Gå til innhold

Så skuffa!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 10 har hatt en nabogutt på overnatting fra fredag til lørdag. I dag så jeg tilfeldigvis, da jeg var innom rommet hans, at det er hull i ALLE gavene på pakkekalenderen og at de har spist opp HELE kindersjokoladekalenderen! Det er bare småting i gavekalenderen, men de er plukket med omhu og jeg har brukt lang tid på den. Jeg blir så skuffa! Jeg tok hele kalenderen hans og satte den i boda og tenker nå ågi den til en organisasjon som gir gaver til trengende. Han angrer og gråter, men halve greia med kalender er jo magien og overraskelsen - og da trenger han faktisk ikke få resten. 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: ab39a...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville satt frem kalenderen igjen og la han fortsette med en pakke hver dag. Det som er borte er borte

Anonymkode: d1ae7...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 10 år og burde absolutt vite bedre, så konsekvenser er i høyeste grad på sin plass. Jeg kunne lett ha inndratt hele kalenderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets overreaksjon. At han ikke har mer igjen av sjokoladekalenderen er en naturlig konsekvens av at de spiste den opp. Å ta fra han pakkekalenderen i tillegg er straff. Synes du drar en liten sak helt ut av proporsjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke straffen i seg selv være at alt av overraskelse er borte og all sjokoladen er spist? Han har jo allerede skapt sine egne konsekvenser. Eller vil du at han skal ha det litt ekstra vondt for å kompensere for den tida du har brukt og den magien du synes kalenderen skal ha er borte? Føler du deg litt bedre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare veldig skuffa. Det er et stort hull i alle gavene, der det har vært en liten godteriting er den spist. Jeg har brukt tid på å lage fine esker, lyssatt dem med lyslenke og pakket gavene fint inn. Vi har ikke allverdens med penger denne jula, så det gjør det hele ekstra leit. Det er godt mulig det er en overreaksjon. Kalenderen har alltid vært i stua, men i år ville han veldig gjerne ha den på rommet. Og han lovte å ikke åpne i smug. Men alle hemninger forsvant da han hadde besøk, tydeligvis.

Anonymkode: ab39a...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo fått konsekvenser i bøtter og spann. Ikke minst ser han at mamma er skuffet og det tenker jeg er straff nok i tillegg til at han har ødelagt overraskelsen for seg selv. 

Å ta fra han kalenderen i tillegg er bare slemt syns jeg. Han er 10 år ja, men på den andre siden er han bare 10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du er forbanna og skuffa, men det skjønner jo han også - det er nok straff nok, samt at han ikke har noen overraskelser lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Din skyld at du har oppdratt en drittunge  straff ham så mye du bare kan

 

Anonymkode: 20191...1f1

Prøv igjen. 

Anonymkode: 3a7a2...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig litt enig med hi. Hva er poenget med å fortsette å ha kalender når han vet alt som er inni? 

Ti år er temmelig stort og han visste godt hva han gjorde. Og hva lærer han om det blir ingen konsekvenser? Joda,konsekvensen er at han vet hva som er inni pakkene,men da kan han jo bare kikke på julepresangene også, for han får de jo likevel.

Ville også tatt en samtale om å stå imot gruppepress,da dette skjedde når naboungen var der

Anonymkode: 2922e...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta frem kalenderen igjen. Ikke gjør det verre enn det er! Prøv å husk tilbake til den gangen du selv var 10 år.

Anonymkode: 3907c...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville også tatt en samtale om å stå imot gruppepress

Hvor står det at det var det andre barnet som sto bak det?

Anonymkode: 3ee08...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal innrømme at jeg satte den vekk i affekt. Ble lei meg. Henger også litt samme med at gutten vår generelt sliter litt med konsekvenstenkning og at vi jobber og prater mye om dette gir tida. Han er en rolig og skikkelig grei unge hjemme med oss alene, men blir fort noe «høy» når det er besøk. Takk for alle innspill! Jeg ser at jeg nok har overreagert noe. Kanskje jeg tar den fram - med krav om at den skal stå i stua og ikke røres før han skal åpne. 

Anonymkode: ab39a...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg hadde hentet den kalenderen igjen og snakket med ungen. Fortalt at du ble veldig skuffet og lei deg fordi du har brukt mye tid, penger og tanker på å lage kalenderen til han så han skulle ha noe å kose seg med og glede seg over i adventstiden. Og da ble du veldig lei deg da du så hva han hadde gjort. Men det som har skjedd har skjedd. Han får ikke ny sjokoladekalender og han får åpne denne kalenderen som vanlig (uten spenningen). Så legger dere dette bak dere.

Han er ikke den første ungen som går løs på adventskalenderen sin og han blir absolutt ikke den siste. 

Anonymkode: 9e861...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gitt kalenderen tilbake jeg også, men først etter en skikkelig prat om hvor skuffet jeg var og om det med å trene på å oppføre seg selv om han har besøk. Han skulle få kjent på følelsen først, ikke fordi en kalender er det viktigste i verden, men fordi han er gammel nok til å skjønne at dette ikke er ok, selv om det bare er en kalender. Han er ikke "bare" 10 år - han er 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, jeg hadde hentet den kalenderen igjen og snakket med ungen. Fortalt at du ble veldig skuffet og lei deg fordi du har brukt mye tid, penger og tanker på å lage kalenderen til han så han skulle ha noe å kose seg med og glede seg over i adventstiden. Og da ble du veldig lei deg da du så hva han hadde gjort. Men det som har skjedd har skjedd. Han får ikke ny sjokoladekalender og han får åpne denne kalenderen som vanlig (uten spenningen). Så legger dere dette bak dere.

Han er ikke den første ungen som går løs på adventskalenderen sin og han blir absolutt ikke den siste. 

Anonymkode: 9e861...cea

Enig i dette. Ta også en prat om det med å holde det man lover, hvor viktig det er at andre kan stole på ham, og hva konsekvensene er hvis andre vet de ikke kan stole på ham. Ellers også enig om å snakke om det med grensesetting og ev. press. Ikke sikkert den andre gutten presset ham til å gjøre det de gjorde, din gutt kan ha gjort det for å tøffe seg også. Uansett er det viktig å snakke om hva som er viktigst, holde det han lover og ikke skuffe andre, eller gjøre noe begge guttene hadde lyst å gjøre, men visste var feil?

Og hvis mitt barn hadde vært med på noe slikt hadde jeg ønsket å vite om det slik at jeg kunne tatt en prat med mitt barn om samme tingene også! Jeg ville da at mitt barn skulle ha delt sin sjokoladekalender med din gutt.

Anonymkode: aa347...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde jeg også da jeg var liten, og jeg lover deg at jeg er et lovlydig og skikkelig menneske i dag. 😉

Jeg hadde hentet den frem, sagt at du bare ble veldig sint og skuffet, og ikke kvernet mer på det. Han er et barn og har ikke forutsetning for å forstå alle dine tanker rundt kalenderen. Konsekvensen er ditt sinne og din skuffelse og at han har ødelagt for seg selv.

Anonymkode: 55948...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste her inne som både snoker på kalenderen og gavene som barn? Skjønner ikke poenget med å ta bort kalenderen kun fordi han snoket litt. Å ta bort noe som kun skjer en gang i året er bare slemt. 

Anonymkode: 10d82...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde nesten det samme en gang. Dvs jeg hadde ikke pakkekalender, men 3 forskjellige sjokoladekalendere, og jeg spiste opp alt. Angret helt sykt rett etterpå og var livredd for at mamma skulle oppdage det. Da hun gjorde det ble hun ikke sint, bare trøstet meg og sa at nå var jeg uten kalender resten av desember, så det fikk være straff nok.

Jeg ble så vanvittig lettet, men den dårlige samvittigheten og frykten for reaksjonen festet seg, og jeg gjorde aldri noe lignende igjen.

Anonymkode: c4a91...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg skal innrømme at jeg satte den vekk i affekt. Ble lei meg. Henger også litt samme med at gutten vår generelt sliter litt med konsekvenstenkning og at vi jobber og prater mye om dette gir tida. Han er en rolig og skikkelig grei unge hjemme med oss alene, men blir fort noe «høy» når det er besøk. Takk for alle innspill! Jeg ser at jeg nok har overreagert noe. Kanskje jeg tar den fram - med krav om at den skal stå i stua og ikke røres før han skal åpne. 

Anonymkode: ab39a...92a

Jeg skjønner at du ble lei deg, men tenker også at når du vet hvordan gutten din er, kunne du nok sett denne hendelsen komme.  Snakk gjerne med ham om hvorfor dette ble ugreit, men for min egen del ville jeg satt det på kontoen for  «høy på besøk» og ikke tenkt at han nå har vist at han ikke bryr seg om det du lager i stand for ham. 

Ha kalenderen på stua, gjerne til neste år også, dersom han da fortsatt har problemer med konsekvenstenkningen. Barna skal så klart lære å tøyle seg, men har de litt ekstra vanskeligheter med enkelte ting, kan man ta bort litt av muligheten til å mislykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...