Gå til innhold

Hva slags blyantgrep er vanlig som 2,5 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Første barnet.

Og barnehagen er bekymret for så mye. Først var det at han gikk med beina ut i starten. Når det rettet seg  (av seg selv..), så får jeg nå tilbakemelding om at han ikke liker å tegne og holder blyanten med knyttneven, fremfor blyantgrep.

Ah..kjenner at jeg blir litt i stuss her.

Er det vanlig med blyantgrep i den alderen? Han er utrolig presis med skje når han spiser yoghurt/grøt, så har egentlig trodd han var flink finmotorisk..

Jeg begynner å bli redd for at vår ped.leder er veldig opptatt av ting som ikke er perfekt. Hører at tilbakemeldinger til andre foreldre i bhg også virker litt negativt rettet :(

 

Anonymkode: 4be64...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blyantgrepet blir sjekket på helsestasjonen på 4årskontrollen hos oss.  

Min nesten-3-åring holder som oftest med knyttneven. Har aldri tenkt noe over det. Han misliker å tegne, men det gjorde eldstemann frem til hun var 4.

Anonymkode: e2c5a...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er normalt vet jeg Ikke, men alle barn er jo forskjellige og vil tro at det meste er innenfor normalen. Jeg har en liten på 20 mnd og han bruker blyantgrepet på begge hender, men han bytter stadig vekk på hvilken hånd han tegner med. Mulig det er unormalt tidlig, ikke vet jeg.. Jeg ville ikke bekymret meg så masse siden han har det motoriske inne på andre ting ☺ han har sikkert bare ikke knekt koden på hvordan han lettest holder blyanten ennå ☺ Hvis du selv føler at noe er feil så kan du jo høre med helsestasjonen om hva de tenker kanskje? Stol på din egen magefølelse, du kjenner ditt barn best.

Anonymkode: 1cd3f...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Første barnet.

Og barnehagen er bekymret for så mye. Først var det at han gikk med beina ut i starten. Når det rettet seg  (av seg selv..), så får jeg nå tilbakemelding om at han ikke liker å tegne og holder blyanten med knyttneven, fremfor blyantgrep.

Ah..kjenner at jeg blir litt i stuss her.

Er det vanlig med blyantgrep i den alderen? Han er utrolig presis med skje når han spiser yoghurt/grøt, så har egentlig trodd han var flink finmotorisk..

Jeg begynner å bli redd for at vår ped.leder er veldig opptatt av ting som ikke er perfekt. Hører at tilbakemeldinger til andre foreldre i bhg også virker litt negativt rettet :(

 

Anonymkode: 4be64...b93

I det observasjonsskjemaet som vi bruker på alle barna i barnehagen der jeg jobber, så står det at voksent blyantgrep er noe barn skal "ha lært" når de er 5-6 år.

Som pedleder er ikke det noe jeg ville sett etter på en 2,5 åring i det hele tatt, så nei det er ikke vanlig

Anonymkode: 9848f...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

så får jeg nå tilbakemelding om at han ikke liker å tegne og holder blyanten med knyttneven

Mener pedleder at det er et problem?

Anonymkode: 9848f...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Min hadde ikke dette på plass da han begynte på skolen en gang. Det var noe vi snakket med skolen om, men det er faktisk noe de lærer skikkelig ila første skoleår. 

Hadde ikke blitt bekymret før den tid hvert fall.

Anonymkode: e8507...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle.

Jeg blir litt bekymret for at ped.lederen ikke liker sønnen min så godt. Vi hadde en ped.leder tidligere som viste helt tydelig at han likte sønnen min godt og kom med mye positive tilbakemeldinger. Hun nåværende virker så opptatt av alt som ikke er bra. Mulig vi har litt dårlig kjemi.

Godt å kunne få innspill her. 

Ps. Barnehage i oslo dette her 

Anonymkode: 4be64...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt galskap. Blyantgrep er ikke noe å tenke på før barnet er i 5 års alderen. Det er også svært stor forskjell på barn på den alderen. Noen er veldig fremmelige, og andre er nesten som babyer og regne. Begge deler er normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min treåring har holdt blyantgrep i et halvt år nå. Men blir hun ivrig så hender det hun har knyttneve grep. 

Jeg tenker det er greit nok å ha en standard men ingen barn er like. Min datter gikk ikke før hun var 18 måneder. Nå er hun veldig langt fremme motorisk sa de på siste samtale i barnehagen. 

Jeg tenker likevel at du bør være åpen for hva de i barnehagen sier. Kanskje dette med blyantgrep føyer seg inn i rekken over ting de stusser på? Det må jo være fint å få hjelp om det faktisk ER ting han sliter med?

Når det er sagt, det er jo ikke slik at noe er alvorlig galt selvom de er trege, noen trenger bare litt ekstra hjelp. 

 

Anonymkode: 931a9...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle.

Jeg blir litt bekymret for at ped.lederen ikke liker sønnen min så godt. Vi hadde en ped.leder tidligere som viste helt tydelig at han likte sønnen min godt og kom med mye positive tilbakemeldinger. Hun nåværende virker så opptatt av alt som ikke er bra. Mulig vi har litt dårlig kjemi.

Godt å kunne få innspill her. 

Ps. Barnehage i oslo dette her 

Anonymkode: 4be64...b93

Da synes jeg du skal be denne pedlederen faglig begrunne hvorfor hun mener en 2,5 åring burde kunne det

Anonymkode: 9848f...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min treåring har holdt blyantgrep i et halvt år nå. Men blir hun ivrig så hender det hun har knyttneve grep. 

Jeg tenker det er greit nok å ha en standard men ingen barn er like. Min datter gikk ikke før hun var 18 måneder. Nå er hun veldig langt fremme motorisk sa de på siste samtale i barnehagen. 

Jeg tenker likevel at du bør være åpen for hva de i barnehagen sier. Kanskje dette med blyantgrep føyer seg inn i rekken over ting de stusser på? Det må jo være fint å få hjelp om det faktisk ER ting han sliter med?

Når det er sagt, det er jo ikke slik at noe er alvorlig galt selvom de er trege, noen trenger bare litt ekstra hjelp. 

 

Anonymkode: 931a9...2cb

Men det er ikke noe en 2,5 åring burde kunne

Anonymkode: 9848f...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holder med knyttneve, både med tommel ned og med lillefinger ned. Inntil nylig holdt han like gjerne fargeblyanten opp-ned også, men nå har han funnet ut at det ikke funker, haha! Er mest opptatt av å tegne i full fart...

Tror han er finmotorisk helt på høyden, selv om han ikke er så dreven i tegning. Spiser pent og bygger lego. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på småbarn blant en gjeng 2åringer, og der er det bare ett barn som holder blyanten riktig. Jeg ser ikke på det som noe utfordring enda. Vi legger bare tilrette for mye tegneaktiviteter og stresser ikke med dette. Blir nok litt mer fokus når de starter på storbarn til høsten :) Det viktigste er at aktiviteter med blyant/ tusjer osv blir lystbetont. Hvis vi terper fra ung alder blir det jo ikke noen morsom aktivitet som barna søker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyantgrepet bør være på plass før skolestart. Så hadde ikke bekymret meg før eventuelt om noen år. Det er tusen andre ting som er viktigere å kunne for en på 2,5 år, enn blyantgrep.

Anonymkode: aad26...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På Wednesday, November 22, 2017 den 19.03, Anonym bruker skrev:

Første barnet.

Og barnehagen er bekymret for så mye. Først var det at han gikk med beina ut i starten. Når det rettet seg  (av seg selv..), så får jeg nå tilbakemelding om at han ikke liker å tegne og holder blyanten med knyttneven, fremfor blyantgrep.

Ah..kjenner at jeg blir litt i stuss her.

Er det vanlig med blyantgrep i den alderen? Han er utrolig presis med skje når han spiser yoghurt/grøt, så har egentlig trodd han var flink finmotorisk..

Jeg begynner å bli redd for at vår ped.leder er veldig opptatt av ting som ikke er perfekt. Hører at tilbakemeldinger til andre foreldre i bhg også virker litt negativt rettet :(

 

Anonymkode: 4be64...b93

Åh, jeg kjenner meg SÅ igjen. Har 2 barn, første jenta gikk alt plettfritt. Langt fremme med alt, både gåing og bleieskift til prating verbalt. Minste-mann på 2 henger mer etter med alt dette. 

Bhg har da tatt tak på alle "små" tingene. Han er for usikker og redd mener de. Han klatrer ikke med armene og beina - som de andre gjør. Han setter seg heller opp på stolen likt som de andre. 

Utrolig hvor perfekte barna må være. Jeg tenker at alle er forskjellige, noen kommer - men bare seinere. Vær så snill å gi de tid. Jises! 

Hilsen mamma til 2 friske barn😊

Anonymkode: 6d908...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, jeg kjenner meg SÅ igjen. Har 2 barn, første jenta gikk alt plettfritt. Langt fremme med alt, både gåing og bleieskift til prating verbalt. Minste-mann på 2 henger mer etter med alt dette. 

Bhg har da tatt tak på alle "små" tingene. Han er for usikker og redd mener de. Han klatrer ikke med armene og beina - som de andre gjør. Han setter seg heller opp på stolen likt som de andre. 

Utrolig hvor perfekte barna må være. Jeg tenker at alle er forskjellige, noen kommer - men bare seinere. Vær så snill å gi de tid. Jises! 

Hilsen mamma til 2 friske barn😊

Anonymkode: 6d908...154

Det er ikke rart hun blir litt bekymret med så inkompetente barnehageansatte

Anonymkode: 9848f...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke rart hun blir litt bekymret med så inkompetente barnehageansatte

Anonymkode: 9848f...40f

Det er vel heller barnehage-ansatte som blir bekymret for de tingene vi ikke har som en bekymring. Jeg merker at 2-åringen har kommet seg veldig, bare litt senere enn noen andre. Han forstår allikavel masse. 

Tror det er blitt med denne nå-tiden i bhg. Bhg vil også gjerne samarbeide med ppt mer osv. 

Anonymkode: 6d908...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker var det ikke noe som vi skulle tenke på før i førskolealder. Kan ikke huske at noen fra barnehagen nevnte det en gang før barnet var ca 4 år.

Anonymkode: b10e1...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel heller barnehage-ansatte som blir bekymret for de tingene vi ikke har som en bekymring. Jeg merker at 2-åringen har kommet seg veldig, bare litt senere enn noen andre. Han forstår allikavel masse. 

Tror det er blitt med denne nå-tiden i bhg. Bhg vil også gjerne samarbeide med ppt mer osv. 

Anonymkode: 6d908...154

Som pedagog selv, så mener jeg at barnehageansatte som bekymrer seg for at en 2 åring ikke har blyantgrep, er inkompetente. For de burde vite, at det ikke er noe en 2 åring burde kunne

Anonymkode: 9848f...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...