Gå til innhold

Tror dere man blir lykkeligere av å være rik?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå tenker jeg ikke i forhold til å ikke ha råd til strømregning, vintersko og mat.

Men helt vanlig inntekt der man er varm og mett, har råd til en syden og vanlige ting.

Anonymkode: 4f011...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.. Hvis man har en gjennomsnittlig norsk inntekt ER man rik. En "vanlig inntekt" er å være rik.

Men sånn som jeg har det nå, hadde jeg vært 110% mer lykkelig som rik. Fordi jeg kunne skaffet oss alt det vi anser som grunnleggende i Norge idag. TV, iPad, kobebiff.. neida, men jeg snakker om et hus å bo i, varme klær. Vintersko til mannen min. 

Anonymkode: d3e10...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det å ha ekstra penger gir en ekstra trygghet. På sikt gjør nok ikke det at du føler deg lykkelig så bue mer, men jeg tror det gjør at du blir mindre bekymret.

Penger er ikke be som gjør deg lykkelig, men mangel på penger kan gjøre deg svert ulykkelig.

Anonymkode: ebe89...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. Jeg har økonomisk frihet til å gjøre hva jeg vil, når jeg vil, men jeg er allikevel rimelig dypt inne i en alvorlig depresjon. 

Penger muliggjør og er en trygghet, men det er rimelig mange andre ting som må være på plass for at man skal kunne kalle seg lykkelig. 

Anonymkode: a8e19...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke penger gir lykke på sikt, men hvis man har det kjipt er det enkelt å "kjøpe seg til lykke"... På et vis... Jeg blir alltid litt glad av å shoppe. Men det gir jo ikke en langvarig lykke... Det er bare noe som er godt der og da. 

De problemene jeg sliter med i livet kan uansett ikke løses med penger. Hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe et anstendig sted og bo, eller hele tiden måtte bekymre meg for om barna kunne delta i bursdager eller fritidsaktiviteter så hadde penger hjulpet, helt klart.

Anonymkode: fd93b...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si nei... 

Mine foreldre er pr def "rike" og bor i villastrøk. Man opparbeider seg et forbruk lik inntekt, og er på en måte derfor ikke rikere en snittet. Huslånet er høyere, strømregningene høyere , hytteutgifter osv. Arbeidsmengden og presset er høyere. Disse "konkurrerer" blandt eliten i norsk næringsliv, og der er det "sterkestes rett". -høy magesår og blotrykksmedisin faktor. Problemene blandt disse er jo de samme... De har issues de også, som ikke blir borte av penger. Og jeg har ofte sett en narsesisme i denne gruppen jeg ikke ser ellers (men det er kanskje derfor de oppnår "suksessen" også?🤔)

Selv er jeg normaltlønnet i helsevesenet og gift med en normaltlønnet mann (400 000 + 600 000). Er 100% uavhengig mine foreldre (vi får ikke noe goder av de. Ikke lån eller kausjonister engang) Og jeg tror vi er mye lykkeligere en de. Vi stresser mindre og er mer tilfreds med det vi har oppnådd, og jager ikke like mye etter mer. Og å måtte spare til noe vi ønsker oss øker bare verdien for oss :) 

Anonymkode: cc3a2...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare folk med mye penger som svarer nei til dette.

Jeg har hatt mye penger! Jeg var definitivt mye lykkeligere av å ha de pengene.. Hadde tunge dager den gangen og, men å ha tunge dager og samtidig bekymre seg over økonomi er så utrolig mye verre. 

Blir deprimert av å ikke ha penger, men man blir ikke deprimert av å HA penger.

Anonymkode: ff258...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min situasjon så hadde det å være rik, hjulpet utrolig på min psyke. Men nå er jeg fattig, alene og sitter i fare for å miste boligen min, og det for noe jeg har null kontroll over. Det og bekymre seg for økonomi hele tiden, år etter år, er slitsomt.

Men har man god økonomi, råd til alt man trenger og litt til, så tror jeg man kan være like lykkelig som en som er rik.

Anonymkode: f619f...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare folk med mye penger som svarer nei til dette.

Jeg har hatt mye penger! Jeg var definitivt mye lykkeligere av å ha de pengene.. Hadde tunge dager den gangen og, men å ha tunge dager og samtidig bekymre seg over økonomi er så utrolig mye verre. 

Blir deprimert av å ikke ha penger, men man blir ikke deprimert av å HA penger.

Anonymkode: ff258...1ae

Jeg har ikke mye penger. Men jeg har så vi klarer oss. Vi kan ikke kjøpe det vi vil til enhver tid og store utskeielser får konsekvenser senere. Alikevel svarer jeg nei. Fordi mine problemer hadde ikke løst seg med penger. Jeg hadde ikke hatt et bekymringsfritt liv om jeg så fikk 100 millioner slengt i fanget idag. Man blir ikke kvitt en depresjon av å ha penger heller, men det å bekymre seg for mangelen på penger er jo selvsagt ikke ålreit.

Anonymkode: fd93b...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Ene og alene fordi det fjerner mange bekymringer. Jeg tror ikke rike er lykkeligere enn de med romslig økonomi, hvor man slipper å planlegge hver minste krone man bruker. Jeg tipper de færreste fattige klarer å ignorere de økonomiske vanskene slik at de er godt fornøyd ned det de har, sånn etter norsk standard. 

 

Anonymkode: 96a58...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke mye penger. Men jeg har så vi klarer oss. Vi kan ikke kjøpe det vi vil til enhver tid og store utskeielser får konsekvenser senere. Alikevel svarer jeg nei. Fordi mine problemer hadde ikke løst seg med penger. Jeg hadde ikke hatt et bekymringsfritt liv om jeg så fikk 100 millioner slengt i fanget idag. Man blir ikke kvitt en depresjon av å ha penger heller, men det å bekymre seg for mangelen på penger er jo selvsagt ikke ålreit.

Anonymkode: fd93b...932

Men det er snakk om "lykkeligERE". Ikke fullkomment lykkelig. De fleste i Norge vil aldri klare å være fullkomment lykkelige, ikke engang om de fikk maten gratis og tilberedt, fikk gratis og flotte klær, bodde i et slott med familien sin, var 100% frisk og hadde mange venner. Ikke engang da. Penger kan ikke kjøpe evig liv f.eks.

Men man blir lykkeligERE av å ha penger, for hvis man ikke har penger blir problemene så store at man vet ikke hva det vil si å være deprimert før man ikke kan gi barna sine mat.

Anonymkode: d3e10...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå tenker jeg ikke i forhold til å ikke ha råd til strømregning, vintersko og mat.

Men helt vanlig inntekt der man er varm og mett, har råd til en syden og vanlige ting.

Anonymkode: 4f011...2c3

Nei, ikke nødvendigvis, men jeg tenker at det gjør livet mye enklere og mindre strevsomt

Anonymkode: f0bd2...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke kan litt flåsete sies å være omvendt proporsjonalt med bekymringer. Det er vanskelig å være lykkelig med mange bekymringer og det er utvilsomt at penger fjerner en del (men absolutt ikke alle) bekymringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blir ikke lykkeligere men tryggere av å være rik. Mine foreldre har penger,de bor i riktig bydel,har sikkerhetsnett rundt seg,kan reise hvor enn de vil,kjøpe seg hvilken som helst bil de ønsker. Mine svigerforeldre er ikke rike,de har pensjon men må tenke seg om hva de kjøper og trenger hjelp av og til. De er mer "ulykkelige", snakker om hvordan de kan ikke reise hit og dit,kjøpe seg noe osv. Jeg vil si de er mer ulykkelige. 

Anonymkode: 5a621...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teker ja, men med forbehold.

Mye fordi at lykke ikke er noe man kan kjøpe seg. Men jeg har vært så fattig at ti kroner virket som en formue. Og jeg vet at mangel på penger gjør mange mennesker ulykkelige, fordi de aldri kommer ajour med noe som helst, og å mangle penger, slik samfunnet fungerer idag, gjør at man havner utenfor samholdet i samfunnet og det isolerer og tar vekk alle muligheter for å bli lykkelig.

Hadde jeg hatt fire milioner på bok, hadde jeg vært mer lykkelig enn det jeg er idag. og jeg er uansett lykkelig idag.. jeg er lykkelig fordi jeg velger å fokusere på det som er positivt og gir meg energi. Jeg velger å være glad i mannen min (noe som er lett, for han er fantastisk), livet jeg lever og barna. Hadde jeg derimot vært uten lån, og hatt en større økonomisk frihet, hadde jeg vært lykkeligere, fordi at jeg hadde hatt litt mindre bekymringer de månedene det har kommet større og uforutsette regninger.

Så masse penger gjør nok ikke alene deg lykkelig, men det fjerner endel grunner til å gjøre deg ulykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bosette forsket på, og det viser seg at penger kan kjøpe lykke helt opp til 750.000kr i året. Altså er de som tjener denne summen en god del lykkeligere enn de som tjener 200.000kr i året. Men etter den summen flater det ut. Så det er ikke slik at jo mer penger jo lykkeligere, men generelt sett er de som har høy inntekt (tror det var mellom 550.000 og 750.000) lykkeligere enn de med lavere inntekt.

Lykken var på bånn for de som tjente grunnbeløpet eller lavere.

Anonymkode: 5fb1d...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har til det daglige + nok til å kunne unne seg litt ekstra uten å sulte, betyr penger svært lite. Hvis man har for lite, betyr penger nesten "alt"..... 

Jeg er i første kategori, og jeg er i hvertfall  lykkelig ☺

Anonymkode: a3f58...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger gjør en ikke automatisk lykkelig, nei, men penger kan gi en et enklere liv. Et liv der man ikke trenger å ta høyde for all mulig risiko, ikke trenger å tenke på at "hvis jeg kjøper den jakka til meg selv, så blir det egentlig litt dyrt hvis også ungene trenger nyr jakker, ergo blir det ungene og ikke jeg som får nye jakker". En trenger heller ikke å bekymre seg over at lånerenta stiger to-tre prosentpoeng. 

Livet blir ikke nødvendigvis lykkeligere, men det bør bli mer bekymringsfritt. 

Anonymkode: c84ca...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har giftet meg rik. Var lykkelig som fattig alenemor også, men hadde mange bekymringer. Setter veldig pris på pengene og muligheten til å kjøpe gode klær til barna mine, kjøre en trygg bil og bo i et stort hus som er godt og varmt og mer enn nok plass til barna og deres venner. Vi får også oppleve mye ved å reise, besøke nye land og har masse tid sammen. Mannen er veldig tilstede i barnas liv og trenger ikke jobbe så mye. Føler meg både lykkelig og heldig. 

Anonymkode: 967ec...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å være ulykkelig ivertfall. Man må av og til gjennom ting i livet som er veldig tøft og vanskelig å det å ha nok penger da er ivertfall en byrde mindre å tenke på. Har et familiemedlem som er mangemillionær og selv tøffe ting han har måttet takle så har økonomi aldri vært en hindring og det å belønne seg og andre med ferieturer etter tøffe tak er noe som har gjort tider etterpå enda bedre. 

Anonymkode: 44f0f...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del må jeg bare svare ja, ingen tvil.

Jeg har høy utdannelse, men har pga. sykdom i to lange runder endt med å leve på mindre enn sosialkontorets minstesats pr. måned.

Ville mye mer penger gjort meg lykkeligere? Uten tvil. Jeg kunne f.eks. kjøpt meg den helsehjelpen jeg trenger, men ikke har råd til i dag. Jeg kunne kjøpt meg et sted å bo hvor jeg kunne vite at jeg var trygg og ikke var i konstant fare for å måtte flytte. Jeg kunne kjøpt meg en bil som hadde gjort at jeg hadde fått et langt enklere liv, ikke bruke absolutt alle kreftene jeg har på å gå til og fra butikken for å handle mat. Jeg kunne sluppet bekymringene for økonomien hver eneste dag året rundt. Jeg kunne blitt sosial igjen, fått et nettverk igjen, venner. Kunne oppleve ting. Jeg kunne planlagt ting. Jeg kunne kjøpt meg ting jeg absolutt trenger, ting som egentlig er nødvendigheter for å ha en noenlunde normal hverdag.

Jeg finnes ikke materialistisk av meg, så å ønske seg penger for status sin del er helt meningsløst, etter min mening.

Men penger kan likevel gjøre meg langt lykkeligere. Trygghet er et basalbehov for mennesker. Å leve fra hånd til munn og knapt det, aldri vite om du kan bo der du bor over tid, ikke ha råd til å erstatte ting som blir ødelagt, ikke ha råd til den helsehjelpen man trenger... alt dette gir en enorm utrygghet. Penger kan gi trygghet. Penger kan gi fravær av bekymring for noe av det mest grunnleggende. 

Penger kan ikke fjerne alle bekymringer eller vansker, men penger kan uten tvil gjøre livet langt enklere når man først blir utsatt for store belastninger ellers.

Anonymkode: 4ec2d...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare folk med mye penger som svarer nei til dette.

Jeg har hatt mye penger! Jeg var definitivt mye lykkeligere av å ha de pengene.. Hadde tunge dager den gangen og, men å ha tunge dager og samtidig bekymre seg over økonomi er så utrolig mye verre. 

Blir deprimert av å ikke ha penger, men man blir ikke deprimert av å HA penger.

Anonymkode: ff258...1ae

Hva med folk som har prøvd begge deler...? Jeg hadde ikke så god råd før mannen min døde. Jobbet ræva av meg, vi gjorde det begge to.

Men nå, med livsforsikringen, kommer jeg aldri til å ha økonomiske bekymringer igjen noengang. 

Hva tror du selv - er jeg lykkeligere nå enn jeg var før...?

Anonymkode: cfc02...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med folk som har prøvd begge deler...? Jeg hadde ikke så god råd før mannen min døde. Jobbet ræva av meg, vi gjorde det begge to.

Men nå, med livsforsikringen, kommer jeg aldri til å ha økonomiske bekymringer igjen noengang. 

Hva tror du selv - er jeg lykkeligere nå enn jeg var før...?

Anonymkode: cfc02...c39

Trist å høre at du har mistet mannen din.

Men det blir feil å sammenligne slik du gjør. Da mannen din var i live hadde dere ikke god råd, men dere var i hvert fall to med hver deres inntekt. Hvordan ville livet ditt vært om du ikke hadde fått den livsforsikringen utbetalt? Kanskje måtte du og barna flyttet, i tillegg til at barna mistet sin far så hadde de kanskje også mistet venner pga. flytting. Kanskje måtte barna dine ha sluttet på fritidsaktiviteter fordi du alene ikke lenger hadde råd til å la dem gå der eller å følge dem opp fordi du kanskje også måtte selge bil. Kanskje måtte du ha tatt en ekstrajobb for at det såvidt skulle går rundt økonomisk, og du ville sett barna dine mindre pga. det.

Tror du ikke totalbelastningen med sorgen ville vært langt større om dere ikke hadde sikret dere med en livsforsikring? Jeg tør påstå at sorgen din ville vært den samme, men at du nå likevel har det langt bedre enn du ville hatt det hvis du ikke hadde fått den livsforsikringsutbetalingen. Du slipper nå en hel rekke store bekymringer fordi du fikk den forsikringssummen, og dermed har du mer overskudd til positive ting, når dere kommer dere litt mer ovenpå mtp. sorgen.

Pengene kan selvfølgelig aldri bringe mannen din tilbake, og jeg er sikker på at du heller ville hatt ham enn pengene. Men spørsmålet er om du har det bedre i sorgen med penger enn du ville hatt det med en økonomi som plutselig ble lagt i grus pga. dødsfallet?

Anonymkode: 4ec2d...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...