Gå til innhold

NAV - rettigheter. Sykepenger, svangerskapspenger, dagpenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har aldri før vært en del av nav-systemet og har en god, høy utdannelse og er i jobb. Jeg må likevel sjekke, bare for å ha alt klart for meg, i verste nødstilfelle:

 

Jeg er gravid, termin i sommer. Jeg har fått heftig bekkenløsning de andre gangene, og skjer dette igjen, må jeg sykemeldes, sikkert fra rundt påske. Jeg er ansatt i et vikariat. En sykemelding vil da gå over i svangerskapspenger. Og så er det sånn at denne graviditeten kom ett år før planen, veldig velkomment lell. Vi har lenge planlagt å flytte med vår lille familie hjem til nord-Norge, sommer 2019. Da skal eldste begynne på skolen, og min mann er da ferdig med sin videreutdanning. Dvs jeg vil gå rett fra permisjon og svangerskapspenger til flytting og å være arbeiddsøker i en ny by. HVIS jeg ikke får jobb med det samme. Har jeg da rett på dagpenger som direkte overlatting fra svangerskapspenger, og før det sykepenger? Da har jeg jo ikke vært i jobb de siste 6 mnd elelr hva nav krever for å få dagpenger. Jeg har på en annen side vært det, jeg er 100% ansatt i en god stilling nå, får bekkenløsning og så baby. Vil det "straffe" meg ihht dagpengerettigheter - hvis det trengs - fra sommer 2019? :-) Jeg skal til opplysning være hjemme med baby i ett år, jeg tar hele permisjonen, vi ønskr å løse det slik.

Anonymkode: 9c86b...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei!

Jeg har aldri før vært en del av nav-systemet og har en god, høy utdannelse og er i jobb. Jeg må likevel sjekke, bare for å ha alt klart for meg, i verste nødstilfelle:

 

Jeg er gravid, termin i sommer. Jeg har fått heftig bekkenløsning de andre gangene, og skjer dette igjen, må jeg sykemeldes, sikkert fra rundt påske. Jeg er ansatt i et vikariat. En sykemelding vil da gå over i svangerskapspenger. Og så er det sånn at denne graviditeten kom ett år før planen, veldig velkomment lell. Vi har lenge planlagt å flytte med vår lille familie hjem til nord-Norge, sommer 2019. Da skal eldste begynne på skolen, og min mann er da ferdig med sin videreutdanning. Dvs jeg vil gå rett fra permisjon og svangerskapspenger til flytting og å være arbeiddsøker i en ny by. HVIS jeg ikke får jobb med det samme. Har jeg da rett på dagpenger som direkte overlatting fra svangerskapspenger, og før det sykepenger? Da har jeg jo ikke vært i jobb de siste 6 mnd elelr hva nav krever for å få dagpenger. Jeg har på en annen side vært det, jeg er 100% ansatt i en god stilling nå, får bekkenløsning og så baby. Vil det "straffe" meg ihht dagpengerettigheter - hvis det trengs - fra sommer 2019? :-) Jeg skal til opplysning være hjemme med baby i ett år, jeg tar hele permisjonen, vi ønskr å løse det slik.

Anonymkode: 9c86b...af0

Regner med du mener foreldrepenger når du skriver svangerskapspenger? :) Svangerskapspenger er den ytelsen man får nå du ikke kan fortsette i jobben grunnet manglende mulighet for tilrettelegging, som feks for flyvertinner :) 

Uansett, foreldrepenger gir rett til dagpenger så om du ikke får jobb kan du søke dagpenger to uker før permisjonen din går ut. 

Anonymkode: 2f630...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Haha, jeg var student i begge de forirge svangerskapene, så å være gravid og i jobb er helt nytt for meg;-) Har nå vært ansatt i samme firma i 3 år, og er ferdig med lang utdannelse, så regner med cv-en ser ok ut og at jeg får jobb. Men veldig godt å vite! Tusen millioner takk:-)

Anonymkode: 9c86b...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikariatet ditt har gått ut og du er arbeidsledig etter foreldrepermisjonen, da har du krav på dagpenger. Foreldrepengene gir rett på dagpenger.

Anonymkode: c0523...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk. Ingen kjekk tanke å være forsørger for 3 barn og plutselig stå uten noen form for inntekt.

Anonymkode: 9c86b...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å søke på jobber i permisjonen slik at du har noe å vise til når du skal i nav møte. Om du ikke får jobb før permisjonen går ut. Og selvfølgelig ha barnepass til den minste. 

Anonymkode: eaaf2...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...