Gå til innhold

Hva tenker dere om å gi barn en fridag fra skolen for å hente seg inn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hva lærer du barnet da? At det er greit å skulke skolen fordi man er litt sliten. Og når han kommer ut i arbeidslivet vil dette fortsette. «Jeg er litt sliten så tror jeg melder meg syk imorgen». 

En 4. Klassing har ikke så lange skoledager. Send han på skolen.

Anonymkode: 0a7de...e34

Omg!!! Hva man lærer ? Man kan også lære at det er liv til å lytte til seg selv, kjenne etter hva som er galt eller hvorfor man er sliten.  HI burde så absolutt snakke med barnet om dette og forklare at han kan prøve å forstå hvorfor han er så sliten, at det ikke er vanlig å være hjemme men hvis han sliter med noe så kan han snakke om det og så kan dere finne en løsning. 

Ikke rart folk blir utbrent med dagens press fra alle kanter !!

Anonymkode: 34b60...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, LeTwinsA skrev:

Har du gjort det ofte fra 1. til 4. klasse?  Har du fri selv eller må du være hjemme med "sykt barn"??  

Jeg synes det høres litt sykt ut at en så liten unge trenger å hvile seg opp. Hvor mange fritidsaktiviteter blir han sendt på?? Hvorfor har de siste dagene vært tunge? Skjedd noe fælt? 

Tenker du heller får la han slappe skikkelig av i helga jeg da. Men om det er første gangen og du er hjemme uansett tenker jeg du som mor vet best hva som er greit, og heller tilpasser hverdagen fremover så du ikke sliter ut ungen....

Han har ikke vært på noen fritidsaktiviter denne uka, faktisk. Går vanligvis bare på en aktivitet, men droppet det denne uka fordi han hangler litt. Jeg har aldri gjort det før, men nå føler jeg at han er mer sliten enn normalt. 

Anonymkode: f5a13...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som jobber med skolevegring høres dette ut som galskap.

Ungdom med mye fravær startet med en dag i ny og ne i barneskolen. Eller barnehagen..

Og mange av dem har foreldre som støttet opp mot tanken på å la barn hvile ut, fremfor å gjøre noe med problemet.

Hvis barnet ditt ikke klarer full skoletid bør du snakke med skolen om det. Ikke gjøre han verdens teiteste bjørnetjeneste 

Anonymkode: 4cdb9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omg!!! Hva man lærer ? Man kan også lære at det er liv til å lytte til seg selv, kjenne etter hva som er galt eller hvorfor man er sliten.  HI burde så absolutt snakke med barnet om dette og forklare at han kan prøve å forstå hvorfor han er så sliten, at det ikke er vanlig å være hjemme men hvis han sliter med noe så kan han snakke om det og så kan dere finne en løsning. 

Ikke rart folk blir utbrent med dagens press fra alle kanter !!

Anonymkode: 34b60...554

Vi sliter med kjempefravær og frafall i videregående skole. Og årsaken? Elevene gidder ikke. Alt for mange elever får aksept hjemmefra for å være syke og skulke når de ikke feiler noen ting. Våkner man med vondt i hodet legger man seg igjen, man tar ikke to paracet og gir det et forsøk engang. Og nei, det har ikke noe med psykisk helse å gjøre hos de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Anonym bruker said:

Omg!!! Hva man lærer ? Man kan også lære at det er liv til å lytte til seg selv, kjenne etter hva som er galt eller hvorfor man er sliten.  HI burde så absolutt snakke med barnet om dette og forklare at han kan prøve å forstå hvorfor han er så sliten, at det ikke er vanlig å være hjemme men hvis han sliter med noe så kan han snakke om det og så kan dere finne en løsning. 

Ikke rart folk blir utbrent med dagens press fra alle kanter !!

Anonymkode: 34b60...554

Folk blir utbrent fordi de presser seg for langt ja. Feks med å jobbe i en altfor krevende jobb, og holde ut med sykemeldinger når det virkelig røyner på...

Anonymkode: 4cdb9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har ikke vært på noen fritidsaktiviter denne uka, faktisk. Går vanligvis bare på en aktivitet, men droppet det denne uka fordi han hangler litt. Jeg har aldri gjort det før, men nå føler jeg at han er mer sliten enn normalt. 

Anonymkode: f5a13...83e

Jeg tror ikke dagen i morgen vil gjøre han frisk. Om han blir hjemme eller ei vil ikke ha noe å si for hvordan formen hans er på mandag. Blir han syk, så blir han syk. Og det må man jo tåle da. 16 åringen her var på skolen med feber tidlig i høst, ikke noe å anbefale selvfølgelig. La han få helgen på seg, det bør være mer enn nok.

Anonymkode: 7491b...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er har blitt et samfunnsproblem at flere unge ikke takler kravene samfunnet stiller. Regla til nå har nesten utelukkende handlet om at de er bortskjemte, har lav arbeidsmoral og tåler mindre enn tidligere generasjoner. Vel, tidligere generasjoner hadde det mye lettere. Det presset om å prestere på alle arenaer og være vellykket er en mye større byrde nå enn for bare 30 år siden. 

Jeg har en pliktoppfyllende datter, som lett presser seg og jeg gjør noe så uhørt å lære henne å tenke på egen helse først og deretter på skole, arb giver. Jeg har selv blitt kronisk syk fordi jeg ikke tok signalene på at jeg var utbrent. Foreldrene mine har alltid presset meg på å ikke kjenne etter. I min familie er det et hederstegn å gå på til man stuper. Vel, hva har jeg igjen for det? En ødelagt helse og arbeidsledig,  for arbeidsgiver hadde ikke nytte av meg lengre og tuppet meg ut. Datteren min skal få slippe å ødelegge helsa si for noen som lett erstatter deg med noen andre.

Når det er sagt, så mener jeg selvfølgelig at skulk ikke er greit og det det ikke er god nok grunn at man synes skole/jobb er kjedelig.

Anonymkode: c14f9...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så lurt. Det bare en dag. Snart er det helg. Det er nok slik i livet innimellom, men det er viktig å stå på og hvile når man kan tenker jeg:-) Men nå vet jo ikke jeg noe mer, jeg bare sier hva jeg syns/tror. Jeg tror det sender ut litt feil signaler. Masse lykke til. Håper det ordner seg og at dere får fyllt på litt mer energi i helgen. 

Endret av Lizzz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han går og hangler og er sliten så går du til legen med ham i morgen. Du ringer i morgen tidlig, og får time på dagen.

Få sjekket alt av vitaminer og mineraler, for alt fra mangel på vitamin D til vitamin B12 kan gjøre oss slitne/slappe. 

Så går dere hjem og slapper av resten av dagen og i helga. Om testene viser at han er frisk, så vet du det, og da er det ingen grunn til å holde ham hjemme neste gang han er sliten. 

Om prøvene viser at han har feks vitaminmangel, så får du/dere ordnet opp i det. 

Lykke til! 😊

Anonymkode: 97de0...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er har blitt et samfunnsproblem at flere unge ikke takler kravene samfunnet stiller. Regla til nå har nesten utelukkende handlet om at de er bortskjemte, har lav arbeidsmoral og tåler mindre enn tidligere generasjoner. Vel, tidligere generasjoner hadde det mye lettere. Det presset om å prestere på alle arenaer og være vellykket er en mye større byrde nå enn for bare 30 år siden. 

Jeg har en pliktoppfyllende datter, som lett presser seg og jeg gjør noe så uhørt å lære henne å tenke på egen helse først og deretter på skole, arb giver. Jeg har selv blitt kronisk syk fordi jeg ikke tok signalene på at jeg var utbrent. Foreldrene mine har alltid presset meg på å ikke kjenne etter. I min familie er det et hederstegn å gå på til man stuper. Vel, hva har jeg igjen for det? En ødelagt helse og arbeidsledig,  for arbeidsgiver hadde ikke nytte av meg lengre og tuppet meg ut. Datteren min skal få slippe å ødelegge helsa si for noen som lett erstatter deg med noen andre.

Når det er sagt, så mener jeg selvfølgelig at skulk ikke er greit og det det ikke er god nok grunn at man synes skole/jobb er kjedelig.

Anonymkode: c14f9...40a

Men elevene som din datter er ikke av de elevene som lager stygg fraværsstatistikk  eller dropper ut. Hun kommer til å gjennomføre med glans uten fravær. Ergo har du gitt henne de riktige verdiene. Jeg mener ikke at man ikke skal ta sin egen helse på alvor og renne med hodet i veggen. Men en fridag for sikkerhets skyld er ikke måten å gjøre det på.

Jeg eksempel fra en bedrift hvor lærlingen hadde lurt på om han ikke kunne få en dag fri (ut av det blå) eller bare være syk en dag, fordi han ikke hadde høstferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vurderer å holde fjerdeklassingen hjemme i morgen. De siste dagene har vært tunge. Han har vært lei seg om morgenen og etter skolen de siste dagene og ser veldig sliten ut. Det er ikke noe spesielt som plager han, men de siste dagene har det blitt litt mye, tror jeg. 

Da han gikk i barnehagen holdt jeg han hjemme for å hente seg inn litt og tror vi unngikk en del sykdom på den måten. Nå på skolen sender det kanskje litt feil signaler?  Usikker..

Anonymkode: f5a13...83e

Hadde sendt på skolen hvis det var det hele. Men jeg har latt barnet få være hjemme noen ganger når det har sagt det ikke er i form og har grått mens det pusser tenner og kler på seg.

Anonymkode: 09248...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For meg som jobber med skolevegring høres dette ut som galskap.

Ungdom med mye fravær startet med en dag i ny og ne i barneskolen. Eller barnehagen..

Og mange av dem har foreldre som støttet opp mot tanken på å la barn hvile ut, fremfor å gjøre noe med problemet.

Hvis barnet ditt ikke klarer full skoletid bør du snakke med skolen om det. Ikke gjøre han verdens teiteste bjørnetjeneste 

Anonymkode: 4cdb9...58d

 

https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2016/mai/ikke-alle-med-skolevegring-bor-tilbake-til-skolen-med-en-gang/

Anonymkode: 09248...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er han høysensitiv? Min datter har vært avhengig av enkelte dager "fri" til tross for null aktivitet på ettermiddagen, for å kunne fungere optimalt. Det er ikke snakk om unnasluntring. 

Anonymkode: 0ad61...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er han høysensitiv? Min datter har vært avhengig av enkelte dager "fri" til tross for null aktivitet på ettermiddagen, for å kunne fungere optimalt. Det er ikke snakk om unnasluntring. 

Anonymkode: 0ad61...775

Ja, han er det. Blir fort mettet og sliten av å være sammen med mange mennesker. 

Anonymkode: f5a13...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham være hjemme i morgen - hvis du tar ham med til lege i morgen og får en sjekk. Da tar du hans helse på alvor, samtidig som du viser han at hvis man skal være hjemme så er det med god grunn.

Nå er D-vit.lagrene våre etter sommeren halvert, så mange har allerede nå en mangel på D-vit. Det er ikke bra for noen, det gir slitenhet, depresjon, dårligere immunforsvar osv. Få også sjekket andre ting.

Hvis han er høysensitiv så må dere se på hva han har gjort de siste dagene/ukene før han ble så sliten som han er nå. Der vil dere ha svaret på hva han ev. må endre.

Er han høysensitiv må dere lære ham teknikker for å koble av. Man kan godt fungere i full jobb/skole og ha andre aktiviteter selv om man er høysensitiv. F.eks. er det mange som lar sine høysensitive unger "koble av" med dataspill. Problemet er at det både synsmessig og lydmessig er enorme og konsentrerte stimuli, så for disse ungene blir det ikke god nok avkobling.

Lar du ham være hjemme i morgen - lege!

Og så leser du deg opp på hvordan du kan lære gutten din å ta de hensynene han må ta i hverdagen.

Når han kommer ut i arbeidslivet er det gode sjanser for at det er innført begrensninger på sykemeldingsordningen, reduserte sykepenger og/eller karensdager. Da vil det bli dyrt for ham å ta slike fridager. Bedre da å lære ham gode teknikker for å gi seg selv den utkoblingen som han trenger i hverdagen slik at han ikke kommer dit han er nå.

Anonymkode: 1067b...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må bare ikke di det til noen, særlig ikke barnet selv 😉

 

-åååå, du er litt bleik! -Føler du deg ikke helt bra? -Kanskje det beste hadde vært at du var hjemme fra skolen i dag? -Få kjenne på pannen din? -Det er jo så mye som går nå! -lille Anna, hun hadde så vondt i magen. -hun orket bare spise kjeks. -ja, du virker litt varm! 

-hvordan føler du deg? 

Anonymkode: ecb45...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vurderer å holde fjerdeklassingen hjemme i morgen. De siste dagene har vært tunge. Han har vært lei seg om morgenen og etter skolen de siste dagene og ser veldig sliten ut. Det er ikke noe spesielt som plager han, men de siste dagene har det blitt litt mye, tror jeg. 

Da han gikk i barnehagen holdt jeg han hjemme for å hente seg inn litt og tror vi unngikk en del sykdom på den måten. Nå på skolen sender det kanskje litt feil signaler?  Usikker..

Anonymkode: f5a13...83e

Det er helt OK! 

Anonymkode: 49305...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

En 1.klassing stresset? Ærlig talt, det er minimalt med lekser på denne tiden også. Da er det på tide å se på hverdagen generelt. En 6-åring skal kkke være stresset av å gå på skolen. 

Anonymkode: 3670e...315

Ja,faktisk,det var han! Han begynte i ny skole, klassen fikk en elev som utagerte der foreldrene kjempet mot å bli utredet,en elev uten diagnose men fra en vanskeligstilt familie (faren i fengsel og moren som brydde seg lite) der BV ble kontaktet. Ja,barnet ble stresset. Min feil er at jeg ikke så tegn.

Anonymkode: fd39d...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er helt greit, kunne gjort det selv! De er da for f* ikke roboter heller! Mine barns helse fremfor en skoledag, sier jeg:) bare pass på å ikke fortelle han hvorfor😊

Anonymkode: 97a28...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er har blitt et samfunnsproblem at flere unge ikke takler kravene samfunnet stiller. Regla til nå har nesten utelukkende handlet om at de er bortskjemte, har lav arbeidsmoral og tåler mindre enn tidligere generasjoner. Vel, tidligere generasjoner hadde det mye lettere. Det presset om å prestere på alle arenaer og være vellykket er en mye større byrde nå enn for bare 30 år siden. 

Jeg har en pliktoppfyllende datter, som lett presser seg og jeg gjør noe så uhørt å lære henne å tenke på egen helse først og deretter på skole, arb giver. Jeg har selv blitt kronisk syk fordi jeg ikke tok signalene på at jeg var utbrent. Foreldrene mine har alltid presset meg på å ikke kjenne etter. I min familie er det et hederstegn å gå på til man stuper. Vel, hva har jeg igjen for det? En ødelagt helse og arbeidsledig,  for arbeidsgiver hadde ikke nytte av meg lengre og tuppet meg ut. Datteren min skal få slippe å ødelegge helsa si for noen som lett erstatter deg med noen andre.

Når det er sagt, så mener jeg selvfølgelig at skulk ikke er greit og det det ikke er god nok grunn at man synes skole/jobb er kjedelig.

Anonymkode: c14f9...40a

Ehm, unnskyld meg? Tidligere generasjoner? Hvilke generasjoner da? Har du i det hele tatt fulgt med på skolen? Norsktimer med litteraturen om forholdene i Norge før oljen kom på 60-tallet, samfunnsfag med det samme og om hvordan arbeidslivet og rettighetene har utviklet seg, historien med kriger, hungersnød, og levevilkår? I tidligere generasjoner jobbet de knallhardt fra tidlig alder, hver dag, hele livet, for å skaffe mat på bordet, ved til ovnen og vann fra brønnen. De rodde flerfoldige mil til fiske. Kvinnene fikk gjerne tosifret antall barn, hvor alt forefallende arbeid måtte gjøres uavhengig av hvor dårlig man var, og selv om man hadde 5 barn på knappe 5 år, hvis man da var så heldig at alle barna overlevde (og at man overlevde selv uten fødselsskader). Presset har forandret seg, ja. Nå er det mer et personlig press. Tidligere handlet presset om å overleve... Og det var iallefall ikke noe rom for å ta seg en dag fri fordi man var sliten... 

Anonymkode: 81f21...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert grunner for at barnet er sliten etter noen tøffe skoledager. Og det kommer nok frem at det er noe som plager barnet. Skolen er vel ikke så tøff i utgangspunktet i Norge om man ikke sliter med noe.. Mener da lærevansker eller add/dhd eller lignende.

Men når barnet er så sliten at han/hun gråter før skolen, ja da er det ikke greit å tvinge barnet dit, men bedre å la han/hin få en hvile/kose dag hjemme med mamma eller pappa. Da mener jeg ikke snop, men tegne ( får utløp for følelser ) sitte i armen og føle trygghet.

Selv har jeg gjort det 1-2 ganger i året med hvert barn oppi eksamens tider. Ja de har eksamen fra 1 klasse ( bor ikke i Norge ). De blir rimelig slitne med 4 forskjellige språk i øret hver dag, så å unne de en dag hjemme ekstra, det gjør jeg glatt! Som sagt har dette skjedd 1-2 ganger i året her.

Viktig å lytte til barnet. Det kan ligge så mye mer bak som trengs tid for å komme frem til overflaten.

Anonymkode: ab8d1...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det sikkert grunner for at barnet er sliten etter noen tøffe skoledager. Og det kommer nok frem at det er noe som plager barnet. Skolen er vel ikke så tøff i utgangspunktet i Norge om man ikke sliter med noe.. Mener da lærevansker eller add/dhd eller lignende.

Men når barnet er så sliten at han/hun gråter før skolen, ja da er det ikke greit å tvinge barnet dit, men bedre å la han/hin få en hvile/kose dag hjemme med mamma eller pappa. Da mener jeg ikke snop, men tegne ( får utløp for følelser ) sitte i armen og føle trygghet.

Selv har jeg gjort det 1-2 ganger i året med hvert barn oppi eksamens tider. Ja de har eksamen fra 1 klasse ( bor ikke i Norge ). De blir rimelig slitne med 4 forskjellige språk i øret hver dag, så å unne de en dag hjemme ekstra, det gjør jeg glatt! Som sagt har dette skjedd 1-2 ganger i året her.

Viktig å lytte til barnet. Det kan ligge så mye mer bak som trengs tid for å komme frem til overflaten.

Anonymkode: ab8d1...cf7

Bare av ren nysgjerrighet (og skrekk!), hvor har de eksamen i førsteklasse? 

Anonymkode: 19ed5...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

For meg som jobber med skolevegring høres dette ut som galskap.

Ungdom med mye fravær startet med en dag i ny og ne i barneskolen. Eller barnehagen..

Og mange av dem har foreldre som støttet opp mot tanken på å la barn hvile ut, fremfor å gjøre noe med problemet.

Hvis barnet ditt ikke klarer full skoletid bør du snakke med skolen om det. Ikke gjøre han verdens teiteste bjørnetjeneste 

Anonymkode: 4cdb9...58d

Veldig enig i dette, har dessverre erfaring med akkurat dette i nærmeste familie. 

Anonymkode: e3f55...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ehm, unnskyld meg? Tidligere generasjoner? Hvilke generasjoner da? Har du i det hele tatt fulgt med på skolen? Norsktimer med litteraturen om forholdene i Norge før oljen kom på 60-tallet, samfunnsfag med det samme og om hvordan arbeidslivet og rettighetene har utviklet seg, historien med kriger, hungersnød, og levevilkår? I tidligere generasjoner jobbet de knallhardt fra tidlig alder, hver dag, hele livet, for å skaffe mat på bordet, ved til ovnen og vann fra brønnen. De rodde flerfoldige mil til fiske. Kvinnene fikk gjerne tosifret antall barn, hvor alt forefallende arbeid måtte gjøres uavhengig av hvor dårlig man var, og selv om man hadde 5 barn på knappe 5 år, hvis man da var så heldig at alle barna overlevde (og at man overlevde selv uten fødselsskader). Presset har forandret seg, ja. Nå er det mer et personlig press. Tidligere handlet presset om å overleve... Og det var iallefall ikke noe rom for å ta seg en dag fri fordi man var sliten... 

Anonymkode: 81f21...211

Veldig enig i dette, og slik er det fortsatt over store deler av verden.

I tillegg; det presset de føler på i dag er et press om å optimalisere seg selv. Altså et uhyre egoistisk press. Hadde de vært utslitte av å hjelpe flyktninger, dele ut mat hos Frelsesarmeen, bedre forholdene for barn som jobber under slavelignende forhold i klesfabrikker eller stå på barrikadene for noe de tror på ville det vært helt annerledes. Men når ungdommer blir utbrente av å prøve å nå urealistiske mål om perfekt kropp og karakterbok blir det helt feil. Dette er vårt ansvar. Vi må lære dem at det viktige er å være en god person, og ikke å gå ut av skolen med toppkarakterer og Barbie-kropp.

Når vi ikke lenger har et reelt press om å jobbe for å overleve, skaffer vi oss tulle-mål, og blir utslitte i kampen for å nå dem. Jeg gir glatte faderullan i om personene jeg omgir meg med har langt, blankt hår og definerte magemuskler. Jeg vil omgås morsomme, lettvinte, omsorgsfulle, fine, genuine mennesker. Og slik prøver jeg å oppdra barna mine også.

Anonymkode: ca01e...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...