Gå til innhold

Hvordan ville dere foreldre reagert om skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en slik bråkmaker i min datters klasse. Han var i høst med på et arrangement med klassen og alt fungerte fint. Var meningen at det skulle være for både foreldre og barn og de fleste foreldrene viste seg også. La merke til at det satt en person ute i skolegården hele tiden og trodde vel egentlig at det var romfolk som hadde forvillet seg til "vår" skolegård. Men nei da, det var mor hans som satt der. Flere av foreldrene reagerte selvsagt og ba gutten om å invitere mor med inn neste gang.

Jeg gikk bak dem på hjemveien og overhørte at gutten sier at mammaen må komme inn og bli kjent med de andre foreldrene. Hvorpå hun svarer at "neida, det er best jeg sitter her ute og har oversikten vet du"

Stakkars gutt tenker jeg, det er nok gode grunner til at ting er blitt slik de er blitt.

Og for ordens skyld alle barn og foreldre hadde fått god informasjon om arrangementet.

Anonymkode: ef519...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En utagerende elev som kanskje stikker av, plager andre, kjøper billig røyk eller drikker på turen har ingenting der å gjøre. Lærerne har faktisk ansvaret for alle disse elevene og kan ikke passe på bråkmakere som ikke har respekt for noe.

Alle skal kunne oppføre seg som folk, og om de ikke gjør det kan de først som sist lære konsekvensene. Eller er det så himla vanskelig å be en elev ikke mobbe andre, ikke slå andre, ikke spytte og banne til løreren, ikke stikke av i timen, vise ansvar?

Det hadde vært en ting om det stod at bare de med 4 og opp i karakter fikk være med men ALLE bør kunne oppføre seg. Evnt får den ene eleven ta med en egen voksen bare på seg.

Anonymkode: dc61d...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en slik bråkmaker i min datters klasse. Han var i høst med på et arrangement med klassen og alt fungerte fint. Var meningen at det skulle være for både foreldre og barn og de fleste foreldrene viste seg også. La merke til at det satt en person ute i skolegården hele tiden og trodde vel egentlig at det var romfolk som hadde forvillet seg til "vår" skolegård. Men nei da, det var mor hans som satt der. Flere av foreldrene reagerte selvsagt og ba gutten om å invitere mor med inn neste gang.

Jeg gikk bak dem på hjemveien og overhørte at gutten sier at mammaen må komme inn og bli kjent med de andre foreldrene. Hvorpå hun svarer at "neida, det er best jeg sitter her ute og har oversikten vet du"

Stakkars gutt tenker jeg, det er nok gode grunner til at ting er blitt slik de er blitt.

Og for ordens skyld alle barn og foreldre hadde fått god informasjon om arrangementet.

Anonymkode: ef519...83a

Uff..... Trist.... :cry:

Anonymkode: 897a7...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt uenig! Jobber som helsesøster i skolehelsetjenesten og prater med mange av disse barna med "uheldig adferd". De fleste har sitt å stri med hjemmefra for å si det sånn. Mange har hatt det vanskelig fra de var svært små. Å ekskludere på den måten tror jeg vil bli sett på som en ekstra straff i et allerede tøft liv. 

Anonymkode: 2dbd9...76f

Jeg er så enig med deg. Jeg blir skremt av alle som ikke skjønner at dårlig atferd i de aller fleste tilfeller bunner i noe annet. Disse barna MÅ ikke ekskluderes, de må møtes med varme (og grenser). Dersom de møter ekskludering og kulde, blir den dårlige  atferden bare verre. 

Så kan dere som mener at det er å sy puter under armene og forstå barn ihjel mene hva dere vil, all forskning sier det motsatte. 

Det er noe som heter «elsk meg mest når jeg fortjener det minst». Det er en smart leveregel når det gjelder barn og unge med utfordrende atferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel det er i HVERFALL ikke lov. Trodde det var heftig innstramming med tanke på gratisprinsippet rundt forbi, men det er kanskje bare i Bergen? 

Anonymkode: 5ad54...d27

Helt normalt her på sørlandet også. 

 

Blir nesten overrasket over hvor sjokkert du er. Veldig vanlig dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! 

Blir kvalm av skoler, lærere og foreldre som mener dette er OK! 

Før noen sier jeg sikkert har slike barn selv, det har jeg IKKE! 

Det er bare så feil det kan bli, feil, feil, feil! 

Anonymkode: 8a61c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må få legge til at jeg hadde holdt eget barn hjemme, om det kom til det. 

Hadde adressert det i foreldremøter og i FAU, tatt det opp i kommunen og sendt det til Fylkesmannen og Barneombudet. 

Hadde jobbet for å stoppe noe så hinsides alle verdier jeg står for, og ønsker å formidle til mine barn. 

Anonymkode: 8a61c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle eller ingen er min mening. Jeg har barn som oppfører seg bra, så jeg er ikke redd for at mitt barn ikke hadde fått blitt med. Jeg mener at slike ting faktisk kan gjøre de som sliter med å oppføre seg på skolen til en positiv opplevelse og styrke samholdet som klasse. Selv erfaring fra dette fra skolen. Klassens urokråker var helt anderledes når vi var på turer og leirer enn de var på skolen. Dette gjorde mye for oss andre, vi fikk ett litt annet syn på de. Vi tenkte ikke bare at de aldri kunne oppføre seg eller være normale. 

Så hadde ett slikt brev kommet fra skolen her, hadde jeg gitt klar beskjed til skolen at mitt barn ikke skulle vært med om ikke alle fikk dra. Det vet jeg det er flere foreldre som også hadde gjort. Begge klassene til line to barn har hatt problemer, ulike problemer men de har blitt løst når skolen ender innstilling fra at det var enkelte elever som skapte problemer til at hele klassen hadde problemer. Det er ikke bare urokråkene som har skylden for ting, det er faktisk ganske ofte englebarna som kaster bensin på bålet i det stille ofte. Himling med øyne fra en person kan få en annen person til å tenne på alle plugger. Hvem av disse ser læreren? Den som tenner på alle plugger, ikke den som utløste det hele. Så enten alle eller ingen skal være med på slikt i skolesammenheng.

Anonymkode: 798bf...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

sendte ut brev angående overnattingstur med klassen til våren, og kun elever med GOD i adferd fikk være med?

Selv tenker jeg 👍. Jeg er av den oppfatning at det faktisk er fullt mulig å oppføre seg på en akseptabel måte for alle, uansett. Dersom det mot formodning ikke er det, så er kanskje ikke en overnattingstur med klassen det tre heller?

Anonymkode: 2d768...54e

Da tror jeg du er et troll

Anonymkode: c5fdc...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, *SommerFrisk* skrev:

Helt normalt her på sørlandet også. 

 

Blir nesten overrasket over hvor sjokkert du er. Veldig vanlig dette.....

Tja, litt sjokkert, men først og fremst irritert. Gratisprinsippet er en kjepphest for meg, fordi jeg ser så mange av dem som ikke har råd til å delta. I Bergen har det altså vært en voldsom innstramming de siste årene, og jeg er overrasket over at det er så annerledes i resten av landet. 

Dugnad for klassekassen er jo i og for seg lov, men bare dersom sparingen er felles. Den som ikke har bidratt med en eneste dugnadstime eller -krone skal også få være med, selv om det kan kjennes urettferdig. 

Men dette er jo litt på siden av HI - uansett finansiering bør alle få være med! 

Anonymkode: 5ad54...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er trist. Jeg synes videre det er sørgelig at dere omtaler disse barna som "bråkmakere", "ufordragelige" og "drittunger". Det er barn dere snakker om! Som mange har påpekt, er det alltid en grunn for at barn utagerer, enten det er diagnoser, hjemmeforhold eller annet. Et av mine barn ville antagelig sklidd rett inn i kategoriene deres. Han er under utredning, vi har god dialog med skole og andre hjelpetjenester, han oppfører seg nokså eksemplarisk hjemme, med søsken og venner, men utagerer av en eller annen grunn vi ikke forstår på skolen. Jeg vet at dette gjør de andre barna og foreldrene opprørt, og det er ikke helt enkelt for oss å snakke med dem før en eventuell diagnose er klar heller. Samtidig viser det seg også etterhvert at han nok selv blir utsatt for en del eksklusjon av de andre barna, og dette på en måte som er nokså subtil og vanskelig å slå ned på. Om barnet mitt skulle blitt ekskludert fra en sånn tur, ville antagelig dette forverret atferden hans. Jeg hadde selvsagt tilbudt meg å være med på turen for å passe på, men det er himla vondt å bli møtt med enkle kategoriseringer slik som dere demonstrerer i denne tråden. Det er veldig stusslig at det dere fokuserer på er å sørge for å unngå barnet, heller enn å spørre hvordan man kan sørge for løsninger som er til gode for alle, og som inkluderer alle.

Anonymkode: 8a296...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og ungdom ønsker jo ikke å være i konflikt med alt og alle, de oppfører seg ikke sånn fordi de er født onde.

Hva er det spesialpedagogene lærer igjen, det finnes ikke vanskelige barn, men det finnes barn som har det vanskelig.

Hvor er foreldrene ropes det når barn/ungdom oppfører seg dårlig, og det sier seg jo selv at når far har dengt mor og nå ligger hun ruset på sofaen, da koker det av vonde ting i en barnekropp som bare må ut på en måte. Når det eneste barnet har lært hjemme er at vi løser konflikter med å slå, hvordan skal det da kunne løse egne konflikter i skolegården på en annne måte.

Nei, alle eller ingen, man får heller sørge for ekstra voksne til å passe på

Anonymkode: 3c076...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, litt sjokkert, men først og fremst irritert. Gratisprinsippet er en kjepphest for meg, fordi jeg ser så mange av dem som ikke har råd til å delta. I Bergen har det altså vært en voldsom innstramming de siste årene, og jeg er overrasket over at det er så annerledes i resten av landet. 

Dugnad for klassekassen er jo i og for seg lov, men bare dersom sparingen er felles. Den som ikke har bidratt med en eneste dugnadstime eller -krone skal også få være med, selv om det kan kjennes urettferdig. 

Men dette er jo litt på siden av HI - uansett finansiering bør alle få være med! 

Anonymkode: 5ad54...d27

Det er det som er vanlig, dugnad hvor pengene går til klassekassen og klassekassen betaler turen for alle, uansett hvem som har bidratt på dugnadene.

Har selv tenåringsbarn og vært med på mange dugnader. Nå sist deltok 21 av 46 foreldre på trinnet, men alle fikk dra på tur... Veldig enkel dugnad var det også, alle kunne bidratt, men gange gidder ikke.

Anonymkode: 3c076...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skoleturer er en uting, og sløsing av penger. Greit at foreldre og elever arrangerer dugnader osv. Tenk hvor godt disse pengene kunne gjort om de ble brukt på å styrke unfervisningen.

Anonymkode: cc401...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skoleturer er en uting, og sløsing av penger. Greit at foreldre og elever arrangerer dugnader osv. Tenk hvor godt disse pengene kunne gjort om de ble brukt på å styrke unfervisningen.

Anonymkode: cc401...0e4

Skoleturer er ofte gull for klassemiljøet, og sosial kunnskap er vel så viktig videre i livet som noen ektra timer matte.

Anonymkode: 3c076...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her drar 10. klasse til Polen hvert år. De starter med dugnadsjobb i 8. klasse. De skal samle inn 650.000.

Anonymkode: 08689...e71

Så gutten som har jobbet dugnad og bidratt med penger, får ikke være med, og får heller ikke tilbakebetalt penger han bidro med? Interessant... 

Anonymkode: 24c0e...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skoleturer er ofte gull for klassemiljøet, og sosial kunnskap er vel så viktig videre i livet som noen ektra timer matte.

Anonymkode: 3c076...adc

Oh skolemiljøet blir sikkert mye bedre hvis barna med problematferd ekskluderes? Det skal for øvrig ikke mye til for å få nedsatt karakter - syv anmerkninger i løpet av et skoleår. Jeg kjenner flere i min sønns klasse som har oppnådd syv anmerkninger, som overhode ikke er slemme bøller. 

Anonymkode: 24c0e...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at ALLE skal med, uansett oppførsel og mulige farer (elev stikker av midt i London osv) hvordan ville dere løst det da? Satser på dere som er så gira på goder for alle istedenfor konsekvenser melder dere som frivillig på turen for å hjelpe til?

Eller nei, det er sikkert bare den stakkars lærerens ansvar og så kan vi sitte på moralens pidestall uten å løfte en (peke)finger

Anonymkode: dc61d...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at ALLE skal med, uansett oppførsel og mulige farer (elev stikker av midt i London osv) hvordan ville dere løst det da? Satser på dere som er så gira på goder for alle istedenfor konsekvenser melder dere som frivillig på turen for å hjelpe til?

Eller nei, det er sikkert bare den stakkars lærerens ansvar og så kan vi sitte på moralens pidestall uten å løfte en (peke)finger

Anonymkode: dc61d...0ae

Jeg hadde stilt krav om at eleven som hat problemer, stiller med en foresatt 

Anonymkode: 24c0e...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oh skolemiljøet blir sikkert mye bedre hvis barna med problematferd ekskluderes? Det skal for øvrig ikke mye til for å få nedsatt karakter - syv anmerkninger i løpet av et skoleår. Jeg kjenner flere i min sønns klasse som har oppnådd syv anmerkninger, som overhode ikke er slemme bøller. 

Anonymkode: 24c0e...363

Nå må du holde rede på anonymkodene her, jeg har sagt at alle må med og jeg har sagt at turer er bra for klassemiljøet. Jeg er altså uenig i at noen skal ekskluderes.

Anonymkode: 3c076...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at ALLE skal med, uansett oppførsel og mulige farer (elev stikker av midt i London osv) hvordan ville dere løst det da? Satser på dere som er så gira på goder for alle istedenfor konsekvenser melder dere som frivillig på turen for å hjelpe til?

Eller nei, det er sikkert bare den stakkars lærerens ansvar og så kan vi sitte på moralens pidestall uten å løfte en (peke)finger

Anonymkode: dc61d...0ae

Nå er det ikke alle som har klassetur til London da.

Klassen til den ene sønnen min er det overhodet ingen foresatte som ville ha ansvaret for i en storby, en gjeng 15-16 åringer i 10.klasse hvor flere har større eller mindre problemer var helt uaktuelt å ha ansvaret for i utlandet gitt.

Det løste vi ved å ta en tur i Norge, vi leide buss og betalte så lærerne kunne være med, og hadde fantastiske dager på Troll camp i Evje, med rafting og andre tøffe friluftsaktiviteter. Ungdommene hadde en minnerik tur og lærerne skrøt veldig av hva det hadde gjort med samholdet i gjengen.

Anonymkode: 3c076...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at ALLE skal med, uansett oppførsel og mulige farer (elev stikker av midt i London osv) hvordan ville dere løst det da? Satser på dere som er så gira på goder for alle istedenfor konsekvenser melder dere som frivillig på turen for å hjelpe til?

Eller nei, det er sikkert bare den stakkars lærerens ansvar og så kan vi sitte på moralens pidestall uten å løfte en (peke)finger

Anonymkode: dc61d...0ae

Man sørger for at det er nok voksenpersoner med til å håndtere den elevgruppen det er snakk om på det aktuelle stedet. Dersom dette ikke lar seg gjøre endrer man destinasjon til et mindre krevende sted, eller, i verste fall, turen blir avlyst. Selvsagt uten at man lager en syndebukk, man definerer at man trenger x antall voksne når turen planlegges, hvis man ikke klarer å få med x antall voksne blir det ikke noe tur.

 

Anonymkode: 861e9...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at ALLE skal med, uansett oppførsel og mulige farer (elev stikker av midt i London osv) hvordan ville dere løst det da? Satser på dere som er så gira på goder for alle istedenfor konsekvenser melder dere som frivillig på turen for å hjelpe til?

Eller nei, det er sikkert bare den stakkars lærerens ansvar og så kan vi sitte på moralens pidestall uten å løfte en (peke)finger

Anonymkode: dc61d...0ae

Som jeg skrev over her; jeg ville tilbudt meg å bli med, fordi jeg vet at barnet mitt kan ha atferd som er ufordrende.

Hvorfor i all verden driver du og later som om du vet hvordan vi andre tenker?

Anonymkode: 8a296...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her reiser 10. trinn til Polen i høstferien. Turen arrangeres av foreldrene og det er selvsagt frivillig å være med. Vet at en elev på en annen skole i samme kommune ble nektet å være med pga adferden til hans. Foreldrene hans kunne ikke bli med på turen og de andre foreldrene ville ikke ta ansvar for han. Det synes jeg er fullt forståelig. Har hørt flere historier fra disse turene; ungdommer som prøver å stikke av, som tar tatoveringer, kjøper kniver og andre våpen. Og som stjeler og driver hærverk i butikker på turen. Frister ikke mye å være med som voksen på en sånn tur, selv om selvfølgelig de fleste ungdommene er greie å ha med å gjøre..

Anonymkode: 8d0d5...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at ALLE skal med, uansett oppførsel og mulige farer (elev stikker av midt i London osv) hvordan ville dere løst det da? Satser på dere som er så gira på goder for alle istedenfor konsekvenser melder dere som frivillig på turen for å hjelpe til?

Eller nei, det er sikkert bare den stakkars lærerens ansvar og så kan vi sitte på moralens pidestall uten å løfte en (peke)finger

Anonymkode: dc61d...0ae

Barn er jo i hovedsak foreldres ansvar. Takker ikke avkommet en Lindon tur, får en bli med å passe på. 

Om en 10 klassing «stikker av» i London er det nå heller ikke krise. Jeg vil jo anta å tro at de får gå relativt fritt. At det er lagt opp til bundne aktiviteter på formiddag etc., så får de shoppe og gjøre det de måtte ønske på ettermiddag for så å møte på en eller annen musikal eller show på kvelden. 

Det er tross alt mye farligere å rafte på Evje, enn å bedrive sightseeing/shopping i London. 

Klart alle må få være med på tur 😊

Igjen, jeg pleier å være med på «dugnader» med skolen. 

Anonymkode: 8a61c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...