Gå til innhold

Min datter på 13 har hatt sex


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min går i 9.klasse, men er ennå ikke fylt 14 år. Hun elsker «forbudte» ting. Og hun synes det er spennende med alt hun ikke får lov til. Vi anser oss for å være foreldre som følger godt med, og holder henne i ørene så godt vi kan. Men vi kan jo ikke stenge henne inne heller. Det blir bare verre. Nå fortalte søsteren hennes at hun hadde fortalt at hun hadde ligget med en fyr på 16 år. Det er ingen kjæreste så vidt jeg vet. Vi vet ikke helt hvordan vi skal gripe fatt i dette, for jo mer vi kjefter desto verre blir hun. Og søsteren hennes har nektet meg å si noe, siden hun har så dårlig samvittighet for sladringen. Hvordan ville dere håndtert dette? Noen som kjenner seg igjen med litt utfordrende ungdommer? 

Anonymkode: 76876...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min går i 9.klasse, men er ennå ikke fylt 14 år. Hun elsker «forbudte» ting. Og hun synes det er spennende med alt hun ikke får lov til. Vi anser oss for å være foreldre som følger godt med, og holder henne i ørene så godt vi kan. Men vi kan jo ikke stenge henne inne heller. Det blir bare verre. Nå fortalte søsteren hennes at hun hadde fortalt at hun hadde ligget med en fyr på 16 år. Det er ingen kjæreste så vidt jeg vet. Vi vet ikke helt hvordan vi skal gripe fatt i dette, for jo mer vi kjefter desto verre blir hun. Og søsteren hennes har nektet meg å si noe, siden hun har så dårlig samvittighet for sladringen. Hvordan ville dere håndtert dette? Noen som kjenner seg igjen med litt utfordrende ungdommer? 

Anonymkode: 76876...0eb

Kjefting er nok uansett det siste som hjelper. Du kan jo ikke kjefte på henne for å ha hatt sex, blir nok bare mye verre av det.

Anonymkode: 455ff...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at hun har truffet en på 21 år som det viser seg at hun har holdt seg sammen med. Dette sa ikke hun selv, men jeg fikk tilbakemelding fra eksen hans (!) om dette. Vi konfronterte henne om det, og hun innrømte det, men sa ingenting om hva som hadde skjedd. Min mann kontaktet fyren og fortalte hva vi syns om det. Han visste ikke at hun var under 16😳 vet jo ikke med sikkerhet om dette er over, men hun sier hun har blokka han på meldinger. Vi sjekker og sjekker, men snaper og sånt har vi jo ikke kontroll over😫

Anonymkode: 76876...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får du ikke gjort så mye med. Hun er ungdom.  Snakk med henne, gi henne p-piller og evt kondomer. Snakk med henne om graviditet og seksuelt overførbare sykdommer. 

 

Anonymkode: 67c29...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du bør være stolt over at du er mor til en fremtidig slut.

Anonymkode: b81ed...a84

Hjelpes for et svar 😳 er du også 14?

Anonymkode: 76876...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes for et svar 😳 er du også 14?

Anonymkode: 76876...0eb

Nei, Jeg er 36 år. Men synes at det er skammelig oppførsel av en 13 år gammel jente uten selvrespekt og moral.

Anonymkode: b81ed...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, Jeg er 36 år. Men synes at det er skammelig oppførsel av en 13 år gammel jente uten selvrespekt og moral.

Anonymkode: b81ed...a84

Synes egentlig den beskrivelsen der passet godt til deg selv og ikke denne 13 åringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, Jeg er 36 år. Men synes at det er skammelig oppførsel av en 13 år gammel jente uten selvrespekt og moral.

Anonymkode: b81ed...a84

En såpass voksen dame skriver ikke slike ufyselige kommentarer til andre mødre. Enten er du veldig bitter av en eller annen grunn, eller så er du bare generellt en slem person. 

Anonymkode: 76876...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En såpass voksen dame skriver ikke slike ufyselige kommentarer til andre mødre. Enten er du veldig bitter av en eller annen grunn, eller så er du bare generellt en slem person. 

Anonymkode: 76876...0eb

Antageligvis så er hun begge deler! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-stav evt p-sprøyte! (Hindrer brukerfeil.) Og hvis dere ikke kan prate med henne om dette får dere fikse noen gode voksensamtaler for henne. Helsesøster eller en stødig voksenperson hun respekterer. Slutt med kjefting, søk foreldreveiledning. 

Anonymkode: 4f084...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Evablaum skrev:

Du legger alt på at datteren din elsker «forbudte ting». Det er litt av en ansvarsfraskrivelse. 

Men hun gjør det. Vi har flere barn som er eldre, og de har ikke vært sånn. Mulig jeg kan anses som en dårlig mor, men her søker jeg bare råd.

Anonymkode: 76876...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen på 14 år har sex er ikke såååå unormalt. Det er ikke bra, men husker selv at vi startet med å interessere oss for slike ting i relativt ung alder. Det som ER bekymringsverdig er at hun driver med dette med gutter mye eldre enn seg selv. Her er kommunikasjon uten fordømmelse nøkkelen. Jo, mer dere gjør ting "forbudte", jo mer forlokkende blir det. Men klare regler og forventninger må på bordet fra deres side. 

Anonymkode: 857e0...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med jenta, du trenger jo ikke si til henne at du vet at hun har hatt sex, men om konsekvensene hvis hun har det. Fortell henne for det første at dersom hun har sex med voksne menn, så kan de bli straffet for dette siden hun er under 16 år. Fortell også hva sex kan innebære. At det er noe man bør vente med til man er i et fast forhold. Si at hvis man har sex med menn som er mye eldre, er det stor sannsynlighet for at man blir utnyttet
Fortell også at dersom man har flere sex-partnere i ung alder er det større sjanse for at man får et negativt stempel på seg.

Og fortell henne at dersom hun ikke har noen utbytte/nytelse av sex, så skal hun heller ikke ha det. Fortell at de fleste har ikke utbytte av sex før de er noe eldre.

Fortell dette til henne på en måte som får henne til å forstå at hun kan prate med deg om det. Si at du er glad for at hun er ærlig med deg, om hun innrømmer det, og er ærlig. Si at hun gjerne må komme til deg og prate med deg, slik at dere sammen kan finne ut om dette er en bra ting, og at hun kan få prevensjon dersom hun er i et fast forhold med noen på samme alder, eller som ikke er så voksen som noen av de du nevner.

Jeg har ei venninne som var i et fast forhold fra hun var 13-14 år til hun var 18. Mannen var 3 år eldre enn henne. De hadde sex ganske tidlig i forholdet. Venninna mi hadde en veldig oppegående mor som kjøpte p-piller til henne.

Anonymkode: 966ab...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å kjefte. Men dere må ta praten, viktigheten mot å beskytte seg etc. Jeg ville også sterkt vurdert p piller eller annen form for prevensjon for å forhindre uønsket graviditet når hun nå har hatt sex. 

Med det sagt hadde jeg selv sex samme sommeren jeg fylte 13 med en gutt på 16, vi var vel heller ikke kjærester. Men jeg har alltid hatt et sunt forhold til sex. :)

Anonymkode: ea2fc...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hjelper ikke å kjefte. Men dere må ta praten, viktigheten mot å beskytte seg etc. Jeg ville også sterkt vurdert p piller eller annen form for prevensjon for å forhindre uønsket graviditet når hun nå har hatt sex. 

Med det sagt hadde jeg selv sex samme sommeren jeg fylte 13 med en gutt på 16, vi var vel heller ikke kjærester. Men jeg har alltid hatt et sunt forhold til sex. :)

Anonymkode: ea2fc...5ef

Nå mente jeg ikke at prevensjon hjelper mot denne gangen, men rent generelt at siden hun nå er seksuelt aktiv vil det nok være lurt. 

Anonymkode: ea2fc...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! 13 år er forferdelig tidlig i mine øyne. Tror jeg hadde skaffet profesjonell hjelp. Lite ønskelig med graviditet og kjønnssykdommer... Og fort å få et rykte som "billig". Hadde nok vert rimelig streng om det var min datter. Pass på at hun ikke sender nakenbilder av seg selv!

Anonymkode: 12af3...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Oi! 13 år er forferdelig tidlig i mine øyne. Tror jeg hadde skaffet profesjonell hjelp. Lite ønskelig med graviditet og kjønnssykdommer... Og fort å få et rykte som "billig". Hadde nok vert rimelig streng om det var min datter. Pass på at hun ikke sender nakenbilder av seg selv!

Anonymkode: 12af3...bf6

Å være streng og kjefte gjør det bare mye verre! Profesjonell hjelp? Det virker jo litt drøyt. Da ender nok ikke visa godt

Anonymkode: 455ff...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive tilbakemeldinger 😊 jeg har pratet med henne om gutter, sex, rykte, bilder på nett, røyking, drikking, stoff you name it! Har vært veldig imøtekommende og åpen der. Men hun er ikke interessert i å dele så mye m meg. Godt hun åpner seg for søsteren sin, men det blir jo et tillitsbrudd fra hennes side, som hun sier hun ikke er komfortabel med. Og det skjønner jeg. Hi

Anonymkode: 76876...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om hjelp fra helsestasjonen jeg. 

En ting er om hun har sex med kjæresten,. Det er noe helt annet om hun har sex med litt tilfeldige menn. Da er det svært fort gjort at hun havner i uønskede situasjoner som kan bli traumatiske. Og en 13åring har svært dårlige forutsetninger til å tenke konsekvenser av sine handlinger.  

Som foreldre kan dere fort havne i en fastlåst situasjon med kjefting og fremmedgjøring,  så jeg ville fått noe hjelp. Det være seg helsesøster eller en tante eller noen andre.

 

13 er tidlig å debutere. Men det er det med at mennene er eldre og ikke hennea kjærester jeg kjenner ville uroet meg mest. 

Anonymkode: 8b722...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for konstruktive tilbakemeldinger 😊 jeg har pratet med henne om gutter, sex, rykte, bilder på nett, røyking, drikking, stoff you name it! Har vært veldig imøtekommende og åpen der. Men hun er ikke interessert i å dele så mye m meg. Godt hun åpner seg for søsteren sin, men det blir jo et tillitsbrudd fra hennes side, som hun sier hun ikke er komfortabel med. Og det skjønner jeg. Hi

Anonymkode: 76876...0eb

Da har jeg ikke så mange gode råd å komme med, HI. 

Hun har allerede gjort det en gang, og det blir nok å skje igjen. Man trenger nødvendigvis ikke ha et fryktelig usunt forhold til sex til tross, men en ting er sikkert... Å kjefte på henne er ikke noe som funker. Helt ærlig tror jeg ikke det hjelper å prate så mye om selve sexen nå, men heller fokusere på prevensjon og hvordan hun kan beskytte seg mot sykdommer. :) Det kan også være en god ide å kontakte helsesøster for råd, og kanskje hun kan også ta en prat med datteren din. 

Anonymkode: ea2fc...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også sex når jeg var 12/13 (er 35år nå,bra jobb, hus, gift og to barn jeg fikk når jeg var 30, så det gikk bra ;) ) 

Som fler sier, straff of kjeft gjør vondt verre. Legg til rette for , og spons, prevensjon (feks p-stav og ikke minst kondomer). Vis at dere er der. Ikke vis at du er sjokkert eller forferdet, det er potensieltbensin på bålet... ;) Snakk som du gjør om disse tingene -Og syntes hun det er kleint så si at det er konsekvensen, at du må snakke med henne om disse tingene.  

Anonymkode: 3939b...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med datteren din om dette. At hun har sex nå er for tidlig men det trenger ikke å bety at hun havner i et dårlig miljø/ikke tar utdanning/får et stempel eller noe slik.

Noen er tidlig ute og opptatt av å teste grenser i den alderen der og sex og alkohol er gjerne svært spennende fordi det forbindes med det de voksne gjør. Men du kan unngå at datteren din blir uønsket gravid eller får et rykte på seg ved å ta en alvorsprat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...