Gå til innhold

Kan ikke 5-6 åringer i utlandet og gå selv??? Sjokkert etter ferien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så 4 åringen din klarer å gå fra 9 på morgningen til litt over midnatt? For det tror jeg ikke noe på. Har du vært i Disney World, og gått rundt der fra morgen til natt, stått i mange køer hele dagen. Selv for oss voksne er det veldig slitsomt.

Anonymkode: 1d055...1d8

Jeg sluttet å ha med vogn i god tid før fireårsdagen på alle mine. Ja, tenk - også i fornøyelsesparker. Vi har vært i Legoland hvert år siden 2010, og har aldri hatt med vogn. Den yngste som var med, var 2,5 år første gang, og hadde ikke vogn verken da eller senere. Bare å ta pauser innimellom, eller i nødsfall sette ungen på skuldrene noen minutter.

Anonymkode: 5c65a...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Hvordan har dere da gjort det i praksis om dere skal transportere la oss si en femåring og en som nettopp har lært å gå en drøy kilometer og ikke har en time å gjøre det på? Blir det da bil eller bæring? Og hvordan er i så fall det bedre enn vogn?

Handlet hovedinnlegget om ettåringer...? For det oppfanget altså ikke jeg!

Anonymkode: 5c65a...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handlet hovedinnlegget om ettåringer...? For det oppfanget altså ikke jeg!

Anonymkode: 5c65a...5e7

Innlegget jeg siterte handlet om barn som sluttet med vogn idet de begynte å gå.

Men ja, jeg tenker at for mange handler det om avstander og i hvor stor grad dagen er lagt opp til at barna får hvile/leke fritt/gå i sitt tempo.

Min eldste brukte vogn til og fra barnehagen til han var tre og et halvt, for vi hadde ikke tid til at han skulle bruke halvannen time på hjemturen. Mange bruker bil i tilsvarende ærend, og da blir det av en eller annen grunn ikke i samme grad lagt merke til at barna ikke går selv. 

Og da tenker jeg at det kan hende disse fem-seksåringene i utlandet for det første har lengre dager med en siesta i vogna i midten, og at de særlig i storbyer i mye mindre grad bruker bil enn vi. Kanskje er disse »vognbarna» i like mye aktivitet som det gjengse norske barn, selv om de i hverdagen sitter i vogn noen transportetapper. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så 4 åringen din klarer å gå fra 9 på morgningen til litt over midnatt? For det tror jeg ikke noe på. Har du vært i Disney World, og gått rundt der fra morgen til natt, stått i mange køer hele dagen. Selv for oss voksne er det veldig slitsomt.

Anonymkode: 1d055...1d8

Min (da) 4-åring og 6-åring klarte seg helt fint i Disneyland fra 7-21 uten vogn! At en 7-åring trenger vogn for å klare det er litt merkelig ja..

Anonymkode: 24c30...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke hun så restauranter fulle av barn med beinbrudd, altså. Hvis flertallet sitter i vogner skyldes det ikke "mange grunner", da skyldes det at kulturen ønsker å passivisere barn for å ha kontroll på dem. (Hater å knuse dine illusjoner, men selv i Disney World er det ikke normalt å ha andreklassinger i barnevogn...)

Anonymkode: 5c65a...5e7

Neivel, vist du sier det så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dere greier å diskutere, altså..!

Noen av mine venner som bor i det o’store utland har brukt vogn til sine barn lenger enn de ville gjort i Norge, av den enkle grunn at de bor i store byer med veldig mye folk, mye trafikk, kriminalitet, ja, et helt annet tempo på alt. Man kan bare ikke la en fireåring vimse rundt etter foreldrene i visse byer, altså. Så derfor - for barnets sikkerhet - plasseres det i vogn. Så blir barnet heller ikke løpt ned eller forsvinner.

Anonymkode: b80b7...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har unger som har gått mye fra de var små, både "bygåing" og turer i skog og mark og opp på fjell.  Etter 2 år omtrent, tror jeg, ble vogn bare brukt når vi skulle forflytte oss fort uten å ha bil, eller på handleturer uten bil. Greitt å slippe å bære en sur 2-åring og fire bæreposer. Når det ble helt slutt, husker jeg ikke.  Men om vi skulle ha dratt på storby-tur hvor vi visste at det kom til å bli mye gåing, og det blir det gjerne når vi er på storbytur, så kan det godt hende at vi hadde tatt vogna med sånn at de små kunne få hvilt beina når vi voksne ville gått litt mer og litt mer. 7-åringene mine hadde nok lurt på om jeg hadde klikka fullstendig om jeg hadde sagt at vi tok vogna med i reserve, men til 5 åringen og kanskje 6 åringen også, i alle fall før skolestart, kunne vi godt ha brukt vogna til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt dere greier å diskutere, altså..!

Noen av mine venner som bor i det o’store utland har brukt vogn til sine barn lenger enn de ville gjort i Norge, av den enkle grunn at de bor i store byer med veldig mye folk, mye trafikk, kriminalitet, ja, et helt annet tempo på alt. Man kan bare ikke la en fireåring vimse rundt etter foreldrene i visse byer, altså. Så derfor - for barnets sikkerhet - plasseres det i vogn. Så blir barnet heller ikke løpt ned eller forsvinner.

Anonymkode: b80b7...611

Hvis jeg måtte hatt skolebarnet mitt i babyvogn for å unngå at det blir løpt ned, forsvunnet eller kidnappet hadde jeg heller vurdert å flytte til en mindre by,altså.

Når får de gå selv, har de et eget «stige ut av vognen»-ritual i konfirmasjonen?

Anonymkode: 14af0...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg måtte hatt skolebarnet mitt i babyvogn for å unngå at det blir løpt ned, forsvunnet eller kidnappet hadde jeg heller vurdert å flytte til en mindre by,altså.

Når får de gå selv, har de et eget «stige ut av vognen»-ritual i konfirmasjonen?

Anonymkode: 14af0...8b8

Han har gått 2 mil på ski hver påske siden han var 5 år og gått flere toppturer i fjellet. Så han får gå så lenge og langt han vil.

Men, hvorfor er det så ille at han fikk slappe av i vogna når han ble sliten? Får ikke dine barn lov til å bli sliten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Innlegget jeg siterte handlet om barn som sluttet med vogn idet de begynte å gå.

Men ja, jeg tenker at for mange handler det om avstander og i hvor stor grad dagen er lagt opp til at barna får hvile/leke fritt/gå i sitt tempo.

Min eldste brukte vogn til og fra barnehagen til han var tre og et halvt, for vi hadde ikke tid til at han skulle bruke halvannen time på hjemturen. Mange bruker bil i tilsvarende ærend, og da blir det av en eller annen grunn ikke i samme grad lagt merke til at barna ikke går selv. 

Og da tenker jeg at det kan hende disse fem-seksåringene i utlandet for det første har lengre dager med en siesta i vogna i midten, og at de særlig i storbyer i mye mindre grad bruker bil enn vi. Kanskje er disse »vognbarna» i like mye aktivitet som det gjengse norske barn, selv om de i hverdagen sitter i vogn noen transportetapper. 

Hvis du ser på hva italienske, engelske og tyske barn er kledd i, så skjønner du med én gang at de overhodet ikke er like mye i aktivitet som norske barn. Man går ikke like langt i lakksko og halvstrømper som i joggesko og allværsjakke. Og man leker heller ikke like fritt i foldeskjørt som i hedekkende dress.

Anonymkode: 5c65a...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Han har gått 2 mil på ski hver påske siden han var 5 år og gått flere toppturer i fjellet. Så han får gå så lenge og langt han vil.

Men, hvorfor er det så ille at han fikk slappe av i vogna når han ble sliten? Får ikke dine barn lov til å bli sliten? 

Kan de ikke få pause på en krakk, da? Eller sitte litt på fanget? Må de degraderes til babyer og trilles rundt? 

Anonymkode: 5c65a...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alt dere greier å diskutere, altså..!

Noen av mine venner som bor i det o’store utland har brukt vogn til sine barn lenger enn de ville gjort i Norge, av den enkle grunn at de bor i store byer med veldig mye folk, mye trafikk, kriminalitet, ja, et helt annet tempo på alt. Man kan bare ikke la en fireåring vimse rundt etter foreldrene i visse byer, altså. Så derfor - for barnets sikkerhet - plasseres det i vogn. Så blir barnet heller ikke løpt ned eller forsvinner.

Anonymkode: b80b7...611

Avleggs å leie i hånda, da? 

Anonymkode: 5c65a...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan de ikke få pause på en krakk, da? Eller sitte litt på fanget? Må de degraderes til babyer og trilles rundt? 

Anonymkode: 5c65a...5e7

Men hva er forskjell på å sitte på fanget i 5 min eller sitte i en vogn i 5 min? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Men hva er forskjell på å sitte på fanget i 5 min eller sitte i en vogn i 5 min? 

At det ene er en pause og det andre er regresjon i utvikling.

Anonymkode: 5c65a...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

At det ene er en pause og det andre er regresjon i utvikling.

Anonymkode: 5c65a...5e7

Veldig så symbolsk den vogna skulle være, da?

Jeg er tilhenger av å lære barna mine at man ikke skal klassifisere ting som «bare for babyer» og si de er for store for ditt eller datt. En dag møter de kanskje et stort barn som trenger  hjelpemidler som bleie eller vogn/rullestol, og da håper jeg de har litt mindre fokus på hva som er «rett» måte å løse  hverdagen på enn du har her. Du anerkjenner jo at barna kan ha behov for hvile, men bare din måte å hvile på er liksom riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du vet at dette bittelille landet i global sammenheng er det landet der barn har de beste levekårene, og at Norge er det landet som ligger helt på topp hva gjelder levekår generelt?  Så det betyr at man gjør veldig mye riktig her til lands, og nok har mye større forståelse for f.eks barn.

Anonymkode: 77681...e99

Norge er ikke "helt på topp" nei. Det er mange land som har nesten identiske levekår og muligheter som Norge. F eks i FN's liste over verdens beste land er det vel minimal forskjell på landene som ligger blant topp 10, eller til og med topp 20. Det finnes dermed mer enn én måte å gjøre ting på.

Tviler også på at vognbruk ble tatt med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2017 den 11.51, 3 i april skrev:

Store barn er veldig vanlig i utlandet. Har vært mye i Spania da mine foreldre bor der og det er helt vanlig at feks 6 åringer blir trillet rundt i vogn.

Mine har ikke sittet i en vogn etter at de lærte seg og gå 😂 

Så ungene har gått hele dagen selv fra de var ett år, også på ferieturer, på kjøpesenteret, i fornøyelsesparken, på storbyferie? De har gått km-vis med en gang de kunne gå? 

Anonymkode: 85db0...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Min er 3,5 år og nekter å sitte i vogn, før hun omtrent stuper fordi hun er sliten. Og da er det virkelig tomt også. Jeg har alltid med vogn fordi jeg ikke kan bære. Jeg kommer til å ga med vogn på ferie i flere år til tenker jeg. Det er dessuten så deilig å kunne legge alle tingene under vogna og slippe sekk og veske. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette er noe som opptar tankene dine. La nå folk få styre dette selv. 

Anonymkode: 7807e...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så ungene har gått hele dagen selv fra de var ett år, også på ferieturer, på kjøpesenteret, i fornøyelsesparken, på storbyferie? De har gått km-vis med en gang de kunne gå? 

Anonymkode: 85db0...b93

Ja de har gått mye på utenlandsturer, men siden vi har små barn så tar vi hensyn og legger turen opp til dem. Jeg gidder ikke å løpe rundt på et kjøpesenter i timesvis av gangen, men går rundt og tittet, setter oss ned på en restaurant/cafe om barns er trøtte/leie/sultne.

Går vi rundt på div markeder, fornøyelsesparker osv så gjelder det samme,vi tar oss god tid og lar barna ta en hvil når de trenger det. 

Vi har 4 barn, klart vi må legge opp turen etter ungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 3 i april skrev:

Ja de har gått mye på utenlandsturer, men siden vi har små barn så tar vi hensyn og legger turen opp til dem. Jeg gidder ikke å løpe rundt på et kjøpesenter i timesvis av gangen, men går rundt og tittet, setter oss ned på en restaurant/cafe om barns er trøtte/leie/sultne.

Går vi rundt på div markeder, fornøyelsesparker osv så gjelder det samme,vi tar oss god tid og lar barna ta en hvil når de trenger det. 

Vi har 4 barn, klart vi må legge opp turen etter ungene. 

Så den minste, ettåringen, skal få lov å sette styringen for hele ferien, også for de tre største? Dere må altså gjøre alt med "baby-steps" fordi dere prinsipielt er imot vogn? Høres ut som dere har gøyale ferier... Dere rekker jo ikke engang rundt i en fornøyselsespark på den måten. Alle skal gå å subbe etter ettåringen og ingen rekker noe?

Hva med å legge opp turen etter FAMILIEN og ta hensyn til ALLE? Sitter minsten i vogn opplever dere mer, kommer dere mer rundt. Alle blir fornøyd. Ikke bare mor som slapp vognam på prinsippielt basis... dessuten, vogna er jo super til å ha alle tingene man må ha med i, kjipt å drasse på sekk.

Anonymkode: 85db0...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2017 den 14.45, Anonym bruker skrev:

Så 4 åringen din klarer å gå fra 9 på morgningen til litt over midnatt? For det tror jeg ikke noe på. Har du vært i Disney World, og gått rundt der fra morgen til natt, stått i mange køer hele dagen. Selv for oss voksne er det veldig slitsomt.

Anonymkode: 1d055...1d8

Vi har vært i Disney World flere ganger, fra minstemor var 4 år. Epcot fra 8 om morgenen til 22 på kvelden. Tror aldri det falt henne inn å tenke vogn..... det hadde hun ikke brukt siden hun var 2..... 

Lange dager og mye kø går helt fint hvis man gjørs er på barnas premisser. Masse pauser, ikke stress og mas, godt med drikke og snack gjennom dagen osv. 

Anonymkode: dafb7...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/7/2017 at 8:51 AM, Mostly Harmless said:

Innlegget jeg siterte handlet om barn som sluttet med vogn idet de begynte å gå.

Men ja, jeg tenker at for mange handler det om avstander og i hvor stor grad dagen er lagt opp til at barna får hvile/leke fritt/gå i sitt tempo.

Min eldste brukte vogn til og fra barnehagen til han var tre og et halvt, for vi hadde ikke tid til at han skulle bruke halvannen time på hjemturen. Mange bruker bil i tilsvarende ærend, og da blir det av en eller annen grunn ikke i samme grad lagt merke til at barna ikke går selv. 

Og da tenker jeg at det kan hende disse fem-seksåringene i utlandet for det første har lengre dager med en siesta i vogna i midten, og at de særlig i storbyer i mye mindre grad bruker bil enn vi. Kanskje er disse »vognbarna» i like mye aktivitet som det gjengse norske barn, selv om de i hverdagen sitter i vogn noen transportetapper. 

Jeg bor i utlandet, og nettopp pga disse grunnene du nevner, bruker min på 3,5 år vogn der vi ikke bruker bil. Lange dager og siesta. Jeg bærer ikke et overtrøtt/ sovende barn mens jeg krysser flere veier til og fra barnehagen. I tillegg er folk ute med barna mye senere, og da er det greit å la ham sovne i vogn mens vi er ute og spiser, enn å måtte gå hjem kl 18.30 for å legge ham hjemme.

Anonymkode: 6e229...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det la jeg faktisk merke til i stad, hjemme i Norge.  En utenlandsk mor hentet barna sine på skolen, og trillet dem ut i tvillingvogn. 😲 Ble helt satt ut. Vi og skulle gå hjem, og det er 2 km hjem. (Og godt mulig de hadde enda kortere vei.) Men brukte da ikke vogn til mine skolebarn. 

Anonymkode: c2d21...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2017 den 11.41, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Kan være mange grunner til at så store barn sitter i vogn. 

Yngste min måtte sitte i vogn pga knekt fot rett før han fylte 6 år.

Vi hadde også med vogn når vi var i Disney World, da var eldste 7 år. Ble sene kvelder og da var det greit å ha en vogn å slappe av i etter lange dager med mye inntrykk. 

Og vi slapp å dra på hotellrommet kl 19!

Ser ikke helt problemet. 

7 år?! Altså en 2 klassing ? 

Anonymkode: 32de0...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...