Gå til innhold

Trenger råd... Ang lavt barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en fantastisk herlig gutt på 6 år. Han har alltid vært lav. Følger sin kurve perfekt. Det er bare det at hans kurve er et stykke under alt annet. Når han var født var han 46 cm ish... 

han er kjempe smart, flink og snakker som om han var 15 🤣 men... han er lav. 106 cm ca nå. 

Er det noen her som har lave barn? Grunnløst? Eller? 

Vi skal til lege og diskutere hormonbehandling ETTERHVERT men ikke noe utover det. 

Faren er 174 cm og jeg 157 så vi er jo ikke høye, og forventer ikke at noen av barna mine blir det, men det er sårt for hans del 😔

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du skal vente å se.

Nå husker jeg ikke hvor høy mitt eldste barn var når han var 6 år, men han var veldig lav til han var en 5-6 år gammel.
Nå er han 10,5 år og nest høyest i klassen sin.

Poenget mitt er at det forandrer seg veldig fort, det at han er veldig lav nå behøver ikke å bety at han fortsetter å være det, og hva hvis han blir det, er det så farlig. Kjenner flere gutter som er under 1,60, og alle er normale oppegående mennesker uten noen komplekser for sin høyde som jeg vet om

Anonymkode: 9af0a...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og han er 2 år eller?

Anonymkode: 33a45...3ca

2? Nei han er 6! 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og han er 2 år eller?

Anonymkode: 33a45...3ca

Hun skrev at han er 6 år

Anonymkode: 9af0a...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 7 år og er veldig lav. Jeg er 1,72 og faren 1,73. Hun følger sin egen kurve perfekt, så er ikke bekymret. Hun får kommentarer på at hun er liten, men takler det fint. Regner med hun skyter i været etterhvert. Faren var lav til han ble konfirmert. Da begynte han å vokse.

Anonymkode: cf388...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Syns du skal vente å se.

Nå husker jeg ikke hvor høy mitt eldste barn var når han var 6 år, men han var veldig lav til han var en 5-6 år gammel.
Nå er han 10,5 år og nest høyest i klassen sin.

Poenget mitt er at det forandrer seg veldig fort, det at han er veldig lav nå behøver ikke å bety at han fortsetter å være det, og hva hvis han blir det, er det så farlig. Kjenner flere gutter som er under 1,60, og alle er normale oppegående mennesker uten noen komplekser for sin høyde som jeg vet om

Anonymkode: 9af0a...325

Det er en av tingene man ikke får gjort så mye med. Man er som man er. Han har blitt mye mobbet etter skolestart. Selvsagt tatt hardt tak i, men høyden var aldri no tema eller et sårt punkt før barna begynte å mobbe han for det. Han er liksom så flink til alt og verdens mest omtenksomme gutt, så han kommer jo langt okke som, men dette med å ta tak i det på rett måte er jo ikke så lett. Jeg er jo veldig glad han følger kurven sin, det tyder jo bra. 

Hs nevnte at det KUNNE ha vært cøliaki som kan forårsake slik, men det finner man vel ut etterhvert 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Datteren min er 7 år og er veldig lav. Jeg er 1,72 og faren 1,73. Hun følger sin egen kurve perfekt, så er ikke bekymret. Hun får kommentarer på at hun er liten, men takler det fint. Regner med hun skyter i været etterhvert. Faren var lav til han ble konfirmert. Da begynte han å vokse.

Anonymkode: cf388...88a

Takk for svar! Jeg oppmuntrer jo og han sier selv det varer jo ikke slik for alltid ❤️ Får satse på det. Han bruker 110 i klær nå, og det er faktisk bra for å være han. 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen min på barneskolen hadde vi to gutter og ei jente som  alle hadde lave foreldre, og som var veldig lave selv hele barneskolen. Vet de syns dette var sårt. Når ungdomsskolen kom skjøt begge guttene i været og er helt normale i dag. Han ene er et helt hode høyere enn mammaen sin! 

Nå skal ikke jeg fortelle deg hva du skal gjøre, men det kan godt være han vokser seg til, og om ikke, så burde du uansett jobbe med å styrke selvfølelsen hans. 

Lykke til! 

Anonymkode: 86bcb...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! ❤️ Han har alltid hatt god selvfølelse Ang seg og høyden sin, men du verden så lett den veggen kan falle når han begynte på skolen og alle kommenterte det. Jobber daglig med positiv tenking, forsøk på å styrke hvir utrolig han egentlig er, og som alle syns om han også. Jeg håper det kommer en dag han skyter fra seg litt. Trenger jo ikke bli kjempe høy, for det skjer ikke, men nok til at han selv er fornøyd 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn blir 8 neste uke han går nå i str 116 og synes han har vokst enormt siste året! Har ikke eksakt høyde på han men han er veldig liten. Faren i dette tilfellet er også veldig veldig lav så han er jo naturlig liten. Men det ser ut som om han blir høyere en far, da faren var ennå mye mindre i den alderen en han er. Vi har bestemt oss for ikke å tukle med hormonene hans! Så for vi se hvordan det går. Det er jo blitt folk av faren også her er også sønnen vår ekstremt smart! Vår sønn har blitt plaget en del men virker ikke som om det har vert grunnet høyden hans faktisk! 

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere foreldre er jo veldige lave, så sannsynligvis vil han bli under 174. Uansett hvor smart og tenåring han høres ut, så kan alt det ødelegges hvis han blir et ordentlig mobbeoffer. All grunn til bekymring, i hvert fall når det i tillegg er sårt for 6- åringen. Slikt plukker andre barn fort opp. 

Cøliaki? Han har fulgt sin kurve perfekt?

Endret av Evablaum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode svar! ❤️ Han har alltid hatt god selvfølelse Ang seg og høyden sin, men du verden så lett den veggen kan falle når han begynte på skolen og alle kommenterte det. Jobber daglig med positiv tenking, forsøk på å styrke hvir utrolig han egentlig er, og som alle syns om han også. Jeg håper det kommer en dag han skyter fra seg litt. Trenger jo ikke bli kjempe høy, for det skjer ikke, men nok til at han selv er fornøyd 

Anonymkode: 8cd34...412

Hvor utrolig han egentlig er.. Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evablaum skrev:

Dere foreldre er jo veldige lave, så sannsynligvis vil han bli noe midt i mellom dere to, altså under 174. Uansett hvor smart og tenåring han høres ut, så kan alt det ødelegges hvis han blir et ordentlig mobbeoffer. All grunn til bekymring, i hvert fall når det i tillegg er sårt for 6- åringen. Slikt plukker andre barn fort opp. 

Cøliaki? Han har fulgt sin kurve perfekt?

Jada, vi er ikke veldig høye, Og forventer ikke at han blir veldig høy heller. De andre søsknene er på lik linje med andre. Jeg vet alt om å være et mobbeoffer og har aldri tenkt å la han bli det. Før problemet ble tatt opp var det små kommentarer fra andre 6 åringer som igjen virker sårende for en som selv er klar over det. 

Jeg kan ingenting om cøliaki, var kun noe hs nevnte. Ja han har fulgt sin kurve perfekt hele veien. Vokser som han skal jevnt og trutt, bare litt under alle andre

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jada, vi er ikke veldig høye, Og forventer ikke at han blir veldig høy heller. De andre søsknene er på lik linje med andre. Jeg vet alt om å være et mobbeoffer og har aldri tenkt å la han bli det. Før problemet ble tatt opp var det små kommentarer fra andre 6 åringer som igjen virker sårende for en som selv er klar over det. 

Jeg kan ingenting om cøliaki, var kun noe hs nevnte. Ja han har fulgt sin kurve perfekt hele veien. Vokser som han skal jevnt og trutt, bare litt under alle andre

Anonymkode: 8cd34...412

Hvordan skal du hindre at han blir et mobbeoffer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det er sårt for gutten deres å være så lav. Min 3-åring er faktisk flere cm høyere enn han... Jeg ville absolutt rådført meg med leger angående hormonbehandling når det kan være aktuelt. Bruker de fremdeles å ta røntgen av hånden for å finne ut ca høyde som utvokst tro? Det ble gjort av meg da jeg var 6-7 år, men det var av motsatt grunn (estimeringen som ble tatt ut i fra røntgenbildet stemte faktisk). Lykke til!

Anonymkode: 9fc2b...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evablaum skrev:

Hvordan skal du hindre at han blir et mobbeoffer? 

Hvordan ? Jeg skal sette helvete på jord om det må til. 

Jeg velger å ikke sitte her og kverulere med deg ( siden det er noe du er veldig glad i). Jeg spurte om råd fra andre som kanskje har vært borti lignende situasjoner. Hvis du ikke har Noe mer vettugt å si, så heller la vær. Helt enkelt 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt at det er sårt for gutten deres å være så lav. Min 3-åring er faktisk flere cm høyere enn han... Jeg ville absolutt rådført meg med leger angående hormonbehandling når det kan være aktuelt. Bruker de fremdeles å ta røntgen av hånden for å finne ut ca høyde som utvokst tro? Det ble gjort av meg da jeg var 6-7 år, men det var av motsatt grunn (estimeringen som ble tatt ut i fra røntgenbildet stemte faktisk). Lykke til!

Anonymkode: 9fc2b...f89

Hvor høy er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt at det er sårt for gutten deres å være så lav. Min 3-åring er faktisk flere cm høyere enn han... Jeg ville absolutt rådført meg med leger angående hormonbehandling når det kan være aktuelt. Bruker de fremdeles å ta røntgen av hånden for å finne ut ca høyde som utvokst tro? Det ble gjort av meg da jeg var 6-7 år, men det var av motsatt grunn (estimeringen som ble tatt ut i fra røntgenbildet stemte faktisk). Lykke til!

Anonymkode: 9fc2b...f89

Ja altså det var ikke sårt før noen på skole påpekte det. Ikke alle vet å holde kjeft. Helt enkelt. Ja, men det gjør de ikke før de er eldre visstnok. Så det er ikke aktuelt PR nå. Men vi skal til lege for samtale på nyåret. For å se veien videre. 

Hormonbehandling er ingen mirakelkur, men om 3-4 cm kan hjelpe så er det bare bra

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evablaum skrev:

Hvordan skal du hindre at han blir et mobbeoffer? 

7 minutter siden, Evablaum skrev:

Hvor utrolig han egentlig er.. Hva betyr det?

Kan du ikke vennligst la være å lage kvalme i en tråd hvor mor kun spør etter råd? Nå syns jeg det virker som du leter etter noe å ta mor på, og det uten noen som helst grunn. 

Anonymkode: 86bcb...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt at det er sårt for gutten deres å være så lav. Min 3-åring er faktisk flere cm høyere enn han... Jeg ville absolutt rådført meg med leger angående hormonbehandling når det kan være aktuelt. Bruker de fremdeles å ta røntgen av hånden for å finne ut ca høyde som utvokst tro? Det ble gjort av meg da jeg var 6-7 år, men det var av motsatt grunn (estimeringen som ble tatt ut i fra røntgenbildet stemte faktisk). Lykke til!

Anonymkode: 9fc2b...f89

Men da er vel din 3—åring også ekstremt høy for alderen, så det var jo en dårlig sammenlikning. HI sier jo de skal snakke med lege mtp evt hormonbehandling senere, men jeg støtter meg til de som sier dette kan endre seg om noen år. Er vel bedre å få gutten til å godta seg som han er, framfor å tukle med hormonene? 

Anonymkode: 98809...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men da er vel din 3—åring også ekstremt høy for alderen, så det var jo en dårlig sammenlikning. HI sier jo de skal snakke med lege mtp evt hormonbehandling senere, men jeg støtter meg til de som sier dette kan endre seg om noen år. Er vel bedre å få gutten til å godta seg som han er, framfor å tukle med hormonene? 

Anonymkode: 98809...06f

Ang dette med aksept osv er jeg veldig opptatt av nemlig. Jeg er LITT redd for at hvis han snakker med lege om slike ting, behandlinger osv så kan han få følelsen av at det ER noe galt med han. Det er min frykt, for jeg ser jo ikke på han og tenker det er noe galt. For alle er forskjellig og folk bruker forskjellig tid på det! Så jeg frykter at det kan vippe over til noe mer negativt... 

 

men samtidig er det kanskje lurt? 😑

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonbehandling er det veldig mye bivirkninger på, og de er vel i tvil om hva det gjør med fruktbarheten når de blir voksne. Det skal veldig store vekstavvik til i dag før de starter med sånt.

Men det jeg ville fortelle var at kompisen til sønnen min var bitteliten på barneskolen, veldig mye kortere enn de andre og i tillegg veldig tynn. De andre ravet flere hodehøyder over han og det så ut som han var langt yngre enn sine venner.

Men da de kom på ungdomsskolen og de fleste guttene har sitt veksthopp opp til voksen størrelse vokste denne gutten også veldig mye. Min sønn som er helt gjennomsnittlig høy vokste flere titalls cm i året da puberteten raste som mest i 8. og 9.klasse. Da han gikk ut av 9. klasse var min sønn 183 cm lang, og har ikke vokst noe siden. Men kompisen vokste nesten enda mer tror jeg, han vokste så du nesten kunne se det, og han fortsatte å vokse etter at de andre sluttet.

Nå er de nok ferdig utvokst alle sammen, og selv om denne kompisen fremdeles er litt lavere enn de andre og fremdeles er nærmest mager i kroppsfasong, så er ikke forskjellen så synlig lenger. Han ser ut som en nesten voksen tenåring og har ihvertfall passert 170 cm.

Anonymkode: 204ff...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...