Gå til innhold

Kan skolen kreve at barn har badedrakt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De er 7 klassinger og lærene sier de kan ikke ha bad om de bruker bikini. Er dette greit? En jeg kjenner spurte læreren og læreren sier de kan kreve dette.

Anonymkode: 99f30...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må jentene bruke badedrakt fordi jentene og skolen ofte opplever at guttene jævles med jentene. Guttene sniker seg til å åpne overdelene på jentene. Det er satt inn flere tiltak og badedrakt er ett tiltak. Mine jenter ville valgt badedrakt uansett 

Anonymkode: a6070...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Akkurat som du sender med egnet fottøy til gymtimene og ikke flipflopene selv om de er behagelige.  Du kan ikke drive skikkelig svømming i bikini.

Anonymkode: 7bf66...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere grunner til det. Det at gutter har en tendens til å prøve å dra av bikinioverdele på jentene er en ting. Men også jenter kan gjøre det på hverandre.

Men en langt mer praktisk årsak er at såsant man ikke har en bikini sitter veldig tett så vil de kunne hemme barnas aktivitet i vannet fordi de blir redde for at bikinien sklir. Stupe og hoppe vegrer de seg ofte for fordi de er redde bikinioverdelen skal skli opp eller ned. Noen vil ikke en gang forsøke å svømme crawl eller ryggcrawl fordi de er redde for at bikinien ikke sitter. Vannleker blir ofte ikke noe ut av fordi jentene er redde for det samme. Ungene får rett og slett langt mindre ut av svømmeopplæringen.

 

Anonymkode: b1b9e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig. Akkurat som du sender med egnet fottøy til gymtimene og ikke flipflopene selv om de er behagelige.  Du kan ikke drive skikkelig svømming i bikini.

Anonymkode: 7bf66...90a

Da kan man si det samme om badebukse. Noe så upraktisk! 

Anonymkode: dc19b...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Flere grunner til det. Det at gutter har en tendens til å prøve å dra av bikinioverdele på jentene er en ting. Men også jenter kan gjøre det på hverandre.

Men en langt mer praktisk årsak er at såsant man ikke har en bikini sitter veldig tett så vil de kunne hemme barnas aktivitet i vannet fordi de blir redde for at bikinien sklir. Stupe og hoppe vegrer de seg ofte for fordi de er redde bikinioverdelen skal skli opp eller ned. Noen vil ikke en gang forsøke å svømme crawl eller ryggcrawl fordi de er redde for at bikinien ikke sitter. Vannleker blir ofte ikke noe ut av fordi jentene er redde for det samme. Ungene får rett og slett langt mindre ut av svømmeopplæringen.

 

Anonymkode: b1b9e...2e9

Samme med gutter og badeshorts, de kan falle ned og er store.

Anonymkode: dc19b...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter bør heller lære seg å ikke dra ned bikinoverdeler. Det er like greit at de lærer det når de er barn enn at de plutselig kan bruke dette som en unnskyldning for voldtekt. Hun hadde tross alt på seg utfordrene klær. Jeg har aldri blitt hemmet av en bikin når jeg svømmer. En ting er at det er praktisk hvis man er på høyt nivå, men regner ikke med at det er toppsvømmere det er snakk om her.

Anonymkode: 36ccf...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere svømmer må jeg bare si at bikini ikke hører til i bassenget. Det er upraktisk og man blir svært hemmet av dette i vannet. Det er for meg helt bortkastet å ha svømming om man ikke har badedrakt :)

Anonymkode: 81105...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noe lovverk, men så har jeg heller aldri sett en elev som har bikini på seg i svømmehallen i skoletida. Vi går en del på svømming utenom, og jeg ser nesten aldri bikinier der heller. Bikini hører sol og sommer til, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

dette burde være helt elementært for de fleste å forstå. Med en liten bikini blir jentene mer opptatt av hvordan den sitter enn å faktisk utforske seg i vannet. Dere kan jo selv prøve trene crawl, stup, vannpolo osv med en liten bikinitopp på. 

Jeg har ikke noe problem med å skjønne hva læreren mente da gan informerte om ar jentene må ha badedrakt. Akkurat som jeg skjønte han sterke innvending mot hvit shorts på gutta.....

Anonymkode: 27f9b...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her må jentene bruke badedrakt fordi jentene og skolen ofte opplever at guttene jævles med jentene. Guttene sniker seg til å åpne overdelene på jentene. Det er satt inn flere tiltak og badedrakt er ett tiltak. Mine jenter ville valgt badedrakt uansett 

Anonymkode: a6070...982

Løsningen på det problemet er jo ikke å endre på jentenes klesdrakt! Det er som å si at kvinner ikke må gå i kort skjørt for de kan bli voldtatt! Hjelpe meg. 

Anonymkode: 4f116...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men på en annen måte, skal ikke grunnskolen være gratis? Burde ikke skolen holdt elevene med det utstyret de trengte til undervisningen?

Synes på den måten at skolen ikke kan kreve at de har badedrakt.

Samme med gymsko, skolen kan vel ikke kreve at barna har det, selv om det muligens er det beste

Anonymkode: 41b56...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal de ha badedrakt, hadde svømming på videregående og jeg, siden jeg gikk på idrettslinja, selvfølgelig hadde vi badedrakt. For det er svømming, ikke en dag på stranda.

Anonymkode: 1f2f7...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det da jeg gikk på skolen for 20 år siden også. Det handler om bevegelsesfrihet hovedsakelig.. 

Anonymkode: 18adf...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men på en annen måte, skal ikke grunnskolen være gratis? Burde ikke skolen holdt elevene med det utstyret de trengte til undervisningen?

Synes på den måten at skolen ikke kan kreve at de har badedrakt.

Samme med gymsko, skolen kan vel ikke kreve at barna har det, selv om det muligens er det beste

Anonymkode: 41b56...b2a

Og så må jo skolen holde barna med vintertøy hvis de arrangerer aktivitetsdag om vinteren. Regntøy hvis de skal på tur i regnvær. Og så videre....

Anonymkode: a02f8...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hvorfor de må det. Bikini er upraktisk i svømmeopplæring. Min første gang på livredningskurs, så hadde jeg bikini. For å si det sånn, det ble siste gang jeg brukte bikini i svømmehallen. Måtte kjøpe  meg badedrakt for første gang på mange år

Anonymkode: 751a3...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så må jo skolen holde barna med vintertøy hvis de arrangerer aktivitetsdag om vinteren. Regntøy hvis de skal på tur i regnvær. Og så videre....

Anonymkode: a02f8...50d

Vintertøy trenger jo alle barn i vinternorge uansett, så det er kanskje ikke helt riktig. Regnklær har vel også de fleste i de landsdelene det regner mye. Dette er jo yttertøy, og brukes like mye på skoleveien som i skoletiden.

Men ja, mener det samme om ski på skidager. Da har det jo faktisk blitt en ordning på på mange skoler at barn som ikke har ski, får ha utedag i samme område i stedet.

Anonymkode: 41b56...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som tidligere svømmer må jeg bare si at bikini ikke hører til i bassenget. Det er upraktisk og man blir svært hemmet av dette i vannet. Det er for meg helt bortkastet å ha svømming om man ikke har badedrakt :)

Anonymkode: 81105...a1e

Dette !😊

Anonymkode: f9bd7...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men på en annen måte, skal ikke grunnskolen være gratis? Burde ikke skolen holdt elevene med det utstyret de trengte til undervisningen?

Synes på den måten at skolen ikke kan kreve at de har badedrakt.

Samme med gymsko, skolen kan vel ikke kreve at barna har det, selv om det muligens er det beste

Anonymkode: 41b56...b2a

Du synes seriøst at dette er en grei og hygienisk ordning du skisserer...? 

Anonymkode: 62fec...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutter bør heller lære seg å ikke dra ned bikinoverdeler. Det er like greit at de lærer det når de er barn enn at de plutselig kan bruke dette som en unnskyldning for voldtekt. Hun hadde tross alt på seg utfordrene klær. Jeg har aldri blitt hemmet av en bikin når jeg svømmer. En ting er at det er praktisk hvis man er på høyt nivå, men regner ikke med at det er toppsvømmere det er snakk om her.

Anonymkode: 36ccf...6ff

Og det samme bør andre jenter. Har inntrykk av at problemet er like stort der.

Trener forøvrig man svømming bør man absolutt ha badedrakt. Plasker man rundt og kosebader holder bikini lenge.

Anonymkode: 0aec2...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har så sinnsykt mye imot at jenter ikke får lov å bruke en liten bikini i svømming, er nok de samme som lar barna sine gå ALTFOR lettkledde til vanlig også. 

Badedtakt hører til i svømming! 

Anonymkode: 4b9cb...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...