Gå til innhold

Tenåring som har fattet interesse for motsatte kjønn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tok dere praten? Vet jo hvordan barn blir til osv, men må nok ta en mer detaljert prat om beskyttelse, grenser osv. 

Hvordan gikk dere frem? 

Anonymkode: 08f1a...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har to gutter på 14 og 16 år, eldste har fast følge og har hatt det i snart 1 år.

Har egentlig vært ganske åpen om sånt hele tiden, småsnakket gjennom mellomtrinnet på skolen når det har passt seg sånn. Prevensjon får de gratis på helsestasjon for ungdom, der er det også lege tilstede en gang i uken. Jeg har fra de begynte på ungdomsskolen informert de om åpningstidene der og sagt at det er fint sted å henvende seg om de har spørsmål, problemer e.l. som de ikke vil snakke med meg om.

Eldste har det aldri vært noe problem å snakke med, han har fint kunnet stille meg spørsmål om alt mulig uten å bli flau. Da han fikk kjæreste kom han til meg og spurte om mens og menssmerter, bivirkninger på p-piller osv uten problemer, for han ville vite mer om hvordan jenter fungerer ;)

Lillebror som nå er 14 år synes det erkjempeflaut og kleint å snakke med mamma og er en mye mer innesluttet type, men han hører da på meg når jeg snakker så jeg har snakket litt om det meste egentlig. 

Episoder som den med Nora Mørk har også utløst noen fine samtaler, om hva som er greit og ikke greit når det kommer til deling av bilder osv.

Mitt tips er å ikke gjøre så mye ut av det, bare snakke litt om det når det er naturlig, i bilen f.eks så de slipper se oss i øynene når vi snakker ;)

Å planlegge praten, kom hit så skal vi sitte her å snakke fortrolig om sex, det blir fort kleint for dem altså. 

Anonymkode: 8a8a4...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er kjempeviktig å snakke med gutter om dette. De kan fort "havne" i situasjoner hvor de opplever at noen går over streken med berusede jenter/bildedeling osv. Da er det greit å ha tatt praten hjemme.

Det er også dette med uønskede graviditeter, gutten har absolutt ingenting å si og må ta sitt ansvar med prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 4 tenåringsgutter , de 3 elsde på 15,17 og 19 har alle kjæreste, og hatt det ca 2 år alle 3. Mens lillebror på 14 har akkurat kommet ut som homofil, noe vi synes er utrolig fint, at han tør og være åpen om,han har ikke kjæreste ennå

Anonymkode: 54ff7...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min snart 11, ikke tenåring enda men veldig opphengt i/nysgjerrig på sex.

Vi har snakket en del sammen om kropp og sex, mye fordi han spør en del selv og litt fordi han kommer over ting i media/på nyheter.

Stunder hvor det er bare meg og han alene med en film på tv eller ved en gåtur er fine til å snakke om slikt, pense sef forsiktig inn på temaet.

Vi har snakker mye om viktigheten av ett klart samtykke. At kun ett tydelig ja fra en våken, edru person er ett klart samtykke. At man skal la være om man er usikker på om man har fått ett tydelig ja. At om en person sover er det nei. Om en person er full er det nei osv. Og at det går begge veier, det gjelder for begge kjønn.

Og om kondombruk, at det beskytter mot både graviditet og sykdommer. At man kun kan stole på seg selv om man vil unngå å bli ung far, derfor er kondom supert. Og at det er lurest å spare sex til noen man er glad i. At ett engangsligg fort kan resultere i enormt ansvar ifht å få barn med noen man ikke kjenner osv.

Anonymkode: e0f5b...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...