Gå til innhold

Trenger gode tips angående sønnen vår på 10 som overspiser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han spiser noe helt enormt, faktisk mer enn det både jeg og mannen spiser til sammen. Når han sitter og spiser så begynner han å spørre om neste måltid, hva vi skal spise osv.

Han har så mye inne i munnen på engang at han må spytte noe ut for å kunne svelge det. Når vi spiser så spør han alltid om han kan få mer og vil ta mer oppå fatet sitt selv om han ikke engang har spist halvparten av det han har tatt.

Når han spiser skiver så kan han lett hive i seg et brød om vi ikke stopper han.

Han får bare grovt brød og skikkelig pålegg som ost, egg, leverpostei, div kjøttpålegg, makrell i tomat osv. Aldri Nugatti å slike ting

Jeg lager også mye havregrøt til frokost og kvelds, siden jeg syns at det metter bedre enn brødmat, men min sønn vil ha skiver etter at har spist havregrøt, uavhengig av hvor mye grøt han har spist. Jeg laget også rett som det er omelett til lunsj eller til frokost eller kvelds.

Vi spiser regelmessig og har faste måltider. Vi spiser mye grønnsaker og har mye fisk og rene kjøttprodukter. Jeg  lager det meste fra bunnen av.

Snop å slikt får han bare i helgene da prosjonerer jeg det ut til ungene i skåler.

Gutten har ADHD og lettere psykisk utviklingshemming. Men han fungerer god i hverdagen, har hobbyer og har fotballtrening flere ganger i uken. Han har mange venner og er godt likt. Får alltid høre hvor høffelig han er. 

Han går på ADHD medisiner, men de legger ingen demper på matlysten hans.

 Han er veldig slank så ingen problemer med overvekt.

Men jeg tenker at det umulig kan være sunt å spise så mye som han gjør. 

I går var han hos sine besteforeldre og da spiste han en hel langpanne pizza alene..  da hadde han spist jevnt hele dagen.

 

Anonymkode: 56540...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig viktig at dere tar tak i dette nå. Psykisk utviklingshemming og ADHD har til felles at konsekvenstenking er vanskeligere. Han strever nok å stoppe fordi mat er godt

Han må lære seg måtehold nå, ellers vil han spise på seg sykdom.

Jeg ville  hørt om hjelp på helsestasjonen. Alle kommuner skal ha en helsesøster med særlig kompetanse på kosthold.

Bra dere gjør noe med det nå. Før han blir tenåring og hører mindre på dere, og før han blir overvektig 

Anonymkode: 0c977...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få hjelp til dette. få satt opp en plan for hvor mye / hva han skal spise, og så må denne planen implementeres, han må lære at det er planen som bestemmer, ikke hva han har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få profesjonell hjelp til dette. Utrolig vanskelig å Styre noen som ikke har metthetsfølelse. 

Anonymkode: 57882...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flere ? 

Anonymkode: 56540...79b

Siden han er slank, går på adhd medisin som øker forbrenningen og trener flere ganger per uke så tenker jeg absolutt ikke matbegrensnibg! Han spiser sunt og nok det han faktisk trenger.

Hvor ofte er han på toalettet? Få eventuelt heller sjekket om han har for sterke medisiner eller høyt stoffskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI, vær voksen. Porsjoner ut maten, bestem hvor mye han får, og stopp ham. Si nei, vær den som bestemmer. Si at han får den maten han trenger, men han får ikke spise mer enn han har behov for.

Anonymkode: bfc0e...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om han forbrenner all maten og holder seg slank må han jo være ulvesulten?

Jeg har to gutter selv som nå er 14 og 16 år og de har begge hatt perioder hvor de kunne spist meg ut av huset, det er i de periodene de har vokst som ugress og kroppen tydeligvis har hatt en enorm forbrenning.

Særlig når puberteten begynner kan de jo vokse flere titalls cm i året, og da har de gjerne en enorm apetitt.

Om han er slank med dem matmengden han spiser i dag, ville han da ikke blitt mager om du nektet han mat?

Anonymkode: 7eec3...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om han forbrenner all maten og holder seg slank må han jo være ulvesulten?

Jeg har to gutter selv som nå er 14 og 16 år og de har begge hatt perioder hvor de kunne spist meg ut av huset, det er i de periodene de har vokst som ugress og kroppen tydeligvis har hatt en enorm forbrenning.

Særlig når puberteten begynner kan de jo vokse flere titalls cm i året, og da har de gjerne en enorm apetitt.

Om han er slank med dem matmengden han spiser i dag, ville han da ikke blitt mager om du nektet han mat?

Anonymkode: 7eec3...845

At han er slank betyr fortsatt ikke at indre organer og blodårene har godt av enorme mengder med mat 

Anonymkode: fa69f...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At han er slank betyr fortsatt ikke at indre organer og blodårene har godt av enorme mengder med mat 

Anonymkode: fa69f...6d7

Tullball. 

Anonymkode: 930e0...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått profesjonell hjelp, siden dere har litt ekstra utfordringer med ham.

Dere bør også vurdere å få tatt en peptid-prøve på ham. Om han ikke fordøyer visse proteiner slik han skal så kan det gi ham en form for rus (f.eks. glutenproteiner og melkeproteiner), og det kan gjøre at han er avhengig av "rusen" og derfor overspiser.  https://www.lab1.no/analyser/peptider-i-urin

Les da også litt om dette mtp. hans adhd. Trenger ikke påvirke, men kan gjøre det hos noen.

 

Ellers, jeg hadde samme hunger da jeg var på hans alder, noen år før dette og et par-tre år etter, før det ble litt mer normalt. Til tross for at jeg spiste så mye så var jeg så tynn at andre ofte mente at jeg måtte ha anorexia. Vokste veldig i høyden i disse årene og var veldig aktiv. Om jeg ikke hadde fått spise det jeg trengte så hadde jeg nok blitt dårlig. Men jeg var ikke like opptatt av neste måltid som din sønn ser ut til å være. Jeg har forøvrig aldri, fremdeles ikke i dag, følt meg mett av havregrøt, så jeg har alltid da måttet ha annen mat i tillegg, spesielt har jeg hatt behov for mer proteiner, salt og fett.

Få tatt en slik peptidprøve på ham. Og søk ellers hjelp med ernæringsfysiolog. Få gjerne lege til å vurdere doseringen av medisinene hans også, om noen av disse kan være årsak til ulvehungeren hans. Det er også viktig å tenke på dette hvis han endrer medisiner eller en dag skal slutte på dem, for hvis han fortsetter samme spisemønster da som nå så vil han trolig legge enormt på seg.

Anonymkode: 10a4f...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At han er slank betyr fortsatt ikke at indre organer og blodårene har godt av enorme mengder med mat 

Anonymkode: fa69f...6d7

Kommer helt an på hva man spiser, det. Spiser man sunn og riktig sammensatt mat så takler kroppen det.

 

Anonymkode: 10a4f...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer helt an på hva man spiser, det. Spiser man sunn og riktig sammensatt mat så takler kroppen det.

 

Anonymkode: 10a4f...cfd

Hvis et barn på den alderen spiser MER enn to voksne til sammen, betyr det at magesekken er unaturlig utspilet, og trenger å få tid til å trekke seg sammen. 

Anonymkode: bfc0e...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutter rundt 10 er i begynnelsen av, eller like før puberteten.

Det er helt normalt at de spiser MYE i den alderen.
Så lenge barnet IKKE er overvektig så skal du IKKE bekymre det uavhengig om barnet har ADHD eller ikke, er lettere utviklingshemmet eller ikke, det krever mye energi for å bygge om kroppen.

Har selv en gutt på 10,5 år, han har tidligere vært litt lubben, men har aldri spist så mye som nå og vært så slank.
Tror ikke du behøver å bekymre deg.
Og dersom du gjøre det, snakk heller med skolehelsesøster enn å spørre her

Anonymkode: 7adfe...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI, vær voksen. Porsjoner ut maten, bestem hvor mye han får, og stopp ham. Si nei, vær den som bestemmer. Si at han får den maten han trenger, men han får ikke spise mer enn han har behov for.

Anonymkode: bfc0e...975

I tillegg ville jeg jobbet med HVORDAN han spiser. Slik du beskriver det høres det jo veldig uappetittelig ut: stapper munnen full og spytter ut litt for å kunne tvinge ned store munnfuller. Han smaker jo sikkert ikke på maten en gang, bare kaster det i seg. Har en datter med tendenser til å spise på den måten, og det får hun definitivt ikke lov til. Det er ikke din bordskikk, og hjelper ikke henne å lage gode matvaner. Jeg snakker ikke til henne på en dømmende og ufin måte, men gjør henne oppmerksom på å ta mindre biter, tygge lenger og kjenne på smaken. Lære seg å nyte maten, ikke bare ta megamunnfuller, tygge to ganger og tvinge det ned. Hvis hun hiver i seg en bolle på kort tid mens søsteren koser seg med sin, og hun spør om å få en til, så viser jeg til at hun også hadde sjansen til å kose seg og ta det med ro som søsteren, men valgte å glefse den i seg. Dette har gjort at hun spiser penere og saktere, og der er mindre mas om å få mer, så tolker det dithen at hun får en annen metthetsfølelse og blir mer fornøyd når han setter ned tempoet og kjenner smaken på det hun spiser. Høres ut som om dere har en del å hente på dette området.

Anonymkode: 58121...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis et barn på den alderen spiser MER enn to voksne til sammen, betyr det at magesekken er unaturlig utspilet, og trenger å få tid til å trekke seg sammen. 

Anonymkode: bfc0e...975

At det kan være lurt å gi gutten mer næringstett kosthold for at det han spiser ikke skal romme så mye i magen, det er jeg enig i. Men det er noe annet enn å nekte ham mat annet enn i "normale" mengder. Noen barn trenger langt mer mat enn andre i en viss alder.

At man skal være oppmerksom på at det kan bli et problem når han venner seg til så store matmengder, det er jo noe annet også. Men det er jo Hi nå. Og om han trenger den næringen kan det fint løses ved at de spiser mer næringstett mat slik at han f.eks. slipper å spise så mye brødmat.

Anonymkode: 10a4f...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

At han er slank betyr fortsatt ikke at indre organer og blodårene har godt av enorme mengder med mat 

Anonymkode: fa69f...6d7

Eh, jo. 

Det betyr at han trenger så mye mat/ så mange kcalorier per dag for å fungere og verken gå opp eller ned i vekt.

Han spiser allerede sunt, med andre ord er det ingen belastning på kroppens indre organer (som mye usunn mat kan medføre)

Anonymkode: 63070...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eh, jo. 

Det betyr at han trenger så mye mat/ så mange kcalorier per dag for å fungere og verken gå opp eller ned i vekt.

Han spiser allerede sunt, med andre ord er det ingen belastning på kroppens indre organer (som mye usunn mat kan medføre)

Anonymkode: 63070...183

Skulle ikke være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster er funksjonshemmet og har ingen metthetsfølelse. Hun kan spise og spise. Hun sluker i seg maten uten å tygge nesten. Hun skynder seg så hun får spist så mye så mulig før det blir tomt og andre ikke skal spise det siste. 

Hun har et apparat rundt seg med assistenter og andre personell pågrunn av funksjonshemmingen, men de har også satt inn tiltak iforhold til mat. 

Hun er tenåring nå og heller ikke stor. Men om hun ikke lærer seg å forholde seg til mat på en sund måte vil det få konsekvenser når hun blir større kanskje. Vi fikk beskjed om at når hun blir voksen å da fortsetter sånn er det lett for å at hun kan bli stor. Å da vil det bli vanskligere å kontrollere inntaket om hun ikke har lært det nå som barn. 

Vi lærte også at hun ikkke spiser for at hun er sulten eller trenger så mye for å vokse men for å tilfredsstille seg selv. 

 

Jeg anbefaler deg å kontakte fagfolk. 

 

Anonymkode: 4e406...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...