Gå til innhold

Når går det fra å være en uskyldig uvane, til å bli bekymringsverdig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Husker jo selv at jeg hadde noen merkelige perioder da jeg var barn. Ting jeg MÅTTE gjøre, hvis ikke ble det ubehagelig. Så gikk det plutselig over. Som voksen har jeg ikke uvaner - i alle fall ikke merkbare.

Datteren min på åtte har en uvane med å slikke seg på fingrene. Men jeg lurer på om det er mer en tvangshandling, nesten. Skillet mellom uvane og tvangshandling er vel gjerne litt ullent. 

Hun sier at når hun blir våt på fingrene, og fingrene begynner å tørke, så får hun et veldig ubehag. Fingrene føles som sandpapir, så da slikker hun på fingrene for å holde dem våte. det absolutt verste for henne er når hun får rosinfingre etter dusj/bad. 

Det er jo en ganske ekkel uvane, som jeg frykter hun vil kunne få sosiale problemer for. Også er det jo ikke moro å se at det plager henne.

Jeg har jo fått rådet å bare overse. men er dette virkelig det rette å gjøre? Det ser jo ikke ut til å forsvinne. Det har vært litt av og på.. i lengre perioder har det forsvunnet, men så kommer det tilbake.

Hva gjør man med slikt?

Jeg er så redd for at det kan være et varsel om OCD når hun blir litt eldre..

 

 

Anonymkode: 037ff...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min, da han var liten, hadde akkurat samme tvangshandlingen; å slikke seg på fingrene. Det er en tvangshandling (ocd).

Anonymkode: 5894a...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tics - veldig vanlig blant barn og oftest forbigående. 

(Hilsen til mamma til gutt med mye tics, men permanent over mange år og i maaaange varianter)

Anonymkode: 04af0...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har noen sånne ting, det er normalt å ha det. Hvor skillet går er vanskelig å si. Men det er vel i utgangspunktet når ting gjøres så mye/ofte at det skaper problemer. F.eks slikker så mye på fingrene at det blir sår, klarer ikke å fortsette med ting, eller (u)vanene tar mye av tiden.

Anonymkode: 69628...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min, da han var liten, hadde akkurat samme tvangshandlingen; å slikke seg på fingrene. Det er en tvangshandling (ocd).

Anonymkode: 5894a...e89

Har han OCD som voksen?

HI

Anonymkode: 037ff...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tics - veldig vanlig blant barn og oftest forbigående. 

(Hilsen til mamma til gutt med mye tics, men permanent over mange år og i maaaange varianter)

Anonymkode: 04af0...e69

Takk 😊

Så det medfører ubehag hvis de ikke kan gjennomføre det?

Har din sønn det fremdeles? Og er det knyttet til følelseslivet?

HI

Anonymkode: 037ff...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde ikke akkurat det, men hadde en del rare greier jeg gjorde fra sånn ca den alderen tror jeg.... Har det fortsatt av og til, kan være mye forskjellige ting. Slitsomt.

Anonymkode: 22a05...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg gjorde ikke akkurat det, men hadde en del rare greier jeg gjorde fra sånn ca den alderen tror jeg.... Har det fortsatt av og til, kan være mye forskjellige ting. Slitsomt.

Anonymkode: 22a05...624

Postet litt for fort. Nå som jeg er voksen, skulle jeg ønske at noen hadde gjort noe med det da jeg var liten...

Anonymkode: 22a05...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøv med håndkrem. 

Vær litt casual rundt temaet

 

Anonymkode: bda41...0ef

Håndkrem gjør det visst bare verre sier hun 😯

Jeg har forsøkt å være casual, men blir litt desperat når det ikke hjelper.. 

HI

 

Anonymkode: 037ff...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avhengig av fuktighetskrem. Jeg har overhodet ikke tørre hender, men den følelsen er uansett grusom. Jeg bruker sikkert en stor dunk med sånn lilla fuktighetskrem kjøpt på dagligvaren en gang i mnd :ph34r:  Det har blitt bedre, men jeg gjør det fortsatt om jeg ikke har krem. Følelsen av å ikke ha det klart like etter dusj er forferdelig :-P 

Anonymkode: 3549f...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tidlig barneskolealder var orden og systemer altoppslukende for meg. Jeg husker at jeg ordnet leker, formingssaker, klær og Donald-blader osv. alfabetisk, etter farger, størrelse, nummer o.l. Når jeg gikk til skolen var det med en forestilling om at jeg hadde en rød tråd bak meg, så jeg måtte gå hjem nøyaktig samme vei for at tråden ikke skulle surre seg fast. Jeg vasket hender ofte fordi jeg fikk panikk om de føltes klissete (de var ikke klissete, men jeg var føre var). Listen var lang.

Jeg ble i slutten av tenårene diagnostisert med tvangstanker og -handlinger. Et halvt liv senere styres ikke lenger livet av disse tankene/handlingene, men jeg er over snittet sær på organisering og systemer. (Jeg kan f.eks. forlate huset og puste normalt selv om en blå jakke har sneket seg mellom to svarte.)

Orden og systemer var min flukt fra virkeligheten. Jeg ønsker ikke at noen hadde fjernet tryggheten min, men heller avdekket årsaken til at jeg trengte den tryggheten.

Anonymkode: 6cb0b...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt avhengig av fuktighetskrem. Jeg har overhodet ikke tørre hender, men den følelsen er uansett grusom. Jeg bruker sikkert en stor dunk med sånn lilla fuktighetskrem kjøpt på dagligvaren en gang i mnd :ph34r:  Det har blitt bedre, men jeg gjør det fortsatt om jeg ikke har krem. Følelsen av å ikke ha det klart like etter dusj er forferdelig :-P 

Anonymkode: 3549f...c7b

Mener du at du slikker på finrene om du ikke har krem?

HI

Anonymkode: 037ff...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håndkrem gjør det visst bare verre sier hun 😯

Jeg har forsøkt å være casual, men blir litt desperat når det ikke hjelper.. 

HI

 

Anonymkode: 037ff...c2b

Babyolje da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer hun hvis du tar plaster på fingrene? Da vil hun jo ikke få slikket på fingrene. De vil også gi en følelse av at det er noe på fingrene. Prøv i jula når det er lenge ferie. Ha på hele tiden hin er våken.

Anonymkode: 6097a...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Smør hendene hennes morgen og kveld, selv om hun sier det blir verre.  Sønnen min holdt på med det samme og på han hjalp det etterhvert når vi smurte. 

Anonymkode: 105ea...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hun ikke vil ha krem på, da smaker det ekkelt når hun skal slikke.

Jeg er ingen spesialist, men jeg tror hun «liker» denne uvanen sin, og har ikke lyst å slutte. 

Anonymkode: bc561...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...