Gå til innhold

Tenåringen spise middag på rommet ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sitter og gamer med venner, jeg sier at om 10 minutter så er middagen klar. 

Så sier jeg det er middag, bare 10 minutter til. Så om 10 minutter så roper jeg middag, om du ikke sier noe eller kommer ned og spiser nå så tar jeg av nettet. Ingen respons, så jeg drar ut ledningen til nettet og en flyforbannet tenåring kommer ned. Kaller meg bitch (daglig greie) og går opp med maten på rommet sitt og spiser der. Sier han ALDRI vil spise med oss igjen og jeg er bare bitch.

Ja dette var toppen av min dag. Tidligere så har jeg prøvd å gjøre avtaler som

- middag alltid kl 18 - han kommer aldri ned når maten er klar, skal bare bli ferdig, kommer snart SLUTT å mas. Resultat jeg og søsteren spiser middag sammen og han alene

- Sier ifra når middag skal lages og når den er klar feks. kom og spis om en halvtime - han kommer ikke ned etter en halvtime, skal bare bli ferdig og tiden går. Resultat jeg og søsteren spiser middag sammen og han alene

- Venter med å lage middag til han er ferdig med spillet. Dritasur tenåring: Hallooo skal jeg bare vente liksom i en halvtime og ikke gjøre noe imens. Resultat han starter et spill uansett og er ikke klar. 

Uansett avtaler så virker det uoverkommelig at tenårings hormon bomben møter opp når middagen serveres på kjøkkenet. 

Tidligere så var disse stundene hyggelige, småprat om dagen og om ting og tang. Nå er det bare irritasjon. 
Er jeg helt fjern å ønske at vi spiser middagen sammen ? Er det bare å akseptere at en konfliktløs dag betyr å la han spise på rommet alene, noe som resulterer sannsynligvis i at søsteren vil insistere på å gjøre det samme. 

Hvis ikke jeg er helt fjern, gi meg ditt beste råd til å løse det slik at han kommer seg ned til middagsbordet i tide. 

Dagens sukk !!!

Anonymkode: 9d32a...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde koblet av hele nettet, til han lærte å oppføre seg som folk. Så fikk det være opp til han

Anonymkode: 1b6d3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt her ihvertfall.

Har to gutter på 14 og 16 som begge gamer litt, og jeg skjønner det ikke bare er å gå fra et onlinespill som de er flere om å samarbeide på, derfor sier jeg fra i god til før middag og tar som en selvfølge at de avslutter før middagen står på bordet.

Har skjedd en gang eller to at de har kommet 5 min for sent, men som regel sitter de til bords når maten blir servert. Her spiser vi sammen som familie, både frokost og middag, sånn har det vært siden de var bittesmå så de vet at det bare er sånn det er.

Det kan være litt drama her også, men aldri har jeg blitt kalt bitch eller stygge ting, og aldri har de rast mot meg pga middag. Det hadde blitt månelyst her av slik oppførsel..

Jeg hadde fortsatt i samme bane som du gjør, si ifra i god tid når det nærmer seg middag og innfinner han seg ikke skrur du av nettet. 

Anonymkode: 9223e...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med han! Ikke i kampens hete men senere på kvelden eller et annet tidspunkt hvor dere ikke har en konflikt gående. Si noe om hvordan du opplever det, hva du ønsker og hva du forventer av han. Sammen kan dere lage en avtale om akkurat hvordan disse situasjonene skal løses.

Anonymkode: efadc...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde mistet all tilgang på nett, telefon og spill om han hadde kalt meg bitch. Det hadde jeg IKKE godtatt.

Middag spises med resten av familien eller smør deg brødskiver. Jeg hadde ikke stått på pinne for å lage god middag til en utakknemlig tenåring. 

Jeg ville gitt klar beskjed om at «middag serveres på kjøkkenet kl 17, skal du ha, kommer du og spiser med oss». Hadde det blitt full krig og motstand på det, hadde jeg bedt han lage seg mat selv. 

Skal sies at det selvfølgelig er forskjell på en på 13 og en på 19, selv om begge er tenåringer.

Anonymkode: ca4f4...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det uaktuelt å ta middagen med på rommet. Han får også beskjed i god tid, og om han ikke kommer til gitt tidspunkt, så får han beskjed en gang til at nå er det mat.

Hender at han ikke kommer, og at vi andre spiser uten han. Når han da er ferdig med det han holder på med, og kommer, så får han sitte på kjøkkenet alene å spise.

Alle andre måltider er greit å ta med på rommet.

Anonymkode: beb5e...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vel den eneste her inne som ikke har glemt hvordan det var å være ungdom? ......

 

Kan du ikke bare si at det er middag? Kommer han ikke, så la maten bli kald. Så kan ungdommen varme opp maten etterpå.Problem løst. Jeg syns du var en bitch jeg da hehe

 

Anonymkode: 0878f...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om hjelp til å takle dette, for det virker som om han er avhengig av gamingen. Det vil følge ham videre om det ikke tas tak i nå.

Anonymkode: 11da7...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er spilleavhengigheten til sønnen din et problem!

Du må sette grenser og lage rammer som gjør at familiehverdagen ikke styres av gaming. Hjemme hos oss skal lekser, plikter, fritidsaktiviteter OG middag være unnagjort før det er greit å spille. Sånn får barna plass til annet innhold i ettermiddagen sin enn å sitte foran en skjerm....

I helgene er vi ikke så strenge. De må gjerne sitte og spille en regnværsdag, men da avtaler vi uansett felles måltider i god tid. Vi har også en klar forventning om at «hodet og fokuset» ikke skal ligge igjen på pcen, men at de kobler seg på familien rundt bordet... (Det er det ikke alltid de klarer, men det er i hvert fall et fint mål å jobbe mot...)

Anonymkode: dea27...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag på rommet er helt uaktuelt. Og å kalle meg bitch - la meg si det sånn, det hadde ikke blitt mye gaming fremover... Det høres ut som om han er spilleavhengig, eller godt på vei til å bli det, så dette må du ta tak i. Jeg har jobbet i videregående og sett altfor mange eksempler på hvor fort unge gutter faller utenfor skolen fordi de gamer for mye. 

Du er ingen bitch, tvert i mot må du være en ansvarlig mor som tar tak i dette. Dialog er bra, men noen ting må du bare ikke godta - middag er sammen, ferdig. Liker han det ikke, snakk med ham, forklar, lytt, men vær streng. Lag gjerne avtaler med ham, men de skal være på dine premisser, ikke hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner behovet for å spise på rommet av og til, det gjorde jeg også. Men som oftes var det fordi jeg var ute med venner og maten var alltid kommet i kjøleskapet når jeg kom hjem. Men spiste sammen med familien om den sto klar på bordet. Ikke alltid jeg hadde lyst til det , men kalte aldri mamma for bitch for det. 

Hadde mine barn kalt meg bitch for noe slikt hadde jeg faktisk inndratt alt av spill og netttilgang frem til tenåringen ba om unnskyldning og lærte å oppføre seg. Det er IKKE OK oppførsel. Men sett deg ned og gi en advarsel om det i forkant (ikke i kampens hete).. snakk om det og fortell hva som skjer om han ikke hører på deg og kaller deg ting ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten velge dine kamper. Skal middagen spises sammen må dere finne ett tidspungt for det. Avtalt at en halvtime eller ett kvarter før det er middag skal spillet avsluttes, om ikke blir det begrensninger i internett og evt andre ting. Med en halvtime eller ett kvarter har han litt slingringrom, men jeg hadde vært veldig bevist på at det er middag til avtalt tid og da skal han sitte ved bordet.

Hadde to stebarn som var ett mareritt å få til middag. De lot vær å spise også, så de måtte fysisk sitte rundt bordet. Vi gjorde det nesten på denne måten og det fungerte etterhvert greit. Det ble noen få ganger uten internett og annet, men mindre enn vi hadde regnet med. Som vi sa til de så var det kun middag vi alle skulle sitte samlet rundt bordet ved om de ikke klarte det en gang om dagen kunne vi godt gjøre det til alle måltider om de syns det var bedre. Pipen fikk en litt annen lyd da. 

Anonymkode: 380f4...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt uaktuelt her ihvertfall.

Har to gutter på 14 og 16 som begge gamer litt, og jeg skjønner det ikke bare er å gå fra et onlinespill som de er flere om å samarbeide på, derfor sier jeg fra i god til før middag og tar som en selvfølge at de avslutter før middagen står på bordet.

Har skjedd en gang eller to at de har kommet 5 min for sent, men som regel sitter de til bords når maten blir servert. Her spiser vi sammen som familie, både frokost og middag, sånn har det vært siden de var bittesmå så de vet at det bare er sånn det er.

Det kan være litt drama her også, men aldri har jeg blitt kalt bitch eller stygge ting, og aldri har de rast mot meg pga middag. Det hadde blitt månelyst her av slik oppførsel..

Jeg hadde fortsatt i samme bane som du gjør, si ifra i god tid når det nærmer seg middag og innfinner han seg ikke skrur du av nettet. 

Anonymkode: 9223e...fe9

Selvfølgelig er det bare å gå fra et onlinespill. Det er et SPILL.

Anonymkode: c90e5...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sitter og gamer med venner, jeg sier at om 10 minutter så er middagen klar. 

Så sier jeg det er middag, bare 10 minutter til. Så om 10 minutter så roper jeg middag, om du ikke sier noe eller kommer ned og spiser nå så tar jeg av nettet. Ingen respons, så jeg drar ut ledningen til nettet og en flyforbannet tenåring kommer ned. Kaller meg bitch (daglig greie) og går opp med maten på rommet sitt og spiser der. Sier han ALDRI vil spise med oss igjen og jeg er bare bitch.

Ja dette var toppen av min dag. Tidligere så har jeg prøvd å gjøre avtaler som

- middag alltid kl 18 - han kommer aldri ned når maten er klar, skal bare bli ferdig, kommer snart SLUTT å mas. Resultat jeg og søsteren spiser middag sammen og han alene

- Sier ifra når middag skal lages og når den er klar feks. kom og spis om en halvtime - han kommer ikke ned etter en halvtime, skal bare bli ferdig og tiden går. Resultat jeg og søsteren spiser middag sammen og han alene

- Venter med å lage middag til han er ferdig med spillet. Dritasur tenåring: Hallooo skal jeg bare vente liksom i en halvtime og ikke gjøre noe imens. Resultat han starter et spill uansett og er ikke klar. 

Uansett avtaler så virker det uoverkommelig at tenårings hormon bomben møter opp når middagen serveres på kjøkkenet. 

Tidligere så var disse stundene hyggelige, småprat om dagen og om ting og tang. Nå er det bare irritasjon. 
Er jeg helt fjern å ønske at vi spiser middagen sammen ? Er det bare å akseptere at en konfliktløs dag betyr å la han spise på rommet alene, noe som resulterer sannsynligvis i at søsteren vil insistere på å gjøre det samme. 

Hvis ikke jeg er helt fjern, gi meg ditt beste råd til å løse det slik at han kommer seg ned til middagsbordet i tide. 

Dagens sukk !!!

Anonymkode: 9d32a...7c7

Har en tenåring som spiller endel.Kjenner igjen den "kommer snart".Hadde ikke vært aktuelt at han spiser middag på rommet.Det er en tid hvor hele familien er samlet og vi har familietid.Du må ta tilbake rollen og vise hvor skapet står.Har hendt her i huset at PlayStation maskinen har måtte bli kjørt bort og satt hos onkelen til han forbedrer oppførselen.

Anonymkode: 1c4ef...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde koblet av hele nettet, til han lærte å oppføre seg som folk. Så fikk det være opp til han

Anonymkode: 1b6d3...7d5

Samme her. I felles hus har man felles måltider. Vil han spise mens han spiller, må han bo på hybel.

Anonymkode: 42019...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spile onlinespill i mange år, men det var ingen unnskyldning for å ikke spise middag  med familien. Hadde jeg ikke kommet ril middag hadde jeg ikke fått nett til å spille. Enkelt og greit, og det ble ingen diskusjoner. Hjemme her har jeg nå en tenåring. Utsetter han maten pga spilling så mister han en time med spilling etter maten. Blir han sur må han vente til neste dag. Jeg gir han selvsagt et par minutters forvarsel da, men jeg er konsekvent på at middagen skal spises sammen.

Anonymkode: e0bd4...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vel den eneste her inne som ikke har glemt hvordan det var å være ungdom? ......

 

Kan du ikke bare si at det er middag? Kommer han ikke, så la maten bli kald. Så kan ungdommen varme opp maten etterpå.Problem løst. Jeg syns du var en bitch jeg da hehe

 

Anonymkode: 0878f...5d1

?

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av at det bare er slik å være tennåring.

Man får oppføre seg uansett når man bor med andre.

Syns synd i moren din når det var slik du var og regner med hun og faren din? var glad da du endelig flyttet ut.

Anonymkode: 9fe02...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vel den eneste her inne som ikke har glemt hvordan det var å være ungdom? ......

 

Kan du ikke bare si at det er middag? Kommer han ikke, så la maten bli kald. Så kan ungdommen varme opp maten etterpå.Problem løst. Jeg syns du var en bitch jeg da hehe

 

Anonymkode: 0878f...5d1

Jeg har sikker glemt mye, men jeg husker at jeg spiste middag sammen med de andre på kjøkkenet.

Anonymkode: 749da...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenåringen kalt meg bitch hadde det blitt månelyst hjemme! Snakk med han i rolige omstendigheter og avtal klare regler. Om det ikke hjelper slår du av nettet til han lærer seg respekt.

Anonymkode: f06fb...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv er 13-åring som elsker å spille Fifa, og da gjerne online. Han har fått klar beskjed om at når det er mat er det mat, og da skal han sitte ved bordet innen fem min. Sier i fra før alt er klart, sånn at han får tid til å avslutte. Han kan ofte være litt sur for å måtte avslutte et spill, men kommer over det rimelig kjap, og har aldri kalt meg eller pappaen stygge ting pga det (eller andre ting) og hadde han kalt med for bitch hadde det blitt spillforbud i laaaaangt tid. Hos oss har vi det sånn at han får spille i helgene (ikke hele dagen selvsagt) og evt i ukedagene etter at alle lekser og trening er unnagjort (men sjelden han får tid til det). Har fjernet spillkontrollene slik at han ikke skulle falle for fristelsen når han sitter hjemme alene etter skolen...men tenker at det skal være i en overgangsperiode nå, så får han heller vise senere at vi kan stole på ham når det kommer til dette (hvis ikke forsvinner de igjen).

Jeg husker godt hvordan det var å være tenåring, men respekt for foreldrene mine hadde jeg alltid, og hadde jeg kalt de så stygge ting hadde det fått konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det bare å gå fra et onlinespill. Det er et SPILL.

Anonymkode: c90e5...d6f

Ikke enig. Helt fair å gi dem 10 min å avslutte på. Når man er 5-6-7 venner om å spille sammen, hvor de samarbeider og jobber sammen, så synes jeg det er rettferdig for alle involverte at man får 5-10 min til å avslutte. 

Anonymkode: a35ee...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lar du folk snakke slik til deg?

Anonymkode: fb8a4...99c

Samme tenkte jeg. Jeg hadde eksplodert noe så grandiost at han ville ha fått bakoversveis. 

Anonymkode: 42019...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...