Gå til innhold

Er det vanlig at foreldre må bestille time selv til bup når skolen (også) mener hn har ADHD?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Først ble det sagt at skolen ordner dette, men fikk Mail nå om at vi må be legen henvise?

Anonymkode: fb363...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er det. Forbered dere på at ingenting går av seg selv og at ting tar tid. Vi har akkurat fått diagnosen etter 1,5 år. Vi måtte tilslutt gå til privat psykiater. 

Anonymkode: 08a6d...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass? Jeg aner ikke hva vi går til, så er spent. 

Når vi snakket med lærer sa han at de kan få noen inn på skolen og prate med hn der, observere og selvsagt at hn må gjennom disse testene og vi foreldre skal snakke med de. Jeg tenkte det var lettere å gå den veien, altså via skolen.. Men har fått time til legen neste uke allerede, så får vi se hvordan det blir..

Anonymkode: fb363...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såpass? Jeg aner ikke hva vi går til, så er spent. 

Når vi snakket med lærer sa han at de kan få noen inn på skolen og prate med hn der, observere og selvsagt at hn må gjennom disse testene og vi foreldre skal snakke med de. Jeg tenkte det var lettere å gå den veien, altså via skolen.. Men har fått time til legen neste uke allerede, så får vi se hvordan det blir..

Anonymkode: fb363...ef8

Kan hende det er snakk om Ppt, de kan man henvises til uten lege. 

Første møte med bup er på bup. Sånn var det i hvertfall her. 

Anonymkode: 012fb...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lang og kronglete vei her også, og det var vi selv som gikk til lege og ba om henvisning til bup.

Anonymkode: a12af...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen henviser til bup så kommer bup og ppt inn med samtaler med dere og skolen får ekstra hjelp til om de må kurses eller ekstra ressurser.heldigvis må en si så er utredningen lang,med tanke på alle som roper ut om at de ungene blir feil diagnoser.hvorfor du skulle gitt adhd medisin til en unge som ikke har det har jeg aldri helt sett på som en god løsning for å holde ungen rolig🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan hende det er snakk om Ppt, de kan man henvises til uten lege. 

Første møte med bup er på bup. Sånn var det i hvertfall her. 

Anonymkode: 012fb...059

Ja, foreldre kan melde opp barnet til ppt selv. Men lege må henvise til bup.

Anonymkode: 4d6d4...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, foreldre kan melde opp barnet til ppt selv. Men lege må henvise til bup.

Anonymkode: 4d6d4...a62

Det vet jeg.

Anonymkode: 012fb...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen må henvise ja. Her tok det 4 mnd fra henvisning til diagnosen ble satt. Men barnet har pga noe annet vært grundig testet gjennom hele barnehagen og første klasse. Så BUP hadde mye bakgrunnsmaterial og observasjoner som støttet det BUP selv så. Dessuten var det vel et klart tilfelle, han maksa ut alle skjemaene vi skulle fylle ut... Her var det PPT i forbindelse med det andre han trengte hjelp til som anbefalte utredning for ADHD basert på deres observasjoner på skolen. 

Anonymkode: 832d7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...