ea0...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøtt i mørket hadde min mormor blitt glad for. Livretten hennes. Brun oksesmåsteik i panna og småkok det i ca 6timer. Da det er så mørt at det smelter i munnen. Kok potet og ha kålstuing og tyttebær ved siden av. Og en god dessert 😊

Anonymkode: dd856...a51

Dette eller medisterkaker i brunsaus med potet og surkål. Veldig godt og tyggevennlig 😊

Anonymkode: dd826...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget noe som er lett å tygge, tradisjonelt og med lite krydder (forutsatt at de er etnisk norske).

Fiskegrateng, lapskaus, farsekaker, laks, suppe og pannekaker etc.

Anonymkode: 453d5...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør det lii mer sofistikert da vel, og server Boeuf Bourguignon. Samme møre kjøttet, litt mer smak. Veldig godt! Tilbehør kan være potet- og sellerirotmos eller ovnsstekte potetbåter. En liten og enkel salat ved siden av så er du i mål. Dessert: Pannacotta med multer eller rørete jordbær.

Anonymkode: 21ea0...b20

Eva blaum lurer på om Boeuf er et fint guttenavn og Bourguignon er er fint etternavn...

Anonymkode: 3ad4b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber med eldre, de spiser det meste de altså, og de er flere over 90 :) min oldefar som døde når han var 103 elsket taco,men det er vel heller sjelden

Anonymkode: cd0b6...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her elsker de gamle å få servert mat de ikke har tradisjon for selv, kjøttkaker o.l. har de jo laget hele livet selv så når de kommer på besøk til de "unge" i familien vil de gjerne ha ung mat.

Det beste svigermor på 86 år vet er hjemmelaget pizza i langpanna, hun er også glad i taco, men pizza er favoritten.

Bestemor på 98 år er veldig glad i lasagne, det er noe hun aldri har laget selv men synes er fantastisk godt.

Så jeg tror jeg hadde gått for pizza eller lasagne.

Anonymkode: f9f94...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på personene. 

Min bestemor trivdes med de retter hun var vokset op med, likte ikke krydret mat og nye ting.

Min manns bestemor var klar for nye opplevelser! Begge ble over 90.

Hadde min bestemor komt ville jeg lagd kålpakker, saus, potetstappe og kokte grønnsaker. Is til dessert. 

Hadde svigerbestemor komt ville jeg lagd gazpacho, ovnsbakt fisk og is til dessert.

Anonymkode: 424ed...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre dem? "Er det noe spesielt dere har lyst til at jeg skal lage til middag?"  Jeg er egentlig litt forundret over at du ikke vet hva besteforeldrene dine liker. Så da er det absolutt på sin plass å spørre dem.

Mine barns siste oldermor på over nitti, setter stor pris på å bli invitert på "gammeldags" middag, så når vi lager sånn mat, inviterer vi henne alltid. Men lite krydret skal den ikke være, mat skal ha smak, og ikke glem at smakssansene vanligvis svekkes når man blir eldre, så litt ekstra krydder er helt greitt vanligvis. Men inviterer vi på middag og spør hva hun har lyst på, ville nok svaret ha vært pizza, taco eller en curry eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...