Gå til innhold

Kan skolen kreve at barn har badedrakt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er mest oppgitt over foreldre som skal vri og vrenge og kverulere på alt...

Anonymkode: 43aba...01e

Enig!!!

Anonymkode: b4d37...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kva er problemet med å berre skaffe ei badedrakt, slik skulen bed om?  Må det verkeleg kverulerast over? Skjønar godt at dei ikkje ynskjer bikini.  Mogleg de har ein god variant, men eg har gjort meg nok erfaring til å late vere å hoppe, stupe osv når eg går i bikini, og skulen kan heller ikkje gå rundt og godkjenne kva bikiniar som er bra og ikkje.  I tillegg kjem nok det som læraren over nemner, at det kan utarte seg i garderoben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke bare stille krav om funksjonelt svømmetøy for gutter og jenter? De behøver virkelig ikke spesifisere noe utover dette... 

Anonymkode: 6a4aa...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av mine litt kjipe barn/tenåringsminner er en tur til badeland i bikini. Har det til og med på film hvorfor det ikke egner seg til stuping og lek i badebasseng :/  Det var ikke kult 12-13 åring

Anonymkode: 1f016...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1. desember 2017 den 17.35, Anonym bruker skrev:

Her må jentene bruke badedrakt fordi jentene og skolen ofte opplever at guttene jævles med jentene. Guttene sniker seg til å åpne overdelene på jentene. Det er satt inn flere tiltak og badedrakt er ett tiltak. Mine jenter ville valgt badedrakt uansett 

Anonymkode: a6070...982

Oj.

Så det er ikke et alternativ å oppdra guttene til å slutte å krenke jenter? 

Og man lurer på hvorfor metoo-kampanjene går i ALLE yrkesmiljøer... Herregud.

Anonymkode: 0da6a...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, soleia skrev:

Kva er problemet med å berre skaffe ei badedrakt, slik skulen bed om?  Må det verkeleg kverulerast over? Skjønar godt at dei ikkje ynskjer bikini.  Mogleg de har ein god variant, men eg har gjort meg nok erfaring til å late vere å hoppe, stupe osv når eg går i bikini, og skulen kan heller ikkje gå rundt og godkjenne kva bikiniar som er bra og ikkje.  I tillegg kjem nok det som læraren over nemner, at det kan utarte seg i garderoben.

Fordi en badedrakt koster penger. Jeg mener det er feil av skolen å pålegge noen å kjøpe nytt badetøy hvis de allerede har helt fint funksjonelt badetøy. I tillegg er det faktisk ikke alle som har kropp som passer i en vanlig badedrakt. Spesielt ikke i denne aldersgruppen hvor noen da må opp i damestørrelse for å få lang nok badedrakt mens man ikke har fått damekropp som fyller den ut. Et krav om funksjonelt badetøy for svømming bør være tilstrekkelig. 

Anonymkode: 34f97...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi en badedrakt koster penger. Jeg mener det er feil av skolen å pålegge noen å kjøpe nytt badetøy hvis de allerede har helt fint funksjonelt badetøy. I tillegg er det faktisk ikke alle som har kropp som passer i en vanlig badedrakt. Spesielt ikke i denne aldersgruppen hvor noen da må opp i damestørrelse for å få lang nok badedrakt mens man ikke har fått damekropp som fyller den ut. Et krav om funksjonelt badetøy for svømming bør være tilstrekkelig. 

Anonymkode: 34f97...d8d

Etter fire fødsler passer jeg ingen badedrakter. Er for stor i mageskinnet til str s og m, kjøper jeg L, så blir den for stor på rompa og pupper. 

Anonymkode: 4609b...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi en badedrakt koster penger. Jeg mener det er feil av skolen å pålegge noen å kjøpe nytt badetøy hvis de allerede har helt fint funksjonelt badetøy. I tillegg er det faktisk ikke alle som har kropp som passer i en vanlig badedrakt. Spesielt ikke i denne aldersgruppen hvor noen da må opp i damestørrelse for å få lang nok badedrakt mens man ikke har fått damekropp som fyller den ut. Et krav om funksjonelt badetøy for svømming bør være tilstrekkelig. 

Anonymkode: 34f97...d8d

Problemet er jo nettopp det at bikini ikke er funksjonelt nok til å få jentene til å være nok delaktige i mange av bassengaktivitetene.

Det finnes absolutt badedrakter til mange forskjellige kroppsfasonger, både de med og uten former, fra petit til xxx antal l'er. Jeg har aldri hatt problemer med å finne badedrakter, hverken som paddeflat ungjente som var veldig høy og så tynn at mange trodde jeg hadde anorexi, eller som mer formfullendt som voksen, eller som overvektig voksen, eller som slank voksen med pupper og hofter. Jeg har korte og høye venninner i alle fasonger, de finner alle badedrakter. Så det at det ikke finnes badedrakter for alle stemmer ikke. Badedraktene som er ment å svømme i og være aktiv med trenger man ikke "fylle ut", de er såpass elastiske at både flate og de med større pupper kan bruke dem. Det er tildels store forskjeller på ulike merker, men man kan alltid finne en som passer, og det trenger heller ikke koste skjorta.

Denne diskusjonen blir omtrent som om noen skulle klage på at jenter ikke fikk ha på seg høye hæler i gymen, det er jo bare krav til skotøy. Jentene greier jo å løpe til bussen i høyhælte sko...

Anonymkode: b1b9e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo nettopp det at bikini ikke er funksjonelt nok til å få jentene til å være nok delaktige i mange av bassengaktivitetene.

Det finnes absolutt badedrakter til mange forskjellige kroppsfasonger, både de med og uten former, fra petit til xxx antal l'er. Jeg har aldri hatt problemer med å finne badedrakter, hverken som paddeflat ungjente som var veldig høy og så tynn at mange trodde jeg hadde anorexi, eller som mer formfullendt som voksen, eller som overvektig voksen, eller som slank voksen med pupper og hofter. Jeg har korte og høye venninner i alle fasonger, de finner alle badedrakter. Så det at det ikke finnes badedrakter for alle stemmer ikke. Badedraktene som er ment å svømme i og være aktiv med trenger man ikke "fylle ut", de er såpass elastiske at både flate og de med større pupper kan bruke dem. Det er tildels store forskjeller på ulike merker, men man kan alltid finne en som passer, og det trenger heller ikke koste skjorta.

Denne diskusjonen blir omtrent som om noen skulle klage på at jenter ikke fikk ha på seg høye hæler i gymen, det er jo bare krav til skotøy. Jentene greier jo å løpe til bussen i høyhælte sko...

Anonymkode: b1b9e...2e9

Selv om du ikke har hatt problem med å finne badedrakt som passer betyr ikke det at andre ikke har. Jeg er nå 43 år og har hitill ikke funnet en badedrakt som sitter godt og er behagelig å ha på. De blir for korte i lengden og det blir lit utfording i vannet når badedrakten kryper opp i rumpa. Bruker alltid bikini og de kommer i mange forskjellige typer og fasonger. Mine bikinier tåler all slags aktivitet uten problem. Og sammenligning med høyhælte skol blir for dum. Der er krav til at barna har funksjonelt skotøy i gymtimen, det legges ikke andre føringer på type sko. Akkurat som barna skal ha vintertøy til å være ute, men om de har jakke og vinterbukse eller hel dress får hver familie velge selv.  

Anonymkode: 34f97...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du ikke har hatt problem med å finne badedrakt som passer betyr ikke det at andre ikke har. Jeg er nå 43 år og har hitill ikke funnet en badedrakt som sitter godt og er behagelig å ha på. De blir for korte i lengden og det blir lit utfording i vannet når badedrakten kryper opp i rumpa. Bruker alltid bikini og de kommer i mange forskjellige typer og fasonger. Mine bikinier tåler all slags aktivitet uten problem. Og sammenligning med høyhælte skol blir for dum. Der er krav til at barna har funksjonelt skotøy i gymtimen, det legges ikke andre føringer på type sko. Akkurat som barna skal ha vintertøy til å være ute, men om de har jakke og vinterbukse eller hel dress får hver familie velge selv.  

Anonymkode: 34f97...d8d

Men nå er det vel ikke du personlig som har fått beskjed om å møte i badedrakt til klassens svømmetime heller?

Hvor vanskelig er det mulig å tillate seg selv å være? Er det så dårlig stilt med økonomien at du ikke har råd til badedrakt får du ringe Nav på mandag. Hvis ikke: slutt å være en plagsom kverulant ovenfor folk som jobber blodhardt for at dattera di og en hel haug andre barn skal lære noe fornuftig. 

Anonymkode: a9193...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er snakk om trekantbikini og truse med knytting på sidene,  så ser jeg ikke problemet med å ha svømming i bikini. Finnes mange typer bikinier. 

Anonymkode: 898f0...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du ikke har hatt problem med å finne badedrakt som passer betyr ikke det at andre ikke har. Jeg er nå 43 år og har hitill ikke funnet en badedrakt som sitter godt og er behagelig å ha på. De blir for korte i lengden og det blir lit utfording i vannet når badedrakten kryper opp i rumpa. Bruker alltid bikini og de kommer i mange forskjellige typer og fasonger. Mine bikinier tåler all slags aktivitet uten problem. Og sammenligning med høyhælte skol blir for dum. Der er krav til at barna har funksjonelt skotøy i gymtimen, det legges ikke andre føringer på type sko. Akkurat som barna skal ha vintertøy til å være ute, men om de har jakke og vinterbukse eller hel dress får hver familie velge selv.  

Anonymkode: 34f97...d8d

Men nå har de fleste skoleelever litt annen kropp enn en dame på 42 også. Dessuten - lange nok badedrakter finnes, det vet jeg som har en rygg som er godt over gjennomsnittet lang. Men f.eks. adidas blir alltid for kort for min rygg.

Og nei, sammenligningen med høyhælte sko er ikke dum. Stikkordet er funksjonelt tøy. Jeg tør påstå at de fleste jenter i den alderen Hi snakker om vil la være å gjøre en god del ting i bassengen når de har på seg bikini. Det har jeg sett over år. De prøver ikke å hoppe etter en ball, de vegrer seg for å stupe eller hoppe, de vil ikke forsøke visse svømmestiler, de vil ikke forsøke å vende. For de er redde for at bikinitoppen eller trusa ikke blir sittende helt rett. De som bruker badedrakter er langt friere og hemmes ikke fordi de er redd den skal skli og avsløre mer enn de ønsker.

Anonymkode: b1b9e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oj.

Så det er ikke et alternativ å oppdra guttene til å slutte å krenke jenter? 

Og man lurer på hvorfor metoo-kampanjene går i ALLE yrkesmiljøer... Herregud.

Anonymkode: 0da6a...89c

Ja og hvorfor kan man ikke bare opplære alle barn til å slutte å mobbe og plage hverandre, så er problemet løst? 

Hvor naiv går det an å være...

Anonymkode: 4d20c...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har jo ikke fått en begrunnelse for tiltaket. Folk her inne antar at det er fordi guttene løsnet bikinitoppen, men enhver med et snev av hjerneaktivitet skjønner at det er mer praktisk å ha svømmeopplæring i en badedrakt enn i en bikini.

Anonymkode: a9193...a5c

Jeg er helt enig i at det er bedre å ha badedrakt enn bikini i svømmeundervisningen, jeg har ikke noe problem med å forstå det. Det jeg reagerte på, var innlegget om seksuell trakassering (var vel ikke HI) hvor det å endre jentenes klesdrakt var et av tiltakene for å stoppe trakasseringen.  DET blir helt feil! Det er guttenes atferd og holdninger som må endres. 

Anonymkode: 4f116...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi en badedrakt koster penger. Jeg mener det er feil av skolen å pålegge noen å kjøpe nytt badetøy hvis de allerede har helt fint funksjonelt badetøy. I tillegg er det faktisk ikke alle som har kropp som passer i en vanlig badedrakt. Spesielt ikke i denne aldersgruppen hvor noen da må opp i damestørrelse for å få lang nok badedrakt mens man ikke har fått damekropp som fyller den ut. Et krav om funksjonelt badetøy for svømming bør være tilstrekkelig. 

Anonymkode: 34f97...d8d

Jeg hadde ALDRI kunnet ha en badedrakt i 7.klasse. Var lav og liten og hadde størrelse F i pupper, som i tillegg hang like mye som nå (28 år)... snakkes aldri! Hadde skulket om de krevde det av meg.

Anonymkode: 7137b...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For meg i den alderen bada jeg i sånt. Kunne ikke bruke badedrakt, hadde altfor store og hengende bryster i forhold til høyde og bredde.

Anonymkode: 7137b...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo nettopp det at bikini ikke er funksjonelt nok til å få jentene til å være nok delaktige i mange av bassengaktivitetene.

Det finnes absolutt badedrakter til mange forskjellige kroppsfasonger, både de med og uten former, fra petit til xxx antal l'er. Jeg har aldri hatt problemer med å finne badedrakter, hverken som paddeflat ungjente som var veldig høy og så tynn at mange trodde jeg hadde anorexi, eller som mer formfullendt som voksen, eller som overvektig voksen, eller som slank voksen med pupper og hofter. Jeg har korte og høye venninner i alle fasonger, de finner alle badedrakter. Så det at det ikke finnes badedrakter for alle stemmer ikke. Badedraktene som er ment å svømme i og være aktiv med trenger man ikke "fylle ut", de er såpass elastiske at både flate og de med større pupper kan bruke dem. Det er tildels store forskjeller på ulike merker, men man kan alltid finne en som passer, og det trenger heller ikke koste skjorta.

Denne diskusjonen blir omtrent som om noen skulle klage på at jenter ikke fikk ha på seg høye hæler i gymen, det er jo bare krav til skotøy. Jentene greier jo å løpe til bussen i høyhælte sko...

Anonymkode: b1b9e...2e9

Det er ikke helt sant. Da er du fryktelig naiv. Badedrakt er et herk for dem med store pupper i den alderen. Vi var vel 2 i min klasse sol gikk med sports-BH i gymmen pga dette. Det finnes ikke badedrakter i S med F-kopp for hengetits. Hvis du finner det, blir jeg sjukt glad. Send meg gjerne lenke.

Anonymkode: 7137b...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke helt sant. Da er du fryktelig naiv. Badedrakt er et herk for dem med store pupper i den alderen. Vi var vel 2 i min klasse sol gikk med sports-BH i gymmen pga dette. Det finnes ikke badedrakter i S med F-kopp for hengetits. Hvis du finner det, blir jeg sjukt glad. Send meg gjerne lenke.

Anonymkode: 7137b...a48

*i svømmingen mente jeg

Anonymkode: 7137b...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg i den alderen bada jeg i sånt. Kunne ikke bruke badedrakt, hadde altfor store og hengende bryster i forhold til høyde og bredde.

Anonymkode: 7137b...a48

Dette ville jeg kalt en todelt badedrakt, ikke en bikini.

Anonymkode: c136d...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette ville jeg kalt en todelt badedrakt, ikke en bikini.

Anonymkode: c136d...9c0

Da kan man jo rett og slett kreve funksjonelt svømmetøy, uten å spesifisere det.

Anonymkode: 7137b...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke helt sant. Da er du fryktelig naiv. Badedrakt er et herk for dem med store pupper i den alderen. Vi var vel 2 i min klasse sol gikk med sports-BH i gymmen pga dette. Det finnes ikke badedrakter i S med F-kopp for hengetits. Hvis du finner det, blir jeg sjukt glad. Send meg gjerne lenke.

Anonymkode: 7137b...a48

Nå er det de færreste jenter som har den størrelsen, så da kan heller de finne noen løsninger som passer dem.

Jeg har størrelse E-F selv i pupper som også henger, er ellers slank, og har ikke problemer med å finne en badedrakt som er god å svømme i og være aktiv i. Det er ikke den jeg ville valgt om jeg først og fremst ønsket å ta meg godt ut på stranden, da hadde jeg valgt en som var penere, men ikke fullt så funksjonell. Adidas passer meg aldri, som regel både for korte i ryggen og altfor små for puppene. Speedo, derimot finner jeg alltid noen som passer til svømming/aktivitet. Speedo har også høyere skjæring til bena, noe som er bedre for meg som også har litt hofter tross slankheten. Adidas har en rettere kutt til bena og er ofte trangere der også.

Til stranden for å ta seg mer ut, der er det også mer å velge mellom. Slike badedrakter koster gjerne litt mer, men til gjengjeld har du dem gjerne i flere år, så totalt sett blir det sjelden dyrere. Sjekk da bedre undertøysbutikker. Ellers har jeg en venninne med lignende mål som også har funnet flere slike på Ellos. Så mulighetene er der :)

Anonymkode: b1b9e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det de færreste jenter som har den størrelsen, så da kan heller de finne noen løsninger som passer dem.

Jeg har størrelse E-F selv i pupper som også henger, er ellers slank, og har ikke problemer med å finne en badedrakt som er god å svømme i og være aktiv i. Det er ikke den jeg ville valgt om jeg først og fremst ønsket å ta meg godt ut på stranden, da hadde jeg valgt en som var penere, men ikke fullt så funksjonell. Adidas passer meg aldri, som regel både for korte i ryggen og altfor små for puppene. Speedo, derimot finner jeg alltid noen som passer til svømming/aktivitet. Speedo har også høyere skjæring til bena, noe som er bedre for meg som også har litt hofter tross slankheten. Adidas har en rettere kutt til bena og er ofte trangere der også.

Til stranden for å ta seg mer ut, der er det også mer å velge mellom. Slike badedrakter koster gjerne litt mer, men til gjengjeld har du dem gjerne i flere år, så totalt sett blir det sjelden dyrere. Sjekk da bedre undertøysbutikker. Ellers har jeg en venninne med lignende mål som også har funnet flere slike på Ellos. Så mulighetene er der :)

Anonymkode: b1b9e...2e9

Hm... har ikke hatt hell noen av de stedene du nevner.

Skjønner ikke hvorfor de bare ikke kan si funksjonelt svømmetøy, så slipper det å bli en greie for dem som sliter med å finne noe. 

Anonymkode: 7137b...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...