Gå til innhold

Få barn på høsten/våren - barnehageplass.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det nå? Har man rett på barnehageplass for barn født i høstmånedene også? Og dere som har fått barn på vinteren/våren, hva gjør/gjorde dere når permisjonen var over? 

Anonymkode: 9950f...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi løpende opptak hele året. Så du gjør lurt i å sjekke om kanskje det er god nok dekning der du bor nå.

Husker ikke om forslaget gikk igjennom.

Anonymkode: 51d3b...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn i november, og fikk plass fra november året etter...tror vel t.o.m. novemberbarn har rett på plass fra mnd de fyller 1 år

Anonymkode: baef0...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn født ut november får plass nå i min kommune. Tror det er vedtatt på landsbasis (95% sikker). Disse får altså plass fra august da de er 8-9mnd. 

 

Vi har løst det med å dele permisjonen mellom oss, men ikke ha 100% perm. Altså at jeg feks jobber 30%, mens far har 15%. Vi smører liksom tynt lag slik at den varer lenger. 

Anonymkode: a5af8...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått barn både i august og i november. Har fått plass fra august det året de ble 1 år. novemberbarnet var bare 9 mnd.

Men det kommer nok an på hvor i landet man bor. Dersom jeg blir gravid nå vil jeg nok finne en annen løsning fremtil barnet er minst 1,5 år uansett når på året det blir født.

Anonymkode: 05052...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Om barnet får plass når det er 9 mnd, kan man velge å holde av plassen i tre måneder da, eller må den brukes? 

Anonymkode: 9950f...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det full barnehagedekning i kommunen og løpende inntak hele året så du får plass uansett, men ikke nødvendigvis i akkurat den barnehagen du helst vil.

Jeg fikk februarbarn. Vi løste det ved å spare 20% av min lønn hele svangerskapet og hele foreldrepermisjonen (som vi valgte med 100% lønn). Sparte også alt av feriepenger, skattepenger, bursdagspenger osv.

Når jeg hadde tatt mammadelen og fellesdelen, tok far fedrekvoten som tidskonto. Han er selvstendig næringsdrivende og kan ikke ta helt fri, så han jobbet tre dager i uken og var hjemme to dager i uken. Jeg søkte delvis ulønnet permisjon og jobbet de to dagene i uken han var hjemme og var hjemme i ulønnet permisjon de dagene han var på jobb.

Med sparepenger, kontantstøtte og en periode med avdragsfrihet på boliglånet gikk det helt fint og barnet fikk plass i barnehagen vi helst ville ha henne i til hovedopptaket i august.

Anonymkode: 4843c...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Anonym bruker said:

Takk for svar! Om barnet får plass når det er 9 mnd, kan man velge å holde av plassen i tre måneder da, eller må den brukes? 

Anonymkode: 9950f...0f3

Kommunen (eller barnehagen hvis privat) bestemmer reglene på det så det kan sikkert variere, men normalt har barnehagene absolutt ingenting imot at noen betaler for en tom plass. Tviler dog på at du får reservere plassen uten å betale. 

Anonymkode: 30961...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med oss, baby født i januar 2017. Har han da ikke rett på plass før august 2018?

Anonymkode: 2ca30...8dd

I vår kommune har du da rett på plass fra august 2018. 

Anonymkode: ccbb2...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med oss, baby født i januar 2017. Har han da ikke rett på plass før august 2018?

Anonymkode: 2ca30...8dd

Det er riktig, men flere og flere kommuner får jo full dekning og vil ha ledige plasser også midt på vinteren 

Anonymkode: 4843c...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer som flere har sagt her an på hvilken kommune dere bor i og hvor selektiv du er på hvilken barnehage du ønsker. Barnegruppene fylles jo opp i august når skolestarterne forsvinner og kommunen setter inn de som ønsker plass fra august. Ikke alle barnehager har nok søkere med de som førstevalg og må da fylle opp utover høsten. 

Førstemann her er født i mai, begynte i bhg i august, 15 mnd på førstevalg av bhg. Hadde 80% lønn i permisjon og 7 ukers oppspart ferie, da gikk d akkurat. 

Andremann er født i november, var kun aktuelt å ha plass i samme bhg som eldste. Fikk ikke plass før august ved 21 mnders alder. Hadde 10 måneder m ubetalt permisjon, på kontantstøtte, avdragsfrihet på lånet og oppsparte midler. 

Så om jeg kunne valgt ville jeg fått barn i mai/juni, men vet av egen erfaring at så enkelt er det ikke.,. 

Anonymkode: d5a6c...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er født februar 2017. Jeg tar 4 mnd ulønnet permisjon så min starter august 2018. Mulig han hadde fått plass men mest sannsynlig ikke. 

Anonymkode: b9883...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...