Gå til innhold

Trenger råd... Ang lavt barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner til to gutter som har vært som din, Hi.

Den ene gikk jeg på skole med 1. - 9. klasse. Han var tvilling. Broren var heller ikke veldig høy, men han hadde i hvert fall normal høyde. "Den lille" var alltid den minste i klassen. Etterhvert var han lavere enn de fleste (mulig alle) jentene også. Han følte en god del på det at han var så lav. Jeg kan huske at han fikk noen kommentarer på det, men ikke veldig mye. Nå er det mange år siden, men husker foreldrene hans, moren var ikke høyere enn min, tror jeg, hun er 164 cm. høy. Faren hans var heller ikke særlig høy, skal jeg tippe, absolutt maks 175 cm. Den lille dro i militæret rett etter videregående, så jeg så ham ikke på et par år. Så en dag sier en jevnaldrende "hei og navnet mitt" til meg på bussen. Jeg så på ham og hadde virkelig ikke fjerneste anelse hvem han var. Syntes det var noe småkjent med anisktet hans, men den høye, mørke fyren mente jeg at jeg aldri hadde møtt før. Det var "den lille". Han lo godt, for jeg var visst ikke den eneste. Han hadde ikke vokst før det året han var i militæret! Jeg vil anta at han i dag er 180-185 cm høy. En del høyere enn meg som er 176 i hvert fall, jeg må se opp på ansiktet hans. Han er også høyere enn tvillingbroren sin som alltid var den høyeste av dem i hele oppveksten.

Den andre er sønnen til en venninne. Min venninne er 162 cm høy, guttens far er 175 cm høy. Gutten var minst i klassen "bestandig". Våren før han skulle begynne på videregående var han dypt fortvilt fordi han var sikker på at han kom til å forbli så liten. (de fant ut senere at han hadde blitt mobbet en del, men han var også den som aldri ville vise det, så det ble ikke fanget opp før han knakk sammen) Ikke sikker på hvor høy han da var, men han rakk meg til rett under skulderen, så han var kanskje 145 - 150 cm? Ett år etterpå var han like høy som meg! Og i dag er han 185 cm høy!

 

Anonymkode: 31661...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bemerket meg h*h i mange innlegg og velger å ignorere. Å fóre trollet gjør det bare verre. Neida. Ikke unormalt lave vi foreldre , men vi skjønner jo selv at vi ikke får høøøøye barn, og det er ikke nødvendig. Jeg bare håpe gutten iallfall kan bikke 170 .....🙄

 

takk for svar! 

Anonymkode: 8cd34...412

Dere kan være så høye dere bare vil, sønnen din er lav for alderen. Nå skjønner jeg hvorfor du ikke svarte på hvordan du ville unngå at han ble et mobbeoffer...?  Ungen din har vondt i magen, skoene har vært borte i en uke og jakken ble funnet i et skogholt? Du svarer ikke, fordi du tydeligvis har null kontroll over det som foregår på skolen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evablaum skrev:

Dere kan være så høye dere bare vil, sønnen din er lav for alderen. Nå skjønner jeg hvorfor du ikke svarte på hvordan du ville unngå at han ble et mobbeoffer...?  Ungen din har vondt i magen, skoene har vært borte i en uke og jakken ble funnet i et skogholt? Du svarer ikke, fordi du tydeligvis har null kontroll over det som foregår på skolen.. 

Måten du ordlegger deg på gjør at du ikke kan forvente seriøse svar selv om du innimellom all dritten slenger ut et seriøst spørsmål. Hi svarte, men detaljene i det hun tenker om det forstår jeg godt hun ikke gidder å skrive til deg.

Vondt i magen en dag - kan like gjerne være første tegn på cøliaki. Skoene og jakken må hun selvfølgelig finne ut av, men helt ærlig... Hi virker langt mer oppegående enn deg til å gjøre det på en ordentlig måte.

Anbefaler deg å stresse litt mer ned i jula slik at du slipper å slippe dine frustrasjoner på andre. Det er veldig gjennomsiktig, vet du...

Anonymkode: 31661...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måten du ordlegger deg på gjør at du ikke kan forvente seriøse svar selv om du innimellom all dritten slenger ut et seriøst spørsmål. Hi svarte, men detaljene i det hun tenker om det forstår jeg godt hun ikke gidder å skrive til deg.

Vondt i magen en dag - kan like gjerne være første tegn på cøliaki. Skoene og jakken må hun selvfølgelig finne ut av, men helt ærlig... Hi virker langt mer oppegående enn deg til å gjøre det på en ordentlig måte.

Anbefaler deg å stresse litt mer ned i jula slik at du slipper å slippe dine frustrasjoner på andre. Det er veldig gjennomsiktig, vet du...

Anonymkode: 31661...963

Det siste avsnittet var meget seriøst skrevet av deg. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min var veldig lav gjennom hele barneskolen. I slutten av (8)9.klasse var han 1.50 cm og ble tatt for å være 10-åring. Veldig barnslig av utseende, både ansikt og kropp. Jeg vet det ble tatt røntgen osv, men ekssvigers valgte bort hormoner. I løpet av sommeren til (9)10.klasse kom han brått i pubertet. Han vokste 30 cm i løpet av sommeren og var plutselig 180 cm. Han endte på 190 cm. Nå er han nesten 40 år og har fremdeles et barnslig utseende. Kan lett bli tatt for å være i starten av tyveårene. Han har lite hårvekst på kroppen og ingen/lite skjeggvekst. 

Anonymkode: 4ded3...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen min begynte på skolen var det 4 gutter og 3 jenter som var under 110 cm. 3 av dem er nok så lave enda (6. trinn), resten har blitt gjennomsnittlig lave. 

Nå er det ikke vært noe mobbing i denne klassa, men ungen din er jo ikke uvanlig liten, så tviler på at hormoner er aktuelt...

Nevlen min er 6 år, og han bruker str 104 på klærne, og er nok så liten, men det er ingen som bekymret seg for sluttresultatet enda. 

Mannen min var høyere enn alle i klassen sin da han begynte på skolen, men han stoppet allikevel på 178 cm, så plutselig kan din like gjerne skyte i været, men ut i fra deres høyde blir han neppe veldig høy. 

Anonymkode: 42372...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette var akkurat som å lese om oss. Vi foreldre er ca like høye som dere, og sønnen vår har fulgt sin egen kurve. Vi har egentlig aldri bekymret oss noe særlig, og tenkt at noen mennesker blir små og noen store. Vi foreldre er lave, så får nok ikke store barn. Men vi ble sendt videre av helsestasjon for utredning av bla cøliaki, se på veksthormon, skjellettalder osv når han var 4 år. Det viste seg at skjelettalder da var ca 3 år. Jeg var ekstremt skeptisk til hormoner, men har blitt betrygget av et veldig dyktig team på sykehuset om veldig få bivirkninger. Så nå ser det ut som om neste skritt for oss er hormonbehandling. Lykke til videre:) 

Anonymkode: 31d80...759

Så godt å høre at dere har fått hjelp. Her har de jo alltid sett det, men aldri egentlig blitt tatt tak i. Han ligger jo under den nederste streken på percentilen. Han har laget seg sin egen strek der han 🤣 

hvor gammel er sønnen deres nå? Og hvor høy? 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måten du ordlegger deg på gjør at du ikke kan forvente seriøse svar selv om du innimellom all dritten slenger ut et seriøst spørsmål. Hi svarte, men detaljene i det hun tenker om det forstår jeg godt hun ikke gidder å skrive til deg.

Vondt i magen en dag - kan like gjerne være første tegn på cøliaki. Skoene og jakken må hun selvfølgelig finne ut av, men helt ærlig... Hi virker langt mer oppegående enn deg til å gjøre det på en ordentlig måte.

Anbefaler deg å stresse litt mer ned i jula slik at du slipper å slippe dine frustrasjoner på andre. Det er veldig gjennomsiktig, vet du...

Anonymkode: 31661...963

Det stemmer at alt som blir skrevet her ikke er særlig detaljert eller noe. Gidder ikke svare på slike tullete spm fra en som føler behov for å trolle på forum. Jeg har fått masse hjelp og øynene opp for at det er endel flere der ute som oss. Som var meningen med hele innlegget :)  takk😇

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da sønnen min begynte på skolen var det 4 gutter og 3 jenter som var under 110 cm. 3 av dem er nok så lave enda (6. trinn), resten har blitt gjennomsnittlig lave. 

Nå er det ikke vært noe mobbing i denne klassa, men ungen din er jo ikke uvanlig liten, så tviler på at hormoner er aktuelt...

Nevlen min er 6 år, og han bruker str 104 på klærne, og er nok så liten, men det er ingen som bekymret seg for sluttresultatet enda. 

Mannen min var høyere enn alle i klassen sin da han begynte på skolen, men han stoppet allikevel på 178 cm, så plutselig kan din like gjerne skyte i været, men ut i fra deres høyde blir han neppe veldig høy. 

Anonymkode: 42372...0e4

Nei altså leger og hs feks har jo sett han flere ganger, de har aldri nevnt noe selv når jeg har tatt opp temaet selv. 

Veldig høy er nærmest umulig da hele slekten er ganske små. 

Jeg håper jeg kan vise den gutten her og få han til å tro på det vi sier feks. Han får så mye skryt, er veldig smart, er verdens mest omtenksomme med alle og enhver. Det burde bety mye mer ❤️

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var 104 da hun startet på skolen. Hun var 117 da hun var 10 og er i dag 18 år og 164 høy. De tar ofte igjen en del etterhvert.

har to lange barn også hvor et av de har tatt røntgen av hånda og er målt til å bli ca 188 høy (jente). Gutten er estimert til 205 foreløpig, men skal ta røntgen neste år

 

Husk at kylling inneholder veksthormoner i hopetall og anbefales ikke til de som allerede er lange, så kanskje fore han på kylling et par år😂

Anonymkode: becf3...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min var 104 da hun startet på skolen. Hun var 117 da hun var 10 og er i dag 18 år og 164 høy. De tar ofte igjen en del etterhvert.

har to lange barn også hvor et av de har tatt røntgen av hånda og er målt til å bli ca 188 høy (jente). Gutten er estimert til 205 foreløpig, men skal ta røntgen neste år

 

Husk at kylling inneholder veksthormoner i hopetall og anbefales ikke til de som allerede er lange, så kanskje fore han på kylling et par år😂

Anonymkode: becf3...b10

Haha måtte le litt nå. Vi spiser fra før masse kylling. Vel han spiser jo nesten ikke. Blir klistremerke ordning på 6 åring for å spise myyyye kylling mao? 🤣🤣

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er jo faktisk deres sønn veldig lik min Mtp høyde osv iallfall ved 5 årsalderen. Vi var på tusenfryd i år og ble sjokkert over at han kunne ta ting over 100cm feks. 

Hvordan er dette med forsinket pubertet? Noen negative faktorer? Eller kan han til gjengjeld få litt lenger tid på seg til å vokse litt ? Jeg har ikke lyst til å gi han noen behandlinger. Røntgen ja, men helst ikke mer, om man ikke må. Datteren min på 9,5 bruker 134 i tøy og blir nok høyere enn meg. Så der er liksom alt ok! 

Vi hadde veldig mye likheter ser jeg. Godt å høre andres erfaringer rundt dette. Ja jeg slo hardt ned på mobbingen med en gang og det ser ut til å roe seg, men han blir veldig sliten for han går med garden oppe TILFELLE noen sier noe. Klart det tar på. Han var tvert igjennom elsket i bhg og det var en stor forandring på skolen. 

Anonymkode: 8cd34...412

Det sa de ingenting om, annet enn at han mest sannsynlig kommer senere i puberteten enn jevnaldrende. 

Anonymkode: 8b5a0...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forresten, hvordan takler han dette med å være lav? 

Anonymkode: 8cd34...412

Han takler det helt fint nå. Han var litt lei seg for det i 1.klasse da enkelte i klassen kommenterte høyden en del. Og når voksne og andre begynte å kommentere høyden så begynte han å stille spørsmål om hvorfor han var lav og slikt. Men de som kjenner han og oss vet nå at de skal ikke nevne noe med at han er lav og det respekterer de.

Han var også sen med å miste tenner. Mistet de to tennene nede nå nylig. Den ene mistet han en uke etter han fylte 8 år og den andre 1 mnd etter han ble 8år. Og akkurat det betydde mye for han, for han ble litt ertet for det i klassen av enkelte av jentene.

Anonymkode: 8b5a0...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14. desember 2017 den 10.29, Anonym bruker skrev:

Har en fantastisk herlig gutt på 6 år. Han har alltid vært lav. Følger sin kurve perfekt. Det er bare det at hans kurve er et stykke under alt annet. Når han var født var han 46 cm ish... 

han er kjempe smart, flink og snakker som om han var 15 🤣 men... han er lav. 106 cm ca nå. 

Er det noen her som har lave barn? Grunnløst? Eller? 

Vi skal til lege og diskutere hormonbehandling ETTERHVERT men ikke noe utover det. 

Faren er 174 cm og jeg 157 så vi er jo ikke høye, og forventer ikke at noen av barna mine blir det, men det er sårt for hans del 😔

Anonymkode: 8cd34...412

barn er jo så forskjellige, min er veldig høy, han er snart 5 og ca 120, og jeg synes ikke det er gøy, for folk tror jeg juger på alderen han :/ er jo noe steder man må betale fra 6 eller 7 år

Anonymkode: 32f8e...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...