Gå til innhold

Hvor langt kan jeg dra den? (Om å unngå smittsom sykdom)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på immundempende medisiner for en autoimmun sykdom, de er virkelig en livsendring ❤️ 

Problemet er jo det at de svekker immunforsvaret betraktelig. I fjor ble jeg totalt slått ut av en stygg forkjølelse og bihulebetennelse. Ble da så dehydrert at jeg måtte på sykehuset for å få intravenøs væske. I tillegg en kraftig Pencillinkur. Måtte også slutte på medisinene for en liten periode imens jeg skulle bli frisk. Det førte til rask forverring i sykdommen. 

Jeg er vaksinert mot verstingene, blant annet influensa. 

Nå går det mot sykdomssesong, og jeg er så redd for å bli syk. Både fordi jeg kan bli ekstra hardt rammet, og fordi at jeg må ha medisineringspause. Legen min har anbefalt meg å holde meg borte fra store folkemengder på liten plass blant annet.

Vi er invitert i 2 julebord i desember, jeg vurderer å melde avbud i frykt for å bli syk. Jeg skal også på en jobbreise i februar hvor det er store samlinger. Vurderer å trekke meg av helsemessige årsaker. Jeg går ikke så langt som å holde meg borte fra mann og barn hvis de brygger på noe, men har hatt lyst til å si nei til middagsinvitasjoner fra familie. Mannen blir ikke fornøyd da, så jeg har tatt sjansen til nå. Skal heller begynne å spørre om alle er friske. 

Men syns dere det er hysterisk å unngå så mange sosiale sammenkomster? Jeg syns selv at helsa kommer først, men jeg merker at mannen syns jeg drar den for langt, selv om han til nå for det meste har støttet meg... 

Anonymkode: ca61e...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Delvis hysterisk, delvis fornuftig ;)

Jeg går ikke på immundempende medisiner, men jeg har et kronisk redusert immunforsvar, så prinsippet blir mye av det samme. Blir jeg syk risikerer jeg å bli veldig syk og lenge syk, eller jeg kan hangle i måneder uten å bli mer enn halvsyk, men likevel veldig redusert.

Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på dette. Selv ser jeg ting an fra gang til gang. Jeg gjør mitt for å opprette best mulig helse ellers for å minimere risikoen for å bli syk, dvs. jeg er veldig konsekvent med kostholdet mitt, prøver å holde en normal døgnrytme og er så aktiv som formen min ellers tillater med bevegelse/trening. Det er det jeg selv kan gjøre. Innimellom spør jeg folk om de har sykdom eller er forkjølet hvis jeg skal på besøk eller skal på besøk eller finne på noe sammen. Jeg kan kjenne på egen form at noen ganger er den dårligere generelt, da vet jeg at jeg raskere også blir smittet av noe, så da er jeg langt mer restriktiv enn i andre perioder hvor formen generelt er litt bedre og jeg synes å tåle mer uten å nødvendigvis bli smittet.

Ellers tror jeg det er en avveining du må gjøre fra gang til gang. Å kutte ut alle sosiale ting, og til og med jobbting, det tror jeg vil gjøre mer skade for deg på sikt, så lenge immunforsvaret ditt ikke er ekstremt dårlig. Det er mange ting du kan gjøre for å redusere risiko for å bli smittet også i større forsamlinger. På julebord osv. kan det f.eks. være lurt å unngå alt av sukker og alkohol, da sukker reduserer immunforsvaret i noen timer etter inntak. Samme med situasjoner hvor du må reise og være i større forsamlinger jobbmessig, unngå sukker og vær konsekvent med et sunt kosthold ellers. Du kan også passe på hvor du setter deg i en forsamling, noen plasser vil du ha færre nært innpå deg enn andre plasser. Du kan informere de du kjenner om at hvis de er forkjølet så får de ikke gi deg en klem. På fest/julebord kan du delta, men gå litt tidligere hjem, da slipper du at mye redusert søvn ikke reduserer immunforsvaret ditt ytterligere.

Det å kunne få med seg en del slike sosiale og jobbmessige ting er jo også noe som er positivt for deg, og ting som er positive for deg vil også være med på å styrke immunforsvaret ditt. Melder du deg ut fra alt så risikerer du jo at det vil få negative følger til deg også på sikt.

Ingen klare svar, men jeg tror du selv må finne en måte å leve med det på. Jeg tror det er viktig å ikke bli hysterisk og la frykten styre livet ditt (det reduserer også immunforsvaret  ditt ytterligere), men være realistisk, ta fornuftige valg, finne en slags balanse i det og ta hensyn til dagsform og andre ev. belastninger i livet ditt på den tiden, men uten å isolere deg unødvendig.

 

Anonymkode: 1b48a...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også på immunsupprimerende medisiner for 2 kroniske sykdommer og har derfor redusert immunforsvar. Har gått på 3 forskjellige typer de siste 7’årene. I starten ble jeg en del syk men har aldri tatt hensyn. Og nå blir jeg aldri syk (bank i bordet). Har tatt influensavaksinen for første gang i år. Og begge barna hadde omgangssyken i fjor og jeg vasket spy i flere dager uten å bli syk. Så selv med redusert immunforsvar trenger man ikke å bli syk for alt. Og tror at jo mer du holder deg unna jo letter blir du syk når du kommer i kontakt med noe. 

Skjønner at du ikke vil bli syk men de kroniske sykdommene mine skal ikke få bestemme mer over livet mitt enn de allerede gjør ved at jeg ikke blir med på hva livet har å by på. Hva skal du ende opp med å gjøre annet enn å være med de nærmeste? Skjønner det hvis det er et viktig bryllup du ønsker å holde deg frisk for men å være føre var på alt for å forhindre sykdom blir bare hemmende. Du taper jo mer på det på sikt enn en eventuelt sykdomsperiode. 

Kun du kan bestemme hva du skal gjøre men ikke la sykdommen ha den høyeste stemmen. Den ødelegger nok for meg når jeg er syk om den ikke skal ødelegge når jeg føler meg frisk også. 

Anonymkode: 49f50...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler immunforsvar. Ta det på alvor. Mannen din bør være glad! Så har han forhåpentligvis en kone å komme hjem til også om et år! 

Anonymkode: 8fb7b...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mangler immunforsvar. Ta det på alvor. Mannen din bør være glad! Så har han forhåpentligvis en kone å komme hjem til også om et år! 

Anonymkode: 8fb7b...569

Et tips - når du ikke har peiling på det du snakker om, er det ofte lurt å holde fingrene fra tastaturet. Alternativt kan du jo heller bruke dem til å skaffe deg litt mer peiling på det du ønsker å kommentere.

Anonymkode: 1b48a...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør ta en god prat med legen din om dette. Legen kjenner din unike situasjon, og kan derfor gi deg de beste rådene. 

Anonymkode: 9750b...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støttar rådet om å diskutere din spesielle situasjon med legen din.  Eg synes det høyres litt voldsomt ut å avlyse alt av sosiale samlingar og konferansar, dette er vel ein medisin du skal leve med i mange år, om ikkje resten av livet.  Dei eg veit om på immunsuppresiva isolerar seg ikkje så dramatisk det eg kjenner til,  men prøver å halde seg unna sjuke folk, og ein er tidlegare ute med antibiotika enn med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuter med legen, men aller mest, kjenn på formen din selv. Orker du en runde med sykdom nå? Prioriter sosiale sammenhenger som betyr mye for deg å være med på. Dropp de andre..

Anonymkode: 36a66...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. november 2017 den 23.56, Anonym bruker skrev:

Et tips - når du ikke har peiling på det du snakker om, er det ofte lurt å holde fingrene fra tastaturet. Alternativt kan du jo heller bruke dem til å skaffe deg litt mer peiling på det du ønsker å kommentere.

Anonymkode: 1b48a...48c

For det har liksom du...? Du vet akkurat så lite eller så mye som HI har fortalt, og det samme gjør jeg. Eksakt like mye. Og jeg ville ha holdt meg hjemme, fordi jeg ville heller ha ønsket å holde meg frisk enn å please gubbens behov for ledsager på fest. At du selv ville ha prioritert motsatt - vel, det kan jo hende pipen får en annen tone når det rammer deg selv. God bedring uansett.

Anonymkode: 8fb7b...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det har liksom du...? Du vet akkurat så lite eller så mye som HI har fortalt, og det samme gjør jeg. Eksakt like mye. Og jeg ville ha holdt meg hjemme, fordi jeg ville heller ha ønsket å holde meg frisk enn å please gubbens behov for ledsager på fest. At du selv ville ha prioritert motsatt - vel, det kan jo hende pipen får en annen tone når det rammer deg selv. God bedring uansett.

Anonymkode: 8fb7b...569

Det er jo helt tydelig at jeg kan langt mer om dette enn du som mener at Hi ikke vil leve om et år om hun ikke holder seg hjemme hele tiden.

Og om du leser tråden så står jeg i det. Jeg har et veldig redusert immunforsvar. Man må likevel leve, ikke bare eksistere, og det er til og med lov å bruke sunn fornuft. Det er ingenting i det HI forteller som viser at hun er så dårlig at hun trenger å leve helt isolert, da hadde hun bl.a. ikke kunnet jobbe og fått langt tydeligere føringer fra helsevesenet.

Anonymkode: 1b48a...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...