Gå til innhold

Er det greit at barn med cøliaki kommer hjem med lusekatter i matboksen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De har hatt lusekatter på skola. Guttungen kom hjem med lusekatt og pepperkake som lillesøster skulle få. For de hadde ikke sånn som han kunne få. Kjenner jeg blir skuffet over lite omtanke for han.

 

Anonymkode: 1ce0a...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bakte lussekatter til skolen i dag og noen var satt opp til p bake gluten og melkefritt. Det er veldig ugreit for meg som ikke har barn med glutenintoleranse eller cøliaki å bake med slikt spesialmel. Det er dyrt og det blir stående i skapet til det blir kastet. Allergier får man ordne med selv

Anonymkode: b9532...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke noe å lage noe nummer av. Dersom skolen har organisert baking, bør de selvfølgelig også tenke på hvem som tåler hva. Men det er bare mennesker som jobber der også og det kan glippe. Og jeg kan tenke meg verre ting det kan glippe på enn det, selv om det er dumt. Det kan jo også være en av elevene som hadde med seg for å dele ut, og da er det ikke sikkert at den som bakte har tenkt på at noen ikke tåler ting.  Fint at han kunne ta det med seg hjem til lillesøster da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærer, har hatt lussekatter i dag. En selvfølge at de som trenger det får glutenfritt og melkefritt. 

Anonymkode: 69257...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har barn med cøliaki. Jeg bakte selv. Jeg syns det var bedre å bake selv enn at hun ikke fikk noe. Jeg har bakt selv i alke år. Forventer ikke at andre skal gjøre det. 

Anonymkode: 3d9ce...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ordner skolen med lussekatter til alle, uansett hva de kan spise og ikke. Kan de ikke ordne til alle lar de være slike ting. Her velger skolen å kjøpe fra ett bakeri, så ingen foreldre må bake. Ungdomskolen så baker de som har mat og helse til hele skolen, de baket for alke der også. Alle eller ingen gjelder der også. 

Barnehagen satte vi oss opp på liste hvem som kunne bake og ca hvor mange, for det de manglet ordnet barnehagen med evt. Som oftes ble det bakt mer enn de trengte og noen av de som hadde barn med allergier bakte slik at alle fikk. Kunne ingen av disse ordnet barnehagen det. 

Det er helt greit å bake syns jeg, men når en ikke har noen med allergier i hus kan enkelte ting bli vanskeligere. Jeg har bakt endel allergifritt og vet melet oppfører seg anderledes, så det er ikke bare å bytte ut i en oppskrift jeg har. Jeg har en kake som jeg kan gjøre dette med, den blir like god. Baker jeg rundstykker kan jeg nesten gjøre det samme, men må endre mengden mel bla. Barna har venner med allergier så da syns jeg det er greit å ha rundstykker i frysen de kan spise om de stikker innom, derfor har jeg prøvd meg litt frem. Heldigvis er ikke disse hyper allergiske heller, hadde de vørt det hadde jeg ikke tort å lage. Full kontroll på kjøkkenet har jeg ikke, så om en smule har havnet i en kjøkkenskuff aner jeg ikke.  Naboen på hytta reagerer om ett redskap har vært i nærheten av en smule nemlig, så hun tørr jeg ikke servere noe. Hva jeg gjør vet jeg, men de andre i huset aner jeg ikke alltid. 

Anonymkode: 06ce1...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker alltid med vann for slik at de som.ikke tåler melk skal få. Men setter også en deig med glutenfritt mel da vi har barn som Ikke tåler hvetemel på avd.

Anonymkode: 60df7...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine barn tåler ikke guten eller laktose.  Jeg sørger for at hun har alternativer. Har bakt og sendt med henne pepperkaker så hun har en boks stående. Har også en boks i fryseren på skolen med litt sjokoladekake og muffens.  Jeg bakte også lussekatter i går som jeg sende med henne i dag. Jeg har full forståelse for at baking og da spesielt gjærdeig uten guten ikke er noe alle føler de mestrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var skolen som serverte synes jeg det er veldig ugreit. De vet at barnet ikke kan spise dette, og bør absolutt klare å skaffe et alternativ når alle de andre får noe godt.

Hvis ikke burde de i det minste klare å gi deg beskjed om at det blir lussekatter, men de har ikke noe alternativ, sånn at du har muligheten til å ordne noe selv. Jeg hadde ikke sendt med noe hvis jeg ikke hadde fått beskjed, for jeg hadde tatt det forgitt at skolen ordnet et alternativ som han kunne spise. Jeg synes egentlig ikke at en sånn beskjed er godt nok, men det er vertfall bedre enn at ungen skal sitte uten når alle de andre får. 

Hvis skolen ikke serverte selv, men en av elevene hadde med seg spontant, så blir det noe annet. Da har ikke skolen hatt mulighet til å arrangere noe annet, fordi de ikke har vært klar over at dette kom. Det er selvfølgelig like kipt for gutten, men det er utenfor skolens kontroll. Hvis foreldrene til barnet viste om at det er et barn i klassen med cøliaki, så mener jeg de enten burde bakt glutenfritt, hatt et glutenfritt alternativ, eller latt vær å bake. Hvis de ikke kjenner til cøliakien må man sette noe som dette på kontoen for "sånt som skjer".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, jooooooda skrev:

Hvis det var skolen som serverte synes jeg det er veldig ugreit. De vet at barnet ikke kan spise dette, og bør absolutt klare å skaffe et alternativ når alle de andre får noe godt.

Hvis ikke burde de i det minste klare å gi deg beskjed om at det blir lussekatter, men de har ikke noe alternativ, sånn at du har muligheten til å ordne noe selv. Jeg hadde ikke sendt med noe hvis jeg ikke hadde fått beskjed, for jeg hadde tatt det forgitt at skolen ordnet et alternativ som han kunne spise. Jeg synes egentlig ikke at en sånn beskjed er godt nok, men det er vertfall bedre enn at ungen skal sitte uten når alle de andre får. 

Hvis skolen ikke serverte selv, men en av elevene hadde med seg spontant, så blir det noe annet. Da har ikke skolen hatt mulighet til å arrangere noe annet, fordi de ikke har vært klar over at dette kom. Det er selvfølgelig like kipt for gutten, men det er utenfor skolens kontroll. Hvis foreldrene til barnet viste om at det er et barn i klassen med cøliaki, så mener jeg de enten burde bakt glutenfritt, hatt et glutenfritt alternativ, eller latt vær å bake. Hvis de ikke kjenner til cøliakien må man sette noe som dette på kontoen for "sånt som skjer".

 

Og hvem skal betale for svindyrt spesialmel og havremelk? Lærere? 

Anonymkode: 4bcd2...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem skal betale for svindyrt spesialmel og havremelk? Lærere? 

Anonymkode: 4bcd2...85e

Hvis lærerne serverer lussekatter så regner jeg med at det går av skolens budsjett. Hvis skolen ikke dekker dette og en lærer skulle velge å lage lussekatter for egne penger, så mener jeg at vedkommende lærer bør skaffe lussekatter til alle elevene ja, selv om det er dyrere med annet mel. Alternativt kan lærer la vær å bruke egne penger i det hele tatt, det er ingen som noensinne vil tvinge en lærer til å bruke egne penger på kosemat til elevene. 

Eller mener du at lærerne skal betale for lussekatter til alle elevene bortsett fra til de som har cøliaki? 

Anonymkode: 53ed5...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis lærerne serverer lussekatter så regner jeg med at det går av skolens budsjett. Hvis skolen ikke dekker dette og en lærer skulle velge å lage lussekatter for egne penger, så mener jeg at vedkommende lærer bør skaffe lussekatter til alle elevene ja, selv om det er dyrere med annet mel. Alternativt kan lærer la vær å bruke egne penger i det hele tatt, det er ingen som noensinne vil tvinge en lærer til å bruke egne penger på kosemat til elevene. 

Eller mener du at lærerne skal betale for lussekatter til alle elevene bortsett fra til de som har cøliaki? 

Anonymkode: 53ed5...065

den skulle ikke være anonym.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så mange med laktose- og glutenallergi for tiden 😅 Må ha skjedd noe de siste 10 årene. Var ikke sånn da jeg vokste opp.

Anonymkode: 44079...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke cøliaki en allergi da... det er nok mange som selvdiagnostiserer seg selv. Men har man fått diagnosen cøliaki og laktose intoleranse så er nok ikke det noe tull. Syns det bare er bra at det er blitt mer fokus på det. Går man med cøliaki uten å vite om det har man mye større sjangs for å få tarmkreft osv. 

Anonymkode: 39fc5...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til spm ditt hi, absolutt ikke greit. Lager de til barna burde alle få. Eller så kan de gjerne ha en dialog med foreldrene er jo ofte man lager lussekatter til seg selv 13 desember 😊

Anonymkode: 39fc5...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er så mange med laktose- og glutenallergi for tiden 😅 Må ha skjedd noe de siste 10 årene. Var ikke sånn da jeg vokste opp.

Anonymkode: 44079...951

Så relevant, a

Anonymkode: 188ae...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er så mange med laktose- og glutenallergi for tiden 😅 Må ha skjedd noe de siste 10 årene. Var ikke sånn da jeg vokste opp.

Anonymkode: 44079...951

Kanskje de døde i stedet. Mye mer behagelig for de rundt selvsagt, som slapp å ta hensyn...

Anonymkode: e8a11...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du som forelder burde ha en avtale med skolen om hvordan slikt skal løses. Jeg syns også du burde ta ansvar for å få i stand en slik avtale. Innholdet i avtalen burde være at dere baker og sender med. Om mitt barn hadde cøliaki hadde jeg ikke stolt på at lærere og andre foreldre holdt deigen ren nok eller fikk til å lage god bakst.

Så ja, dette var leit. Men du skulle vært i forkant.

Anonymkode: 37270...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er så mange med laktose- og glutenallergi for tiden 😅 Må ha skjedd noe de siste 10 årene. Var ikke sånn da jeg vokste opp.

Anonymkode: 44079...951

Joda, men da hadde man ikke testene til å vite hva det var. 

Stefaren min er en av de som vokste opp med dette uten diagnose. Da var det bare "kroniske maveplager". Han viste jo hva som ga han diare, og holdt seg unna melk i 40år. -Nå vet han at det er melkeallergi , og at det finnes alternativer :) 

Anonymkode: 6562e...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner som har barn med allergier, baker/lager selv og sender med til skolen. Slik burde det alltid være. 

Anonymkode: bfcf7...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lusekatter, faktisk. Nei, hadde ikke likt at barnet kom hjem med katter med lus i matboksen.

Anonymkode: 148f5...d74

Haha, du er så morsom! Jeg ler!

Anonymkode: 188ae...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...