Gå til innhold

Hva synes dere om fornavnet Tidemann?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Assosierer det med tobakk, og føler vel også at det er et navn som passer best på en gammel mann, ikke en liten gutt. 

Anonymkode: 81b35...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker det litt, kjenner en liten fyr på snart 1 som heter det, jeg måtte bare bli vant til det, og det vokser veldig for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. I følge navneloven kan du ikke velge som fornavn et navn som er etablert som etternavn i Norge, med mindre det også allerede hadde rot i navnetradisjonen som fornavn. (Eksempelvis er Bjørn/Biørn både etternavn og fornavn.) 

Anonymkode: 1be20...3b7

Og det har jo Tidemann.

Anonymkode: 04d8c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, hvorfor det? Du slår da bare opp i loven selv. 

Her hvor jeg bor, har folk brukt "fjonge" etternavn som fornavn. Du vil derfor finne i kirkebøkene at der står noen oppført som Jentoft, Lind, Arctander, Prytz eller Meyer til fornavn.

Men det er 1) rundt 100 år siden det var vanlig og 2) nettopp slike tilfeller var grunnen til at navneloven ble utformet med dette forbeholdet. 

Anonymkode: 1be20...3b7

Jeg kjenner en liten Tidemann så ALT du har skrevet er pisspreik. Hva med å holde kjeft om ting du ikke har greie på?

Anonymkode: b0808...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Tøft fornavn. Allerbest hvis dere også heter Tidemann til etternavn, selvsagt, men man får ikke alt her i verden.

Jeg jobbet sammen med lungelege Tidemann for mange år siden, ikke verst det heller ;)

Anonymkode: 04d8c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg jobbet sammen med lungelege Tidemann for mange år siden, ikke verst det heller ;)

Anonymkode: 04d8c...582

Haha, han burde jo vært sponsa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, hvorfor det? Du slår da bare opp i loven selv. 

Her hvor jeg bor, har folk brukt "fjonge" etternavn som fornavn. Du vil derfor finne i kirkebøkene at der står noen oppført som Jentoft, Lind, Arctander, Prytz eller Meyer til fornavn.

Men det er 1) rundt 100 år siden det var vanlig og 2) nettopp slike tilfeller var grunnen til at navneloven ble utformet med dette forbeholdet. 

Anonymkode: 1be20...3b7

Hehe slutt å drit deg ut. Tidemann har vært et fornavn i årevis. At du ikke har hørt om det, er jo ikke alle andres problem. 

Anonymkode: 47f29...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, hvorfor det? Du slår da bare opp i loven selv. 

Her hvor jeg bor, har folk brukt "fjonge" etternavn som fornavn. Du vil derfor finne i kirkebøkene at der står noen oppført som Jentoft, Lind, Arctander, Prytz eller Meyer til fornavn.

Men det er 1) rundt 100 år siden det var vanlig og 2) nettopp slike tilfeller var grunnen til at navneloven ble utformet med dette forbeholdet. 

Anonymkode: 1be20...3b7

Tror nesten du må slå opp i loven for oss. Hvilken paragraf er det du sikter til? Eller er det forarbeider/dommer? Opplys oss, vær så snill. 

Anonymkode: c3cdc...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig navn :) og ikke bruk tid på di som krangler om det er fornavn eller etternavn. Jeg har et navn som både er fornavn og etternavn og det har aldri bydd på problemer! Har tilogmed stilt i konkurranse der vi var på pallen og het det samme, jeg til fornavn, konkurrenten til etternavn 😁 

Anonymkode: f56aa...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er et etternavn, ikke et fornavn! Tenker bare på O. Tidemann i Sesam Stasjon, som har det som etternavn.

Anonymkode: 84715...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er et etternavn, ikke et fornavn! Tenker bare på O. Tidemann i Sesam Stasjon, som har det som etternavn.

Anonymkode: 84715...a0b

Selvfølgelig er det et fornavn og. 300 som heter det

Anonymkode: 7f31c...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det et fornavn og. 300 som heter det

Anonymkode: 7f31c...490

Postet litt fort. 300 heter det til etternavn, 83 har det som første fornavn, 69 som har det som eneste fornavn

Anonymkode: 7f31c...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...