Gå til innhold

Får dere hjelp av de rundt dere når det trengs?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Føler jeg og vi hjelper alle hele tiden.

Svigerinnen min brakk armen, jeg lagde middag, hentet barn osv. Vi tilbyr og ser behovene hos andre. Vi gjør utrolig mye for andre i vår hverdag vil jeg tørre å påstå. 

Jeg er gravid og har vært (fortsatt litt) dårlig. Og ingen, absolutt ingen har tilbudt seg å hjelpe. Ingenting. Heller spurt om hjelp selv.

Jeg har to barn fra før, og hadde det ikke vært for at de er så gode og selvstendige vet jeg ikke hvordan dette skulle gått på det verste. Mannen min har en jobb med mye reising. 

Kjenner jeg er skuffet. 

Det er ihvertfall to fine unger som skal få en ekstra takk under juletreet i år❤️

Anonymkode: a10f7...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle er som deg og tilbyr seg, noen må spørres. Så før du sitter skuffa og bitter tilbake, så spørr etter hjelp! Ikke vær martyr og lid i stillhet når du ikke engang vil spørre etter hjelp.

Samtidig; at du hadde overskudd til å hjelpe til, betyr ikke at alle har det. Når du tilbyr deg, pass på at det er fordi du har lyst til å hjelpe, og ikke fordi du forventer noe tilbake (for å spare deg for skuffelsen).

Skjønner jo at du er skuffa, men her kan du legge noe på deg sjøl, også kan du justere forventninger til en seinere anledning, samtidig som du kan justere hvor mye du hjelper andre, om det skal være et krav om hjelp tilbake for at du skal føle det er verdt det. (og igjen - har forståelse for at man gir og tar i en familie, så skjønner at du gjerne ville hatt noe tilbake!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Virre Vips skrev:

Ikke alle er som deg og tilbyr seg, noen må spørres. Så før du sitter skuffa og bitter tilbake, så spørr etter hjelp! Ikke vær martyr og lid i stillhet når du ikke engang vil spørre etter hjelp.

Samtidig; at du hadde overskudd til å hjelpe til, betyr ikke at alle har det. Når du tilbyr deg, pass på at det er fordi du har lyst til å hjelpe, og ikke fordi du forventer noe tilbake (for å spare deg for skuffelsen).

Skjønner jo at du er skuffa, men her kan du legge noe på deg sjøl, også kan du justere forventninger til en seinere anledning, samtidig som du kan justere hvor mye du hjelper andre, om det skal være et krav om hjelp tilbake for at du skal føle det er verdt det. (og igjen - har forståelse for at man gir og tar i en familie, så skjønner at du gjerne ville hatt noe tilbake!)

 

Takk for konstruktivt svar.

Jeg er nok ikke god på å be om hjelp. Føler jeg tigger etter andres tid og ressurser, når det garantert ikke har gått de hus forbi at jeg har vært dårlig. Jeg har måtte få vaskehjelp, det har hjulpet veldig. 

Jeg har nok veldig vanskelig for å forstå hvordan mennesker som skal være glad i hverandre ikke tilbyr hverandre hjelp når de ser at det trengs. 

HI

Anonymkode: a10f7...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt fint å spørre om hjelp, og jo mer konkret, jo bedre. Det har jeg lært meg i perioder da jeg virkelig har trengt hjelp til alt (type beinbrudd eller invalidiserende bekkenløsning). Det er nemlig mye vanskeligere å vite hva konkret du trenger - handling? barnepass? hente en stor pakke du ikke får inn i bilen din? kjøpe juletre? Folk vil gjerne hjelpe, er min erfaring, bare spør på en ordentlig måte.

Anonymkode: 9b36c...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi har ikke så mange vi kan få hjelp av. Både hans og mine foreldre er gamle og syke, og dermed stiller vi selvfølgelig opp alt vi kan for dem. Søsknene våre bor langt unna, og vi har ikke tid eller overskudd til å bygge oss opp noen særlig omgangskrets utover familie og jobb. Det er ni år siden sist vi hadde en helg uten barn. 

Vi har valgt selv å få barn. Vi er relativt friske og i full jobb begge to. Jeg ser på den tiden vi er i nå som krevende og slitsom, med ansvar for både barn og gamle foreldre. Vi er stupslitne når vi legger oss hver kveld, men vi bor i et land der barna får gratis utdannelse, barnehagen er kraftig sponset og vi har et helsevesen som nå bidrar til å lette omsorgen for de gamle, så sånn sett har vi hjelp allikevel :) 

Anonymkode: e6731...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid hjelp hvis jeg trenger det - men da spør jeg pent først. Og gjerne forskjellige folk fra gang til gang, så jeg ikke liksom bruker opp noen.

 

Ingen kan lese tankene dine, og folk flest går rundt i sin egen boble. Så å være «stolt» på det å spørre kommer du nok ikke langt med i dagens samfunn, tror jeg.

Anonymkode: b0496...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper dere virkelig bare andre mennesker når de selv ber om det?

Mulig jeg har vansker med å forstå en slik tankegang og derfor er skuffet. Dersom familiemedlemmer er syke så tilbyr jeg, spør om jeg skal hente ungene dems, jeg sender eksempelvis mld og sier at jeg leverer middag på døra, jeg spør konkret hva kan jeg hjelpe deg med. 

Men, jeg ser jo utifra svarene her også, at slik har det blitt i dagens samfunn, med mindre du selv ber om hjelp så forvent deg ikke noe. I min verden trenger du ikke være tankeleser for å forstå at et familiemedlem du vet er alene med to barn, og som spyr eder og galle dagen lang trenger hjelp. 

Når svigers flyttet for et år siden så skjønte jo vi også at de trengte hjelp. Vi satt jo ikke med foldede hender og ventet på et konkret anbud på hva vi kunne gjøre. Når svigerinnen min måtte operere håndleddet så forstod jo vi at det må være vanskelig for de hjemme nå, så vi tilbyr hjelp.

Men, det ser ut til at de færreste tenker slik.

HI

Anonymkode: a10f7...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hjelper helst om jeg blir spurt, men det er nok også fordi jeg ikke har overskudd til å være så hjelpsom. Nå jobber jeg fullt, har fire barn (ett med spesielle behov) og tar 150% studie utenom. 

Ellers kan jeg tilby hjelp til de aller nærmeste, men da gjerne mer i form av spørsmål om hva jeg kan bidra med, type: "Er det noe jeg kan gjøre?".

Anonymkode: 315b9...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få tilbyr seg for å hjelpe. Om det ikke er for mine foreldre,ingen. Mannen har søster og bror og foreldre og alle har sagt klart ifra nei. Vi har spurt. 

Anonymkode: 4e62e...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper dere virkelig bare andre mennesker når de selv ber om det?

Mulig jeg har vansker med å forstå en slik tankegang og derfor er skuffet. Dersom familiemedlemmer er syke så tilbyr jeg, spør om jeg skal hente ungene dems, jeg sender eksempelvis mld og sier at jeg leverer middag på døra, jeg spør konkret hva kan jeg hjelpe deg med. 

Men, jeg ser jo utifra svarene her også, at slik har det blitt i dagens samfunn, med mindre du selv ber om hjelp så forvent deg ikke noe. I min verden trenger du ikke være tankeleser for å forstå at et familiemedlem du vet er alene med to barn, og som spyr eder og galle dagen lang trenger hjelp. 

Når svigers flyttet for et år siden så skjønte jo vi også at de trengte hjelp. Vi satt jo ikke med foldede hender og ventet på et konkret anbud på hva vi kunne gjøre. Når svigerinnen min måtte operere håndleddet så forstod jo vi at det må være vanskelig for de hjemme nå, så vi tilbyr hjelp.

Men, det ser ut til at de færreste tenker slik.

HI

Anonymkode: a10f7...46b

Nei, de fleste VIL nok gjerne hjelpe. Men du forlanger at de i tillegg til å være hjelpsomme også skal være synske. Og det går ikke. Ingen kommer til å ringe på og si at de nå har bestemt seg for å gjøre ditt eller datt for deg. Du må nok innrømme at du har bruk for det, og være konkret når du ber om det. 

Anonymkode: 0f16c...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brakk benet på flere steder for noen år siden. Var 100% alene med barna da, og jeg ba familie og venner om hjelp. Første uken fikk jeg litt hjelp av 2 venninner. 2 uker etterpå, var det jeg som dro på stranda med egne barn, og naboens barn. Med krykker, og stor sekk på ryggen. Naboene så glade, for da kunne de sitte i hagen og kose seg hele dagen. Selv nærmeste familie, sa nei til å hjelpe meg. 

Jeg har og hatt lungebetennelse og bronkitt, har selv astma. Så jeg blir jo svært syk da. Ene gangen var jeg så dårlig, og slet så med pusten, så de ville legge meg inn på sykehus. Da ringte jeg rundt til venner, og foreldre til minste barnet mitt, som var 8 år, og lurte på om han fikk sove der en natt, mens jeg var på sykehuset. Alle sammen så nei. Så jeg måtte hjem. Sykepleieren som var der da, fikk faktisk tårer i øynene og sa at det er en skam, at det har blitt sånn at ingen hjelper lenger.

Jeg har lært meg at jeg er helt alene her i verden. Selv så hjelper jeg der jeg kan.

Men ser og at selv om man hjelper, betyr det ikke at man får hjelp tilbake. Er en venninne jeg har hjulpet så utrolig mye, jeg har spurt noen få ganger om å få hjelp. Men får alltid nei, og da slutter jeg å hjelpe og.

Anonymkode: c99bc...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke hjelp, forventer heller ikke. Vil ikke tvinge barna mine på noen som ikke ønsker det selv. Barna mine er herlige unger, og det er familiens tap at de ikke har noen interesse av å være sammen med dem. Hjelper til der jeg kan, spør ofte andre om hva jeg kan hjelpe til med. 

Anonymkode: e33dc...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at de hadde hjulpet om det var noe annet (type brukket begge beina?). Når du "bare" er gravid, så tenker jeg at de fleste regner med at man klarer hverdagen selv? Har du fortalt de nærmeste at du ligger og spyr hver dag? Om du ikke har gjort det, kan du heller ikke forvente all verdens tenker jeg. 

Selv har jeg foreldre som spør om hjelp til alt mulig, men de løfter aldri en finger for meg. Så nå har jeg sluttet å hjelpe dem også. Gidder ikke sånn enveis greie. Heldigvis er svigers fantastiske, og da hjelper jeg selvsagt gladelig tilbake!

Anonymkode: 11bb7...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...