Gå til innhold

Feil i sykemelding. Bør jeg få det rettet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere vært hos legen grunnet en vanskelig livssituasjon. Jeg har hatt en del angstreaksjoner, og vært veldig sliten. De siste dagene har jeg følt meg helt tom for energi, og kontaktet legen for å få sykemelding (noe han tidligere har sagt at han vil gi meg ved behov). Nå har sykemeldingen kommet til min side på NAV. Der er årsak oppgitt til "angstlidelser". Det stemmer jo ikke nå. Jeg har ikke angst, jeg er bare helt utslitt. Bør jeg kontakte legen og be om korrigering, eller spiller det ingen rolle? Det dreier seg foreløpig om en korttidssykemelding.

Anonymkode: 01e6b...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utslitt er ingen diagnose, så det vil ikke nav akseptere som sykemeldingsgrunn.

Legen vet nok hva han gjør, han må gi deg en diagnose som er akseptert. Nav krever at diagnose og arbeidsevne er oppgitt.

Anonymkode: 944d1...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Utslitt er ingen diagnose, så det vil ikke nav akseptere som sykemeldingsgrunn.

Legen vet nok hva han gjør, han må gi deg en diagnose som er akseptert. Nav krever at diagnose og arbeidsevne er oppgitt.

Anonymkode: 944d1...859

Legen vet helt sikkert hva han gjør, men det er mulig han blander sammen. Og jeg ønsker bare at det skal bli riktig - det føles feil å skulle trykke "aksepter" på en sykemelding når beskrivelsen på den ikke stemmer. 

Anonymkode: 01e6b...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har jo angstreaksjoner, så da er det vel ikke feil

Anonymkode: ba026...6aa

Jeg har det noen ganger, ja. Ikke nå. 

Anonymkode: 01e6b...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som samlivsbrudd, sorg, syke barn osv gir ikke rett til sykepenger eller sykmelding i seg selv, selv om det gjør deg veldig sliten. Det er først hvis du får en sykdom du har rett på det. Hva mener du legen burde skrevet som sykmeldingsgrunn?

Anonymkode: 70db6...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ting som samlivsbrudd, sorg, syke barn osv gir ikke rett til sykepenger eller sykmelding i seg selv, selv om det gjør deg veldig sliten. Det er først hvis du får en sykdom du har rett på det. Hva mener du legen burde skrevet som sykmeldingsgrunn?

Anonymkode: 70db6...5ec

Det vet jeg ikke, dette er ikke ment som en klage på legen. Jeg er bare redd for at jeg gjør en feil hvis jeg aksepterer sykemeldingen slik den er nå (jeg må trykke om jeg er enig eller ikke på nav.no), ettersom jeg ikke gjenkjenner årsaken. 

Anonymkode: 01e6b...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Anonym bruker said:

Ting som samlivsbrudd, sorg, syke barn osv gir ikke rett til sykepenger eller sykmelding i seg selv, selv om det gjør deg veldig sliten. Det er først hvis du får en sykdom du har rett på det. Hva mener du legen burde skrevet som sykmeldingsgrunn?

Anonymkode: 70db6...5ec

Spørs hvordan du takler sorg, samlivsbrudd osv... Å være så sliten at du ikke fungerer normalt i samfunnet er det mange som er og det kan være alvorlig. Folk som går på "veggen" gjør jo det fordi de er slitne. Såpass at de knekker sammen...

Ingen som sykemelder seg for å være litt sliten

Anonymkode: 69266...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha få sykepenger pga at utmattelse må legen skrive en P diagnose. Z diagnoser som dekker sorg, sliten, stress osv gir ikke rett til sykepenger. 

Så om du ringer legen for å rette på diagnosen risikerer du å bli sykemeldt uten lønn. 

Anonymkode: 24908...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legekontoret.. ikke greit å ha denne diagnosen om du ikke er enig ..  er også mulig legen satte denne diagnosen i journalen din ved forrige besøk ( om du var der med disse problemene ) .. 

Anonymkode: 70b9f...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det ikke er angst? Jeg mener ikke å påstå at du har angst, for noe av det verste jeg vet er folk som skriker angst om alt! Hater det.

Men jeg har angst selv, og noen ganger viser ikke sykdommen seg som frykt eller redsel, men som utmattelse. Fordi alt ligger i bakhodet og ulmer.

Anonymkode: e269e...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt be legen om å skrive at du er «utslitt», men som flere andre sier vil ikke nav akseptere sykemeldingen. Legen vil sannsynligvis ikke skrive den ut heller, da han veldig godt vet at den ikke blir godkjent. 

Dersom du «kun» er utslitt, er ikke dette sykemeldingsgrunn. Sorg (dødsfall i nær familie, skilsmisse e.l) er heller ikke godkjent sykemeldingsgrunn. I disse tilfellene får en en psykisk diagnose av et eller annet slag. Dette er jo ikke så kjekt å ha i journalen sin...

Anonymkode: ad7b7...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Anonym bruker said:

Du kan godt be legen om å skrive at du er «utslitt», men som flere andre sier vil ikke nav akseptere sykemeldingen. Legen vil sannsynligvis ikke skrive den ut heller, da han veldig godt vet at den ikke blir godkjent. 

Dersom du «kun» er utslitt, er ikke dette sykemeldingsgrunn. Sorg (dødsfall i nær familie, skilsmisse e.l) er heller ikke godkjent sykemeldingsgrunn. I disse tilfellene får en en psykisk diagnose av et eller annet slag. Dette er jo ikke så kjekt å ha i journalen sin...

Anonymkode: ad7b7...754

Herregud, kjenner jeg blir oppgitt. Ikke på deg men på regelverket. At mange blir sykemeldte pga. stress og utmattelse er et faktum. Og at legen anerkjenner dette som gyldig grunn til å være sykemeldt, men må "lyve" og sette diagnoser for å få det i gjennom? Merkelig system...

Anonymkode: 69266...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, kjenner jeg blir oppgitt. Ikke på deg men på regelverket. At mange blir sykemeldte pga. stress og utmattelse er et faktum. Og at legen anerkjenner dette som gyldig grunn til å være sykemeldt, men må "lyve" og sette diagnoser for å få det i gjennom? Merkelig system...

Anonymkode: 69266...621

Jeg har vært sykemeldt i nesten ett år pga utmattelse og det har aldri blitt skrevet en psykiatrisk diagnose på meg. Gjennom utredningsforløpet for å utelukke alvorlig sykdom mm var jeg hos psykolog og der ble det veldig fort klart at jeg ikke led av noen psykiatriske plager, men kroppen min hadde rett og slett sagt stop. Min lege skrev utmattelse som diagnose hver gang, og det ble aldri stilt spørsmål ved det fra NAV. Jeg hadde også dialogmøter med legen min, arbeidsgiveren og NAV, men de varte bare i 15 minutter da NAV ikke hadde noen spørsmål rundt min diagnose. Det var også denne diagnosen som ble lagt til grunn når jeg søkte om AAP, og min aktivitetsplikt var å gå korte turer og å ta det med ro.

Anonymkode: 0b043...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har vært sykemeldt i nesten ett år pga utmattelse og det har aldri blitt skrevet en psykiatrisk diagnose på meg. Gjennom utredningsforløpet for å utelukke alvorlig sykdom mm var jeg hos psykolog og der ble det veldig fort klart at jeg ikke led av noen psykiatriske plager, men kroppen min hadde rett og slett sagt stop. Min lege skrev utmattelse som diagnose hver gang, og det ble aldri stilt spørsmål ved det fra NAV. Jeg hadde også dialogmøter med legen min, arbeidsgiveren og NAV, men de varte bare i 15 minutter da NAV ikke hadde noen spørsmål rundt min diagnose. Det var også denne diagnosen som ble lagt til grunn når jeg søkte om AAP, og min aktivitetsplikt var å gå korte turer og å ta det med ro.

Anonymkode: 0b043...f60

Det var da godt å lese...Ikke meningen å kuppe tråden, men føler selv at jeg går på veggen snart av utmattelse. Nå har jeg godt over en lang periode med psykisk stress i tillegg til at kroppen ikke tar til seg vitaminer og mineraler som det skal. Oppå dette har jeg nå blitt gravid og kjenner meg helt på felgen, men er jo ikke syk. Jeg legger meg 19 hver kveld for å klare arbeidshverdagen og har ingenting til overs. Virket skremmende og tenke på at jeg "måtte" få en diagnose om jeg skulle fått hjelp.

Anonymkode: 69266...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spørs hvordan du takler sorg, samlivsbrudd osv... Å være så sliten at du ikke fungerer normalt i samfunnet er det mange som er og det kan være alvorlig. Folk som går på "veggen" gjør jo det fordi de er slitne. Såpass at de knekker sammen...

Ingen som sykemelder seg for å være litt sliten

Anonymkode: 69266...621

Folk som går på veggen gar mange ulike symptomer som man kan sykmeldes for, de er ikke bare slitne... Da jeg gikk på veggen, var jeg riktig nok helt utmattet og stresset, men jeg hadde fått skyhøytblodtrykk (240/145), supravetrikulær takykardi, ekstrasystoler, kvalme, svimmelhet, oppkast, konstant hodepine, lyssky, lydsky, verking og mauring i hele kroppen, anspent i alle muskler, irritabel tarm med konstant diaré, nervøs/angst, deprimert, mistet menstruasjon, hukommelsestap, konsentrasjonsvansker, dobbeltsyn, merkelige svar på blodprøver men selvsagt alt for mye kortisol osv. 

Da jeg endelig kontaktet legen, sa jeg at jeg tror jeg er i ferd å dø, for det var akkurat det jeg trodde den sagen det sa bråstopp...

Anonymkode: 84fc1...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med utmattethet i perioder pga andre diagnoser jeg har, og da står det alltid på sykemeldingen: generell trøtthet. 

Er det ikke angsten som er grunnen til sykemeldingen, hadde jeg spurt om legen kunne rettet på det.

Anonymkode: 352df...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skal ha få sykepenger pga at utmattelse må legen skrive en P diagnose. Z diagnoser som dekker sorg, sliten, stress osv gir ikke rett til sykepenger. 

Så om du ringer legen for å rette på diagnosen risikerer du å bli sykemeldt uten lønn. 

Anonymkode: 24908...5de

Neida, akkurat det er ikke et problem. Jeg skriver ikke alle detaljer her, men jeg vet at min tilstand gir rett på sykepenger. Jeg var bare usikker på hva som bør stå i og med at jeg må godkjenne sykemeldingen, fordi jeg ikke ønsker å feilinformere.

Anonymkode: 01e6b...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at det ikke er angst? Jeg mener ikke å påstå at du har angst, for noe av det verste jeg vet er folk som skriker angst om alt! Hater det.

Men jeg har angst selv, og noen ganger viser ikke sykdommen seg som frykt eller redsel, men som utmattelse. Fordi alt ligger i bakhodet og ulmer.

Anonymkode: e269e...d2a

Jeg har til tider angst. Og du kan selvsagt ha rett i at det er det som ligger bak slik jeg har det nå.

Anonymkode: 01e6b...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan godt be legen om å skrive at du er «utslitt», men som flere andre sier vil ikke nav akseptere sykemeldingen. Legen vil sannsynligvis ikke skrive den ut heller, da han veldig godt vet at den ikke blir godkjent. 

Dersom du «kun» er utslitt, er ikke dette sykemeldingsgrunn. Sorg (dødsfall i nær familie, skilsmisse e.l) er heller ikke godkjent sykemeldingsgrunn. I disse tilfellene får en en psykisk diagnose av et eller annet slag. Dette er jo ikke så kjekt å ha i journalen sin...

Anonymkode: ad7b7...754

Hvorfor skulle det ikke være "kjekt" å ha i journalen? En psykisk diagnose er en like ærlig sak som en fysisk. Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg har opplevd ting som til tider gir meg angstreaksjoner, og at jeg grunnet psykisk press over lang tid også har utmattelsesreaksjoner. Jeg spurte kun om dette fordi jeg ikke vil gi feil opplysninger til NAV. 

Anonymkode: 01e6b...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor skulle det ikke være "kjekt" å ha i journalen? En psykisk diagnose er en like ærlig sak som en fysisk. Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg har opplevd ting som til tider gir meg angstreaksjoner, og at jeg grunnet psykisk press over lang tid også har utmattelsesreaksjoner. Jeg spurte kun om dette fordi jeg ikke vil gi feil opplysninger til NAV. 

Anonymkode: 01e6b...b33

Har ikke gode råd, men vil bare sende deg en godbedringsklem :hjerte: Harde bud

Anonymkode: 69266...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke gode råd, men vil bare sende deg en godbedringsklem :hjerte: Harde bud

Anonymkode: 69266...621

Tusen takk, det varmet faktisk mye!

Anonymkode: 01e6b...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Tusen takk, det varmet faktisk mye!

Anonymkode: 01e6b...b33

:hjerte:

Anonymkode: 69266...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg ikke, dette er ikke ment som en klage på legen. Jeg er bare redd for at jeg gjør en feil hvis jeg aksepterer sykemeldingen slik den er nå (jeg må trykke om jeg er enig eller ikke på nav.no), ettersom jeg ikke gjenkjenner årsaken. 

Anonymkode: 01e6b...b33

Å herregud, din primadonna!

Hvis utslitthet gir deg angstreaksjoner, ja da er det dét du har symptomer på. Da må legen skrive det. Om årsaken er en annen i utgangspunktet, spiller liten rolle. Det han må skrive, er det du har SYMPTOMER på.

Anonymkode: 0db00...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...