Gå til innhold

Slutt med plastjuletrær!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Til allergikere: Dere har lov ;)

 

Alle andre: Slutt! Det er nok plast i samfunnet som det er fra før av. Dessuten forurenser det mye å lage et plastjuletre. Det er svært miljøskadelig. Kjøp heller ekte juletrær, dere som kan! Jeg vil slå et slag for ekte, norske juletrær.

Anonymkode: ad67d...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til allergikere: Dere har lov ;)

 

Alle andre: Slutt! Det er nok plast i samfunnet som det er fra før av. Dessuten forurenser det mye å lage et plastjuletre. Det er svært miljøskadelig. Kjøp heller ekte juletrær, dere som kan! Jeg vil slå et slag for ekte, norske juletrær.

Anonymkode: ad67d...df2

Jeg kan ikke fordra plastrær jeg heller, men hvis man faktisk bruker treet i 10 år (de fleste gjør ikke det) så er det vist mer miljøvennig enn et ekte tre. 

Anonymkode: 0da2f...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi plast pga allergi, og siden treet kostet 5.000 kroner har jeg definitivt tenkt å bruke det i mer enn 10 år.

Anonymkode: a6bda...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge leve plast trær:) vi har allergier men hadde brukt det uansett. Har jo treeet i maaaaange år så ikke så miljøskadelig som man skal ha det til.

Anonymkode: e5e2c...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så opptatt av miljøvern, så regner jeg med at du er veganer, og ikke har bil?

Hilsen en veganer som ikke har bil, men har plast juletre, har hatt mitt i 13 år, og satser på å ha det i 13 år til. 

Anonymkode: b854d...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha våknet opp med taket fullt av eddekoppdyr som var med juletreet inn i varmen, skal jeg aldri ha ekte juletre inn i mitt hus igjen. Det spiller ingen rolle om du hi mener jeg er et miljøsvin!

Anonymkode: 3e19f...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er miljøvennlig på andre måter, men plastjuletre, det har jeg. Regner med å ha det i mange år. 

Veldig lettvint med plastjuletre i boden, så jeg slipper å dra med et ekte ett på bussen to ganger i året :)

Anonymkode: 56e7b...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt ekte tre i alle år fordi mannen har insistert. Jeg synes det er noe tull, og har argumentert mot i mange år. Synes det er dyrt, og noe styr både å få inn i hus og få ut igjen.

I år foreslo mannen at vi skulle kjøpe oss et plast tre, selvfølgelig et dyrt med integrerte led lys som vi kan ha i mange år. Led lys er jo mer eller mindre udødelig. Så nå er vi på leit etter plast-tre.

Anonymkode: a2b08...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mannen som insisterer her i huset på ekte juletre. Jeg ville ikke valgt noen av deler. Det blir jul uten juletre også. Jeg er antijuletre. Nei, jeg er ikke jehovas vitne.

Ville også hatt max tre pakker pr. person. 

Anonymkode: a573e...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, her har vi altså en person som vil bestemme hvem som har lov til hva!

Å ha et plastjuletre i 10-20 år som så kildesorteres kan da ikke være så mye verre enn å kjøre til en skog, hogge et tre, kjøre det hjem for så å enten kjøre det til fyllinga eller skogen (brytes ned) eller brennes opp.  HVERT ÅR?

Trærne som selges på ulike torg: har de på mirrakuløst vis kommet dit av seg selv? Nei, de fraktes med lastebiler land og strand rundt. Noen er til og med importert. Ser muligheten for at en lastebillast med ekte trær veier MYE mer enn en med plasttrær, dette vil vel forrurense mer. 

Jeg vet ikke hva som er mest miljøvennlig, men å si at noe ikke er miljøvennlig kun fordi det er laget av plast blir vel litt enkelt? Jeg vil gjerne se noen offisielle regnestykker på dette her.

Anonymkode: 7d719...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her har vi plast pga allergi, og siden treet kostet 5.000 kroner har jeg definitivt tenkt å bruke det i mer enn 10 år.

Anonymkode: a6bda...15f

De fleste planlegger det, men etter noen år er det kommet nye modeller som du synes er finere eller så har katten gnagd på ledningen. Plutselig "trenger"du er nytt.

Anonymkode: 0da2f...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://forskning.no/skog-jul-insekter/2012/12/mange-tusen-smakryp-i-juletreet

 "Inni treet ligg 25 000 insekt, midd og edderkoppar og søv"

Anonymkode: 60184...3ea

Tatt i betraktning at du kan ha en million midd i senga så har det ikke så mye med 25 000 smådyr i treet.

Anonymkode: 0da2f...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tatt i betraktning at du kan ha en million midd i senga så har det ikke så mye med 25 000 smådyr i treet.

Anonymkode: 0da2f...1b0

For å ikke snakke om hvor mange milliarder bakterier vi har på, og i oss. Det sies nå at vi har like mange bakterier i kroppen, som kroppen har celler. Så det er godt over noen trillioner organismer som lever i oss... 

Anonymkode: 51566...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ett brukt plastre for 15 år siden. Bruker det fortsatt og har ingen planer om å bytte det ut. Elsker plast-treet mitt <3 

Om jeg en gang må bytte tre, blir det nytt plastre! 

Anonymkode: 52011...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker ekte juletrær, men for 3 år siden måtte vi opp i 8-900,- for en edelgran...og det er det ikke verdt! Så da kjøpte vi et plastjuletre som kostet 4000,- (det var på kampanje, så betalte litt mindre). Utrolig fint og solid tre, men for perfekt til å være ekte;) Det er uten lys, det setter vi på selv. Kommer til å ha dette i en evighet.

Anonymkode: 76680...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventstidens høydepunkt er å gå ut i skogen, tenne bål, drikke gløgg og finne et fint tre vi tar med hjem (selvfølgelig med tillatelse). Det finnes ikke noe plasttre som kan erstatte det. Lukten i huset av ekte gran er også viktig for oss. Glad jeg kan gi barna slike minner. 

Anonymkode: f3222...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lastebilene som kjører de ekte trærne helt fra Danmark forurenser ikke altså? Og hva med plastnettene de fleste har rundt de ekte trærne de kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De fleste planlegger det, men etter noen år er det kommet nye modeller som du synes er finere eller så har katten gnagd på ledningen. Plutselig "trenger"du er nytt.

Anonymkode: 0da2f...1b0

Har ikke katt (allergi igjen) og kan ikke se hvordan man kan finne på et mer moderne tre, vi har et med støpte nåler og som har en fin fasong, det duger så lenge lysene virker. Ikke har vi så mye penger heller, så å bytte ut ting bare fordi det finnes nyere modeller på markedet er ikke helt oss :) 

Anonymkode: a6bda...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Arvet" plastreet etter mormor. Hun trengte et mindre et og vi hadde stor stue. Så der sparte vi miljøet gitt. Det har vi hatt i 4 år nå og mormor har hatt det i 5 år før det. Aå treet er 9 år gammelt og tatt godt vare på. Så kan sikkert stå i 9 år til. Ikke brunes det masse diesel for å frakte det hit hver jul. Det ligger på loftet. Ikke er det plast nett rundt det. Ligger i original esken. Når vi ikke vil ha det lengre går det enten på en kjøp-og-salg side eller i plastavfallet på miljøstasjonen. Alt etter tilstanden. Så tror no at mitt juletre er mer miljøvennlig enn ditt HI. 

Ikke plager det allergien min og ikke fylles huset med biller, eddekopper og gudene vite hva. 😉

Anonymkode: d5813...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...