Gå til innhold

Hvordan ville dere foreldre reagert om skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

sendte ut brev angående overnattingstur med klassen til våren, og kun elever med GOD i adferd fikk være med?

Selv tenker jeg 👍. Jeg er av den oppfatning at det faktisk er fullt mulig å oppføre seg på en akseptabel måte for alle, uansett. Dersom det mot formodning ikke er det, så er kanskje ikke en overnattingstur med klassen det tre heller?

Anonymkode: 2d768...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er flott at de skriver det, da får kanskje de som ikke oppfører seg motivasjon til å kunne oppføre seg👍🏼

Anonymkode: 00e53...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt supert. Barn som ikke kan oppføre seg har ingenting på slike turer å gjøre. Det er ikke gøy for noen med bare tull

Anonymkode: 79016...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig faktisk. Skolen har ikke lov til å nekte noen å bli med på bakgrunn av orden/atferdkarakter. 

Anonymkode: a42bc...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ulovlig faktisk. Skolen har ikke lov til å nekte noen å bli med på bakgrunn av orden/atferdkarakter. 

Anonymkode: a42bc...8ce

Hvor står det?

Anonymkode: 7c3d6...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ulovlig faktisk. Skolen har ikke lov til å nekte noen å bli med på bakgrunn av orden/atferdkarakter. 

Anonymkode: a42bc...8ce

Å jo da, det er lov! Jeg er lærer på ungdomsskolen og senest i høst hadde vi en gutt som ikke fikk være med på skoletur til Praha pga dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 00e53...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å jo da, det er lov! Jeg er lærer på ungdomsskolen og senest i høst hadde vi en gutt som ikke fikk være med på skoletur til Praha pga dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 00e53...eb3

Er du 100 % sikker på at det er lov?

Anonymkode: 05f93...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å jo da, det er lov! Jeg er lærer på ungdomsskolen og senest i høst hadde vi en gutt som ikke fikk være med på skoletur til Praha pga dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 00e53...eb3

Jeg er også lærer, og nei- en kan ikke ekskludere barn fra en tur i skolens regi. Da har din skole brutt opplæringsloven. 

Anonymkode: a42bc...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, er det foreldre som klager inn dette? Snakk om å skylde på andre for egen tilkortkommenhet!

Oppdra drittungen, så får hn nok være med neste gang..

Anonymkode: 71953...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg meldt til skolen at de ikke har anledning til å ekskludere på den måten. Jeg er også lærer, og jeg har veldig vanskelig for å se for meg en ungdomsskole på tur til Praha - hvem betalte for det?! Her er det for dyrt å ha med læreren på telttur...

Anonymkode: 5ad54...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg meldt til skolen at de ikke har anledning til å ekskludere på den måten. Jeg er også lærer, og jeg har veldig vanskelig for å se for meg en ungdomsskole på tur til Praha - hvem betalte for det?! Her er det for dyrt å ha med læreren på telttur...

Anonymkode: 5ad54...d27

Mange som drar på utenlandstur. Her var de i Glasgow i tiende. Året etter var klassen i Lisboa. 

Anonymkode: 7c3d6...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..... Hva er god adferd da?? Det må i tilfelle defineres fullstendig!

Og det høres jo veldig lett ut..... sunn fornuft, ikke sant?

Men snakker vi da de som alltid innordner seg? Hva med de som tør å stille spørsmål og «kverulere»? Hva ned fysisk utagering vs mer skjult dårlig oppførsel som utfrysing, blikk osv? Hva ned den som ikke orker mer mobbing og plutselig en dag tar hevn? Hva med situasjoner hvor det er umulig å vite hvem som startet og hvem som bare forsvarte seg? Hva med oppførsel utenfor skoletiden, f.eks nettmobbing, utestengelse fra bursdager, mobbing på skolevei etc?

Anonymkode: 734d7...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg meldt til skolen at de ikke har anledning til å ekskludere på den måten. Jeg er også lærer, og jeg har veldig vanskelig for å se for meg en ungdomsskole på tur til Praha - hvem betalte for det?! Her er det for dyrt å ha med læreren på telttur...

Anonymkode: 5ad54...d27

Vi har hatt foreldre kafé, brukt av Klassekasse og resten har elevene betalt selv. Er blant annet mange skoler som har skoletur til krakow på ungdomsskolen. Gutten som ikke fikk være med fikk selvsagt flere advarsler og møte med foreldrene. 

Anonymkode: 00e53...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tja..... Hva er god adferd da?? Det må i tilfelle defineres fullstendig!

Og det høres jo veldig lett ut..... sunn fornuft, ikke sant?

Men snakker vi da de som alltid innordner seg? Hva med de som tør å stille spørsmål og «kverulere»? Hva ned fysisk utagering vs mer skjult dårlig oppførsel som utfrysing, blikk osv? Hva ned den som ikke orker mer mobbing og plutselig en dag tar hevn? Hva med situasjoner hvor det er umulig å vite hvem som startet og hvem som bare forsvarte seg? Hva med oppførsel utenfor skoletiden, f.eks nettmobbing, utestengelse fra bursdager, mobbing på skolevei etc?

Anonymkode: 734d7...492

Det er ikke generell synsing om bursdager ogskolevei, men adferdskarakteren det er snakk om. Det skal litt til å få nedsatt karakter.

Anonymkode: 71953...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja..... Hva er god adferd da?? Det må i tilfelle defineres fullstendig!

Og det høres jo veldig lett ut..... sunn fornuft, ikke sant?

Men snakker vi da de som alltid innordner seg? Hva med de som tør å stille spørsmål og «kverulere»? Hva ned fysisk utagering vs mer skjult dårlig oppførsel som utfrysing, blikk osv? Hva ned den som ikke orker mer mobbing og plutselig en dag tar hevn? Hva med situasjoner hvor det er umulig å vite hvem som startet og hvem som bare forsvarte seg? Hva med oppførsel utenfor skoletiden, f.eks nettmobbing, utestengelse fra bursdager, mobbing på skolevei etc?

Anonymkode: 734d7...492

Vil tro det gjelder de som gjentatte ganger viser at de ikke kan oppføre seg. Ikke mobbeofferet som en gang tar tilbake eller en som ønsker å diskutere fag.

Full støtte herfra HI! Er så mange ufordragelige unger som ødelegger for de andre. 

Anonymkode: d4cd8...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt foreldre kafé, brukt av Klassekasse og resten har elevene betalt selv. Er blant annet mange skoler som har skoletur til krakow på ungdomsskolen. Gutten som ikke fikk være med fikk selvsagt flere advarsler og møte med foreldrene. 

Anonymkode: 00e53...eb3

Vel det er i HVERFALL ikke lov. Trodde det var heftig innstramming med tanke på gratisprinsippet rundt forbi, men det er kanskje bare i Bergen? 

Anonymkode: 5ad54...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel det er i HVERFALL ikke lov. Trodde det var heftig innstramming med tanke på gratisprinsippet rundt forbi, men det er kanskje bare i Bergen? 

Anonymkode: 5ad54...d27

De fleste her på Østlandet gjør det på den måten i allefall. 

Anonymkode: 00e53...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg meldt til skolen at de ikke har anledning til å ekskludere på den måten. Jeg er også lærer, og jeg har veldig vanskelig for å se for meg en ungdomsskole på tur til Praha - hvem betalte for det?! Her er det for dyrt å ha med læreren på telttur...

Anonymkode: 5ad54...d27

Her reiser de til Polen

Anonymkode: 05f93...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg meldt til skolen at de ikke har anledning til å ekskludere på den måten. Jeg er også lærer, og jeg har veldig vanskelig for å se for meg en ungdomsskole på tur til Praha - hvem betalte for det?! Her er det for dyrt å ha med læreren på telttur...

Anonymkode: 5ad54...d27

Her drar 10. klasse til Polen hvert år. De starter med dugnadsjobb i 8. klasse. De skal samle inn 650.000.

Anonymkode: 08689...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste her på Østlandet gjør det på den måten i allefall. 

Anonymkode: 00e53...eb3

Jeg regner med at du snakket om turer ned hvite busser/aktive fredspriser etc. Dette er Turer til Polen som IKKE er skoleturer.

Hadde de vært skoleturer hadde de vært omfattet av gratisprinsippet og det hadde vært ulovlig for elevene å betale selv. Derfor er de som regel foreldreorganiserte turer. Turene blir gjerne avholdt i høstferien, vinterferien, siste uka i skoleferien etc. 

Når det er foreldrene som selv organiserer turen kan man jo legge hvilke kriterier man vil for deltakelse. Men «oppførsel» vil være en litt vanskelig begrunnelse. Foreldre har ikke adgang til skolens karakter. Og det vil være vanskelig å kreve karakterkortet for hver enkelt elev fremlagt før påmelding. 

Dessuten vil en påmelding være bindende. Hvem skal kunne kreve en avmelding hvis ordenskarakteren synker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig! Jobber som helsesøster i skolehelsetjenesten og prater med mange av disse barna med "uheldig adferd". De fleste har sitt å stri med hjemmefra for å si det sånn. Mange har hatt det vanskelig fra de var svært små. Å ekskludere på den måten tror jeg vil bli sett på som en ekstra straff i et allerede tøft liv. 

Anonymkode: 2dbd9...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kamomille skrev:

Jeg regner med at du snakket om turer ned hvite busser/aktive fredspriser etc. Dette er Turer til Polen som IKKE er skoleturer.

Hadde de vært skoleturer hadde de vært omfattet av gratisprinsippet og det hadde vært ulovlig for elevene å betale selv. Derfor er de som regel foreldreorganiserte turer. Turene blir gjerne avholdt i høstferien, vinterferien, siste uka i skoleferien etc. 

Når det er foreldrene som selv organiserer turen kan man jo legge hvilke kriterier man vil for deltakelse. Men «oppførsel» vil være en litt vanskelig begrunnelse. Foreldre har ikke adgang til skolens karakter. Og det vil være vanskelig å kreve karakterkortet for hver enkelt elev fremlagt før påmelding. 

Dessuten vil en påmelding være bindende. Hvem skal kunne kreve en avmelding hvis ordenskarakteren synker?

Det blir jo noe annet, ja. Enig med deg i alt du skriver! 

Anonymkode: 5ad54...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det i Hi at det er snakk om et brev fra skolen, så dermed  kan det jo ikke være snakk om foreldrearrangert tur. Jeg ser mange problemer med å løse utfordringen med dårlig adferd på den måten! For det første er det, som mange påpeker, faktisk ikke lov. Hvis man ser bort fra loven, så er det også et viktig poeng at barn med utfordrende adferd ofte er barn som av en eller annen grunn ikke har det helt lett. Det blir vertfall ikke lettere for dem om de blir ekskludert. Et annet moment er at dersom skolen først sender ut et slikt brev, for så å nekte en elev å delta på turen, vil det være et brudd på taushetsplikten, da det vil være veldig lett for øvrige foreldre å forstå at dette barnet har fått nedsatt oppførselskarakter. Jeg ville derfor ha reagert med vantro hvis jeg fikk et slikt brev fra skolen. Når jeg hadde fått summet meg litt hadde jeg nok tatt kontakt med skolen og krevd at de endret dette (selv om det overhodet ikke ville gått ut over mitt barn). Hvis skolen var steil hadde jeg tatt saken videre til kommunen.

Når det er sagt har jeg stor forståelse for at skolen har behov for å gjøre tiltak i forhold til elever med vanskelig adferd, særlig i forbindelse med slike turer. Jeg mener bare, i likhet med lovgiverne våre, at utestenging ikke er et godt tiltak. I utgangspunktet synes jeg skolen burde tatt kontakt med foreldrene til den eller de elevene det gjelder, og foreslått at en av foreldrene var med som ekstra voksenperson på turen. Alternativt måtte man hatt med en annen ekstra voksen. Man kan rett og slett ikke reise på tur uten å være nok voksne til å håndtere den elevgruppen man skal på tur med, med alle de individene som er en del av den. 

Anonymkode: 861e9...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt uenig! Jobber som helsesøster i skolehelsetjenesten og prater med mange av disse barna med "uheldig adferd". De fleste har sitt å stri med hjemmefra for å si det sånn. Mange har hatt det vanskelig fra de var svært små. Å ekskludere på den måten tror jeg vil bli sett på som en ekstra straff i et allerede tøft liv. 

Anonymkode: 2dbd9...76f

Hvis de reglene hadde vært der når jeg gikk på skolen, så hadde jeg blitt ekskludert og ikke fått lov til å bli med pga nedsatt oppførsel. Min dårlige oppførsel kom av et desperat behov for å bli sett og hjulpet ut av situasjonen jeg var i, jeg ble seksuelt misbrukt. Så å ikke få være med for meg, hadde bare gjort vondt værre

Anonymkode: 05f93...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...