Gå til innhold

Cøliaki


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk diagnosen på ene barnet vårt for noen uker siden og skal også teste resten av familien. Jeg har meldt meg inn i cøliakiforbundet og lest masse på nett, og vi skal snart til ernæringsfysiolog til veiledningstime. Likevel har jeg så mye jeg lurer på. Barnet mitt er stort, 13 år, så han kan passe på maten selv, men utover det aspektet, så hadde jeg satt stor pris på om noen med cøliaki eller som har barn med dette kunne fortalt litt om hverdagen. Ikke bare praktisk, men emosjonelt. Jeg har en del praktiske ting på plass, som egen sone på kjøkkenet, eget skap, eget smør, syltetøy osv.

Anonymkode: 7e3b5...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et barn på 11 som har hatt cøliaki tilnærmet hele livet, så han vet ikke om et annet liv. Cøliaki er ganske greit å leve med, utbalget og kunnskapen har blitt ganske bra de siste årene.

Vet igrunn ikke hva det er å fortelle, mrn svarer gjerne hvis du har noen konkrete spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er iallfall verdens beste hamburgerbrød. Tilsett 1.5 dl sukker og litt kardenumme så får du utrolig god deig til kanelsnurrer.

20130508_175315.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at du har kontroll på det praktiske. Det er jo en overgang, men i NCF og i grupper på Facebook får man svar uansett hva man lurer på. I tillegg til mange fine oppskrifter. 

Men det emosjonelle? Jeg fikk påvist cøliaki sent i tenårene, og det var jammen en overgang. Jeg var nok litt bitter først, og synes det hele var så vanskelig. Vanskelig i sosiale situasjoner, enten hos venner eller på restaurant. Man vil jo ikke være vanskelig, men det er så viktig å være nøye. Jeg var heller ikke forberedt på å måtte spise syv forskjellige brød før jeg fant et jeg likte, og at bakingen ble rene kjemieksamen der på kjøkkenet. Mitt tips er å bare prøve seg frem. liker man ikke det man har kjøpt eller bakt er det bare å styrke det av listen, og prøve igjen. 

Tok vel nesten et år før jeg godtok diagnosen og følte meg trygg på baking, annen matlaging og til jeg stolte på restauranter og venner når det gjelder glutenfritt. 

Lykke til med den nye hverdagen =) 

Anonymkode: 30ba1...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, begge to. Og for oppskrift! 

Jeg vet egentlig ikke om det er noe helt bestemt jeg lurer på. Kanskje litt om hvordan det er på skolen, avslutninger osv. Er folk flink til å ta hensyn, er det mye stress osv?

 

HI

Anonymkode: 7e3b5...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marge Simpson

Jeg har også et barn som nylig fikk påvist cøliaki og det var ganske sårbart rundt bursdager, avslutninger osv i starten, men blir lettere og lettere. 

Vi pratet mye om det og at hun ikke måtte bli lei seg i bursdager siden bursdagsbarnet da kunne bli lei seg. Jeg fikk et tips om å tilby meg å bake noe når hun inviteres til bursdager, så det anbefaler jeg. Og ved arrangementer hender det at jeg baker glutenfri kake eller noe. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar, begge to. Og for oppskrift! 

Jeg vet egentlig ikke om det er noe helt bestemt jeg lurer på. Kanskje litt om hvordan det er på skolen, avslutninger osv. Er folk flink til å ta hensyn, er det mye stress osv?

 

HI

Anonymkode: 7e3b5...6d8


Folk flest er veldig villig til å tilrettelegge, men jeg liker best å ta med mat selv, om jeg ikke vet at personen som skal ha f.eks bursdagfest vet nok og har satt seg godt nok hva glutenfritt er. Greit å tipse vertskapet at det også finnes enkle alternativer. F.eks er Toro langpannekake og Regal sin brownie glutenfrie, selv om de står i vanlig hylle. 

Du kommer til å lære mye fremover, og plutselig ser dere at det går ganske greit, selv om man vet at man resten av livet må være på diett. 

Anonymkode: 30ba1...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...