Gå til innhold

Avslag på henvisning til IVF


anonymsuperbruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk avslag på henvisning til ivf (sendt av gyn. pol. på et sykehus til Oslo universitetssykehus). Begrunnelsen for avslaget er at samboer er bosatt i utlandet. Han er ikke norsk statsborger, men jobber i Norge, er fast ansatt og betaler skatt til Norge. Han har tidligere fått lege- og sykehusbehandling i Norge (både planlagt helsehjelp ved sykehus og akutt helsehjelp), så vi var veldig overrasket over avslaget. Legen som henviste oss, visste at samboer ikke er norsk, men sa ikke at det kunne være et problem eller at vi måtte fremskaffe noe dokumentasjon på samboers trygderettigheter i Norge.

Vi har ventet på henvisning siden mars 17. Skulle inn på ny undersøkelse i august 17, men sykehuset hadde gjort en feil, og timen min hadde falt ut av systemet. Fikk ny time i oktober. Ble da henvist. Fikk brev om avslag nå for ca. 2 uker siden... Føler at tiden går fra oss, og det hadde vært fint om vi hadde fått informasjon om dette tidligere. Jeg har ringt nav, skattekontor, helfo, sykehuset, folkeregisteret osv., men det er egentlig ingen som kjenner så godt til dette. Samboer mener selv han ikke har trygderettigheter i landet han bor i siden han aldri har jobbet der. (Han har hatt fast jobb i Norge siden 1999). Vi har nå sendt inn et skjema til NAV for å få bekreftet samboers trygderettigheter. Ringte NAV og de sier det er 3-4 måneders ventetid på å få svar på en slik bekreftelse nå, for de har enorm pågang på akkurat dette skjemaet pga. noen nye regler for utenlandske  arbeidere i Norge...

Jeg føler meg litt maktesløs oppi alt dette. Ingen vet noe. Jeg vet altfor lite om det selv. Noen av dere som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal vel være gift eller amboere med felles adresse dde soste to årene. Det er en av reglene. Hvorfor har han ikke adresse i Norge?

Anonymkode: ef9b8...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i snart 20 år. Han eier et hus i Sverige. Han har adresse der. Jeg eier bolig i Norge og har min adresse der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, anonymsuperbruker skrev:

Vi har vært sammen i snart 20 år. Han eier et hus i Sverige. Han har adresse der. Jeg eier bolig i Norge og har min adresse der. 

Da fyller dere ikke kravene. Enten må dere være gift, eller så må dere ha hatt felles folkeregistrert adresse i to år. I alle fall var det beskjeden vi fikk da vi søkte på IVF.

Anonymkode: bf0e9...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da fyller dere ikke kravene. Enten må dere være gift, eller så må dere ha hatt felles folkeregistrert adresse i to år. I alle fall var det beskjeden vi fikk da vi søkte på IVF.

Anonymkode: bf0e9...08d

Ja, dette er det jeg også har hørt og lest.

Problemet er ikke at kjæresten din er utenlandsk, men at dere ikke bor sammen eller er gifte.

Anonymkode: 0fba8...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor sammen i Norge på ukedagene og i Sverige i helgene... vi jobber i Norge begge to. Fast ansatte. Han som «gjestearbeider». Derfor ikke norsk adresse. (Hvis jeg hadde visst at det var DET som skulle bli problematisk, hadde jeg ført opp navnet til en homofil venn vi har på papirene...!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, anonymsuperbruker skrev:

Vi bor sammen i Norge på ukedagene og i Sverige i helgene... vi jobber i Norge begge to. Fast ansatte. Han som «gjestearbeider». Derfor ikke norsk adresse. (Hvis jeg hadde visst at det var DET som skulle bli problematisk, hadde jeg ført opp navnet til en homofil venn vi har på papirene...!!!)

Dere må dessverre være folkeregistrerte sammen da. Hva mener du med at du ville ha ført opp en homofil venn på papirene? Mannen må jo også til utredning. Det hadde jo vært ganske alvorlig svindel hvis det blir journalført feil på den homofile vennen din! Så blir han stående som far også? Dette forstod jeg ikke.

Anonymkode: 0fba8...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, anonymsuperbruker skrev:

Vel... hadde sikkert fått det til. Ingen spurte mannen om ID da han leverte blodprøver. 

Men har din homofile venn hatt felles adresse med deg i minst to år?

Anonymkode: bf0e9...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må vise id i løpet av prosessen så nytter ikke skrive opp et annet navn. De er ganske nøye med å sjekke id😉 dere må revurdere giftemål eller samboerskap dersom dere vil gjennom dette tenker jeg. Lykke til😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 14.53, Petra-prøvedokke skrev:

Dere må vise id i løpet av prosessen så nytter ikke skrive opp et annet navn. De er ganske nøye med å sjekke id😉 dere må revurdere giftemål eller samboerskap dersom dere vil gjennom dette tenker jeg. Lykke til😉

Vi er samboere. Har vært kjærester i snart 20 år. Samboere i nesten like mange år. Vil av prinsipp ikke gifte meg. Har fått bekreftet av HELFO og nav International at han har fulle trygderettigheter i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvetes greier... vi har aldri vært sykemeldt... aldri brukt tjenester fra nav. Jeg har ikke kostet staten annet enn at jeg har fått gratis utdanning fra jeg var 6 år til jeg var ferdig med min universitetsutdanning. Ellers har vi bare bidratt til velferdsstaten... vi betaler nesten en million i skatt til sammen hvert år. Det må være noe feil på systemet!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ingen feil. Men krav om ekteskap eller stabilt samboerskap, definert som felles adresse i minimum to år. Er det så vanskelig å innfinne seg med helt klare og tydelige regler?

Anonymkode: bf0e9...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere betaler så mye skatt, tjener dere vel også masse. Hvorfor ikke bare gå privat da i stedet for å bruke energi på å hisse deg sånn opp over de offentliges regler? Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at man skal ha hatt et stabilt og seriøst forhold før man får hjelp til å få barn. Letteste og mest objektive måten å dokumentere det på er å være gift eller registrerte samboere.

Anonymkode: 0fba8...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere betaler så mye skatt, tjener dere vel også masse. Hvorfor ikke bare gå privat da i stedet for å bruke energi på å hisse deg sånn opp over de offentliges regler? Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at man skal ha hatt et stabilt og seriøst forhold før man får hjelp til å få barn. Letteste og mest objektive måten å dokumentere det på er å være gift eller registrerte samboere.

Anonymkode: 0fba8...5ad

«Stabilt og seriøst forhold». Vi har vært kjærester siden jeg var 18 år. Snart 20 år siden nå... bor sammen på ukedagene og i helgene. Bare på to forskjellige steder. Er det ustabilt?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen feil. Men krav om ekteskap eller stabilt samboerskap, definert som felles adresse i minimum to år. Er det så vanskelig å innfinne seg med helt klare og tydelige regler?

Anonymkode: bf0e9...08d

Men vi er samboere...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2017 den 22.39, Anonym bruker skrev:

Da fyller dere ikke kravene. Enten må dere være gift, eller så må dere ha hatt felles folkeregistrert adresse i to år. I alle fall var det beskjeden vi fikk da vi søkte på IVF.

Anonymkode: bf0e9...08d

Vi bor sammen.. nav International og HELFO sa sykehuset tar feil... han har fulle trygderettigheter i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg de har vært litt vel firkantede. Helt unødvendig. regler er regler, men de som vurderer må jo klare å se på hensikten til reglene og vurdere deretter. Klart dere burde få henvisning. Når det er sagt så ville jeg nok bare kapitulert og giftet meg asap og prøvd på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke samme adresse og dere bor (på papiret) i hvert sitt land. Det er da ikke sykehusets oppgave å drive etterforskning for å finne ut om dere sover sammen på de to adressene!

Dere har valgt en uvanlig måte å organisere samboerskap på, det må dere ta ansvar for. Det letteste er vel å gifte seg? Dette er ikke tiden for å drive prinsipprytteri..

Anonymkode: 59e69...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, anonymsuperbruker skrev:

«Stabilt og seriøst forhold». Vi har vært kjærester siden jeg var 18 år. Snart 20 år siden nå... bor sammen på ukedagene og i helgene. Bare på to forskjellige steder. Er det ustabilt?? 

Jeg har ikke sagt at dere ikke har et stabilt forhold, men hvordan skal det bevises? Som sagt må de forholde seg til enkle regler. De kan ikke drive å etterforske hvordan dere har bodd siste årene. Det eneste de kan forholde seg til er å se om dere er gifte eller er registrerte samboere.

Anonymkode: 0fba8...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, anonymsuperbruker skrev:

Men vi er samboere...! 

Nei, dere er ikke det. Samboere har felles adresse.

Anonymkode: bf0e9...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sagt at dere ikke har et stabilt forhold, men hvordan skal det bevises? Som sagt må de forholde seg til enkle regler. De kan ikke drive å etterforske hvordan dere har bodd siste årene. Det eneste de kan forholde seg til er å se om dere er gifte eller er registrerte samboere.

Anonymkode: 0fba8...5ad

Vi skrev «samboerkontrakt» og testamente hos en jurist for 5-6 år siden. Burde vel holde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere betaler så mye skatt, tjener dere vel også masse. Hvorfor ikke bare gå privat da i stedet for å bruke energi på å hisse deg sånn opp over de offentliges regler? Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at man skal ha hatt et stabilt og seriøst forhold før man får hjelp til å få barn. Letteste og mest objektive måten å dokumentere det på er å være gift eller registrerte samboere.

Anonymkode: 0fba8...5ad

Vel. Regnet med at noen ville kommentere det. Vi har ikke råd nettopp fordi vi betaler så mye skatt! Skal vi straffes fordi vi har jobbet hardt i alle år, har 2-3 jobber hver, aldri fri i helger eller ferier?? Mener du at det bare er noen som skal få nyte godt av velferdsstatens gratis sykehus, mens andre fortsatt skal bidra med skatter og avgifter men måtte benytte private tjenester? Vel. Det kan jeg, men da vil jeg melde meg ut av Folketrygden og slutte å betale skatt først 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS: Tror jeg ville brukt litt mindre tid på å være irritert på velkjente regler dere for lengst burde kjent til (er jo bare å google) og litt mer tid på å bli løsningsorientert iom at du sier tiden løper fra dere. Raskeste vei er utvilsomt ekteskap, ellers er det bare å få folkeregistret dere på felles adresse snarest og vente de to årene...

Anonymkode: f57cb...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...