Gå til innhold

Utenrikspolitikk har jeg ikke peiling på, hjelp meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat innen dette er jeg dum/ikke satt meg inn i saken. 

Hva er greia med at Jerusalem blir anerkjent? Og hvorfor blir det styr?

Anonymkode: 56cc8...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg den med mest peiling heller, men slik jeg har forstått det er hovedproblemet at Jerusalem anses som en hellig by av tre religioner, av jøder, muslimer og kristne.

Da Israel ble dannet ble det bestemt at Jerusalem skulle være en internasjonal by under FNs beskyttelse. Så har det vært kriger. Israel har oppnevnt byen som sin hovedstad, men det har FN erklært ugyldig. Når Trump nå anerkjenner Jerusalem som Israels hovedstad går han i prinsippet mot FN sikkerhetsråd som har erklært at Israel ikke kan gjøre byen til hovedstad.

Det er fredsforhandlinger som foregår mellom Israel og palestinerne, men den risikerer man nå stopper opp og man risikerer at det blir langt mer vold og ev. krig i området i verste fall. Siden byen er så viktig så blir det trolig ikke noen fredsavtale uten også en avtale om Jerusalem som ikke hindrer palestinerne adgang også.

Det jeg har lurt på i dag er hva som er planen til Trump. Han har jo et mønster med å komme med nyheter for å avlede større nyheter, forsøke å drukne et eller annet upopulært han selv gjør, eller negativ omtale om ham selv eller andre i hans nærhet. Så jeg tror dette på et vis også er en avledningsmanøver for noe fra hans side. Håper jeg tar feil om akkurat det, da.

Her kan du forresten lese mer om Jerusalem: https://www.nrk.no/urix/derfor-er-jerusalem-sa-hellig-og-viktig-1.13811697

Anonymkode: dce3f...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Where to begin! 

Det er to folk, to nasjonaliteter som bor på samme relativt vesle lille flekk med land. Israelittene og Palestineene. Begge disse folkene vil ha Jerusalem til sin hovedstad. 

Palestinerne bodde der, så bestemte Israelittene at de ville okkupere Palestina. (Palestina var da del sv Egypt) De begynte å flytte inn. Dette fordi de mente at det egentlig ikke tilhørte palestinerne, men seg selv. For det sto det i Toraen, og i Bibelen, i starten gikk det greit. 

Så etter at Hitler forsøkte å utrydde alle jødene, bestemte FN seg for at det var enklest for alle parter og fred i Europa at de fikk dette landet Pslestina, som flere av de hadde så lyst på. Det sto jo også i Bibelen som USA og Vest-Europa støttet seg på, at de var de rette til å ha kanand land. 

Så flyttet det hundretusenvis sv jøder inn i Palestina, eller Israel som det nå skulle hete. Alle disse måtte ha hus, og steder å bo, og de måtte ha arbeid og jord å dyrke. 

Da ble palestinerne tvangsflyttet, til flyktninge leirer. Der var/er det dårlige forhold, ikke arbeid og ikke fremtidsutsikter. Og noen «nybyggere» tok av jorden til de som bodde der, og bygde husene dine der. Alt med vår tillatelse, og assistanse og penger. 

FN godkjente aldri Jerusalem som hovedstad i den nye staten Israel. Den var delvis under palestinsk kontrollert område. 

Israrl hadde en leder Ben Gution, som oppfordret til videre okkupasjon og strekke grensene. Målet var den gamle bokens definisjon av et jødisk land som strekte seg fra Eufrat (Irak) til Nilen (Egypt). 

Og i den gamle boken til palestinerne er det meg fortalt at det står, at jøder er siste sort, mindreverdige mennesker. 

Så etter fredsnasjonen FN, kom frem til denne idiotiske planen har de kriget. Klart det var enklere for alle. De som skulle bygge opp Europa, var jo mange de samme som delte Hitlers jødehat. Og de som ikke gjorde det slammet seg, og det var også vanskelig. De rikeste jødene som hadde greidd seg hele veien, gjerne rømt, og gjemt. De ville ikke tilbake til Europa, det de mistet sine familier. Og USA ville vel heller ikke ha alle disse flyktningene, og jødehat er alle steder, også i USA. 

Gjem dem vekk, nede i Pslestina. Så ser det ut som vi har gjort noe riktig. Og palestinerne var/er jo muslimer og de var ikke godt likt den gangen heller.

desduten var det langt vekke. 

Men nå har Tump pustet liv i Jerusalem saken. Så da blir det enda mer krig 

Anonymkode: 67bf0...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Where to begin! 

Det er to folk, to nasjonaliteter som bor på samme relativt vesle lille flekk med land. Israelittene og Palestineene. Begge disse folkene vil ha Jerusalem til sin hovedstad. 

Palestinerne bodde der, så bestemte Israelittene at de ville okkupere Palestina. (Palestina var da del sv Egypt) De begynte å flytte inn. Dette fordi de mente at det egentlig ikke tilhørte palestinerne, men seg selv. For det sto det i Toraen, og i Bibelen, i starten gikk det greit. 

Så etter at Hitler forsøkte å utrydde alle jødene, bestemte FN seg for at det var enklest for alle parter og fred i Europa at de fikk dette landet Pslestina, som flere av de hadde så lyst på. Det sto jo også i Bibelen som USA og Vest-Europa støttet seg på, at de var de rette til å ha kanand land. 

Så flyttet det hundretusenvis sv jøder inn i Palestina, eller Israel som det nå skulle hete. Alle disse måtte ha hus, og steder å bo, og de måtte ha arbeid og jord å dyrke. 

Da ble palestinerne tvangsflyttet, til flyktninge leirer. Der var/er det dårlige forhold, ikke arbeid og ikke fremtidsutsikter. Og noen «nybyggere» tok av jorden til de som bodde der, og bygde husene dine der. Alt med vår tillatelse, og assistanse og penger. 

FN godkjente aldri Jerusalem som hovedstad i den nye staten Israel. Den var delvis under palestinsk kontrollert område. 

Israrl hadde en leder Ben Gution, som oppfordret til videre okkupasjon og strekke grensene. Målet var den gamle bokens definisjon av et jødisk land som strekte seg fra Eufrat (Irak) til Nilen (Egypt). 

Og i den gamle boken til palestinerne er det meg fortalt at det står, at jøder er siste sort, mindreverdige mennesker. 

Så etter fredsnasjonen FN, kom frem til denne idiotiske planen har de kriget. Klart det var enklere for alle. De som skulle bygge opp Europa, var jo mange de samme som delte Hitlers jødehat. Og de som ikke gjorde det slammet seg, og det var også vanskelig. De rikeste jødene som hadde greidd seg hele veien, gjerne rømt, og gjemt. De ville ikke tilbake til Europa, det de mistet sine familier. Og USA ville vel heller ikke ha alle disse flyktningene, og jødehat er alle steder, også i USA. 

Gjem dem vekk, nede i Pslestina. Så ser det ut som vi har gjort noe riktig. Og palestinerne var/er jo muslimer og de var ikke godt likt den gangen heller.

desduten var det langt vekke. 

Men nå har Tump pustet liv i Jerusalem saken. Så da blir det enda mer krig 

Anonymkode: 67bf0...1f0

Jøss!

Anonymkode: dce3f...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun over sier.

Etter 2 verdenskrig ble det en slags kompensasjon for det jødiske folket at de fikk en egen stat, Israel. Resten av verden følte en kollektiv skyld og skam over det som var skjedd.

 Problemet var jo at det allerede bodde folk der, som så på landet som sitt samt at Israel er omgitt av land som de ikke står på vennskapelig fot med. i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Må virkelig sette meg mer inn i saken så jeg skjønner hva bråket handler om. 

Men, Palestina og Israel er egentlig det samme? Mente Palestinere bodde på Gaza jeg 🙊🙊

Anonymkode: 56cc8...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Omg, ser du ikke på TV og leser aviser?

Anonymkode: ca3b7...728

Ikke jeg heller har orket å sette meg inn i dette. Nei, jeg bruker ikke tid på å lese eller se på tv, om grusomheter jeg ikke har mulighet for å gjøre noe med. Jeg liker bedre å lese ting innen mitt fagfelt. Selvsagt får du automatisk litt inn, men det blir veldig overfladisk. Men dere som virkelig setter dere inn i slike saker, og som leser og ser nyheter, hva bruker dere denne kunnskapen til?

Anonymkode: 6d1fb...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode svar! Må virkelig sette meg mer inn i saken så jeg skjønner hva bråket handler om. 

Men, Palestina og Israel er egentlig det samme? Mente Palestinere bodde på Gaza jeg 🙊🙊

Anonymkode: 56cc8...263

Palestinerne ble jaget ut, fordi landet ble tatt fra dem, og gitt til Israel. De mister mer og mer land, eiendom og menneskeliv på årlig basis, fordi Israel (med Gud i ryggen) krever sitt. Derfor bor de nå på Gazastripen i elendige forhold. Og det er en skam! 

Anonymkode: fd471...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg heller har orket å sette meg inn i dette. Nei, jeg bruker ikke tid på å lese eller se på tv, om grusomheter jeg ikke har mulighet for å gjøre noe med. Jeg liker bedre å lese ting innen mitt fagfelt. Selvsagt får du automatisk litt inn, men det blir veldig overfladisk. Men dere som virkelig setter dere inn i slike saker, og som leser og ser nyheter, hva bruker dere denne kunnskapen til?

Anonymkode: 6d1fb...cd2

Allmennkunnskap er fint å ha, dette er jo saker folk snakker om i lunsjen på jobb, diskuterer med venner og som det snakkes om i selskapslivet. Barn lærer om dette på skolen og vi som er foreldre bør absolutt ha noe kunnskap og det som skjer i samfunnet. 

Anonymkode: ca3b7...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Allmennkunnskap er fint å ha, dette er jo saker folk snakker om i lunsjen på jobb, diskuterer med venner og som det snakkes om i selskapslivet. Barn lærer om dette på skolen og vi som er foreldre bør absolutt ha noe kunnskap og det som skjer i samfunnet. 

Anonymkode: ca3b7...728

Ja, vi bruker den til å forstå verden rundt oss. Hvorfor folk reagerer som de gjør, hvorfor folk emigrerer, hvordan historien endres seg og hva som er årsaken til at ting skjer. Det gir innsikt og gjør oss bedre i stand til å danne oss en mening og å ta informerte valg.

 

Anonymkode: 9548d...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...