Gå til innhold

3 åring som blir et monster ved legging


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det bare min 3 åring som er sånn? Hun har holdt på i mange uker nå og blir bare verre og verre, sliter oss helt ut. Alt er greit helt til vi sier natta og gir klem, da begynner hun å rampe. Og med ramping så mener jeg rå latter og "hit and run". Hun er virkelig helt ekstrem og det hjelper ikke uansett hvor bestemte og strenge vi er, da er hun bare enda verre. Hun slår, kaster ting, river ned, river alt ut av klesskap, spytter osv, alt hun vet at provoserer. Har prøvd å ignorere, men det er liksom grenser for hva som kan ignoreres og hun gir seg ikke. Har prøvd å være streng og bestemt, blitt sint også, men da blir hun enda verre. Vi har faste rutiner med kveldsbad, mat og lesing på senga og alt er koselig og greit helt til boka er lest, da blir hun helt monster. Ellers er hun frisk, blid og fint utviklet for alder, har et søsken og går i barnehage. Hun står opp cirka kl 7 og leveres i barnehagen rundt 9-9.30 og hentes 15-16, har en dag fri i ny og ne så hun er neppe verken utslitt eller understimulert. Noen som har vært borti dette? Hva hjelper? 

Anonymkode: 31129...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var barnet grusom ved leggetid før, sånn ca. slik du beskriver. 

Til slutt var jeg rådvill og passe frustrert over at kveldene mine ble brukt opp helt på dette med leggetid og tull. Jeg gjorde kort prosess: For hver gang barnet stod opp/herjet/lekte og tullet fjernet jeg en leke fra rommet. Tok barnet i senga og sa fra om at nå var det leggetid. Barnet startet på nytt, og jeg gikk inn å hentet en ting til. Tok barnet tilbake til senga og slik fortsatte det. Det begynte å virke etter bare et par dager, og ga seg helt etter jeg til slutt hadde fjernet ALT av leker på hele rommet. Etter det har leggetid vært som en drøm, i 4 år :ph34r:

Anonymkode: 3343b...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det bare min 3 åring som er sånn? Hun har holdt på i mange uker nå og blir bare verre og verre, sliter oss helt ut. Alt er greit helt til vi sier natta og gir klem, da begynner hun å rampe. Og med ramping så mener jeg rå latter og "hit and run". Hun er virkelig helt ekstrem og det hjelper ikke uansett hvor bestemte og strenge vi er, da er hun bare enda verre. Hun slår, kaster ting, river ned, river alt ut av klesskap, spytter osv, alt hun vet at provoserer. Har prøvd å ignorere, men det er liksom grenser for hva som kan ignoreres og hun gir seg ikke. Har prøvd å være streng og bestemt, blitt sint også, men da blir hun enda verre. Vi har faste rutiner med kveldsbad, mat og lesing på senga og alt er koselig og greit helt til boka er lest, da blir hun helt monster. Ellers er hun frisk, blid og fint utviklet for alder, har et søsken og går i barnehage. Hun står opp cirka kl 7 og leveres i barnehagen rundt 9-9.30 og hentes 15-16, har en dag fri i ny og ne så hun er neppe verken utslitt eller understimulert. Noen som har vært borti dette? Hva hjelper? 

Anonymkode: 31129...72e

Oi, shit. Ikke vært borti, skjønner at dere blir frustrerte ja. Er hun mørkeredd? Hvis ikke ville jeg prøvd å slukke lyset helt på rommet, og gjerne fjerne muligheten til å ha på lys igjen for henne. Ikke så lett å rampe i mørket? Er hun trøtt på kveldene da? Du skrev ikke når hun legges/sovner?

Skjer det samme hver kveld? Også om kvelden avviker fra de andre, feks at dere ikke bader og gjør alt på samme måten? 

 

Anonymkode: 2ae69...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger henne cirka 19.30-20.00 og vi har samme rutine hver kveld. Det er så rart at hun driver på sånn for det virker ikke som hun har noe imot å legge seg, er ikke noe "vil ikke legge meg" og hun er trøtt og mett. Virker liksom som at hun er ute etter å provosere og få oss sint, det er så frustrerende. Hun er oppvakt og vet godt hva som skal til. Hun er ikke mørkredd og har et lite nattlys av den typen som sitter i stikk kontakten og lager et bilde i taket. Den er hun veldig glad i, men når hun går gjennom repertoaret sitt så er denne lampen en av tingene, hun drar den ut og kaster den på gulvet eller hun slukker den og så gråter hun og er lei seg (på juks) for at den er av og vil at jeg skal skru den på (selvom hun bare kan trykke den på selv). Hvis jeg setter den på for henne er det bare HAHA og av igjen og sånn kan hun fortsette lenge. Så nå tar jeg den bare vekk straks hun begynner å tulle med den, no mercy. Da gråter og gråter hun og vil så gjerne ha den tilbake osv. Det er ikke mørkt inne hos henne for det kommer lys fra gangen altså. Føler hun bare finner på noe nytt uansett hva jeg gjør. Det verste er at hun skriker slik at hun kaster opp også. Først var det nok litt tilfeldig at det skjedde når hun skrek pga det blir slim i halsen, men hun skjønte fort at det betyr tur på badet, skifte pysj, på med lys for å vaske på gulvet og nå ser jeg at hun presser og prøver å få til å kaste opp med vilje. Prøver å ikke gi det noe oppmerksomhet, bare sier at "ja du kaster opp når du skriker så mye, du er ikke syk, det er bare halsen din som blir sliten" og skifter på henne uten noe dill dall. Må finne en måte å få brutt det mønsteret på, orker ikke flere slike kvelder nå....

Anonymkode: 31129...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi legger henne cirka 19.30-20.00 og vi har samme rutine hver kveld. Det er så rart at hun driver på sånn for det virker ikke som hun har noe imot å legge seg, er ikke noe "vil ikke legge meg" og hun er trøtt og mett. Virker liksom som at hun er ute etter å provosere og få oss sint, det er så frustrerende. Hun er oppvakt og vet godt hva som skal til. Hun er ikke mørkredd og har et lite nattlys av den typen som sitter i stikk kontakten og lager et bilde i taket. Den er hun veldig glad i, men når hun går gjennom repertoaret sitt så er denne lampen en av tingene, hun drar den ut og kaster den på gulvet eller hun slukker den og så gråter hun og er lei seg (på juks) for at den er av og vil at jeg skal skru den på (selvom hun bare kan trykke den på selv). Hvis jeg setter den på for henne er det bare HAHA og av igjen og sånn kan hun fortsette lenge. Så nå tar jeg den bare vekk straks hun begynner å tulle med den, no mercy. Da gråter og gråter hun og vil så gjerne ha den tilbake osv. Det er ikke mørkt inne hos henne for det kommer lys fra gangen altså. Føler hun bare finner på noe nytt uansett hva jeg gjør. Det verste er at hun skriker slik at hun kaster opp også. Først var det nok litt tilfeldig at det skjedde når hun skrek pga det blir slim i halsen, men hun skjønte fort at det betyr tur på badet, skifte pysj, på med lys for å vaske på gulvet og nå ser jeg at hun presser og prøver å få til å kaste opp med vilje. Prøver å ikke gi det noe oppmerksomhet, bare sier at "ja du kaster opp når du skriker så mye, du er ikke syk, det er bare halsen din som blir sliten" og skifter på henne uten noe dill dall. Må finne en måte å få brutt det mønsteret på, orker ikke flere slike kvelder nå....

Anonymkode: 31129...72e

Hun er ikke litt for trøtt da? Slik at hun kjemper for å holde seg våken fordi hun er overtrøtt? Prøvd å legge henne før? 

Det du beskriver er jo veldig ekstremt, er søskenet du nevnte yngre? Sjalusi? Hva hvis du etter lesing sier at i kveld har jeg lyst til å ligge i senga sammen med deg til du sovner, så kan jeg pjuske deg litt i håret så vi kan kose oss lit sammen, eller noe i den duren som passer til din datter? Dette må skje FØR hun utagerer, mens hun fortsatt oppfører seg fint. Gjerne før boka? Hun er jo tydeligvis interessert i mer oppkerksomhet og mamma/pappatid. Da bryter dere kanskje rutinen, og det er jo en hyggeligere bruk av tid enn det du berskrev. Prøv å gi henne oppmerksomhet ved positiv adferd istedenfor negativ. Oppmerksomhet forsterker den adferden den gis ved. 

Anonymkode: 2ae69...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd å ignorere, men det er liksom grenser for hva som kan ignoreres og hun gir seg ikke. Har prøvd å være streng og bestemt, blitt sint også, men da blir hun enda verre

Nei, det er bare fordi du ikke fortsetter lenge nok. Dvs mange nok uker eller måneder. "Har prøvd" betyr vel ca 4 dager...? Eller holdt du en uke? 

Anonymkode: 2884c...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville lagt henne tidligere. Anbefalingen er vel kl 19, for så små.

Begynn leggerutinen 18:30. Kanskje hun er overtrøtt, som en annen sier. 

 

Anonymkode: 0c0c5...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt ut alt som kunne knuses satt lås på skapet og latt henne rote rundt ( ignorert alt tull) gått inn lagt henne så gått ut og slik hadde jeg fortsatt til hun gav opp.

Hun ser at du blir provosert og det er sååå gøy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er bare fordi du ikke fortsetter lenge nok. Dvs mange nok uker eller måneder. "Har prøvd" betyr vel ca 4 dager...? Eller holdt du en uke? 

Anonymkode: 2884c...046

Nei, jeg mener at hun gjør ting jeg ikke kan ignorere. Hun er ikke overtrøtt, har alltid lagt seg litt senere enn "vanlig" fordi hun er av typen som liker å sove litt på morgenen. Ingen sjalusi, har en eldre søster som er veldig grei med henne.

Anonymkode: 31129...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg mener at hun gjør ting jeg ikke kan ignorere. Hun er ikke overtrøtt, har alltid lagt seg litt senere enn "vanlig" fordi hun er av typen som liker å sove litt på morgenen. Ingen sjalusi, har en eldre søster som er veldig grei med henne.

Anonymkode: 31129...72e

Jeg tror ikke det funker å overse denne typen oppførsel, for jeg tror den bunner i at hun vil bli sett mer, og da vil hun bare bli verre og verre. Jeg har tro på at dere må forsterke god oppførsel, ved å feks sitte med henne når hun skal sove om hun har ligget pent mens dere leser osv. Se om det hjelper at dere er der? Sjalusi kan også komme av eldre søsken, om hun føler søskenet får mer tid med dere osv.

Anonymkode: 2ae69...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide ofte å sitte hos henne eller ligge inntil til hun sovnet før, ikke alltid slik at det ble nødvendig for å få sove, men gjorde det en del fordi det er jo koselig. Men så begynte det å ta lengre og lengre tid å få henne til å sove og hun herjet mer og mer hvis en av oss satt der, så nå går det ikke. Hun er helt vill, hopper mot oss, kræsjer i veggen og tror visst at det er rene wrestling mesterskapet. Hun får mye tid og oppmerksomhet både sammen med søsteren og alene, så det burde ikke være et problem. Enig med deg som sier at dette ikke kan løses med ignorering, det må være en grunn og noe vi kan gjøre, skjønner bare ikke helt hva og er veldig sliten. 

Anonymkode: 31129...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pleide ofte å sitte hos henne eller ligge inntil til hun sovnet før, ikke alltid slik at det ble nødvendig for å få sove, men gjorde det en del fordi det er jo koselig. Men så begynte det å ta lengre og lengre tid å få henne til å sove og hun herjet mer og mer hvis en av oss satt der, så nå går det ikke. Hun er helt vill, hopper mot oss, kræsjer i veggen og tror visst at det er rene wrestling mesterskapet. Hun får mye tid og oppmerksomhet både sammen med søsteren og alene, så det burde ikke være et problem. Enig med deg som sier at dette ikke kan løses med ignorering, det må være en grunn og noe vi kan gjøre, skjønner bare ikke helt hva og er veldig sliten. 

Anonymkode: 31129...72e

Hva sier hun når du spør hvorfor hun gjør sånt da? Har dere snakket om det?

Anonymkode: 2ae69...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bare ler og tuller og svarer ikke på det hvis jeg prøver å snakke med henne om det mens det pågår. Når jeg tar det opp til andre tider kan vi snakke litt om det og hun kan være enig i at man skal ikke holde på sånn, skal ligge rolig i sengen osv. Noen kvelder gjør hun det også, det er ikke hver eneste kveld hun herjer, men de fleste de siste ukene. Hun er ellers en blid jente som selvfølgelig vil klare selv og alt det der, men har lite "trassanfall" og konflikter med henne i hverdagen og hun har mange venner og trives i bhg. Det eneste jeg kommer på er at de har lenge vært veldig underbemannet og det kan jo hende det er hennes måte å reagere når de ikke har nok tid til hver og en og ting blir litt hektisk i bhg.

Anonymkode: 31129...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

alle barn har slike perioder, og 3åringer er jo i den verste trass alderen, så må nok bare stå i det

Anonymkode: 34fd7...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

alle barn har slike perioder, og 3åringer er jo i den verste trass alderen, så må nok bare stå i det

Anonymkode: 34fd7...64d

Joda, alle barn har sine runder med ting, skjønnet det, men jeg synes dette er litt ekstremt. Og det er ikke så lett å "bare stå i det" når hun  er så voldsom og utspekulert. Får bare håpe det snart går over....

Anonymkode: 31129...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, alle barn har sine runder med ting, skjønnet det, men jeg synes dette er litt ekstremt. Og det er ikke så lett å "bare stå i det" når hun  er så voldsom og utspekulert. Får bare håpe det snart går over....

Anonymkode: 31129...72e

Enig i at dette ikke er bare å stå i det, dette er veldig ekstremt! Hva med belønningssystem? Hvis hun legger seg pent får hun klistremerke el og etter X antall får hun en gave?

Anonymkode: 2ae69...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg mener at hun gjør ting jeg ikke kan ignorere. Hun er ikke overtrøtt, har alltid lagt seg litt senere enn "vanlig" fordi hun er av typen som liker å sove litt på morgenen. Ingen sjalusi, har en eldre søster som er veldig grei med henne.

Anonymkode: 31129...72e

Hvor lenge har du prøvd? F eks "å være streng"? 

Anonymkode: 2884c...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...