Gå til innhold

Sterilisering av glassflasker


Marriet

Anbefalte innlegg

Kom adventstid du skjønne milde.

Jeg skal nå sette igang med produksjonen av egglikør og har kjøpt inn noen yndige nydelige flasker fra Søstrene Grene. Disse må selvsagt steriliseres. Kokes. MEN! Det er jo sånn gummikork på dem. Vil disse tåle koking? Hvordan gjør jeg dette? Noen som har oppskrift for dummies?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke vaske dem i sprit er nok? 

Men nå fant jeg ut etter litt fikling at jeg kan ta av metallet og korken, så da kan jeg koke flaskene og spritvaske korkene. 

Noe mer jeg må tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marriet skrev:

Jeg tror ikke vaske dem i sprit er nok? 

Men nå fant jeg ut etter litt fikling at jeg kan ta av metallet og korken, så da kan jeg koke flaskene og spritvaske korkene. 

Noe mer jeg må tenke på? 

Å være raus med smaksprøvene. Det er dog verd å merke seg at det kan bli vrient å fylle smale flasketuter etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Å være raus med smaksprøvene. Det er dog verd å merke seg at det kan bli vrient å fylle smale flasketuter etterhvert :)

Så du mener at dette muligens er en kveldssyssel etter ungenes leggetid? 

Hvordan stiller du deg til julemusikk og nutmeg (husker ikke hva det heter på norsk) ? Er det ingredienser å anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Marriet skrev:

Så du mener at dette muligens er en kveldssyssel etter ungenes leggetid? 

Hvordan stiller du deg til julemusikk og nutmeg (husker ikke hva det heter på norsk) ? Er det ingredienser å anbefale? 

Absolutt. Julemusikk hører med! Er det Eggnog du tenker på? Det har jeg aldri smakt. Blir det litt sånn eggedosis for voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut over kvelden trenger du en trakt som er vid i toppen, så går det greit med nødvendige smaksprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Absolutt. Julemusikk hører med! Er det Eggnog du tenker på? Det har jeg aldri smakt. Blir det litt sånn eggedosis for voksne?

Ja, det blir vel omtrent som eggnog antar jeg. Bortsett fra at der bruker man vel en annen type sprit? Cognac eller noe? Jeg går for vodka :D

Jeg synes det er nesten som oppsprita vaniljesaus 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gale damen skrev:

Ut over kvelden trenger du en trakt som er vid i toppen, så går det greit med nødvendige smaksprøver.

Hett tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gale damen skrev:

Ut over kvelden trenger du en trakt som er vid i toppen, så går det greit med nødvendige smaksprøver.

God, praktisk problemløsing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker både flasker og gummikorker vanligvis, men nå har jeg aldri kjøpt de fra søstrene grene. Flaskene koker jeg i vannbad i stekeovnen og flaskene tar jeg i en kjele. 

Forresten høres det deilig ut, synd jeg ikke kan nyte alkohol🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marriet skrev:

Ja, det blir vel omtrent som eggnog antar jeg. Bortsett fra at der bruker man vel en annen type sprit? Cognac eller noe? Jeg går for vodka :D

Jeg synes det er nesten som oppsprita vaniljesaus 😂

Jepp!

Jeg lagde første runde på onsdagen. Det måtte selvsagt testes før jeg gir bort 10 flasker til venner og kjente. Nam, det var farlig godt! Mannen var ikke like fan - han mente det smakte vaffelrøre med sprit. Men merkelig nok drakk han et realt melkeglass, så det var vel ikke så galt likevel. Tro hvordan det hadde blitt å blande i litt hvetemel og slenge det i vaffeljernet? Hmm, det må testes i kveld. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lessismore skrev:

Jepp!

Jeg lagde første runde på onsdagen. Det måtte selvsagt testes før jeg gir bort 10 flasker til venner og kjente. Nam, det var farlig godt! Mannen var ikke like fan - han mente det smakte vaffelrøre med sprit. Men merkelig nok drakk han et realt melkeglass, så det var vel ikke så galt likevel. Tro hvordan det hadde blitt å blande i litt hvetemel og slenge det i vaffeljernet? Hmm, det må testes i kveld. 😁

Mmmmmm! Voksenvafler :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt utrolig hvor surrete man kan bli av det her, men jeg lurer rett og slett på om jeg skal forsøke sterilisering med den korken på. Ble rett og slett veldig knotete å skulle ta dem av og på 25 småflasker. Da blir det kun koking og ikke noe inn i ovnen. Hvor lenge skal de koke? 

Lars Barmen mener man bør venne de til varme først, så det er lurt å skylle de i varmt vann i krana før de finner veien i kjelen. 

Men skal de koke like lenge som en god kjøttsuppe, eller som hurtigris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg legger dem i kaldt vann og koker opp. De skal koke i minst ti minutter.

Så lenge kokte jeg dem ikke. Kanskje litt i overkant av 5. Kanskje jeg skal gjøre det en gang til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lessismore skrev:

Jepp!

Jeg lagde første runde på onsdagen. Det måtte selvsagt testes før jeg gir bort 10 flasker til venner og kjente. Nam, det var farlig godt! Mannen var ikke like fan - han mente det smakte vaffelrøre med sprit. Men merkelig nok drakk han et realt melkeglass, så det var vel ikke så galt likevel. Tro hvordan det hadde blitt å blande i litt hvetemel og slenge det i vaffeljernet? Hmm, det må testes i kveld. 😁

Jøye meg det svei på tunga! 

Det kan da umulig være sååå sterkt! Brukte 7dl vodka på 12dl fløte/melk 600g sukker og 10 eggeplommer. 

Blei forøvrig mye mindre enn det jeg hadde tenkt så her må det til med enda en runde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marriet skrev:

Jøye meg det svei på tunga! 

Det kan da umulig være sååå sterkt! Brukte 7dl vodka på 12dl fløte/melk 600g sukker og 10 eggeplommer. 

Blei forøvrig mye mindre enn det jeg hadde tenkt så her må det til med enda en runde. 

Jeg brukte 300 gram sukker, 5 dl melk og 1 dl fløte. Blandet det med 5 eggeplommer og 1 ss vaniljesukker. Etter å ha avkjølt, hadde jeg i 5 dl vodka. 

Så blandingsforholdet var ganske likt ditt. Syns du det ble så sterkt, altså? Tenk om du hadde brukt 60% slik oppskriften (ihvertfall min) sa. 😅 

Om noe syns jeg det ble for søtt. Går kanskje å redusere litt på sukkermengden. Og så blir det veldig mye eggehviter til overs. Hva tenker du å gjøre med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lessismore skrev:

Jeg brukte 300 gram sukker, 5 dl melk og 1 dl fløte. Blandet det med 5 eggeplommer og 1 ss vaniljesukker. Etter å ha avkjølt, hadde jeg i 5 dl vodka. 

Så blandingsforholdet var ganske likt ditt. Syns du det ble så sterkt, altså? Tenk om du hadde brukt 60% slik oppskriften (ihvertfall min) sa. 😅 

Om noe syns jeg det ble for søtt. Går kanskje å redusere litt på sukkermengden. Og så blir det veldig mye eggehviter til overs. Hva tenker du å gjøre med dem?

Ja, du hadde jo enda mer sprit enn meg! Vi bruker omtrent samme oppskrift, bare at jeg har dobla da og bruker halvt om halvt med med melk og fløte. Plus at din oppskrift har et par dl sprit mer 🤓 kanskje bare jeg som var litt sart på tunga etter taco 😂

Du jeg brukte en del av eggehviten til å lage noen marengsnisseluer. Lenger enn det strekker ikke fantasien min 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 17.31, Marriet skrev:

Helt utrolig hvor surrete man kan bli av det her, men jeg lurer rett og slett på om jeg skal forsøke sterilisering med den korken på. Ble rett og slett veldig knotete å skulle ta dem av og på 25 småflasker. Da blir det kun koking og ikke noe inn i ovnen. Hvor lenge skal de koke? 

Lars Barmen mener man bør venne de til varme først, så det er lurt å skylle de i varmt vann i krana før de finner veien i kjelen. 

Men skal de koke like lenge som en god kjøttsuppe, eller som hurtigris?

Omtrent som spiker, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...