Gå til innhold

Noen med erfaring i Montessorriskole her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det bedre enn den offentlige skolen tror dere? Har skolestarter og mistenker at hun vil ligge langt fremme faglig. Montessori er det eneste andre alternativet her vi bor.

Anonymkode: e7718...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, tommel opp! Passer bedre for elever som ligger langt fremme, blandt annet fordi det er aldersblandede grupper, og hun kan gravitere mot de litt eldre om det faller seg naturlig. Ikke må samme klasse følge samme klasseromsundervisning time etter time heller, men hun vil nok jobbe mer individuelt på passende nivå for henne :)

Anonymkode: fd419...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en som allerede går på skolen som ligger langt fremme og vi har fått fantastisk hjelp i den offentlige skolen. Han følger delvis undervisningen til høyere trinn og delvis får han ekstra utfordringer i klassen. 

Anonymkode: 9b96a...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kjempefornøyd med Montessoriskole :) Godt miljø, de tar tak i ting som kommer opp og gode muligheter for å tilpasse undervisningen. 

Anonymkode: 9f159...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår by har Montessori skolen nesten blitt en spesialskole. De som ikke trives eller som får atferdsvansker i nærskolen flytter barna til Montessori. 

Anonymkode: 84c94...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I vår by har Montessori skolen nesten blitt en spesialskole. De som ikke trives eller som får atferdsvansker i nærskolen flytter barna til Montessori. 

Anonymkode: 84c94...cb2

Hvilken by er det?

Anonymkode: 55697...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninna mi har sine to barn i montessorri skole men hun ønsker ikke at det skal stilles krav til hennes barn. Hun ønsker at barna skal ikke ha det alt for vanskelig på skolen. Såvidt jeg vet,har hun klart det. Barna i montessori skolen går tur i skogen,har ikke lekser,leker mye av tiden osv. Venninna vet ikke hva som skjer på skolen og om barna følger skoleplan eller ikke. Hvordan det vil gå når de møter den reelle verden,vites ikke.

Anonymkode: 9cce5...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stort ønske om å få sønnen min på Montessoriskolen, men skal bare ha råd først😂

Anonymkode: 2ef18...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I vår by har Montessori skolen nesten blitt en spesialskole. De som ikke trives eller som får atferdsvansker i nærskolen flytter barna til Montessori. 

Anonymkode: 84c94...cb2

Samme her!

Anonymkode: 2ffbd...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som jobber der. Hun skal slutte nå. Veldig mange barn med atferdsvansker kommer til skolen, så de har mange utfordringer. De sliter med mobbing, og ungdomsskolene i kommunen klager fordi Montesorrielevene ligger langt bak andre elever når de starter på u. skolen (faglig).

Anonymkode: f3625...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montesorri er i utgangspunktet en flott pedagogikk på mange måter om den driftes ordentlig.

En annen ting som fort blir uheldig for noen privatskoler er at det hoper seg opp med atferd og spesialundervisning, foreldre søker inn barna fordi det ikke fungerer så bra i det kommunale. Det fungerer gjerne ikke bedre i det private. Kan fort bli en opphopning av ulike vansker fra flere skoler i nærområdet.

Anonymkode: 8982b...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Montesorri er i utgangspunktet en flott pedagogikk på mange måter om den driftes ordentlig.

En annen ting som fort blir uheldig for noen privatskoler er at det hoper seg opp med atferd og spesialundervisning, foreldre søker inn barna fordi det ikke fungerer så bra i det kommunale. Det fungerer gjerne ikke bedre i det private. Kan fort bli en opphopning av ulike vansker fra flere skoler i nærområdet.

Anonymkode: 8982b...8ec

Ja jeg ser den. det er nok litt slik på noen Steinerskoler også.

Ønsker kun det beste for barnet mitt, takk til alle som har svart.

HI

Anonymkode: e7718...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montessori er supert - det bygges opp en svært solid, helhetlig og tverrfaglig forståelse for verden, i tillegg til at det krever deltakelse og selvstendighet.  Det er riktig som noen sier at det kan være opphopning av barn som har hatt utfordringer i normalskolen, men dette varierer nok. Husk at mangfold også kan være en berikelse. Jeg ville prøvd å finne ut mer om den spesifikke aktuelle skolen. Kvaliteten kan variere. 

Anonymkode: 637c3...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Montessori er supert - det bygges opp en svært solid, helhetlig og tverrfaglig forståelse for verden, i tillegg til at det krever deltakelse og selvstendighet.  Det er riktig som noen sier at det kan være opphopning av barn som har hatt utfordringer i normalskolen, men dette varierer nok. Husk at mangfold også kan være en berikelse. Jeg ville prøvd å finne ut mer om den spesifikke aktuelle skolen. Kvaliteten kan variere. 

Anonymkode: 637c3...ee9

Skolen er helt nystartet, det er Heltberg som starter opp barne- og ungdomsskole

Anonymkode: e7718...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et stort ønske om å få sønnen min på Montessoriskolen, men skal bare ha råd først😂

Anonymkode: 2ef18...bda

Her er Montessoriskolen gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skolen er helt nystartet, det er Heltberg som starter opp barne- og ungdomsskole

Anonymkode: e7718...457

Så dette er i Drammen? Min datter gikk der i fjor, og var veldig fornøyd, er jo noen start problemer, da det var første året. Har du barn der, eller vurderer du å sende barnet ditt dit? Jeg vurderer å sende lillesøster dit og, men vente til lillesøster starter på ungdomsskolen.

Nå går datteren min på Akademiet, er jo samme eiere, og nå er hun ennå mer fornøyd. 

Du må bare spørre, om det er noe du lurer på.

Anonymkode: 9c53a...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dette er i Drammen? Min datter gikk der i fjor, og var veldig fornøyd, er jo noen start problemer, da det var første året. Har du barn der, eller vurderer du å sende barnet ditt dit? Jeg vurderer å sende lillesøster dit og, men vente til lillesøster starter på ungdomsskolen.

Nå går datteren min på Akademiet, er jo samme eiere, og nå er hun ennå mer fornøyd. 

Du må bare spørre, om det er noe du lurer på.

Anonymkode: 9c53a...969

Ja det er det. Har skolestarter til neste høst og en til som går i offentlig skole. Der er vi for så vidt fornøyd, men nivået er ikke særlig høyt.

Vet du noe om hvordan barneskolen fungerer, er det mange elever der? Vet de har slitt litt med å få nok til å starte opp og kjenner jeg er litt skeptisk til å kanskje sende henne på en helt nystartet skole. Har de elever fra hele byen?

Og hvordan går det med planene om å bygge en barne og ungdomsskole på Sundland. Vi bor på Gulskogen så det hadde passet fint, mens å kjøre barnet til byen er ikke like forlokkende over tid altså..

Tusen takk.

Anonymkode: e7718...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er det. Har skolestarter til neste høst og en til som går i offentlig skole. Der er vi for så vidt fornøyd, men nivået er ikke særlig høyt.

Vet du noe om hvordan barneskolen fungerer, er det mange elever der? Vet de har slitt litt med å få nok til å starte opp og kjenner jeg er litt skeptisk til å kanskje sende henne på en helt nystartet skole. Har de elever fra hele byen?

Og hvordan går det med planene om å bygge en barne og ungdomsskole på Sundland. Vi bor på Gulskogen så det hadde passet fint, mens å kjøre barnet til byen er ikke like forlokkende over tid altså..

Tusen takk.

Anonymkode: e7718...457

Nivået er ikke høyere på denne skolen, enn nivået på skolen barnet vårt gikk på. Vi bor på Konnerud. Men skulle barnet ligge langt framme, så er de flinkere til å tilpasse. For de har gjerne delt undervisning, så de har undervisning først, så sitter barna og jobber som de ønsker med emnet, og får individuell hjelp. 

Jeg vet dessverre lite om barneskolen, da det ikke var barneskole der i fjor. Og i fjor var de bare 20 elever på ungdomsskolen. Noen av elevene har diagnoser, men det er flere oppegående, smarte elever der og. En god variasjon. Og de kom fra flere steder, og utenfor Drammen. Var vel ingen som bodde nære skolen. 

Jeg vet ingenting om planene deres om å bygge på Sundland. Regner vel med at det fort kan ta noen år, og at de først må få skolen til å gå bra, der de er nå. 

Ting vi ikke var helt fornøyd med, var at det var litt favorisering av elever, og at noen da fikk bedre karakterer enn de burde få. Men ellers var vi fornøyde med lærerne, og fornøyd med at de kunne jobbe individuelt, eller med de andre. Ikke bare undervisning hele dagen. Mitt barn har lette konsentrasjonsvansker. Og regner vel og med at jo lenger skolen holder på, jo bedre blir det. Er jo gjerne litt start problemer de første årene.

Må bare spørre om dere er fornøyd med Gulskogen skole, hvis det er der barnet deres går. Har bare hørt mye positivt om Gulskogen skole, både det sosiale og det faglige.

Her på Konnerud så har vi vært fornøyde med Konnerud skole, men ikke så fornøyde med Svensedammen ungdomsskole.

Anonymkode: 9c53a...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Montesorri er i utgangspunktet en flott pedagogikk på mange måter om den driftes ordentlig.

En annen ting som fort blir uheldig for noen privatskoler er at det hoper seg opp med atferd og spesialundervisning, foreldre søker inn barna fordi det ikke fungerer så bra i det kommunale. Det fungerer gjerne ikke bedre i det private. Kan fort bli en opphopning av ulike vansker fra flere skoler i nærområdet.

Anonymkode: 8982b...8ec

Eller det hoper seg opp med rikmannsbarn som kjøres av au pairen mens mor pleier seg selv og skryter av å har barna i Montessori-skole, evt -barnehage. Det er ikke alle barn som trives og bør være i Montessori-pedagogikkdrevet bhg/skole, men det er helt fantastisk for dem det passer for.

Anonymkode: fd655...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nivået er ikke høyere på denne skolen, enn nivået på skolen barnet vårt gikk på. Vi bor på Konnerud. Men skulle barnet ligge langt framme, så er de flinkere til å tilpasse. For de har gjerne delt undervisning, så de har undervisning først, så sitter barna og jobber som de ønsker med emnet, og får individuell hjelp. 

Jeg vet dessverre lite om barneskolen, da det ikke var barneskole der i fjor. Og i fjor var de bare 20 elever på ungdomsskolen. Noen av elevene har diagnoser, men det er flere oppegående, smarte elever der og. En god variasjon. Og de kom fra flere steder, og utenfor Drammen. Var vel ingen som bodde nære skolen. 

Jeg vet ingenting om planene deres om å bygge på Sundland. Regner vel med at det fort kan ta noen år, og at de først må få skolen til å gå bra, der de er nå. 

Ting vi ikke var helt fornøyd med, var at det var litt favorisering av elever, og at noen da fikk bedre karakterer enn de burde få. Men ellers var vi fornøyde med lærerne, og fornøyd med at de kunne jobbe individuelt, eller med de andre. Ikke bare undervisning hele dagen. Mitt barn har lette konsentrasjonsvansker. Og regner vel og med at jo lenger skolen holder på, jo bedre blir det. Er jo gjerne litt start problemer de første årene.

Må bare spørre om dere er fornøyd med Gulskogen skole, hvis det er der barnet deres går. Har bare hørt mye positivt om Gulskogen skole, både det sosiale og det faglige.

Her på Konnerud så har vi vært fornøyde med Konnerud skole, men ikke så fornøyde med Svensedammen ungdomsskole.

Anonymkode: 9c53a...969

Nei det er ikke Gulskogen. Rødskog. Liten og oversiktlig skole, men ikke så høyt faglig nivå.  Tror Konnerud er et mer homogent bomiljø, men med en del utfordringer i ungdomsmiljøet.

Er veldig usikker på å starte på barneskolen på Montessorri. tror vi starter på den offentlige og vurderer det derifra..

Anonymkode: e7718...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller det hoper seg opp med rikmannsbarn som kjøres av au pairen mens mor pleier seg selv og skryter av å har barna i Montessori-skole, evt -barnehage. Det er ikke alle barn som trives og bør være i Montessori-pedagogikkdrevet bhg/skole, men det er helt fantastisk for dem det passer for.

Anonymkode: fd655...f49

Ok. God bedring.

Anonymkode: 8982b...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. God bedring.

Anonymkode: 8982b...8ec

Javel? Kommentaren min var en faktisk beskrivelse av barn som går i Montessori-skole fordi det passer mors og fars ide om Hva Man Gjør, ikke fordi det passer barhet. Var det vanskelig å forholde seg til, eller traff det en øm tå? Du er klar over at Montessori har en viss sosial status i enkelte kretser?

Anonymkode: fd655...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke Gulskogen. Rødskog. Liten og oversiktlig skole, men ikke så høyt faglig nivå.  Tror Konnerud er et mer homogent bomiljø, men med en del utfordringer i ungdomsmiljøet.

Er veldig usikker på å starte på barneskolen på Montessorri. tror vi starter på den offentlige og vurderer det derifra..

Anonymkode: e7718...457

Det faglige på Konnerud er vi fornøyde med. Og det sosiale. Men ungdomsskolen er for stor, og det er en del mobbing der, og siden skolen er så stor, er det vanskeligere å fange det opp. Føler og lærere og ledelse der, ikke tar det seriøst. De var flere elever fra Konnerud i fjor på montessorri skolen, og vet det går elever der i år og. De går der alle grunnet mobbing osv, som Svensedammen ikke tar tak i.

Anonymkode: 9c53a...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det faglige på Konnerud er vi fornøyde med. Og det sosiale. Men ungdomsskolen er for stor, og det er en del mobbing der, og siden skolen er så stor, er det vanskeligere å fange det opp. Føler og lærere og ledelse der, ikke tar det seriøst. De var flere elever fra Konnerud i fjor på montessorri skolen, og vet det går elever der i år og. De går der alle grunnet mobbing osv, som Svensedammen ikke tar tak i.

Anonymkode: 9c53a...969

Jeg har også litt det inntrykket av Svensedammen. Litt tøft ungdomsmuljø. Veldig synd da at skolen ikke tar tak.

Men det er jo så vanskelig å vite angående skole. Vet jo ikke hvordan det er før barnet faktisk er elev.

Anonymkode: e7718...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...