Gå til innhold

Barnet mitt på snart 4 har ikke sovet en hel natt i hele sitt liv.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er våken minst 4 ganger hver natt og minst en gang i uken har vi våkenetter der hun ikke sovner før i 5-7 tiden.

I morgen skal vi i bursdag til ei i barnehagen, men vi sitter her og har våkenatt igjen. (ja vi står opp etter 3-4 timer og sitter på et annet rom enn soverommet for at en av oss foreldre skal få sove, har minimalt lys og har det kjedelig)

Problemet er at hun hadde våkenatt og jeg måtte avlyse til denne jenta i fjor. Dermed er jeg så redd hva de må tro hvis jeg avlyser i år også...

Måtte bare ha en plass å dele tankene mine..

 

Anonymkode: 0dff8...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender deg omtanke. Vår var ca 5 når han endelig sov. Han kommer fortsatt inn til oss, eller trenger oss, innimellom. Men nå sovner han raskt, heldigvis.

vår var "ørebarn", og fikk veldig forstyrret søvnmønster pga sykdom og pusteproblemer de første tre årene (før operasjoner). Regner med at dere har vært på div utredninger?! (Søvnapné, tungebånd, reflux etc) Vi var hos en spesialist på barn og søvnproblemer også, der fikk vi sovemedisin vi brukte i en periode for å snu mønsteret (antihistamin). Tips. 

Hvorfor avlyser dere bursdagen? Her kjørte vi på. Men barn er forskjellige, jeg forstår det.

Lykke til videre. 

Anonymkode: 324bc...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 6 år har forstatt ikke begynt å sove gjennom natta... Men leggingen og sovingen ble vesentlig bedre da hun begynte på melatonin. Det er noe kroppen egentlig skal produsere selv, men det er ikke alle som gjør det. 

Anonymkode: 9b8a7...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode svar, så god dere er <3 

Hun sovnet litt før klokken 6 i dag tidlig og våknet igjen tidsnok til bursdagen heldigvis.

Vi har ikke vært til utredning enda, men både lege og helsestasjon er klar over problemet og vi har fulgt alle råd de har kommet med. I medisinsk sammenheng så har visst ikke barn søvnvansker før de er 3 år og sliter med søvn. Før dette er ikke søvnmønster modent enda har jeg forstått.

Vi forsøkte vallergan en periode uten nevneverdig effekt. Vi har to andre barn som i skolealder ble utredet for søvnvansker, der konkluderte de faktisk med at de ikke produserte nok av søvnhormonet og vi fikk melatonin som hjalp noenlunde. Så jeg mistenker jo at konklusjonen blir den samme for jenta vår.

De to andre hadde det imidlertid annerledes, de sovnet ikke før i 1-2-tiden på natten. Morgenen starter klokken 7 uansett ferie, helg eller hverdag for å holde på døgnrytmen. De sovner senere enn gjennomsnittet for alderen sin, men er mer konsentrerte nå.

Hun her sovner uten problemer fast kl 20. Sovner hun tidligere blir natten veldig urolig. Vi har funnet ut at vi må ha nøyaktig 19 grader på rommet, varmere eller kaldere gir utslag for enda flere oppvåkninger.

Vi ser jo at hun påvirkes veldig med lite søvn, blir lite utholdende. Jeg mistenker ikke adhd da hun liker rolige putle-aktiviteter og kan sitte lenge og rolig med dette. Hun har hatt ørebetennelse 2 ganger, men dette gir meg heller ikke mistanke om at hun har problemer med ørene.

De to eldste ble utredet da de var begynt på skolen, men hadde en bedring rundt 3 år da de ikke trengte en dupp på dagen. Hadde håpet at dette ville gjelde lillesnupp også, men det gjorde det ikke.

Dere aner ikke hvor godt det er med omtanken deres og å høre at jeg ikke er alene. Tusen takk gode dere <3 <3 <3 

 

Anonymkode: 0dff8...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med det samme på vår jente. Hun er 11 år og jeg kan telle på en hånd de gangene hun har sovet natten gjennom (helt bokstavlig talt)! Vi får henne ikke til og ta medisiner. Men hun ble noe bedre da hun fjernet mandlene, da gikk vi fra 5-6 oppvåkninger til 2-3. Enda litt bedre etter fylte ni år da har vi vel vært på gjennomsnitt 2 ganger pr natt.

Ingen som ikke har vært gjennom det aner hvor ufattelig slitsomt og tungt dette er for hele familien. Du har min aller dypeste medfølelse ❤

Anonymkode: c2399...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vårt ene barn begynte å sove hele natten når han var fire år. Det vil si, han la seg i sin seng på eget rom, og fikk komme inn i vår seng med en gang han våknet. Etter månedsvis ble det soving hele natten. Vi var før dette våkne i timesvis hver natt. Vi prøvde madrass på hans rom (for oss) og madrass på vårt rom (for han). Å være strenge hjalp ingenting. Han trengte å føle seg trygg. 

Etter 4-5 årsalderen ville han bli i sin seng dersom han våknet. Sover stort sett natten gjennom ennå, flere år etterpå. 

Ønsker dere lykke til! Håper dere får hjelp. Heller melatonin enn Vallergan tenker jeg. 

Anonymkode: 60776...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var eldste 9år før hun sov en helt natt. Atopisk eksem så hun slet med å sove pga dette. Når hun var 9år fant vi endelig vidunderkuren for henne, hun er ikke frisk ellerr bra, men det går fint å leve med det. Heldigvis så ville hun legge seg i sin seng, men kom inn til meg når kroppen gjorde vondt. Jeg begynte å smøre og stryke henne i søvne etterhvert. Når hun trengte mer enn dette vekte hun meg, men som oftes fungerte dette for at hun skulle sovne igjen. Jeg kunne vistnok ligge og stryke henne hele natta mens jeg lå og snorket. Mye kroppen gjør og ikke gjør for å få litt nødvendig søvn. Min datter ville helst ikke komme inn til meg, men som jeg sa til henne så fikk jeg mer søvn, dermed ble jeg litt hyggeligere dagen etter og jeg kunne hjelpe henne raskere enn om jeg skulle fly inn og ut til henne hele natta, for å sove i hennes seng ble for trangt. Tok noen få ganger der jeg var skikkelig morragretten og trøtt før hun skjønte hva jeg sa, da kom hun raskt inn til meg hver natt. 

Jeg skjønte ikek hvorfor hun ikke ville sove når hun var baby, men nå skjønner jeg jo det. Hun hadde vondt i kroppen uten at hun kunne fortelle det. Som min datter sier nå så er det ikke alltid vondt om natten, men det føles ut som det bobler under huden. Dermed er det vanskelig å sovne eller hun våkner av det siden kroppen jobber så. I de værste periodene bedrer en allergitablett litt, så hun får litt lengre søvn. 

Anonymkode: 313b3...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...