Gå til innhold

Hvor mye må egentlig apotekansatte informere om?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg får flere medisiner på resept, og det er veldig varierende hvor mye de ansatte på apoteket sier fra gang til gang. Noen sier ingen ting, og gir meg medisinene. Men i går hentet jeg ut en forebyggende medisin som jeg har tatt i flere år, og da begynte den ansatte å spørre: Hadde jeg tatt den før? Jada, sa jeg, i flere år. Syntes jeg at jeg var blitt bedre etter at jeg begynte med den? Ja, det syntes jeg. Ja, den skulle altså tas to ganger om dagen, på det og det tidspunktet, i forbindelse med måltider osv osv. 

Må de si disse tingene? Jeg kan forstå det med helt ny resept, men når man har tatt en medisin i flere år må det vel kunne forventes at man har fått med seg hvordan den skal brukes? Dette står jo dessuten på etiketten som apoteket skriver ut. Jeg synes i grunnen det er ubehagelig når de begynner å snakke om dette - jeg har jo alt snakket med legen om det. 

Anonymkode: 9c9c9...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok enkelte ting de må si ja. Jeg får alltid regla om maks ti dager osv når jeg kjøper nesespray til mannen. Han er avhengig. Lurer på om de hadde nektet meg å kjøpe hvis jeg hadde sagt det...

Anonymkode: 3b739...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok enkelte ting de må si ja. Jeg får alltid regla om maks ti dager osv når jeg kjøper nesespray til mannen. Han er avhengig. Lurer på om de hadde nektet meg å kjøpe hvis jeg hadde sagt det...

Anonymkode: 3b739...1af

Nei, det har de ikke lov til :P er jo ikke farlig å være avhengig av nesespray. Men kan du ikke heller kjøpe den i butikk? Billigere.

Anonymkode: b150a...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får flere medisiner på resept, og det er veldig varierende hvor mye de ansatte på apoteket sier fra gang til gang. Noen sier ingen ting, og gir meg medisinene. Men i går hentet jeg ut en forebyggende medisin som jeg har tatt i flere år, og da begynte den ansatte å spørre: Hadde jeg tatt den før? Jada, sa jeg, i flere år. Syntes jeg at jeg var blitt bedre etter at jeg begynte med den? Ja, det syntes jeg. Ja, den skulle altså tas to ganger om dagen, på det og det tidspunktet, i forbindelse med måltider osv osv. 

Må de si disse tingene? Jeg kan forstå det med helt ny resept, men når man har tatt en medisin i flere år må det vel kunne forventes at man har fått med seg hvordan den skal brukes? Dette står jo dessuten på etiketten som apoteket skriver ut. Jeg synes i grunnen det er ubehagelig når de begynner å snakke om dette - jeg har jo alt snakket med legen om det. 

Anonymkode: 9c9c9...209

Det er nok noen ting de "må si", som i at "det skal opplyses om", jeg hadde bare lukket ørene og jattet med. Til meg har de noen ganger spurt: "Du vet hvordan du bruker den/det?". Jeg sier bare "ja", og lukker ørene videre. Her ser de hvor lenge en har brukt en medisin og greier faktisk å resonnere seg frem til at dersom kunden har gått på en medisin i 1,5 år, vet kunden hvordan den skal brukes. Men noen ganger plikter de nok å opplyse likevel, kommer helt an på hvilken medisin du henter ut.

Anonymkode: b150a...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er nok enkelte ting de må si ja. Jeg får alltid regla om maks ti dager osv når jeg kjøper nesespray til mannen. Han er avhengig. Lurer på om de hadde nektet meg å kjøpe hvis jeg hadde sagt det...

Anonymkode: 3b739...1af

Men den får han vel ikke på resept? Jeg kan forstå at de må informere om enkelte ting rundt reseptfrie legemidler eller første gangs resept. Men når jeg svarer at jeg har tatt en medisin i lang tid kan det vel ikke være nødvendig å dure i vei om helt opplagte ting? Nå var ikke dette en veldig "privat" medisin, men det føles fortsatt litt invaderende at en fremmed presser på meg informasjon som jeg ikke har behov for - kanskje først og fremst fordi de da må ta utgangspunkt i at jeg er direkte dum.

Anonymkode: 9c9c9...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er plagsomt nå de skal begynne å snakke HØYT om ting jeg ikke er så veldig stolt over. Bruker blant annet noen stikkpiller. Og da klarer noen å si ordet stikkpiller 10 ganger før jeg får medisinene. De kunne jo bare spurt om jeg ønsket info. om medisinen jeg har brukt i mange år. Jeg har nå funnet en løsning på det. Nettapotek. Da henter jeg bare ut pakken på posten, helt uten spørsmål ;) 

Anonymkode: edd50...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok noen ting de "må si", som i at "det skal opplyses om", jeg hadde bare lukket ørene og jattet med. Til meg har de noen ganger spurt: "Du vet hvordan du bruker den/det?". Jeg sier bare "ja", og lukker ørene videre. Her ser de hvor lenge en har brukt en medisin og greier faktisk å resonnere seg frem til at dersom kunden har gått på en medisin i 1,5 år, vet kunden hvordan den skal brukes. Men noen ganger plikter de nok å opplyse likevel, kommer helt an på hvilken medisin du henter ut.

Anonymkode: b150a...d31

Forstår at de for eksempel må opplyse om det dersom det er fare for alvorlige bivirkninger eller medisinen er merket med rød trekant. Men når jeg har fått forebyggende medisin mot urinveisinfeksjon i tre år har jeg liksom ikke behov for å bli fortalt at den skal tas etter at jeg har tisset morgen og kveld. Jeg vet det allerede, og det står klart og tydelig i pakningsvedlegget. Jeg lurer egentlig på om jeg på en høflig måte kan si "Takk, men jeg har ikke behov for informasjon om dette", eller om de da kan nekte å utlevere medisinen. 

Anonymkode: 9c9c9...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har de ikke lov til :P er jo ikke farlig å være avhengig av nesespray. Men kan du ikke heller kjøpe den i butikk? Billigere.

Anonymkode: b150a...d31

Nåja, veninna mi har fått etset bort neseveggen sin pga høyt forbruk av nesespray, så det er farlig i den grad vil jeg nå si.

Man lærer vel at man heller skal si for mye enn for lite på skolen, og noen tar det bokstavelig når det gjelder å opplyse om hvordan medisiner tas, og noen ganger sier man det fordi selv om man har tatt de i flere år så glemmer man kanskje hvordan de egentlig skal tas. Og selv om det står på er det mange som tar feil dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes de som har brukt medisinen din feil i mange år, som får seg en aha-opplevelse... 

Men du kan anta at de som er ferskere i yrket, har vanskeligere for å sile ut hvilken informasjon som gis. Så har du de mer rigide, som skal gi all «viktig» informasjon alltid. 

Hvis du ikke vil ha informasjon, så si det... «Jeg har brukt disse medisinene fast lenge, så jeg behøver ingen informasjon»

Anonymkode: 81283...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes de som har brukt medisinen din feil i mange år, som får seg en aha-opplevelse... 

Men du kan anta at de som er ferskere i yrket, har vanskeligere for å sile ut hvilken informasjon som gis. Så har du de mer rigide, som skal gi all «viktig» informasjon alltid. 

Hvis du ikke vil ha informasjon, så si det... «Jeg har brukt disse medisinene fast lenge, så jeg behøver ingen informasjon»

Anonymkode: 81283...5c3

Da skal jeg prøve det neste gang. 

Anonymkode: 9c9c9...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på apotek, og det er utrulig mange så både bruker medisinen sin feil, tar den med andre ting som en ikke skal, ikke har effekt av det osv. Men forstår problemet ditt, men da må du bare si at du ikke vil ha info... Jeg selv hadde en som skulle ha noskapin hostesaft, og etter å ha spurdt etter litt, fikk vite at personen hadde begynt på marevan blodfortynnende. Da skal ikke denne brukes. Hun hadde brukt denne før og viste alt om den sa hun, men var utrolig takknemlig da vi fant ut dette!! 

Anonymkode: 2ae57...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om de ansatte skal begynne å velge ut hvem som skal få informasjon, øker risikoen for at noen som trenger informasjonen ikke får den. Synes det egentlig er litt rart å ta det personlig og tenke at den apotekansatte tror du er idiot av den grunn.

Den ansatte kjenner jo ikke deg, og vet ikke om du er en av dem som har fått god informasjon av legen og i så fall fortsatt husker denne informasjonen og dersom ikke, oppsøker informasjonen på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle ting man skal irritere seg over. Plutselig så får du noe ny og nyttig informasjon! 

Og du der over: det er ikke flaut å ta stikkpiller. Det er ingen som bryr seg - bare du. ;)

Anonymkode: a8cdb...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...