Gå til innhold

Svigermor som kjøper altfor mange julegaver til barna


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg gå frem for å si at jeg/vi synes det tar helt overhånd? Har antydet det før men hun hører ikke og kjører på med ufattelig mange gaver likevel. Barna blir bortskjemte og overfladiske og det er ikke slik jeg vil oppdra dem. 

Det er snakk om ca 10 gaver til hver av barna. Minst. Blir mye bruk og kast... Greit at hun synes det er gøy. Men det er ikke dette julen skal handle om. Halvparten hadde vært mer enn nok og jeg er helt sikker på at barna hadde vært minst like fornøyd! 

Anonymkode: 3d73b...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror eneste mulighet er å ikke bare antyde det til henne, men å si det direkte.

"Det er veldig hyggelig at dere tenker på barna og kjøper gaver til dem, men de får gaver fra så mange på julaften, så 10 gaver kun fra dere blir litt i overkant mye. Vi vil lære barna å sette pris på det de får, og det blir litt vanskelig når de blir overøset med gaver fra dere, så fra nå av ønsker vi at dere kutter ned til 2 eller 3". Håper ikke dere tar det ille opp, og at dere vet hvor mye vi setter pris på dere! "

Anonymkode: 81138...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks-svigermor gjorde det samme. Vi måtte ha gavene fra henne på et eget rom, det var rett og slett ikke plass til å lagre dem sammen med andre julegaver. Min mann sa fra, rett ut, men hun lo det bare bort og fortsatte. Tror det er en form for overkompensering for alt annet som er galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal jeg gå frem for å si at jeg/vi synes det tar helt overhånd? Har antydet det før men hun hører ikke og kjører på med ufattelig mange gaver likevel. Barna blir bortskjemte og overfladiske og det er ikke slik jeg vil oppdra dem. 

Det er snakk om ca 10 gaver til hver av barna. Minst. Blir mye bruk og kast... Greit at hun synes det er gøy. Men det er ikke dette julen skal handle om. Halvparten hadde vært mer enn nok og jeg er helt sikker på at barna hadde vært minst like fornøyd! 

Anonymkode: 3d73b...d7d

Det er vel ikke evt litt mange gaver fra svigermor som gjør et barn bortskjemt?

Anonymkode: 06fa6...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problem og jeg blir så forbanna over at hun driter i våre meninger når det gjelder VÅRE barn! Så vi har begynt å nekte å ta imot mer enn et visst antall gaver

Anonymkode: c9d56...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 gaver er jo helt hinsidiges. Jeg tror jeg ville gitt noen til fattighuset eller liknende hvis hun ikke slutter etter tydelig beskjed.

 

Anonymkode: 3a330...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si fra. Om hun likevel kommer med alle disse gavene, så sier dere til henne følgende: Nå får du plukke ut 2-3 gaver til hver av barns som du synes er de viktigste gavene. Resten av gavene vil vi gi til asylmottaket/nabobarna som ikke få så mange gaver/flyktninger/veldedighet el.l.

Du kan også si dette på forhånd at det er det dere kommer til å gjøre.

Men hva kjøper hun? Er det unødvendige ting, eller ting barna/dere har ønsket og behov for?

Anonymkode: 493b3...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke evt litt mange gaver fra svigermor som gjør et barn bortskjemt?

Anonymkode: 06fa6...533

Eh, jo. Det er jo det også.

(Og før du begynner - jeg vet hva du skal si. Nå kommer straks den obligatoriske "det går fint an å BÅDE leve miljøvennlig og bærekraftig og ha gode verdier, samtidig som man unner barna et fjell av gaver de ikke klarer å komme igjennom i løpet av én og samme kveld! Går an å ha to totalt motstridende tanker i hodet på én gang vettu, selv om den ene slett ikke rimer med den andre! Mitt barn får f eks både en moped med sidevogn til jul, OG en symbolsk geit i Nigeria, og hun blir også veeeeldig glad og takknemlig for alle de 78 øvrige gavene, inkludert Kors-veska, flatskjermen og uggsene!")

Anonymkode: 160d8...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke senene dagen i året som gjør barnet bortskjemt, men de andre 364!

Men, gjør som min svigermor. Hun gir gaver til alle barnebarna for ca kr 700 hver....så setter hun inn ca 2000 kr til hver på sparekonto. Dette var i stedet for å kjøpe masse gaver.

Anonymkode: d8f46...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke argumentere med at det tar så lang tid å åpne alle gavene at det tar hele kvelden, ungene blir lei og rekker ikke så mye som å se på, langt mindre leke med det de har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, jo. Det er jo det også.

(Og før du begynner - jeg vet hva du skal si. Nå kommer straks den obligatoriske "det går fint an å BÅDE leve miljøvennlig og bærekraftig og ha gode verdier, samtidig som man unner barna et fjell av gaver de ikke klarer å komme igjennom i løpet av én og samme kveld! Går an å ha to totalt motstridende tanker i hodet på én gang vettu, selv om den ene slett ikke rimer med den andre! Mitt barn får f eks både en moped med sidevogn til jul, OG en symbolsk geit i Nigeria, og hun blir også veeeeldig glad og takknemlig for alle de 78 øvrige gavene, inkludert Kors-veska, flatskjermen og uggsene!")

Anonymkode: 160d8...0ec

Er du full?

Anonymkode: 06fa6...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det på samme måte med en onkel til barna. Gaver på gaver på gaver. Ungene blir lei, og gidder ikke å åpne til slutt. Vi har måttet ta bort noen og åpnet dem dagen etter. På samme måte rekker ikke barna å leke med dem. Vi har fremdeles gaver fra i fjor pakket vekk fordi det blir for mye. Helt galskap. 

Vi har sagt i fra flere år på rad, både til han og til de andre tantene og onklene. Vi ønsker oss istedet opplevelser, f.eks at de tar med barna på kino eller badeland, men til det fikk vi svar om at det var jo ikke julegave. Det kunne de gjøre uansett. Og så gjør de det ikke. 

Spent på om vi får like mye i år. Om de kommer troppende opp trappa med hauger av gaver kl 16 på julaften. Jeg vet faktisk ikke om de gjør det for å være greie med barna, eller for å provosere oss. Sikkert en kombinasjon.

Anonymkode: fe5c4...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hadde du vert slik om det hadde vert din mor?

Anonymkode: 2f537...2f0

Hvorfor i all verden skulle man ikke det? Mine foreldre og søsken har fått klar beskjed om at her tar vi imot maks 2 gaver fra hver giver. Ønsker de å gi flere ting så må flere ting pakkes i samme pakke. Grunnen er at sønnen min ikke ble ferdig å pakke opp på 1. juledag en gang. Han gikk lei. Å åpne gaver skal være gøy, ikke et ork.

Anonymkode: e64b7...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hysteriske kvinnfolk som må gi beskjeder til alle om alt mulig, sette grenser, kontrollere... drama. " Her i huset tar vi i mot maks to gaver fra hver giver" sier snerpeguri. 

Det er greit å si at de ikke trenger å kjøpe så mange gaver, men de gjør som de vil og blir barna bortskjemte så er det garantert ikke pga julekvelden men hva dere foreldre gjør ellers i året.

Enkelte kjerringer ser problemer i alt.

Anonymkode: 69aa8...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, hysteriske kvinnfolk som må gi beskjeder til alle om alt mulig, sette grenser, kontrollere... drama. " Her i huset tar vi i mot maks to gaver fra hver giver" sier snerpeguri. 

Det er greit å si at de ikke trenger å kjøpe så mange gaver, men de gjør som de vil og blir barna bortskjemte så er det garantert ikke pga julekvelden men hva dere foreldre gjør ellers i året.

Enkelte kjerringer ser problemer i alt.

Anonymkode: 69aa8...626

Det handler vel også om at svigermor tydelig viser at hun gir en lang f i hva hi og mannen sier? 

Anonymkode: c9d56...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler vel også om at svigermor tydelig viser at hun gir en lang f i hva hi og mannen sier? 

Anonymkode: c9d56...1ea

Men hvorfor skal de bestemme hvor mange gaver hun har lov til å gi? 

Anonymkode: 4c1d6...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal de bestemme hvor mange gaver hun har lov til å gi? 

Anonymkode: 4c1d6...fe9

Hvorfor ikke? På samme måte som foreldrene kan bestemme at de ikke vil noen skal gi babyen deres brus, gi dem lekepistoler eller ta dem med på 11-grensefilmer når de er 7 år.

Fordi foreldrene bestemmer over sitt barn og er faktisk nødt til å leve i rotet 10+++ gaver hver jul og bursdag lagee hvert år

Anonymkode: c9d56...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. desember 2017 den 7.58, Anonym bruker skrev:

Er du full?

Anonymkode: 06fa6...533

Nei, jeg er bare realist, i skarp kontrast til alle her i drømmeboblen som tror man kan få beskjedne, smålåtne og takknemlige barn ved å lære dem å mangle grenser og magemål. 

Anonymkode: 160d8...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert når jeg ikke får lov til å gi det jeg vil ! Jeg må roe meg ned hvert år får jeg beskjed om. I fjor ga jeg niese og nevø for ca 700 hver. Det var visst så forbaskade for ille. I år for 400. Fikk beskjed om at neste år får familien spleise på gaver.... Kjipe folk. Dreper julestemninga. Ja, for meg er det å handle masse julegaver!

Anonymkode: 54d2c...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir så irritert når jeg ikke får lov til å gi det jeg vil ! Jeg må roe meg ned hvert år får jeg beskjed om. I fjor ga jeg niese og nevø for ca 700 hver. Det var visst så forbaskade for ille. I år for 400. Fikk beskjed om at neste år får familien spleise på gaver.... Kjipe folk. Dreper julestemninga. Ja, for meg er det å handle masse julegaver!

Anonymkode: 54d2c...083

Men har det falt deg inn at du lar andre lide for å selv få din egen trang til julestemning tilfredsstilt? Da er du jo bare en egoist. Det handler jo overhodet ikke om å glede andre.

Kjøp et tonn gaver, du, men ikke belemre slekta med dem. Send hele stasen til Hjelp oss å hjelpe.

Anonymkode: 160d8...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...