Gå til innhold

I kirken med skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, sug lut skrev:

Men hvis de er så forstokka antikristne at de ikke kan delta skulle faktisk ikke det gjøre noen som helst forskjell.

Undervisningen skal være for alle, det er det ikke i dette tilfellet. Og det er absolutt ikke greit. Hadde lærerne hatt er ordentlig, alternativt opplegg for disse barna, så stiller saken seg annerledes. Her ble de bare sent ut på gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Evablaum skrev:

Undervisningen skal være for alle, det er det ikke i dette tilfellet. Og det er absolutt ikke greit. Hadde lærerne hatt er ordentlig, alternativt opplegg for disse barna, så stiller saken seg annerledes. Her ble de bare sent ut på gangen. 

Til pass for dem. Undervisningen er for alle, de velger å boikotte, synd for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sug lut skrev:

Til pass for dem. Undervisningen er for alle, de velger å boikotte, synd for dem.

Undervisning er jo generelt ikke frivillig, hvorfor er kirkebesøk det? Hvis det går under undervisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evablaum skrev:

Undervisning er jo generelt ikke frivillig, hvorfor er kirkebesøk det? Hvis det går under undervisning?

Nettopp. Det burde vært pålagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, sug lut skrev:

Ja, knefall.

Det er nu så. Inntil videre, så er det faktisk ikke lov å sende elever ut i gangen, samtidig som undervisning pågår. 

Endret av Evablaum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke sender barna i kirken. Man blir ikke kristen eller hjernevasket av å tilbringe en time i kirken i løpet av ett år.

Min mann er muslim og i begynnelsen av desember fikk vi lapp fra skolen hvor vi måtte krysse av på om barnet skulle ikke kirken eller ikke. Det er første barnet vår som går på skolen så første gang vi er i en slik situasjon. Spurte han hva han tenkte og han sa at selvfølgelig skal ungen i kirken. Og jeg så at flere av de andre muslimske barna også gikk i kirken med skolen, til og med han som har veldig religiøse foreldre. 

Jeg ser ikke helt problemet med å sende barnet i kirken, eller moské eller synagoge for den saks skyld. 

Min sønn var i kirken i en time og det var ikke mye snakk fra presten. Noen av barna danset, noen skulle opptre med sang også litt snakk fra presten også var de ferdig. Det er jo ikke akkurat slik at presten står å sier at hvis du ikke er kristen så vil du brenne i helvete..

Anonymkode: fd70c...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke sender barna i kirken. Man blir ikke kristen eller hjernevasket av å tilbringe en time i kirken i løpet av ett år.

Min mann er muslim og i begynnelsen av desember fikk vi lapp fra skolen hvor vi måtte krysse av på om barnet skulle ikke kirken eller ikke. Det er første barnet vår som går på skolen så første gang vi er i en slik situasjon. Spurte han hva han tenkte og han sa at selvfølgelig skal ungen i kirken. Og jeg så at flere av de andre muslimske barna også gikk i kirken med skolen, til og med han som har veldig religiøse foreldre. 

Jeg ser ikke helt problemet med å sende barnet i kirken, eller moské eller synagoge for den saks skyld. 

Min sønn var i kirken i en time og det var ikke mye snakk fra presten. Noen av barna danset, noen skulle opptre med sang også litt snakk fra presten også var de ferdig. Det er jo ikke akkurat slik at presten står å sier at hvis du ikke er kristen så vil du brenne i helvete..

Anonymkode: fd70c...8b8

Hvis ikke du ser problemet, hvorfor behovet for å spørre mannen om hans mening? Hvis han hadde sagt nei, hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evablaum skrev:

Hvis ikke du ser problemet, hvorfor behovet for å spørre mannen om hans mening? Hvis han hadde sagt nei, hva da?

Selv om mor har en mening, så har vel far noe han skulle ha sagt også eller? :P

Anonymkode: 934a8...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om mor har en mening, så har vel far noe han skulle ha sagt også eller? :P

Anonymkode: 934a8...79a

Spørsmålet er, hva ville hun gjort hvis han sa nei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Til pass for dem. Undervisningen er for alle, de velger å boikotte, synd for dem.

Religionsutøvelse er for pokker ikke undervisning!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Optatium skrev:

Religionsutøvelse er for pokker ikke undervisning!! 

Observere er ikke farlig, og overbevisningskraften i en standard julegudstjeneste er altså minimal. Det blir ikke annerledes enn å være turist. Ingen løfter et øyebryn over at ellers gode ateister på ferie i Paris går på midnattsmessen fordi det er flott og spennende og annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, sug lut skrev:

Observere er ikke farlig, og overbevisningskraften i en standard julegudstjeneste er altså minimal. Det blir ikke annerledes enn å være turist. Ingen løfter et øyebryn over at ellers gode ateister på ferie i Paris går på midnattsmessen fordi det er flott og spennende og annerledes.

Hva enkelte ateister gjør på ferie er da helt irrelevant...? Å kaste barn ut av en skoletime derimot, det er ulovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evablaum skrev:

Hva enkelte ateister gjør på ferie er da helt irrelevant...? Å kaste barn ut av en skoletime derimot, det er ulovlig. 

Langt flere burde kastes ut fortløpende, men du kan da ikke påstå at dette er å kastes ut? Det er et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Langt flere burde kastes ut fortløpende, men du kan da ikke påstå at dette er å kastes ut? Det er et valg.

Skolen vet at de ikke har alt på sitt tørre, når elever kan «velge» å sitte på gangen i en time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, juss. Du følger ikke med.

Anonymkode: b4c6d...bec

Jussen er jo bare en refleksjon av knefallet. Jussen eksisterer ikke av seg selv, da hadde aldri lover endret seg og homofili hadde fremdeles vært forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at det går av å hisse seg sånn opp over en times julegudstjeneste en gang i året. En eller annen refererte til lille Muhammed tidligere i tråden, men jeg kan aldri tenke meg at det er lille Muhammed som ikke er med på julegudstjenesten. Det er ihuga antikristendomsfanatikere som ikke begriper at dette faktisk er en del av vår kulturarv som får anfall av at barna skal sette sine ben i en kirke, og kanskje til og med måtte sitte stille og høre på noe! Da kommer det frem gammelt og nytt grums fra de innerste krokene i foreldrenes sjel, og de hyler "Haag!" "Krav" "Tilrettelegg!" "Mitt barn har KRAV på".

Visst skal man få ha sin religionsfrihet, og deri også retten til å ikke tro på noe som helst, men det er nå engang slik at vi har vært et kristent land store deler av det siste årtusenet selv om vi nå er et sekulært samfunn. Vi har en kristen kulturarv enten vi liker det eller ikke. Ungene kunne kanskje til og med hatt både glede og nytte av å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Jussen er jo bare en refleksjon av knefallet. Jussen eksisterer ikke av seg selv, da hadde aldri lover endret seg og homofili hadde fremdeles vært forbudt.

Nei, det forholder seg motsatt. Rettigheter for de homofile er i samme kategori som religionsfrihet: noe som garanteres  av verdenserklæringen for menneskerettigheter. Dermed må lovverket i ethvert land som har ratifisert denne erklæringen justeres slik at ingen andre lover eller praksiser krenker de universelle rettighetene. De gjelder også for barn. Og religionsfrihet innebærer også retten til å ikke ha en religion og å ikke bli satt til å tilbe andres guder eller helligdommer.

Anonymkode: b4c6d...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gale damen skrev:

Jeg fatter ikke at det går av å hisse seg sånn opp over en times julegudstjeneste en gang i året. En eller annen refererte til lille Muhammed tidligere i tråden, men jeg kan aldri tenke meg at det er lille Muhammed som ikke er med på julegudstjenesten. Det er ihuga antikristendomsfanatikere som ikke begriper at dette faktisk er en del av vår kulturarv som får anfall av at barna skal sette sine ben i en kirke, og kanskje til og med måtte sitte stille og høre på noe! Da kommer det frem gammelt og nytt grums fra de innerste krokene i foreldrenes sjel, og de hyler "Haag!" "Krav" "Tilrettelegg!" "Mitt barn har KRAV på".

Visst skal man få ha sin religionsfrihet, og deri også retten til å ikke tro på noe som helst, men det er nå engang slik at vi har vært et kristent land store deler av det siste årtusenet selv om vi nå er et sekulært samfunn. Vi har en kristen kulturarv enten vi liker det eller ikke. Ungene kunne kanskje til og med hatt både glede og nytte av å være med.

Det undervises om kristendom og kristen kulturarv hele året igjennom på alle norske skoler. Hvis du ikke visste det er du dårlig informert. Undervisning gis om verdensreligionene, herunder kristendommen, samt om kultur, kulturhistorie og historie for øvrig, folkloristikk og norske tradisjoner. Vi kan jo snu på argumentet: hvis denne undervisningen er så dårlig at den kun kan reddes av en årlig julegudstjeneste med preken og velsignelse - da er det virkelig fagplanene vi bør ta tak i, og ikke de annerledes tenkende foreldrene. 

Anonymkode: b4c6d...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...