Gå til innhold

Sender dere barna i bh den 27,28 og 29 desember?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I år skal de ikke i bhgen eller på SFO, tidligere år har de vært 1-2 dager da jeg jobber i barnehage og når foreldre som er i permisjon m småsøsken eller har "aktive og rastløse" barn som må i bhgen til tross for at foreldrene har fri må kan ikke jeg få fri heller... Barnehagene er oppe som vanlig fra 07.00 til 17.00, jeg skal jobbe 8 timer en dag men tar ungene mine med på jobb om ikke mannen får fri. 

Anonymkode: d4fc1...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I bhg jeg jobber i kommer 21 av 145barn, det er opptil hver enkelt forelder om de ønsker og bruke tilbudet vi har i julen eller ikke, er barn påmeldt så snakker vi ikke om hvorfor, det er kun bindende den veien at har du satt barnet ditt på fri så kan det ikke komme med mindre det er kjempeakutt ( kjedsomhet teller ikke) blir det færre barn enn anatt så vspasserer de overflødige voksne og det blir vasket mer grundig i kriker og kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fri 27 😕. Så gutten vår på 1år må i barnehagen 28 og 29😕 kunne ønske vi hadde fri alle 3, mannen jobber alle dagene. Tar han kanskje med på min jobb på fredagen. 

Anonymkode: 0067c...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for en gangs skyld fri alle sammen, og det skal bli så deilig! Selvfølgelig blir minste hjemme fra barnehagen da. Jeg har bare 5 uker ferie iløpet av året så da skal han få nyte det med oss. Tidligere har mannen og jeg byttet på å ha fri så ungene ikke trenger å dra i bhg. De har behov for fri de og 

Anonymkode: 1c47e...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså veldig koselig i barnehagen i romjulen. Da er det lite barn og rolige dager som gjør at de finner på ting som man ellers ikke har anledning til. Så det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for de som trenger å levere på inneklemte dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det er altså veldig koselig i barnehagen i romjulen. Da er det lite barn og rolige dager som gjør at de finner på ting som man ellers ikke har anledning til. Så det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for de som trenger å levere på inneklemte dager. 

Det er sant. Sønnen min var 1 av 2 barn i bhg i romjulen en gang. Det var 2 voksne der også, og de fant på masse gøy og barna koste seg skikkelig. Tror det er de beste dagene han har hatt i bhg. :) Det andre barnet var en han ikke pleide å leke med fra før, så han fikk en ny venn også. :)

Anonymkode: 50294...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna mine skal i bhg 28.12 og 29.12 pga vi skal jobbe. De får litt kortere dager, men har absolutt ingen dårlig samvittighet for at de skal i bhg i romjula. Veit det er få påmeldte barn i romjulen og det betyr at de kommer til å kose seg ekstra der, få masse oppmerksomhet og de blir slått sammen til en avdelingen, så de får vært sammen hele dagen. Om en av besteforeldre ønsker å ha de på overnatting torsdag eller fredag, så er jo det bare hyggelig. Men da vi måtte melde inn juleferien i midten av november måtte vi ta utgangspunktet i at vi begge skulle jobbe og at vi trenger bhg i romjula. 

Anonymkode: 2f4e2...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere tror det er såå gøy og koselig for barna å være i barnehagen i romjula

Anonymkode: d1bd2...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Det er altså veldig koselig i barnehagen i romjulen. Da er det lite barn og rolige dager som gjør at de finner på ting som man ellers ikke har anledning til. Så det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for de som trenger å levere på inneklemte dager. 

Jeg er helt enig i at man ikke skal ha dårlig samvittighet om man må benytte tilbudet, må man så må man. Men vi må nesten være ærlige med foreldrene selv om det gnager litt i samvittigheten. 

Typisk er det svært lite barn i barnehagen og ofte sammenslåtte grupper. De fleste barn opplever at vennene har fri og går derfor rundt i "ventemodus" til de skal hjem. Det er ikke slik at man da automatisk finner nye venner man vil leke med. 

Personalet gjør (skal hvertfall) selvklart alt de kan for at dagene skal bli fine, men erfarer gjerne at en ikke strekker til. "Mange" barn opplever at det er sårt å vite at store deler av barnegruppen er hjemme. 

Selv de små "travle barna" som kjeder seg hjemme er opptatt av venner og særlig rutiner. Kjedsomheten tar de bare ut på en annen arena. 

Personalsammensettingen på disse dagene er også ofte ustabile. Gjerne en kombinasjon fra ulike avdelinger samt vikarer. 

Jeg mener ikke at man skal ha dårlig samvittighet for at man må benytte tilbudet om man jobber. Barn tåler å kjede seg eller føle på at "alle andre" har fri. Men å si at det er "veldig koselig" syntes jeg er å overganeralisere situasjonen i Norges barnehager i romjulen. 

Anonymkode: 023e5...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at man ikke skal ha dårlig samvittighet om man må benytte tilbudet, må man så må man. Men vi må nesten være ærlige med foreldrene selv om det gnager litt i samvittigheten. 

Typisk er det svært lite barn i barnehagen og ofte sammenslåtte grupper. De fleste barn opplever at vennene har fri og går derfor rundt i "ventemodus" til de skal hjem. Det er ikke slik at man da automatisk finner nye venner man vil leke med. 

Personalet gjør (skal hvertfall) selvklart alt de kan for at dagene skal bli fine, men erfarer gjerne at en ikke strekker til. "Mange" barn opplever at det er sårt å vite at store deler av barnegruppen er hjemme. 

Selv de små "travle barna" som kjeder seg hjemme er opptatt av venner og særlig rutiner. Kjedsomheten tar de bare ut på en annen arena. 

Personalsammensettingen på disse dagene er også ofte ustabile. Gjerne en kombinasjon fra ulike avdelinger samt vikarer. 

Jeg mener ikke at man skal ha dårlig samvittighet for at man må benytte tilbudet om man jobber. Barn tåler å kjede seg eller føle på at "alle andre" har fri. Men å si at det er "veldig koselig" syntes jeg er å overganeralisere situasjonen i Norges barnehager i romjulen. 

Anonymkode: 023e5...f0b

Veldig enig med deg. Må man så må man, men må man ikke så hold dem hjemme og knytt bånd og lag gode minner.

Dette gjelder spesielt de yngste barna. Få helt vondt når folk leverer ettåringen i barnehagen for de skal "slappe av"! Babyen er ETT år! Og har hatt fulle dager resten av året. 

Igjen, de som er syke eller skal på jobb må selvsagt benytte tilbudet uten å stresse over det. 

Anonymkode: 2545c...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barnehagen stengt i romjula. Så fri ja. Begge barna elsker barnehagen, så hadde ikke sett på det som verdens undergang om de skulle dit noen timer :)

Anonymkode: f2eee...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at man ikke skal ha dårlig samvittighet om man må benytte tilbudet, må man så må man. Men vi må nesten være ærlige med foreldrene selv om det gnager litt i samvittigheten. 

Typisk er det svært lite barn i barnehagen og ofte sammenslåtte grupper. De fleste barn opplever at vennene har fri og går derfor rundt i "ventemodus" til de skal hjem. Det er ikke slik at man da automatisk finner nye venner man vil leke med. 

Personalet gjør (skal hvertfall) selvklart alt de kan for at dagene skal bli fine, men erfarer gjerne at en ikke strekker til. "Mange" barn opplever at det er sårt å vite at store deler av barnegruppen er hjemme. 

Selv de små "travle barna" som kjeder seg hjemme er opptatt av venner og særlig rutiner. Kjedsomheten tar de bare ut på en annen arena. 

Personalsammensettingen på disse dagene er også ofte ustabile. Gjerne en kombinasjon fra ulike avdelinger samt vikarer. 

Jeg mener ikke at man skal ha dårlig samvittighet for at man må benytte tilbudet om man jobber. Barn tåler å kjede seg eller føle på at "alle andre" har fri. Men å si at det er "veldig koselig" syntes jeg er å overganeralisere situasjonen i Norges barnehager i romjulen. 

Anonymkode: 023e5...f0b

Jeg snakker kun av egen erfaring, at andre barnehager ikke klarer å gi dagene nok innhold kan jeg selvsagt ikke argumentere mot. 

Om barna går i ventemodus pga at vennene deres ikke er der er en stor svikt fra personalets side, og absolutt ikke greit! 

Små bare er stort sett enkle å aktivisere, men det kreves selvsagt mer av personalet å komme inn på barn de ellers ikke har noe med. 

Min erfaring er fra små barnehager hvor de voksne er godt kjent selv om de ikke er på avdelingen til vanlig, og romjul, høst- og vinterferie og påske har vært fine dager for barna i barnehagen. 

Jeg har aldri opplevd vikarer i slike sammenhenger, poenger med å melde fra om man skal ha fri eller ikke er jo å vurdere hvor mange av de faste som kan avspaserer. Man setter ikke inn vikar for at andre skal få fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fikk heldigvis fri fra jobb, og fått tak i barnevakt en dag, så da slipper vi. Ellers måtte vi ha brukt bhg to dager. Skjønner godt at bhg vil ha beskjed. De slår jo gjerne sammen avd. 

Anonymkode: 4e718...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere tror det er såå gøy og koselig for barna å være i barnehagen i romjula

Anonymkode: d1bd2...f4c

Erfaring. :) (Og tydeligvis en bedre barnehage enn mange andre.) Gutt som kom hjem med stjerner i øynene og fortalte gledesstrålende om barnehagedagen og gledet seg til å komme tilbake neste dag.

Han er førsteklassing nå og har bedt om å få være hos mormor i stedet for SFO hvis jeg må jobbe i romjula, så det er ikke sånn at han ikke vet hva han liker. ;)

Anonymkode: 50294...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt barn i barnehagen når både jeg og mannen har jobbet i romjula, og overhodet ikke hatt dårlig samvittighet for det. Må man jobbe må man bruke barnehage, sånn er det bare og barna hadde det helt fint i en mindre barnegruppe med masse koselige aktiviteter.

Men hadde jeg hatt barna i barnehagen og selv hatt fri, da hadde jeg følt på det altså. At barna blir rastløse og kjeder seg hjemme er noe av det kleineste jeg leser, om foreldrene er friske er det jo meningen slike dager skal brukes sammen med barna. Aktivisere dem selv, finne på ting sammen med dem. Hadde jeg puttet ungene i barnehagen for å slippe aktivisere dem selv når jeg hadde fri, da hadde jeg hatt dårlig samvittighet.

Og før noen skyter meg, jeg vet at det kan være grunner innimellom, kronisk syke foreldre osv, så jeg dømmer ingen som bruker barnehagen, jeg vet det kan være årsaker jeg ikke vet noe om. Jeg sier bare hva som ville gitt meg dårlig samvittighet.

Anonymkode: 600b0...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ferie sammen. Både barnehage og SFO er åpen, men de har godt av å få sammenhengende fri de også. Gleder meg!

Anonymkode: d92ed...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ferie sammen. Både barnehage og SFO er åpen, men de har godt av å få sammenhengende fri de også. Gleder meg!

Anonymkode: d92ed...cc7

Jeg har dem også hjemme! Siste dag er 22.12. Da skal jeg "gjøre det siste". Så har de fri i 1,5-2 uker.

Anonymkode: 343a6...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skulle fått lavere beløp på regningen dersom man har barna hjemme mye fra bhg en måned

Anonymkode: 343a6...c11

Du står fritt til å velge å betale for mindre, men da får du heller ikke full plass resten av året. Er ikke sånn at bhg tar betalt per dag plassen brukes. Hvordan i all verden skulle man kunne lønne fast ansatte, om alle skulle få forskjellige regner ut ifra hvor mye de trenger plassen en mnd?  Alternativet er at ansatte blir påtvunget ulønnet fri, og det tror jeg de færreste ønsker. 

Anonymkode: 98588...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fri mens pappaen skal jobbe. Barna er hjemme med meg. Siste dag i bhg før jul blir da 22 des.

Anonymkode: 67295...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greia med å være så bastant på "Selvfølgelig skal barna deres være hjemme når dere har fri selv!"

Barn er da forskjellige, og har forskjellige behov.

Noen barn har også LYST til å gå i bhg, og får velge dette selv. Noen har det såpass morsomt i bhg at det er hyggelig at de får noen timer der om dagen selv om man selv har fri.

Høres jo ut som alle barn har det forferdelig i bhg, og det håper jeg da ikke er tilfellet.

Etter noen dager hjemme i julen så er det mange barn som gleder seg til et par dager i bhg igjen før nok noen dager fri. Barn trenger ikke hente seg inn og sove lenge. De færreste barn blir utslitte av å gå i bhg, er iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle fått lavere beløp på regningen dersom man har barna hjemme mye fra bhg en måned

Anonymkode: 343a6...c11

Skulle vi ansatte fått redusert lønn da mener du? Over 90% av barnehagens utgifter går til å lønne de ansatte! 

Anonymkode: d4fc1...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...