Gå til innhold

Hva er skolens ansvar om mor ikke fører opp far?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis mor er den som har barna boende hos seg, men far har samvær og delt foreldreansvar.

Når barn begynner i første klasse, og mor ikke fører opp far på papirene som sendes inn til skolen før barnet begynner på skolen, har skolen da noen plikt til å likevel dobbeltsjekke om det for det første finnes noen far, og om han eventuelt har rettigheter og dermed har rett på informasjon om foreldremøter og oppfølging av barna på skolen, eller er det kun morens ansvar å informere om at X er far og dette er hans telefonnummer?

Anonymkode: fb9d2...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er en problemstilling bør far bli mer proaktiv!

Det er veldig vanlig at begge foreldre blir med første skoledag feks..

Anonymkode: aa1b9...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har tydeligvis ikke blitt ført opp fordi han har aldri fått noe informasjon fra skolen, og da han kontaktet dem etter skolestart visste de ikke om han. Spørsmålet er da om dette er mors eller skolens ansvar. Han mener skolen har gjort for lite for å forsøke å finne han siden han faktisk har delt foreldreansvar mens jeg mener det er mor som ikke har opplyst skolen om at han finnes, og da har skolen forholdt seg til det. Jeg tror ikke skolen han begynne med noen etterforskning fordi de synes det høres rart ut at "Marie og Kristian ikke har noen far", så lenge det er det mor har sagt.
/HI

Anonymkode: fb9d2...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg informerte ikke om far (jeg har fullt foreldreansvar). I skolen systemer står også far oppført. 

Anonymkode: eef21...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt! Kan ikke far troppe opp selv? Ringe til skolen/sjekke kommunesider på nett, delta på første skoledag, snakke med lærerene og gjøre en innsats? Uansett og skolen eller mor har feilet burde far ordne opp i det? Slutt å fordele skyld og ta ansvar. Dette går jo kun ut over barna.

Anonymkode: 3e962...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far vet vel hvilken skole barna går på? Da ringer han selvsagt skolen selv og tar ansvar 

Anonymkode: 8826e...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes rart ut. Da jeg nylig fikk brev om skoleinnskriving, så var far automatisk oppført som "medsøker", selv om far ikke har noe kontakt med barnet, og heller ikke har foreldreansvar..

Anonymkode: 9429a...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far fikk ikke delt foreldreansvar før etter at søknaden til skolen ble innsendt så det kan hende mor stod som eneste forelder, og at hun heller ikke opplyste skolen om noen far til barna.

Anonymkode: fb9d2...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far må selv ta sin jobb med å kontakte skolen. Skolen sender informasjon til den barnet er foljeregistrert hos. Skolen får ingen informasjon om bosituasjon, kranglet, problemet, sammarbeid mellom foreldre om ikke begge foreldre faktisk viser interesse og tar kontakt med skolen. Det hjelper ikke å komme i ettertid å klage på at de ikke har fått noe informasjon fra den ene eller andre kanten, de må selv engasjere seg bitte litte grann. 

Jeg spurte skolen om dette da eldste begynte på skolen. Barnefar var ett kapittel for seg selv, så jeg lurte litt på hva jeg måtte og ikke måtte. Skolen skulle sende ut lik informasjon til begeg foreldre, men da måtte faktisk begge foreldre siifra om dette, dermed ta kontakt med skolen såfremt det ikke var politibeskyttelse inne i bildet. Så her ga jeg beskjed om når og hvor førset skoledag var, han kom ikke på noen av de. 7år tok det før han begynte å klage i det vide og brede over at jeg og skolen ikke hadde gitt han noe informasjon. Rektor satte han raskt på plass, for eldste barnet mitt hadde nemlig fortslt mye på skolen og hun hadde bedt skolen om at de evt ga han minimalt med informasjon om henne om han skulle ta kontakt. Han fikk kun det han hadde krav på om informasjon, men han fikk lite svar på ting han spurte om ang ungene. Skolen brukte taushetsplikten for alt den var verdt siden begge ungene etterhvert snakket med skolen ang dette. Eldste begynte på ungdomskolen og hun informerte de om dette også. Han tok faktisk kontakt med skolen, men når han fikk samme svar der som på barneskolen gikk det opp ett lys for han. Da gikk det opp for han at han ikke bare kunne kreve, men at han måtte engasjere seg på mange områder for å kunne få ting. Nå har han faktisk blitt ganske normal og ungene har litt kontakt med han. 

Anonymkode: c5614...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes far heller burde fokusere på hva som er hans ansvar i skole-hjem-samarbeidet. Dette burde være en smal sak å ordne opp i.

Skulle det bli vanskeligheter etter at far selv har vist sitt engasjement, er det mer på sin plass å finne ut hvem som er ansvarlig for informasjonsflyten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kommunen jeg jobber i blir all informasjon hentet inn via folkeregistrert, men kun den forelderen som har samme folkeregistrert adresse får innskrivningspapirene som skal signeres og returneres. Samværsforeldeten får all annen informasjon på lik linje som hovedforsørger.

offentlige instanser har ifølge forvaltningsloven ikke lov til å IKKE sende offentlige dokumenter til foreldre med foreldreansvar. Det betyr at alt som lagres i en elevmappe også skal sendes til samværsforelder. Hva angår informasjon fra kontaktlærer vedr skoleavslutninger, ukeplanen, lekser og annen informasjon som ikke er offentlige dokumenter er det foreldrenes ansvar å påse at han eller henne står oppført på disse listene. Dersom  den aktuelle foresatte har foreldreansvar kan ikke skolen la være å sende ut slik informasjon. 

Jeg jobber med dette og vi sender ut dokumenter til foresatte med foreldreansvar selvom vi vet mor/far har langtidsopphold på sykehus, er i fengsel, bor i utlandet eller av andre grunner ikke har kontakt med barnet. Vi følger forvaltningsloven.

hos oss bruker vi forresten et fagprogram som sender dokumenter til digital postkasse. Dersom dokumentet ikke er lest innen 3 dager (tror jeg, mulig det er fem dager) blir dokumentet printer ut og sendt via vanlig post.

Anonymkode: 134c2...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mottsatt.

Ei venninne av meg har foreldreansvaret alene. Far er fradømt alt. Han er en fare for barnet. Hun førte han ikke opp, hadde papirer fra barnevernet og ga klar beskjed om at far ikke var i bildet. 

Allikevel står far oppført på alt. Fikk papirer i posten og informasjon i masevis. Ble et helvete uten sidestykke. Var like før hun måtte ta ungen ut av skolen. Enda ville ikke skolen forstå. Barnevernet mått møte opp på skolen sammen med mor å ha et lengre møte før de fjernet far. Det ble også gitt beskjed om at stefar skulle stå istede, men da ble det styr på nytt. Ordnet seg mot slutten av skoleåret i fjor, men så var det påen igjen ved skolestart. 

Anonymkode: feb1d...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mor er den som har barna boende hos seg, men far har samvær og delt foreldreansvar.

Når barn begynner i første klasse, og mor ikke fører opp far på papirene som sendes inn til skolen før barnet begynner på skolen, har skolen da noen plikt til å likevel dobbeltsjekke om det for det første finnes noen far, og om han eventuelt har rettigheter og dermed har rett på informasjon om foreldremøter og oppfølging av barna på skolen, eller er det kun morens ansvar å informere om at X er far og dette er hans telefonnummer?

Anonymkode: fb9d2...513

Hvis far ønsker mer informasjon som han har rett på så er det da bare å kontakte skolen selv.

Den som har hovedomsorgen er uansett den som har rett til å ta avgjørelser som angår barnet og følge opp barnets anliggende i det daglige, samt velge skole, og en del ansatte har kanskje ikke kunnskap om dette og kan finne på å ringe en samværsfar for å spørre om votter eller om barnet skal vaksineres.

Her bor far utenlands, og vil heller aldri kunne hente på kort varsel.

Derfor er navn og adresse oppført og ikke telefonnummer av alle nevnte årsaker.

Men far vet også at han kan logge seg på skolens side for å få info om prøveresultater og annen generell info om han ønsker det.

 

Anonymkode: 35ac5...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Far har tydeligvis ikke blitt ført opp fordi han har aldri fått noe informasjon fra skolen, og da han kontaktet dem etter skolestart visste de ikke om han. Spørsmålet er da om dette er mors eller skolens ansvar. Han mener skolen har gjort for lite for å forsøke å finne han siden han faktisk har delt foreldreansvar mens jeg mener det er mor som ikke har opplyst skolen om at han finnes, og da har skolen forholdt seg til det. Jeg tror ikke skolen han begynne med noen etterforskning fordi de synes det høres rart ut at "Marie og Kristian ikke har noen far", så lenge det er det mor har sagt.
/HI

Anonymkode: fb9d2...513

Han skylder på mor og skolen? Han kunne ha kontaktet dem selv. Snakk om ansvarsfraskrivelse...

Dersom mor har hovedomsorg, så er det dessuten hun skolen skal kontakte dersom det er noe.

Anonymkode: 35ac5...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette hørtes rart ut. Da jeg nylig fikk brev om skoleinnskriving, så var far automatisk oppført som "medsøker", selv om far ikke har noe kontakt med barnet, og heller ikke har foreldreansvar..

Anonymkode: 9429a...b16

Vurdert å klage?

Anonymkode: 35ac5...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det mottsatt.

Ei venninne av meg har foreldreansvaret alene. Far er fradømt alt. Han er en fare for barnet. Hun førte han ikke opp, hadde papirer fra barnevernet og ga klar beskjed om at far ikke var i bildet. 

Allikevel står far oppført på alt. Fikk papirer i posten og informasjon i masevis. Ble et helvete uten sidestykke. Var like før hun måtte ta ungen ut av skolen. Enda ville ikke skolen forstå. Barnevernet mått møte opp på skolen sammen med mor å ha et lengre møte før de fjernet far. Det ble også gitt beskjed om at stefar skulle stå istede, men da ble det styr på nytt. Ordnet seg mot slutten av skoleåret i fjor, men så var det påen igjen ved skolestart. 

Anonymkode: feb1d...485

Er det mulig?!

 

Anonymkode: 35ac5...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I kommunen jeg jobber i blir all informasjon hentet inn via folkeregistrert, men kun den forelderen som har samme folkeregistrert adresse får innskrivningspapirene som skal signeres og returneres. Samværsforeldeten får all annen informasjon på lik linje som hovedforsørger.

offentlige instanser har ifølge forvaltningsloven ikke lov til å IKKE sende offentlige dokumenter til foreldre med foreldreansvar. Det betyr at alt som lagres i en elevmappe også skal sendes til samværsforelder. Hva angår informasjon fra kontaktlærer vedr skoleavslutninger, ukeplanen, lekser og annen informasjon som ikke er offentlige dokumenter er det foreldrenes ansvar å påse at han eller henne står oppført på disse listene. Dersom  den aktuelle foresatte har foreldreansvar kan ikke skolen la være å sende ut slik informasjon. 

Jeg jobber med dette og vi sender ut dokumenter til foresatte med foreldreansvar selvom vi vet mor/far har langtidsopphold på sykehus, er i fengsel, bor i utlandet eller av andre grunner ikke har kontakt med barnet. Vi følger forvaltningsloven.

hos oss bruker vi forresten et fagprogram som sender dokumenter til digital postkasse. Dersom dokumentet ikke er lest innen 3 dager (tror jeg, mulig det er fem dager) blir dokumentet printer ut og sendt via vanlig post.

Anonymkode: 134c2...85f

Håper virkelig dere kan jobben deres, og ikke sender ut dette rutinemessig og i sin helhet (som det nesten høres ut som)?!

Innsyn i elevmapper skal søkes om, og det skal også gjøres en juridisk vurdering etter fvl § 18a- 19 når det gjelder hva som skal unntas eller være med. En samværsforelder vil kun ha rett på begrenset innsyn. 

 

 

Anonymkode: 35ac5...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med bosted har faktisk en viss plikt til å informere den andre part.  Dette er noe som vil kunne vektlegges ved en evt barnefordelingssak.

Anonymkode: bad6c...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det mulig?!

 

Anonymkode: 35ac5...27a

(Herregud, det var mye feilskriving, mobil)

Ja, det er mulig. Ingen som forstår hvorfor skolen har så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: feb1d...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så har jeg skrevet opp navn, nummer og adresse til far. Men gitt beskjed om at han ikke skal ha noe informasjon fra skolen. Han ser barna sjelden, og har aldri brydd seg om hva som skjer i livet deres. 

Anonymkode: 2ed09...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på hva som er fars ansvar jeg. For det virker som at han er totalt fritatt alt ansvar for sitt eget barn. Han kan bare skylde på mor, skole, barnehage, bidragsbetaling og stakkars han..

Anonymkode: fae9a...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/3/2017 den 23.19, Anonym bruker skrev:

Vurdert å klage?

Anonymkode: 35ac5...27a

Sendte mail til kommunen samme dag med en ganske streng beskjed om at far ikke skal ha noe som helst med barnets skolegang å gjøre. 

Anonymkode: 9429a...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...