Gå til innhold

Gutt som ikke får venner 😢


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi flyttet til Norge for et drøyt år siden fra landet sønnen min er født i. Etter at han har begynt i norsk skole har det vist seg veldig vanskelig for ham å få seg nye venner. Han har et par litt overfladiske kompiser, men ingen gode venner.

I perioder har de andre guttene kalt ham rar og ekkel. Det virker også som om alle de andre barna har kjent hverandre siden barnehagen og er totalt uinteresserte i å få seg nye venner.

Vi har snakket med skoken flere ganger, og det virker som om de tar det alvorlig, men det fører ikke til noen varig endring for min sønn. Nå gråter han og vil flytte tilbake til landet vi flyttet fra. Føler meg rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre 😢

Noen som har noenngode råd?

Anonymkode: 2f48c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er han og snakker han skikkelig norsk?

Anonymkode: bad5e...dc0

Han er 11 og snakker bra norsk. Du kan høre innimellom at norsk ikke er førstespråket, men han snakker flytende.

Anonymkode: 2f48c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han er 11 og snakker bra norsk. Du kan høre innimellom at norsk ikke er førstespråket, men han snakker flytende.

Anonymkode: 2f48c...c00

Snart 11 år gammel, for å være helt nøyaktig.

Anonymkode: 2f48c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går han på noen fritidsaktiviteter med de andre?

11 er en ganske vanskelig alder. De er for gamle til å godta at foreldrene styrer egenskapene og ikke gamle nok til å reflektere over fordelene med å skaffe seg flere venner.

Ved overgangen til ungdomskolen blir klassene ofte satt på nytt. Da etablerer de nye venskap, men det føles nok lenge til.

Anonymkode: bad5e...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at de kaller han rar og ekkel? Det er absolutt ikke greit å si slikt,men har han noe sosialt eller kulturelt ved seg som er annerledes?

Anonymkode: 5ee13...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, stakkars. 

Går han på noen fritidsaktiviteter? Hvis ikke ville jeg meldt han på en lagidrett om han er flink i sport, eller speider/4H/Røde kors el.l. om han liker friluftsliv. Kanskje finnes det en sjakklubb, lego-klubb, kor, eller kristen ungdomsklubb om han er mer av den rolige typen? Slike pleier å være flinke til å inkludere. 

Ellers ville jeg satset hardt på å bli kjent med andre mødre, og funnet på ting som familier, samt invitert hyppig andre barn hjem til meg selv, og funnet på kjekke ting. Er det noen andre ensomme barn der?

Jeg ville etter dette tatt det opp på foreldremøte eller epost til de andre.

Hvis ingenting nyttet, ville jeg seriøst vurdert skolebytte eller å flytte.

Anonymkode: 130a3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også kultursjokk når vi flyttet tilbake til Norge etter å ha bodd 3 år i utlandet. De fleste på hans alder, 12 år, var mest opptatt av å sitte å spille og ville helst ikke ut. 

Prøv å start med fritidsaktiviteter så kan det være lettere å få venner via den. 

Først nå etter 2,5 år på norsk skole igjen har gutten begynt å bli lagt merke til. Etter at han ble ekstremt kjapp i løping så ble han virkelig tatt inn i varmen. 

Snakk med skolen, det med å kalle navn er IKKE ok. 

Kan dere invitere over en annen gutt med foreldre? 

Anonymkode: 174b9...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, stakkars. 

Går han på noen fritidsaktiviteter? Hvis ikke ville jeg meldt han på en lagidrett om han er flink i sport, eller speider/4H/Røde kors el.l. om han liker friluftsliv. Kanskje finnes det en sjakklubb, lego-klubb, kor, eller kristen ungdomsklubb om han er mer av den rolige typen? Slike pleier å være flinke til å inkludere. 

Ellers ville jeg satset hardt på å bli kjent med andre mødre, og funnet på ting som familier, samt invitert hyppig andre barn hjem til meg selv, og funnet på kjekke ting. Er det noen andre ensomme barn der?

Jeg ville etter dette tatt det opp på foreldremøte eller epost til de andre.

Hvis ingenting nyttet, ville jeg seriøst vurdert skolebytte eller å flytte.

Anonymkode: 130a3...118

Takk for fin tilbakemelding. Vi har invitert noen, men skal forsøke mer av det. Han går på et par aktiviteter og synes det er greit. Hanner definitivt av den litt mer rolige og «nerdete» typen. Vurderer skolebytte til neste høst dersom ikke noe funker.

Anonymkode: 2f48c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for fin tilbakemelding. Vi har invitert noen, men skal forsøke mer av det. Han går på et par aktiviteter og synes det er greit. Hanner definitivt av den litt mer rolige og «nerdete» typen. Vurderer skolebytte til neste høst dersom ikke noe funker.

Anonymkode: 2f48c...c00

Jeg ville forsøkt å peile inn vennskap med andre av samme typen. Det kan være lett for en ensom 11-åring å hige etter oppmerksomhet fra gutta med mest status for å øke egen, og så ikke sense om det kanskje er noen andre gutter som også går litt under radaren. Inviter andre rolige nerdetyper, de er ofte supre venner :) 

Og sats på fritidsaktiviteter som ikke er individuell idrett.

Lykke til!

Anonymkode: 130a3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever som etablerer positive relasjoner til lærerne sine, er både mer aktive i klassen og bedre likt av de andre elevene enn elever som i mindre grad har et positivt samspill med læreren.

Et utdrag fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/psykososialt-miljo/Relasjoner-mellom-elever/Larerelev-relasjonen-og-elevelev-relasjoner/

 

Du kan Google om klasseledelse, lærer-elev relasjon og prinsippene for et godt klasserom, i en god skole. 

Det er effektivt om læreren løfter gutten din. Det er enkle grep som skal til. Plassering av elever i klasserommet, hvem det kan være fruktbart å bygge relasjon med. Får gutten din gode skole venner vil gutten din få gode fritidsvenner. 

Er det problemer i den klassen? Uro? Mobbing? Svak læring? Tenker den situasjonen gutten din har havnet i virkelig ikke burde ha oppstått. At det har fått pågå i 2-3 år, får meg til å tenke at det er flere andre problemer i samme miljø? 

PPT bør sjekke ut lærerens relasjonskompetanse. 

Anonymkode: 2c4af...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med dere. Da jeg var 13 flyttet jeg til Norge. Det var vanskelig å slå gjennom. Det tok sin tid. Første skolen hadde jeg dårlig kontakt med læreren. Hun var helt lukket angående meg. Jeg kunne ikke identifisere meg selv med henne. Syntes også hun var litt avvisende. Den andre læreren var verdens beste. Hun selv var så inkluderende,snakket med medelever så snart hun hørte hun skal få en ny elev. Veldig inkluderende da jeg kom inn. Hun satt meg sammen med eleven hun syntes var åpen. Passet på hele tiden stemningen i klassen var riktig. Vi fikk også en elev som flyttet pga mobbingen. Herregud,hun gjorde alt så enkelt for han til å skli inn i klassen våres. Hun snakket med hver og en av oss. Aldri sa noe direkte om hans mobbing men likevel gjorde oss alle oppmerksom på at alle skal være inkludert. Altså, det er veldig viktig med god lærer som ser ett potensielt problem.

Anonymkode: 66860...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å melde ham på kodekurs? Har dere en internasjonal skole i nærheten? Min lille (norske) nerd fikk det mye bedre etter at han startet på internasjonal skole da han var ti år. Der jobber de i prosjekter, og velger selv hvor langt inn i materien de vil gå. Det å være skoleflink er også lettere der. Skjønner godt at han har det vondt, men han trenger strengt tatt bare én god venn, så kommer det til å snu. 

Anonymkode: ac403...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ene innlegget her er så rett! Skolen må ta mer tak i dette.

Vi slet med dette da vi flyttet fra Norge og til utlandet. Barna går på skolen her, ikke Norsk skole som også finnes her nede. Barna ble sett annerledes på siden de er helt blonde og knallblå øyne. Det som hjalp var plassering i klassen, og mer oppmerksomhet i fra læreren. Han har det siste året blomstret i alle fag, og ligger over de infødte i samtlige fag <3 Nummer to har hatt venner hele tiden, men finner skolen kjedelig. Han er klassens klovn med klisterhjerne, så her bruker læreren plassering for å roe han, samt oppgaver så han er sysselsatt mens de andre får konsentrere seg. Gutta mine er 8 år da.

 

Håper virkelig skolen tar mer tak i dette.. Men selv har jeg dårlig erfaring i fra Norsk skole som barn, selv om det ble tatt opp mobbing og slikt i mange mange år.. Jeg unner ingen barn å bli tilsidesatt eller fryst ut!!! 

 

Masse masse lykke til!

Anonymkode: d2d28...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Takk for fine og konstruktive svar, har faktisk tenkt litt på internasjonal skole - det finnes muligheter, om en ikke helt i nærområdet. Vi får se litt hvordan det går de neste to-tre månedene. Kodekurs er en god ide! Skal sjekke.

Anonymkode: 2f48c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hang meg, som en annen her, opp i hvorfor de har kalt ham «ekkel». Hvor kommer dette fra?

Noen barn kan ha litt ekle uvaner/greier ved seg, og da er det ofte litt vanskeligere å bli likt.

Anonymkode: 275af...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hang meg, som en annen her, opp i hvorfor de har kalt ham «ekkel». Hvor kommer dette fra?

Noen barn kan ha litt ekle uvaner/greier ved seg, og da er det ofte litt vanskeligere å bli likt.

Anonymkode: 275af...347


Uff da! 

Anonymkode: 2c4af...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hang meg, som en annen her, opp i hvorfor de har kalt ham «ekkel». Hvor kommer dette fra?

Noen barn kan ha litt ekle uvaner/greier ved seg, og da er det ofte litt vanskeligere å bli likt.

Anonymkode: 275af...347

Nei, han har ikke det.

Anonymkode: 2f48c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hang meg, som en annen her, opp i hvorfor de har kalt ham «ekkel». Hvor kommer dette fra?

Noen barn kan ha litt ekle uvaner/greier ved seg, og da er det ofte litt vanskeligere å bli likt.

Anonymkode: 275af...347

Jeg synes at man må være voksen nok til å plukke ut oppførselen til barn som bruker ordet ekkel,ekkel mat,spesielt kalle noen for ekle. Mitt barn hadde en dårlig vane til å si dømmende ord om andre barn og det slår jeg hardt på! Det er noe de må lære seg tidlig nok til å kutte ut. Null tolerans. Å kalle noen for ekkel sier mer om den personen enn om personen det er rettet mot. Jeg husker også fra min barndom at barn brukte det ordet om andre barn for å stemple dem eller når de ville isolere det barnet. Det var ingenting  ekkelt med de barna.

Anonymkode: 66860...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...