Gå til innhold

Hva tenker dere om å gi barn en fridag fra skolen for å hente seg inn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei, du lærer ikke barnet ditt å være hjemme fordi han er sliten.. Det er HELT normalt å føle seg litt ekstra sliten nå i mørketiden, skal vi alle bare bli hjemme fra jobb hele november av den grunn?

Blir rett og slett litt flau på dine vegne for at du tenker tanken.

Jeg ser i klassen til ene barnet mitt at det er voldsomt høyt fravær! En kom ikke pga vondt i hodet, også gikk en hjem pga vondt i magen og da var plutselig et tredje barn også dårlig. Hvordan kan foreldrene godta dette? 

Så lenge ungene ikke har feber, kaster opp ell så skal de på skolen. Og det er ikke noe å diskutere her i huset. Jeg har selv svært høy arbeidsmoral og har ikke vært hjemme fra jobb pga sykdom på tre år, da hadde jeg omgangssyken. 

Anonymkode: 10ab8...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du lærer ikke barnet ditt å være hjemme fordi han er sliten.. Det er HELT normalt å føle seg litt ekstra sliten nå i mørketiden, skal vi alle bare bli hjemme fra jobb hele november av den grunn?

Blir rett og slett litt flau på dine vegne for at du tenker tanken.

Jeg ser i klassen til ene barnet mitt at det er voldsomt høyt fravær! En kom ikke pga vondt i hodet, også gikk en hjem pga vondt i magen og da var plutselig et tredje barn også dårlig. Hvordan kan foreldrene godta dette? 

Så lenge ungene ikke har feber, kaster opp ell så skal de på skolen. Og det er ikke noe å diskutere her i huset. Jeg har selv svært høy arbeidsmoral og har ikke vært hjemme fra jobb pga sykdom på tre år, da hadde jeg omgangssyken. 

Anonymkode: 10ab8...fd9

Aner du hvor vondt det kan  være å "bare ha vondt i hodet"? Sannsynligvis reagerer mennesker ulikt på ulike vondter. Jeg er sjelden så syk at jeg blir hjemme, men når jeg er har vondt i hodet, da er det ille. Har ingen migrenediagnose, men når hodepinen først kommer slår den til for fullt med lysskyhet og oppkast slik at jeg blir liggende i senga med lyset av en hel dag. Dette skjer et par ganger i året, og treffer det på en arbeidsdag sier jeg til sjefen at jeg ikke kommer pga. hodepine. Mulig du ville sett ned på meg om du overhørte det, men jeg har Ingen plikt til å fortelle deg noe. 

Husk at du ikke kan  vite hvor vondt andre barn har det, og sannsynligvis vet foreldrene det bedre enn deg. Syns du kan la det være opp til læreren og foreldrene selv og avgjøre om  fraværet er godkjent eller ikke. 

Anonymkode: 19ed5...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd både med min tiåring og min toåring at en sjelden gang er de ikke i slaget, uten å være syk.

Når man vekker ungen på morgenen å han er stille, slapp og virker utilpass.

Da har jeg hatt de hjemme. Sendt sms å sagt fra at nn er ikke i form i dag så jeg tenker det er best at han får være hjemme.

Ja jeg har tilogmed latt eldste være hjemme om han har sovet forferdelig dårlig. Sendt sms til lærer:  nn har nesten ikke sovet i natt og er fryktelig trøtt. Jeg tror ikke han ville hatt noe utbytte av skolen i dag, er det greit om han får bli hjemme i dag?

De få gangene jeg har gjort dette har både bhg og skole vært enig i at det var greit.

Barn kan også bli veldig utilpass uten at de er syke, det kan være at de rett og slett trenger å hvile en dag. De er faktisk ikke maskiner, de er barn og trenger å møtes på sine behov.

Anonymkode: e6d32...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er feil/sender feil signaler å holde en skolegutt hjemme fordi han virker sliten. La han heller hvile etter skolen og i helgen. Barnehagebarn kan man holde hjemme så de kan hvile litt når man føler for det, men skolebarn går på skolen så sant de ikke er syke. Hvis mitt skolebarn mener hun ikke er "helt i form" og jeg ikke ser regn til sykdom hos henne så sier jeg at hun skal dra på skolen, så kan hun heller få bli hentet hvis det ikke går over eller blir verre. Gir beskjed til skolen om situasjonen og at de gjerne må ringe ved tegn på sykdom. De har aldri trengt å ringe i disse tilfellene og hun går i 5.klasse nå. Det har vært forbigående eller bare at hun har væry litt trøtt eller grumpy om morgenen. De eneste gangene jeg har holdt henne hjemme en dag for å hvile er i etterkant når hun har vært syk med f.eks feber eller omgangssyke, slik at jeg er sikker på at hun er frisk og at hun får hentet seg inn ordentlig. 

Anonymkode: eac9f...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aner du hvor vondt det kan  være å "bare ha vondt i hodet"? Sannsynligvis reagerer mennesker ulikt på ulike vondter. Jeg er sjelden så syk at jeg blir hjemme, men når jeg er har vondt i hodet, da er det ille. Har ingen migrenediagnose, men når hodepinen først kommer slår den til for fullt med lysskyhet og oppkast slik at jeg blir liggende i senga med lyset av en hel dag. Dette skjer et par ganger i året, og treffer det på en arbeidsdag sier jeg til sjefen at jeg ikke kommer pga. hodepine. Mulig du ville sett ned på meg om du overhørte det, men jeg har Ingen plikt til å fortelle deg noe. 

Husk at du ikke kan  vite hvor vondt andre barn har det, og sannsynligvis vet foreldrene det bedre enn deg. Syns du kan la det være opp til læreren og foreldrene selv og avgjøre om  fraværet er godkjent eller ikke. 

Anonymkode: 19ed5...07c

Men jeg skrev jo at de holdes hjemme ved "feber, oppkast ell"? Det du beskriver går jo inn i denne definisjonen. (Og jeg har hatt slik hodepine du beskriver selv, så nei jeg er ikke uten empati eller kjennskap til dette). Jeg ser ikke ned på folk som faktisk er syke, men ja, jeg ser ned på folk som lærer barna sine til å bli unnasluntrere. 

Det er ikke normalt at 10- 12- åringer er så syke at de er borte fra skolen flere ganger i måneden. Jeg vet også at flere av disse barna er ute og leker/ drar på fritidsaktiviter samme dag som de var hjemme fra skolen - hvor syke er de da?? Dersom barn blir vant til at de får være hjemme om de skylder på litt hodepine, så fortsetter de jo bare med det. 

Anonymkode: 10ab8...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg skrev jo at de holdes hjemme ved "feber, oppkast ell"? Det du beskriver går jo inn i denne definisjonen. (Og jeg har hatt slik hodepine du beskriver selv, så nei jeg er ikke uten empati eller kjennskap til dette). Jeg ser ikke ned på folk som faktisk er syke, men ja, jeg ser ned på folk som lærer barna sine til å bli unnasluntrere. 

Det er ikke normalt at 10- 12- åringer er så syke at de er borte fra skolen flere ganger i måneden. Jeg vet også at flere av disse barna er ute og leker/ drar på fritidsaktiviter samme dag som de var hjemme fra skolen - hvor syke er de da?? Dersom barn blir vant til at de får være hjemme om de skylder på litt hodepine, så fortsetter de jo bare med det. 

Anonymkode: 10ab8...fd9

Om barna er borte flere ganger i måneden og likevel drar på fritidsaktiviteter disse dagene er jeg selvfølgelig enig med deg at det ikke er ok. Beklager! :)

Anonymkode: 19ed5...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han har ikke vært på noen fritidsaktiviter denne uka, faktisk. Går vanligvis bare på en aktivitet, men droppet det denne uka fordi han hangler litt. Jeg har aldri gjort det før, men nå føler jeg at han er mer sliten enn normalt. 

Anonymkode: f5a13...83e

 

Håper det gikk bra med gutten din uansett hva du bestemte deg for. Jeg har tro på at mødre kjenner barnet sitt best og tenker du er den rette til å gjøre det som er rett for han. Tviler sterkt på at han får dårlig arbeidsmoral av å være hjemme en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit, da må du heller se på leggetider og aktiviteter etter skolen. 

Barn i dag har ofte for mange aktiviteter på ettermidagen .  I tillegg har mange stresset med å leve i to hjem. 

Anonymkode: ea3b0...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig enig i dette, og slik er det fortsatt over store deler av verden.

I tillegg; det presset de føler på i dag er et press om å optimalisere seg selv. Altså et uhyre egoistisk press. Hadde de vært utslitte av å hjelpe flyktninger, dele ut mat hos Frelsesarmeen, bedre forholdene for barn som jobber under slavelignende forhold i klesfabrikker eller stå på barrikadene for noe de tror på ville det vært helt annerledes. Men når ungdommer blir utbrente av å prøve å nå urealistiske mål om perfekt kropp og karakterbok blir det helt feil. Dette er vårt ansvar. Vi må lære dem at det viktige er å være en god person, og ikke å gå ut av skolen med toppkarakterer og Barbie-kropp.

Når vi ikke lenger har et reelt press om å jobbe for å overleve, skaffer vi oss tulle-mål, og blir utslitte i kampen for å nå dem. Jeg gir glatte faderullan i om personene jeg omgir meg med har langt, blankt hår og definerte magemuskler. Jeg vil omgås morsomme, lettvinte, omsorgsfulle, fine, genuine mennesker. Og slik prøver jeg å oppdra barna mine også.

Anonymkode: ca01e...44a

Vi må rett og slett få Per Fugli inn i pensum, og lære barna til å gi litt mer faen -Og ikke prente innni de at de er så utrolig unike og spesielle. "Slapp av, du er som alle andre , og alle har issues" 🤓

Anonymkode: 1f1e3...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på vgs, og det er så mange av ungdommene som er totalt utslitte. Det handler ikke om at de fleste ikke gidder, men samfunnet krever så mye av de at de rett og slett sliter seg ut. Etter at fraværsreglen kom har fraværet gått ned, men når elevene kommer med tårer i øynene og feber har jeg sendt hjem flere elever . De tør ikke være hjemme nettopp pga fravær blir ført og du risikerer å få ikke vurdering i faget. Jeg støtter ikke være hjemme fordi du ikke orker holdning , men jeg støtter å lytte til barna . 

Anonymkode: 9a45a...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...