Gå til innhold

sykepleiere, jobbmestring


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er sykepleier og syns jobben er krevende. Jeg har jobbet noen år med eldre. Jeg har lenge lurt på om jeg skal bytte yrke. Karakterene mine fra skolen er litt over gjennomsnitt. Jeg syns jeg møter mye utfordringer. Mange liker det. Jeg liker det ikke. Jeg er veldig empatisk, ikke det det skorter på. Føler at jeg ikke er kompetent nok. Aner ikke hva jeg skal gjøre, skal jeg stå i det og gå videre med videreutdanning eller ta ny utdanning.  Blur det bedre etterhvert som man får erfaring?

Anonymkode: 2c0cc...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn et tema som interesserer deg...akuttmedisin, geriatrisk, gastro etc. og meld deg på kurs, se om det hjelper før du kliner til med helt ny utdannelse :) 

Anonymkode: a4496...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du på sykehjem? Hvilken kompetanse er det du kjenner det skorter på? Jeg har jobbet 10 år i yrket, og lærer stadig nye ting. Man blir aldri utlært som sykepleier. Jeg kan også kjenne meg usikker. Men tenker at det er en trygghet i at jeg erkjenner hvor jeg ikke er kompetent nok, for da tilkaller jeg hjelp om jeg er usikker. Enten ved å kontakte en annen sykepleier, lege eller legevakten. 

Anonymkode: 7b636...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på et annet yrke, eller har du egentlig lyst til å føle deg kompetent i sykepleieryrket?

Hvis du faktisk har lyst på et annet yrke er det bare å kjøre på med en ny utdanning. Hvis du egentlig har lyst å fortsette å være sykepleier tror jeg du gjør lurt i å analysere situasjonen litt nærmere. På hvilke felt føler du at du ikke er kompetent nok? Er det noe du føler du mestrer? Hva er dine sterke sider, hva er de svake?

Ta tak i de tingene du føler du mangler kompetanse på. Se om du kan finne kurs du kan melde deg på, les deg opp på emnet, søk råd hos mer erfarne kolleger. Se på hele yrkeslivet som en læreprosess. Det vil bli bedre, hvis du går inn for å lære.

Hva med de tingene du føler du mestrer. Kan det være en mulighet å skifte jobb så du kommer et sted der det er mer av den type oppgaver? Hvis det er mulig er fordelen at du sannsynligvis vil føle at du mestrer jobben bedre ganske raskt, og at selvtilliten din kanskje kommer til å øke. Ulempen er at på denne måten får du ikke mer erfaring på det du ikke mestrer, så hvis du går for en sånn løsning blir det enda viktigere at du bruker tid på å lese og lære på egenhånd, hvis du tenker at du senere skal kunne jobbe i andre stillinger igjen. 

Anonymkode: d7a92...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hjelper alltids med mer utdanning. Og det er lettere når du har erfaringer å knytte ny kunnskap til. 

Anonymkode: 7b636...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...