Gå til innhold

17 uker på vei. Sover ikke. Driter ikke. Nyt svangerskapet!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nyte graviditeten!?!? Først er du så kvalm at du nesten ikke står på beina. Blir endelig bedre. Men sover ikke. Våkner flere ganger om natten for å tisse. I 5 tiden er du lyyys våken. Er dette en forberedelse på våkenetter? 

Og toalettbesøkene er ikke det samme lengre. Ingenting vil ut. Og når det endelig er ute så er det så vondt at du nesten hyler. Er dette en forberedelse på fødsel? 

😂😂 lei allerede og ikke halvveis enda. Men... noen som har tips??har prøvd mye men tar imot enda flere tips

Anonymkode: 2c628...020

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

For å få gått på do har jeg startet dagen med yoghurt med 2-3 ss linfrø, og drukket en halvliter vann. Hver dag. Fortsette å drikke mye vann gjennom resten av dagen. 

(Du kan bløtlegge linfrø i vann over natten også, ennå mer effektivt, men jeg klarer ikke konsistensen...)

Eneste måten jeg klarte å ha regelmessig avføring, som ikke er knallhard. 

Ellers har jeg ingen gode tips, men masse medfølelse! (Og kjenner at jeg er glad for at jeg har fått tre barn, og ikke skal gjennomgå flere graviditeter🙈)

Anonymkode: a691f...384

Lenke til kommentar

Uke 17 her også :) Prøver å drikke masse på dagen, men ikke de siste 2-3 timene før jeg legger meg. Det hjelper en del og jeg må maks opp en gang om natten.

Jeg har også vært innmari forstoppet. Toalettbesøk har vært et mareritt som har ført til smerter i flere dager. Har begynt med havregrøt med linfrø om morningen, nok vann og svisker. Dette har hjulpet veldig! Mulig du har prøvd dette allerede, men hvis du ikke har anbefaler jeg virkelig det :) 

Anonymkode: 265fc...429

Lenke til kommentar

Linfrø har jeg ikke prøvd. Verdt forsøket. Liker ikke svisker så sliter litt med de 😜 Men nå i juletider kommet vel fiken i butikkene. Kanskje de kan hjelpe. Godt å se det ikke bare er meg. Laaaange Mnd forran meg. 

Håper graviditeten blir mere kos etter hvert ☺️

Anonymkode: 2c628...020

Lenke til kommentar

Annonse

Kjenner jeg blir så oppgitt over alles holdning til graviditet, sånn "graviditet er ikke en sykdom". Det er klart det ikke er en sykdom, men det er søren meg en unntakstilstand ! Hemeroider som sprenger og klør, hukommelse som en gullfisk, utholdenhet som en 70-åring, trøtt etter klokken 20.00 og før klokken 12.00, bekken som verker og morgenkvalme (er i uke 19). Folk sier også at hormoner er noe tull å skylde på, dersom temperamentet ikke er like lett å kontrollere og det rasjonelle svikter. Hvor kommer dette fra? Det er vel ikke sånn at fordi jeg opplever disse tingene så er jeg svak? Hva er greia? Jeg tør ikke å si noe når folk spør jeg. Sier bare åååh jeg har det tipp topp altså, fantstiske andre trimester. For hvis man sier noe, så rynker folk på nesen og tenker sitt. "Jaja, hun takler vel ikke så mye hun".

Er det bare jeg som føler det sånn her? 😂😅

Anonymkode: 946d8...834

Lenke til kommentar

😂😂😂 jeg og sier jeg har det helt fint. Neida. Kvalmen er borte. Begynner ikke å legge ut om svie i rumpa pga at du ikke har hatt avføring på flere dager. Og avføringen var like stor som babyen som skal ut i mai. 

Legger heller ikke til at jeg er så kåt at jeg revner. Og ender opp med å eksplodere eller gråte. At mannen ikke kan gå ned trappen uten at det blir feil. 

At gubben ikke tar nok tak i husarbeid. Nå som man sover hele døgnet å er våken på natten. 

Enklere å si " det går kjempefint. Jada vi koser oss"

Anonymkode: 2c628...020

Lenke til kommentar

Jeg har gjort dette noen ganger nå. Måten å "holde ut" er å gjenta et mantra -Dette er en selvforskyldt , forbigående, tilstand. Slapp av, det går over...dvs hvis du har det så ille nå så vil jeg nådig møte deg i siste trimester 😂 alt dette blir erstattet med andre ting du vil klage på hvis ikke du lærer deg å takle det nå. Tenk positivt, drikk vann, tren eller begyn med yoga (selv måtte jeg ha sengeleie på sykehus i 2mnd med førstemann, og neste gang når jeg slapp det satt jeg VELDIG pris på daglige turer i skogen), spis svisker, ta melkesyrekapsler. Gjør noe som gleder deg litt hver dag. 

Anonymkode: 284e4...bbd

Lenke til kommentar
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gjort dette noen ganger nå. Måten å "holde ut" er å gjenta et mantra -Dette er en selvforskyldt , forbigående, tilstand. Slapp av, det går over...dvs hvis du har det så ille nå så vil jeg nådig møte deg i siste trimester 😂 alt dette blir erstattet med andre ting du vil klage på hvis ikke du lærer deg å takle det nå. Tenk positivt, drikk vann, tren eller begyn med yoga (selv måtte jeg ha sengeleie på sykehus i 2mnd med førstemann, og neste gang når jeg slapp det satt jeg VELDIG pris på daglige turer i skogen), spis svisker, ta melkesyrekapsler. Gjør noe som gleder deg litt hver dag. 

Anonymkode: 284e4...bbd

Jeg er selv veldig positiv og klager aldri på graviditeten, bortsett fra over her. Haha. Problemet mitt går mer på holdningen ovenfor gravide. Litt den samme du har egentlig. Både den - "bare vent", det irriterer meg grenseløst. Hvorfor skal jeg "bare vente", jeg lever i nuet jeg og det kommer jeg alltid til å gjøre. Det samme gjelder når barnet mitt er tre år, da er det tre år og jeg skal ikke "bare vente" ut fra andres erfaringer som de sårt vil smøre på andre, for å kunne føle at de har fasiten. Sorry, nå ble dette litt angrep, men tenker at man må prøve å sette seg litt inn i andres situasjon som er NÅ. Hvis en har vondt i ræva NÅ, så hjelper det ikke at noen sier "bare vent". Men også den holdningen om "dette er selvforskyldt". Det er klart det er det, men altså, hvis jeg kunne velge så kunne gjerne mannen min tatt det i stedet for meg. Men det går jo ikke. Det er vi kvinner som føder, og vi kan ikke avvæpne alle kvinner samtidig ved å si at det er selvforskyldt. Da hadde ingen kvinner fått barn og vi dør ut om 100 år.

Anonymkode: 946d8...834

Lenke til kommentar
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Linfrø har jeg ikke prøvd. Verdt forsøket. Liker ikke svisker så sliter litt med de 😜 Men nå i juletider kommet vel fiken i butikkene. Kanskje de kan hjelpe. Godt å se det ikke bare er meg. Laaaange Mnd forran meg. 

Håper graviditeten blir mere kos etter hvert ☺️

Anonymkode: 2c628...020

Linfrø er gull! Husk å kjøp de som er «knust». Er et eller annet med at de er bedre enn de hele. Du kan ha det i grøt, youghurt, chiapuddig osv :) Svisker er ikke en stor favoritt her heller, men bedre enn blødende bakdel.... 🙈

Anonymkode: 265fc...429

Lenke til kommentar

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

du får søke abort da vet du, hvis det er så ille... vær heller glad for og være gravid, ikke alle som er like heldig

Anonymkode: 49519...da5

Hva er det du skriver? Skjerp deg!! Skal man ikke få klage over vondter her og der fordi NOEN ikke klarer å bli gravide??

Lenke til kommentar
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

du får søke abort da vet du, hvis det er så ille... vær heller glad for og være gravid, ikke alle som er like heldig

Anonymkode: 49519...da5

For en ekkel kommentar... Du ber vedkommende søke om å ta livet av barnet i magen, fordi hun sliter med forstoppelse og søvnmangel? Vet du hva... Det må gå an å spørre om råd, uansett hvilken situasjon man er i.

Anonymkode: 946d8...834

Lenke til kommentar

Kiwi! Det hjalp meg veldig i forhold til magen. Og sykemelding så jeg sov litt gjennom hele døgnet.

Lykke til :) og nyyyyyyt! Hehe 

Anonymkode: 20315...fba

Lenke til kommentar

Hahaha jepp, bare bli vant til det for det blir ikke akkurat så mye bedre.

Halsbrann, bekkenløsning, kynnere, vann i kroppen med mer kommer lenger ut i svangerskapet (ikke for alle).

Svisker eller sviskeyoghurt samt linfrø hjelper mot forstoppelse. 

Og det at du må opp om natten for å tisse... Tja.. bare å bli vant til det. Har ikke annet råd enn det egentlig. 

Er selv gravid og sliter med treg mage og halsbrann og bare trøster meg med at det er verdt det. Ja, 40uker er lenge men så plutselig har du babyen din liggende på brystet ditt og alt er glemt 😃

Anonymkode: 7e4db...9f2

Lenke til kommentar

Var også ekstremt forstoppet fram til jeg var ca halvveis. Prøvde noe flytende greier som ble anbefalt av apoteket, men hjalp ikke det grann. Linfrø i yoghurt og havregrøt har muligens hatt litt virkning, kaffe på tom mage om morgenen like så. Har ellers en gang i blant tatt en runde med Movicol (tror jeg det heter). Pulver som blandes i vann og drikkes. Tre poser på en dag har satt fart på tarmen. Gjør det for å «lette på trykket» gjerne en gang i uka. 

De siste ukene har ikke magen vært så treg, så problemet er noe mindre. Har hørt andre si det samme, så forhåpentligvis er ddt en lysning i tunnelen for deg og! Lykke til videre!

Anonymkode: e8d8a...ad0

Lenke til kommentar

Føler med deg! :( har slitt fra uke 14 med halsbrann også. Rent helvete. Er nå i uke 32. Driter heldigvis greit. Fjooohh.men har fått by plage. Dotter og gjengklang av lyder i øret! Digg!! Ønh sier det er pga hovne slimhinner i nesen grunnet hormoner. Uff. Skal vel bare mangle jeg blir forstoppa igjen og drueklasene i rassen dukker opp igjen! Da drar jeg bare opp sheriprocten min og microlaxen 😁😁😁😁

Anonymkode: 0a17e...76b

Lenke til kommentar

Slet veldig med hard mage i de 2 siste svangerskapene jeg også. Det som hjalp meg var å drikke biola hver dag. Spiste også linfrø og svisker innimellom. 

Dulphalac innimellom når det var fullstendig krise..

Anonymkode: 96c8d...9c4

Lenke til kommentar
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nyte graviditeten!?!? Først er du så kvalm at du nesten ikke står på beina. Blir endelig bedre. Men sover ikke. Våkner flere ganger om natten for å tisse. I 5 tiden er du lyyys våken. Er dette en forberedelse på våkenetter? 

Og toalettbesøkene er ikke det samme lengre. Ingenting vil ut. Og når det endelig er ute så er det så vondt at du nesten hyler. Er dette en forberedelse på fødsel? 

😂😂 lei allerede og ikke halvveis enda. Men... noen som har tips??har prøvd mye men tar imot enda flere tips

Anonymkode: 2c628...020

Nei.. å drite er ikke i nærheten av smertene du opplever under en fødsel. Prøv å svelge en hel vannmelon så kan du spørre 

Anonymkode: 988bf...486

Lenke til kommentar

Det hjelper å drikke vann og fiberrik mat, men jeg er sånn (også før graviditeten) at jeg må tisse om 10 min etter at jeg drikker omtrent, så det ødelegger hele nattesøvnen min! Haha. Jo mer jeg drikker vann, jo oftere må jeg opp på natta. Ond sirkel :kristin:

Er 19+2 

Lenke til kommentar

Jeg fødte i uke 24, det ble en lang berg og dalbane. Google og se på premature babyer så nyter du graviditeten etterpå.

 

 

Anonymkode: 1ee84...f95

Lenke til kommentar

Kiwi, pære og fersk ananas har visst noen enzymer eller noe som hjelper magen i gang, du blir ikke så forstoppet om du innfører de fruktene.

Ellers er et svangerskap akkurat like grusomt som det er fint, det er selvfølgelig livets under og alt det der, men det er jammen slitsomt, plagsomt og grusomt også til tider ;)

 

Anonymkode: 8ea78...64f

Lenke til kommentar

Kjære deg, det ER tøffe tak. Ikke bry deg om de ekle svarene du får. Jeg har hatt hyperemesis i tre svangerskap, og ble blant annet veldig uttørket. Hadde derfor avføring hver 7-9 dag, og det var vondt! Det hjalp litt å ta laktulose, hvis du ikke fikser smaken anbefaler jeg å blande i varm te. 

Søvn er en utfordring, og ja, det blir jo mye våkenetter. Men når barnet kommer får du litt hjelp av hormoner, heldigvis. Men i mellomtiden anbefaler jeg å sove med god samvittighet før middag, etter middag, hvil en halvtime på jobb (du har rett på tilrettelegging). 

I tredje trimester hadde jeg det bedre, kanskje det blir sånn for deg også? 

Anonymkode: 11af0...83f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...