Gå til innhold

Den beste måten å spare på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer an på personen, hva den vil med pengene osv

Jeg deler det. Fond konto(fast trekk), ekstra inn på boliglån og en solid buffer.

Anonymkode: 5cf35...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et fast trekk fra konto på lønningsdag som går rett inn i et fond, ikke så mye, bare 600 kr. Men det er greit å ha en buffer der, brukte av de for 2 år siden da vi måtte fikse kloakken, men sparer sakte men sikkert opp igjen.

Vi har også en liten buffer som er lettere å få tak i, vi betaler inn litt mer enn vi faktisk har i utgifter fra regningskontoen hver måned. Da bygger det seg opp en liten buffer der som vi kan bruke av om bilen må på verksted, det blir litt dyrere enn forventet hos tannlegen eller slike ting.

Så betaler vi ned på lån. Det er så lav rente nå at det lønner seg å betale ned mest mulig på gjelden.

Anonymkode: 217c6...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det stor risiko med fond ?

Anonymkode: 530ef...e2f

Du velger det selv. Jeg har med medium risiko og har hatt veldig bra avkastning. :) 

Du må bare huske på at dette er langsiktig sparing og ikke bli redd om det går ned noen tusen i perioder. 

Anonymkode: 5cf35...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har et fast trekk fra konto på lønningsdag som går rett inn i et fond, ikke så mye, bare 600 kr. Men det er greit å ha en buffer der, brukte av de for 2 år siden da vi måtte fikse kloakken, men sparer sakte men sikkert opp igjen.

Vi har også en liten buffer som er lettere å få tak i, vi betaler inn litt mer enn vi faktisk har i utgifter fra regningskontoen hver måned. Da bygger det seg opp en liten buffer der som vi kan bruke av om bilen må på verksted, det blir litt dyrere enn forventet hos tannlegen eller slike ting.

Så betaler vi ned på lån. Det er så lav rente nå at det lønner seg å betale ned mest mulig på gjelden.

Anonymkode: 217c6...a7a

Hvor mye tjener dere på fondet?

Anonymkode: cfeb9...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye tjener dere på fondet?

Anonymkode: cfeb9...e78

Jeg har pr.i dag ca. 70% avkastning.

Anonymkode: 5cf35...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har pr.i dag ca. 70% avkastning.

Anonymkode: 5cf35...65d

70 % på hvor lang tid. Send gjerne link!

Anonymkode: c92b6...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har pr.i dag ca. 70% avkastning.

Anonymkode: 5cf35...65d

Hvor sparer du?

Anonymkode: cfeb9...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

70 % på hvor lang tid. Send gjerne link!

Anonymkode: c92b6...626

Har ODIN Norden i Sparebank1. Har vel spart i ca. 10 år så langt.

Avkastningen kommer nok an på hvor mye du sparer og over hvor mange år. Jeg sparer bare 500 kr i mnd på fond og mer inn på huslånet som allerede var på 20 år.

 

Anonymkode: 5cf35...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har spart i Odin Norden via Sparebank1 siden 2008. Jeg har nå 119 % avkastning.

 

Anonymkode: 73e95...b6a

Sparer du mye da, eller har mye på konto?

Anonymkode: cfeb9...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man sparer til. Sparer du til bolig, er bsu det beste alternativet. Skal man ha en buffer, er det greit å ha en liten sum på vanlig sparekonto. Sparer man mer langsiktig så er fond fint, her kan man velge risiko selv. Skal du ikke spare til bolig, ville jeg absolutt prioritert å spare litt til pensjon også. Det har kommet ny ips-ordning med skattefordeler. Ellers så burde man først og fremst betale ned everuell "dårlig" gjeld før man sparer store summer. Eller så kan man alltids betale ned på boliglånet da.

Jeg har ikke så mye å spare. Setter 500 på vanlig sparekonto til en liten buffer. 500 fordelt på tre ulike fond med lav-middels-høy risiko. Så sparer jeg 1000 til pensjon. Eier bolig med lån, betaler ikke ekstra på det. Har billån så om jeg har noe til overs setter jeg det inn her, men buffer, pensjon og fond kommer alltid før dette. Studielånet lar jeg bare gå sin gang.

Anonymkode: 5599f...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker å spare til ferie og diverse. Og da tror Jeg ikke fond er aktuelt? 

 

Hi.

Anonymkode: 530ef...e2f

Hvis det er snakk om ferie til sommeren er det best å spare på vanlig konto. Er det snakk om en ferie fem år frem i tid hadde jeg valgt fond.

Anonymkode: 5599f...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer til ferie ved å trekke ekstra skatt hver måned året før. Det er ikke en sparemåte med avkastning, men pengene er ikke like tilgjengelig som på konto. Man kan selvfølgelig være uheldig og få de igjen litt senere enn juni, men jeg har fått de tilbake på juni hvert år unntatt en gang. Da lånte jeg av sparekontoen til ferie og satte de tilbake da skattepengene kom.

Anonymkode: 73e95...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...