Gå til innhold

Jeg skal søke på en stilling som formann i firmaet, fordi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg rett og slett ikke klarer produksjonsjobben lenger. Kroppen begynner for alvor å verke, og jeg er bare litt over 30 år. Jeg tenker å skrive dette i søknaden, at jeg må bort fra produksjon viss de fortsatt vil ha meg i firmaet. Hva tenker dere om det? Tror det bare er snakk om uker før jeg blir sykmeldt om jeg ikke får en lettere jobb...

Anonymkode: 6a3a3...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er svært lite hensiktsmessig. Hvis du søker på en stilling er det pga kvalikfikasjonene dine. 

Anonymkode: 5a816...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvalifisert på lik linje med alle andre her på huset. De fleste lederene her har ikke utdanning, for her skal all få sjansen. Stooor bedrift jeg jobber i.

Anonymkode: 6a3a3...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er kvalifisert på lik linje med alle andre her på huset. De fleste lederene her har ikke utdanning, for her skal all få sjansen. Stooor bedrift jeg jobber i.

Anonymkode: 6a3a3...da3

Men hvorfor skal din reduserte helse være til din fordel?

Anonymkode: 5a816...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Selvfølgelig er ikke en svakere helse et fortrinn. Jeg får bare søke, og heller si rett ut grunnen til sykmelding om jeg ikke får jobben..

HI 

Anonymkode: 6a3a3...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At helsen begynner å skrante som 30-åring er IKKE til din fordel, og du bør på ingen måte se på det som et konkurransefortrinn i jobbsøkerjaktwn. Det vil fra mitt ståsted som leder virke utelukkende negativt. I tillegg bruker du det nesten som et ultimatum, «hvis dere ønsker å beholde meg i bedriften, så må jeg få denne lederjobben» og det er også svært negativt.

Er du sikker på at du er klar for en slik rolle? Jeg syns ikke det virker slik. 

Dersom du likevel er det, og vil søke. Selv deg selv som den beste kandidaten. Hva gjør deg til en bedre kandidat enn andre, hva vil du gjøre for bedriften hvis de innstiller deg, hva kan du bidra med?

Anonymkode: 31973...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller ikke gå å VENTE på å bli sykemeldt, for så å «være ærlig om grunnen» når du blir sykemeldt.

Du må forklare at du sliter, etterspørres tilpasning og tilrettelegging, slik at du SLIPPER å bli sykemeldt. 

Bedriften har ikke et ansvar for å se utenpå deg at du sliter, det kan de ikke vite. Du må ta det opp, gjøre de oppmerksom på hva de kan hjelpe deg med, DA har de er ansvar for å hjelpe deg slik at du kan holde deg i jobb. 

Anonymkode: 31973...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at tilrettelegging ikke er mulig...:( Dette er en arbeidsplass med akkordarbeid, kun spesielt utvalgte som får kremjobbene, så egentlig er slaget tapt.. nei uff, får ta en revurdering etter jul. Finnes ikke arbeidsplasser her jeg bor, så jeg håper nav kan hjelpe, men da e det vel ingen annen utvei enn sykmelding.. :( jeg ønsker ikke dette, bare så det er sagt.. ikke har jeg råd til utdanning heller....

 

HI 

Anonymkode: 6a3a3...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at tilrettelegging ikke er mulig...:( Dette er en arbeidsplass med akkordarbeid, kun spesielt utvalgte som får kremjobbene, så egentlig er slaget tapt.. nei uff, får ta en revurdering etter jul. Finnes ikke arbeidsplasser her jeg bor, så jeg håper nav kan hjelpe, men da e det vel ingen annen utvei enn sykmelding.. :( jeg ønsker ikke dette, bare så det er sagt.. ikke har jeg råd til utdanning heller....

 

HI 

Anonymkode: 6a3a3...da3

Men har du råd til å ikke ta utdanning?

Anonymkode: 41ab7...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den holdningen du framviser her, vil jeg si at du diskvalifiserer deg fra en lederjobb.

- du blir sykmeldt hvis du ikke får den jobben du vil ha

-du ønsker ikke å gå i dialog om tilrettelegging

- du ønsker ikke selv å bidra til å kvalifisere deg innen ledelse

- du forventer at nav skal overta både ansvar for å finne en jobb til deg og det økonomiske ansvaret for deg

 

Hvis du allerede har bestemt deg for at tilrettelegging ikke er mulig i din bedrift har du allerede tapt. da vil du overhode ikke fungere som leder. En leders oppgave er å se muligheter. Og tilrettelegging innebærer ikke bare overgang til ny jobb. Det kan like gjerne være at du f.eks tas av akkordlønnen og går på ordinær lønn, at du får endret arbeidstidsordning, at du går gradert en periode osv osv osv.

Når det kommer til utdanning er det mye som kan tas i kombinasjon med jobb, f.eks som hjemmestudier, deltidsstudier m/samlinger, kveldsundervisning osv.

At kroppen din verker er dessuten ikke ensbetydende med sykmelding. Kanskje trenger du medisinsk behandling? kanskje trenger du et treningsprogram? Kanskje trenger du nye sko og en avlastningsmatte? kanskje kan du få hjelp av bedriftshelsetjenesten på arbeidsplassen din? Kanskje må du gjøre endringer i livet ditt med tanke på annen belastning?

Poenget er at du setter deg selv i et utrolig dårlig lys hvis du stiller et ultimatum om ny jobb ellers sykmelding uten at du har tatt noen som helst grep selv først.......

Anonymkode: e0e17...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med den holdningen du framviser her, vil jeg si at du diskvalifiserer deg fra en lederjobb.

- du blir sykmeldt hvis du ikke får den jobben du vil ha

-du ønsker ikke å gå i dialog om tilrettelegging

- du ønsker ikke selv å bidra til å kvalifisere deg innen ledelse

- du forventer at nav skal overta både ansvar for å finne en jobb til deg og det økonomiske ansvaret for deg

 

Hvis du allerede har bestemt deg for at tilrettelegging ikke er mulig i din bedrift har du allerede tapt. da vil du overhode ikke fungere som leder. En leders oppgave er å se muligheter. Og tilrettelegging innebærer ikke bare overgang til ny jobb. Det kan like gjerne være at du f.eks tas av akkordlønnen og går på ordinær lønn, at du får endret arbeidstidsordning, at du går gradert en periode osv osv osv.

Når det kommer til utdanning er det mye som kan tas i kombinasjon med jobb, f.eks som hjemmestudier, deltidsstudier m/samlinger, kveldsundervisning osv.

At kroppen din verker er dessuten ikke ensbetydende med sykmelding. Kanskje trenger du medisinsk behandling? kanskje trenger du et treningsprogram? Kanskje trenger du nye sko og en avlastningsmatte? kanskje kan du få hjelp av bedriftshelsetjenesten på arbeidsplassen din? Kanskje må du gjøre endringer i livet ditt med tanke på annen belastning?

Poenget er at du setter deg selv i et utrolig dårlig lys hvis du stiller et ultimatum om ny jobb ellers sykmelding uten at du har tatt noen som helst grep selv først.......

Anonymkode: e0e17...cba

Enig! 

Hilsen hun som svarte over her.

Anonymkode: 31973...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at tilrettelegging ikke er mulig...:( Dette er en arbeidsplass med akkordarbeid, kun spesielt utvalgte som får kremjobbene, så egentlig er slaget tapt.. nei uff, får ta en revurdering etter jul. Finnes ikke arbeidsplasser her jeg bor, så jeg håper nav kan hjelpe, men da e det vel ingen annen utvei enn sykmelding.. :( jeg ønsker ikke dette, bare så det er sagt.. ikke har jeg råd til utdanning heller....

 

HI 

Anonymkode: 6a3a3...da3

Er du syk, kan omskolering gjennom nav være en vei å prøve. Ville uansett ikke skrevet noe om det i en søknad, heller hatt dialog ned arbeidsgiver og prøvd bytte av stilling pga helsen. Noen ganger er det slik at om funksjon/helsemessig behov er tilstede, kan man gå foran i køen. Selv fikk jeg ny stilling gjennom begge de veiene. Omskolering og fortrinnsrett pga helse vs stilling. 

Lykke til! 

Anonymkode: a1509...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...