Gå til innhold

Når barn trenger briller., hva med skoleresultatene. Erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd at barnets skoleresultater ble bedre når han/hun fikk briller

Gutten på 13 har i hele skoletiden strevd litt med konsentrasjon. Han hadde også lav lesehastighet, og har generelt jobbet langsom, selv om han er over normalen intelligent.

Nå viser det seg at han er langsynt. Optiker sier at dette har gjort at han har brukt enormt mye energi på å fokusere, mye mer enn barn med vanlig syn. Dermed har han blitt fortere sliten, blitt mer ukonsentrert og har brukt lengre tid på alt skolearbeid som har med tekst å gjøre.

Så nå skal han få briller til bruk i skolesammenheng. Jeg er litt spent på hvor mye dette vil hjelpe ham, og om han vil konsentrere seg bedre og klare å jobbe mer effektivt.

Man skulle jo tro det, men skulle gjerne hørt andres erfaring?

Anonymkode: 18ae4...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to barn med briller, men de startet med briller da de var 4 og 1 år, så jeg merker ikke noe spesielt annet enn at hun som var 4 da hun startet ikke klager på hodepine like ofte lenger. 

De går begge på skolen nå og ligger over snittet begge to, men det har nok ikke noe med brillene å gjøre

Anonymkode: eb253...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk briller på ungdomsskolen, og jeg husker fremdeles den åpenbaringen det var. Husker jeg plutselig så hva læreren skrev på tavla.

Men tror ikke jeg fikk noe bedre karakterer, jeg var ganske skoleflink i utgangspunktet.

Anonymkode: 68cbc...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er verre for barn som er langsynte og har problemer med å lese ting som er på nært hold.
Ingen adre som har noen erfaringer?

Anonymkode: 18ae4...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv. Jeg fikk briller da jeg var 12 år. Før det så jeg ikke hva som sto på tavla, så når læreren skrev opp bøyningsmønstre, viste metoder for utregning etc., så fikk jeg ikke skrevet det opp riktig. For meg var det en enorm forskjell.

Anonymkode: 342fc...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan bare snakke for meg selv. Jeg fikk briller da jeg var 12 år. Før det så jeg ikke hva som sto på tavla, så når læreren skrev opp bøyningsmønstre, viste metoder for utregning etc., så fikk jeg ikke skrevet det opp riktig. For meg var det en enorm forskjell.

Anonymkode: 342fc...dd5

Vet du hvorfor du var såpass gammel før du fikk briller? Tror du du hadde strevd med synet i mange år, eller hadde det nettopp kommet?

Anonymkode: 18ae4...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sønn er langsynt og fikk briller da han var 4 år. Før det hadde han dårlig språk og språkforståelse. Etter 1,5 år med briller var han over der han skulle være. Min sønn er ekstremt langsynt også men klarer å foksuere uten briller men han blir så utrolig sliten osv. 

Nå er han 6,5 ligger langt fremme på skolen og skal faktisk få linser. 

Anonymkode: 59a2c...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvorfor du var såpass gammel før du fikk briller? Tror du du hadde strevd med synet i mange år, eller hadde det nettopp kommet?

Anonymkode: 18ae4...adf

Jeg fikk også briller som 12-13-åring. Husker det var som om noen hadde skrapet is av ruta, jeg så klart der brilleglassene var...det var "magisk" 😂 Har alltid hatt dårlig syn, men ingen sjekket det...de bare avskrev det som latskap på skolen. Men merket at jeg ble mindre "trøtt" på slutten av dagen, sikkert pga mindre hodepiner og mysing mot tavla. 

Er nok ikke nødvendigvis verre for langsynte , som du sier. Husk at vi nærsynte ser mye i tåke, så man blir sliten i hodet fra man står opp. Husker jeg snublet mye også før jeg fikk briller. Og klarte ikke lese veiskilt osv, så gikk meg fort vill 😅🙈 Og bare det å se andres ansikter klart på normal avstand var kjempe rart.

Anonymkode: 5bedd...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig nærsynt. Fikk ikke briller før jeg var 10 år, siden det var dyrt. 

Fikk ikke med meg noe av det læreren skrev på tavla, selvom jeg satt på 1.rad. 

Det var helt foreferdelig! Jeg var skoleflink, men det hjalp jo å se hva som sto på tavla. Jeg brukte mye energi og konsentrerte meg voldsomt.

Jeg husker da jeg kom ut fra opptikkern med briller på nesa og kunne se steiner i asfalten! 

Anonymkode: d7fcf...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker så innmari godt hver jul at alle ville jeg skulle si hvor fint juletreet var - men jeg så bare masse, store lys "bobler" eller "streker" rundt lysene som overdøvet alt annet. Det samme gjaldt hver gang i mørketiden, om vi møtte biler så visste jeg ikke at det var biler vi kjørte forbi fordi jeg bare så disse "lysboblene". Jeg vet ikke hvor gammel jeg var når jeg fikk briller, men har hatt det så lenge jeg nesten kan huske. 

Åpenbaringen rundt juletider når jeg fikk brillene var helt vanvittig, plutselig kunne jeg se hele juletreet og pynten som var på, og jeg skjønte at disse lysboblene vi møtte på veien faktisk var biler. Jeg hadde jo aldri sett det før. :)

Anonymkode: b825b...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...