Gå til innhold

Kan ikke 5-6 åringer i utlandet og gå selv??? Sjokkert etter ferien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem fra ferie i Italia,  og sitter igjen med tanker. Utrolig mange store barn i for små vogner. Hadde med meg dattera mi på 4 år, og føler nesten at hun var den eneste som gikk selv. 

På restaurantene og i gatene florerte det med store barn i vogner. Er det egentlig greit å ikke lære barna og gå selv..? 

Anonymkode: 6d1bd...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være mange grunner til at så store barn sitter i vogn. 

Yngste min måtte sitte i vogn pga knekt fot rett før han fylte 6 år.

Vi hadde også med vogn når vi var i Disney World, da var eldste 7 år. Ble sene kvelder og da var det greit å ha en vogn å slappe av i etter lange dager med mye inntrykk. 

Og vi slapp å dra på hotellrommet kl 19!

Ser ikke helt problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store barn er veldig vanlig i utlandet. Har vært mye i Spania da mine foreldre bor der og det er helt vanlig at feks 6 åringer blir trillet rundt i vogn.

Mine har ikke sittet i en vogn etter at de lærte seg og gå 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Kan være mange grunner til at så store barn sitter i vogn. 

Yngste min måtte sitte i vogn pga knekt fot rett før han fylte 6 år.

Vi hadde også med vogn når vi var i Disney World, da var eldste 7 år. Ble sene kvelder og da var det greit å ha en vogn å slappe av i etter lange dager med mye inntrykk. 

Og vi slapp å dra på hotellrommet kl 19!

Ser ikke helt problemet. 

At en 7 åring som ikke feiler noe må ha vogn for ikke å gå på hotellrommet kl 19 er ganske merkelig.. min snart 4 åring hadde fint klart sene kvelder på ferie uten vogn. De klarer at ikke alt er som vanlig hele tiden.

Anonymkode: d167e...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vet du hvor lange avstander det dreier seg om da? I Norge kjøres hos stort sett barn i hytt og pine, hvis man ikke bruker bil er kanskje vogn et rimelig og godt alternativ. 

 

Det er nok av fem-seksåringer som blir kjørt en kilometer eller to til skolen i Norge. 

Anonymkode: 83078...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At en 7 åring som ikke feiler noe må ha vogn for ikke å gå på hotellrommet kl 19 er ganske merkelig.. min snart 4 åring hadde fint klart sene kvelder på ferie uten vogn. De klarer at ikke alt er som vanlig hele tiden.

Anonymkode: d167e...f09

Så fantastisk at barna DINE er perfekte! 👏👏👏👏 

Anonymkode: 6cb1b...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir stadig imponert over nordmenn som alltid vet best🙄, og som kritiserer alle andres måter å gjøre ting på. 

Hilsen utledningen som er oppegående til tross for at jeg vokste opp i en kultur hvor det ble gjort mye «rart» ( i nordmenns øyne) 

Anonymkode: 3820e...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert tatt ille opp, men det er ikke spydig ment. Men "kan og gå selv" gir ingen mening, og jeg skjønte først ikke hva du mente. Jeg vet at det er vanlig å si dette muntlig, men på bokmål bruker man ikke infinitivsmerke etter modale hjelpeverb, som "kan". Hvis du likevel skal skrive det, så bruk infinitivsmerket "å" - ikke "og", for det gir absolutt ingen mening.

Anonymkode: 43dcb...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har mine knapt sittet i vogn etter 2 års dagen, men på ferie utlandet har vi brukt (hatt med) vogn til 4,5 år. Grunnen til det er at når vi er på ferie så liker vi å få med oss mye forskjellig, går mye rundt på museer, nasjonalparker, gamlebyer, festninger osv og selvom barna er aldri så spreke og turvante så kan det være godt å ha ei trille og sitte på litt hvis det trengs. Det er også slik at de er mye lenger opp når vi er på ferie og noen ganger er de slitne etter en lang dag med bading eller utflukt og synes det er godt å kunne sitte litt i vogna eller sovne på vei hjem fra restaurant om kvelden. Ser ikke noe problem med det.

Anonymkode: e12e2...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir stadig imponert over nordmenn som alltid vet best🙄, og som kritiserer alle andres måter å gjøre ting på. 

Hilsen utledningen som er oppegående til tross for at jeg vokste opp i en kultur hvor det ble gjort mye «rart» ( i nordmenns øyne) 

Anonymkode: 3820e...758

Så enig... Mine barn er født i det såkalte "utlandet" - der alt blir gjort feil i Nordmenns øyne. Det ser jammen ut som om det går greit med dem altså! Rart at et så lite land i global sammenheng skal sitte med fasiten på hvordan alt skal gjøres...;-)

Anonymkode: a9240...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dette dreier seg om turister og ikke lokale. Forklaringen er da ganske enkelt at veldig mange prioriterer en ferietur hovedsaklig ut fra h a de voksne har lyst til g ikke på barnas premisser. Da må man selvfølgelig finne barnepass. De færreste lar barna bli alene på hotellet og da blir valget ofte enten vogn eller å bære på en sutrende unge når "bamseklubben" ikke er åpen.

Anonymkode: 3ffbb...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 3 i april skrev:

Store barn er veldig vanlig i utlandet. Har vært mye i Spania da mine foreldre bor der og det er helt vanlig at feks 6 åringer blir trillet rundt i vogn.

Mine har ikke sittet i en vogn etter at de lærte seg og gå 😂 

Hvordan har dere da gjort det i praksis om dere skal transportere la oss si en femåring og en som nettopp har lært å gå en drøy kilometer og ikke har en time å gjøre det på? Blir det da bil eller bæring? Og hvordan er i så fall det bedre enn vogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så enig... Mine barn er født i det såkalte "utlandet" - der alt blir gjort feil i Nordmenns øyne. Det ser jammen ut som om det går greit med dem altså! Rart at et så lite land i global sammenheng skal sitte med fasiten på hvordan alt skal gjøres...;-)

Anonymkode: a9240...ef4

Men du vet at dette bittelille landet i global sammenheng er det landet der barn har de beste levekårene, og at Norge er det landet som ligger helt på topp hva gjelder levekår generelt?  Så det betyr at man gjør veldig mye riktig her til lands, og nok har mye større forståelse for f.eks barn.

Anonymkode: 77681...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At en 7 åring som ikke feiler noe må ha vogn for ikke å gå på hotellrommet kl 19 er ganske merkelig.. min snart 4 åring hadde fint klart sene kvelder på ferie uten vogn. De klarer at ikke alt er som vanlig hele tiden.

Anonymkode: d167e...f09

Javel! 

Men, det funket helt strålende for oss 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du vet at dette bittelille landet i global sammenheng er det landet der barn har de beste levekårene, og at Norge er det landet som ligger helt på topp hva gjelder levekår generelt?  Så det betyr at man gjør veldig mye riktig her til lands, og nok har mye større forståelse for f.eks barn.

Anonymkode: 77681...e99

Ja det stemmer, jeg glemte en liten stund at vi gjør at helt perfekt her i Norge.

Anonymkode: a9240...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ting å henge seg opp i... Vi bruker fortsatt vogn på ferie til vår på snart fem.  Barnet velger selv hvor mye det vil gå eller sitte i vogn.  Enkelt og greit fordi det i byer er lange strekninger å gå, og taxier slettes ikke har barneseter. Restauranter etc åpner senere og måltider på kvelden blir dermed senere. Alt for lange strekninger å gå for så små, og dermed velger vi vogn. Så kan de og ta seg en dupp i vognen på restaurant/vei hjem. Føles og tryggere ift trafikksituasjoner. Fungerer helt utmerket for foreldre og barn. Synes virkelig ikke det er så sjokkerende? 

Anonymkode: 756e7...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. At en 7 åring sitter i vogn er jo helt sykt. Så flaut. Et barn på 4-5 år uten funksjonshemninger kan vel fint gå et par kilometer? 

Anonymkode: 8715f...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mostly Harmless skrev:

Hvordan har dere da gjort det i praksis om dere skal transportere la oss si en femåring og en som nettopp har lært å gå en drøy kilometer og ikke har en time å gjøre det på? Blir det da bil eller bæring? Og hvordan er i så fall det bedre enn vogn?

De går. Jeg har ikke lappen så her er barna vant med at de må gå. Vi går til barnehagen, skole, trening, de går eller sykler til venner. Mine barn er vant med å gå og dette har de gjort siden de nektet å sitte i vogn. I tillegg går de i friluftsbarnehage hvor de er ute stort sett hele dagen selv om det regner eller blåser og de er masse på tur. Dette har heller aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

At en 7 åring som ikke feiler noe må ha vogn for ikke å gå på hotellrommet kl 19 er ganske merkelig.. min snart 4 åring hadde fint klart sene kvelder på ferie uten vogn. De klarer at ikke alt er som vanlig hele tiden.

Anonymkode: d167e...f09

Så 4 åringen din klarer å gå fra 9 på morgningen til litt over midnatt? For det tror jeg ikke noe på. Har du vært i Disney World, og gått rundt der fra morgen til natt, stått i mange køer hele dagen. Selv for oss voksne er det veldig slitsomt.

Anonymkode: 1d055...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 3 i april skrev:

De går. Jeg har ikke lappen så her er barna vant med at de må gå. Vi går til barnehagen, skole, trening, de går eller sykler til venner. Mine barn er vant med å gå og dette har de gjort siden de nektet å sitte i vogn. I tillegg går de i friluftsbarnehage hvor de er ute stort sett hele dagen selv om det regner eller blåser og de er masse på tur. Dette har heller aldri vært noe problem.

Ok, vi har såpass med avstander i hverdagen at vi ikke alltid beregne tid til at en toåring kan gå selv. Og da tar jeg heller vogna enn bil/bæresele. Tenker det samme gjelder for flere enn vår familie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med hi, ser mange utenlanske store barn i Norge og mange store lokale barn i utlandet som sitter i vogn, gjerne med tåteflaske.

SÅ mange som har brukket foten eller har vært i Disneyworld hele dagen finnes ikke,altså

Anonymkode: 14af0...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ta seg en tur til Stovner Senteret. Der sitter barna i barnevogn til de begynner på skolen. 

Anonymkode: 4a07d...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Kan være mange grunner til at så store barn sitter i vogn. 

Yngste min måtte sitte i vogn pga knekt fot rett før han fylte 6 år.

Vi hadde også med vogn når vi var i Disney World, da var eldste 7 år. Ble sene kvelder og da var det greit å ha en vogn å slappe av i etter lange dager med mye inntrykk. 

Og vi slapp å dra på hotellrommet kl 19!

Ser ikke helt problemet. 

Tror ikke hun så restauranter fulle av barn med beinbrudd, altså. Hvis flertallet sitter i vogner skyldes det ikke "mange grunner", da skyldes det at kulturen ønsker å passivisere barn for å ha kontroll på dem. (Hater å knuse dine illusjoner, men selv i Disney World er det ikke normalt å ha andreklassinger i barnevogn...)

Anonymkode: 5c65a...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...