Gå til innhold

Jeg vil gjerne lære meg å drikke te, forslag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke kaffe, og ikke te. Men tror det kan være håp for å greie te. Noen tips om hvilken te jeg bør øve på og hvordan jeg kan lære meg å like te?

Anonymkode: 58882...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i alle dager skal du "lære deg å like det"?. Jeg liker ikke brente mandler eller øl. Kanskje jeg kan lære EMG å like det. 

Anonymkode: befa2...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal du "lære deg å like det"?. Jeg liker ikke brente mandler eller øl. Kanskje jeg kan lære EMG å like det. 

Anonymkode: befa2...ea4

Fordi jeg savner noe varmt å drikke på kalde vinterdager, og fordi det i sosiale settinger kan være fint å drikke te istedenfor vann eller brus eller hva en da må ta istedenfor. Og fordi jeg har lyst? Plager det deg?

Anonymkode: 58882...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydret chai eller peppermyntete. Tror du må prøve deg fram men kjøp et litt "dyrt" merke, de har ofte bedre smak. Kusmi te f.eks.

Anonymkode: 3538e...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har vært sammen med min tegale engelske ektemann i snart ti år, og liker fremdeles ikke te. 😁

Du kan jo alltids prøve å drikke te slik han (og mange engelskmenn) elsker det; ha i en teskje sukker i koppen, så en Earl Grey-pose. Tilsett kokende vann, og la det trekke to-tre minutter. Tilsett en klunk melk, ev kaffefløte, og drikk. 

Det som er så fint med mannen min, er at en kopp slik te fikser alt. Dårlig humør, vondt i hodet, dårlig dag på jobben m.m. En kopp Earl Grey, og vips er alt bra. 😂

Anonymkode: b8e77...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm, jeg har vært sammen med min tegale engelske ektemann i snart ti år, og liker fremdeles ikke te. 😁

Du kan jo alltids prøve å drikke te slik han (og mange engelskmenn) elsker det; ha i en teskje sukker i koppen, så en Earl Grey-pose. Tilsett kokende vann, og la det trekke to-tre minutter. Tilsett en klunk melk, ev kaffefløte, og drikk. 

Det som er så fint med mannen min, er at en kopp slik te fikser alt. Dårlig humør, vondt i hodet, dårlig dag på jobben m.m. En kopp Earl Grey, og vips er alt bra. 😂

Anonymkode: b8e77...178

Jeg tror vel ikke jeg skal satse på te britisk style, det er det jo mange tedrikker som ikke liker heller. Satser nok heller på en fruktig, eller asiatisk style.

Anonymkode: 58882...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker alltid at fruktte er for folk som egentlig ikke liker te. Så kanskje det er noe for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, the amazing spidermamma skrev:

Jeg tenker alltid at fruktte er for folk som egentlig ikke liker te. Så kanskje det er noe for deg? 

Ja, det kan tenkes:) Har du noe spesifikt merke eller smak å anbefale? 

Anonymkode: 58882...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke så glad i fruktte selv, da, men :-)

Gå i en skikkelig tebutikk og lukt deg frem til noe du liker, kanskje?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du, da? Er du glad i bringebær så start med en bringebærte. Liker du mango, så finn en med mango osv. Det finnes te i alle mulige smaker: Lakris, kanel, peppermynte osv. Om det er fruktte du er ute etter, så let etter en te som er av tørket frukt og urter (jeg er glad i London fruit an herb company sine)ikke en smaksatt svart te (som Lipton sine). Gå i en helsekostbutikk og se og kjøp gjerne en mikspakke så du kan smake litt forskjellig, så finner du sikkert en du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Four red fruits er lett og grei å drikke, har ikke den typiske tesmaken. Jeg begynte å drikke den, nå liker jeg ganske mye, men grønn te og slikt syns jeg smaker flytende høy, så det holder jeg meg unna 😜

Earl grey er godt nå, men likte det ikke før. Det finnes også masse god te som er litt annerledes, f.eks chili, lakris osv. De to er jeg veldig glad i, men da må du trekke teen, for kommer kun i løsvekt :)

If all else fails: kakao og solbærtoddy er gode, varme drikker i kulda ;)

Anonymkode: 2b42b...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv noe du tror du liker. Som feks liker du blåbær prøv det. Dra på helsekosten, de har ofte stort og bra utvalg. Selv foretrekker jeg pukka og yogi tea. Veldig glad i klassisk chai (smaker krydder egt).

Anonymkode: 4e298...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv pukka te eller Yogi te. Fås kjøpt på Meny og helsekost. Yogi te har masse gode smaker eks. "Sjoko-te" , er kjempe godt.

Anonymkode: 7a6cb...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så glad i Pukka sine, synes de er overpriset og tynne i smaken.

Det er forskjell på frukt -"infusions"/urtete som ikke inneholder teblader, men tørket frukt/urter istedet - og teer som er basert på svart/grønn/hvit te og som gjerne har smakstilsetninger. For eksempel er Earl Grey sort te med bergamot. Selv drikker jeg absolutt alt mulig rart (med unntak av Pukka..), men holder meg til teblad-løse varianter om kvelden for å få sove (jeg blir veldig våken av koffein, selv om te inneholder mindre koffein enn kaffe altså).

Te trenger ikke være dyrt og flott for å smake godt! Om du vil lære deg å like ordentlig te, altså basert på teblader og ikke frukt eller urter, kan du for eksempel prøve Lady Grey, som er en fruktig(ere) Earl Grey-variant. Det er lov å ha i både sukker/honning og/eller melk! Om du går til en tebutikk som har te i løsvekt, vil du også få kunne lukte før du kjøper - det er en fordel, selv om lukt og smak ikke alltid korresponderer helt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker heller ikke verken kaffe eller te. Jobbet på helsekosten en periode, og begynte da å drikke Lf te, eller London fruit og Herbs. Dette kan vel egentlig ikke kalles te, da det er uten koffein(tein) mener jeg, men et godt alternativ til te. Min tante som er et te-menneske kalte disse for varm saft, men det fungerer for meg :) Det er mange ulike smaker av disse. Mine favoritter er blåbær eller eple/kanel.

Anonymkode: 91b4b...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker PG. Finnes på store Menyer og innvandrerbutikker. Ligner litt på Earl Grey, men er mildere og rundere i smaken. Må selvsagt ha en liten teskje sukker og en liten skvett melk oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drikket te en god stund og personlig synes jeg de du kjøper i vanlige matbutikker (Lipton og billigmerker) fort blir kraftig i smaken og jeg blir ordentlig kvalm. 

Jeg prøvde nylig en te fra pukka med wild apple and cinnamon, og du og du den var god! :)

Jeg smakte også en te med peppermintesmak (trodde ikke det var noe for meg, men den var svær god). Husker ikke merket, men det var enten Kusmai (egen te-butikk) eller Yogi hvis jeg ikke tar helt feil. 

Jeg liker ikke suketter i tenner, og unngår helst sukker også. Det er nok smak og behag, men prøv begge deler. Suketter kan for min del fort bli kvalmende og ødelegge te-lysten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å drikke te fordi det ofte var spørsmål om "kaffe eller te" i møter og slikt. Siden jeg var en totalt uerfaren tedrikker, valgte å drikke den ren, for å ikke gjøre noe feil 😄 Jeg er som en annen her, ikke særlig glad i Pukka. Jeg synes ikke smakene er gode og flesteparten er uten noen teblader i det hele tatt (i alle fall flesteparten av de jeg har kikket på). Selv liker jeg te som ikke er tilsatt alt for mye smak. Mer rene grønne og svarte te'er. Men de er nok litt vanskelige å starte med, så jeg dropper tips der 😉 Men barna mine har begynt å like te gjennom ulike grønne te med søte smaker tilsatt, som feks Gresshoppe. Løsvekt-te er ofte der du finner de beste alternativene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke glad i Pukka. Jeg liker både grønn te, svart te og rooibos-te. Jeg synes te i løsvekt er best, men poser går også fint. Jeg gidder ikke styre med tekanne og slikt når jeg lager en kopp te bare til meg, så jeg bruker en tesil, legger tebladene inni og trekker teen rett i koppen.

Hva du bør begynne med kommer jo veldig an på hva du liker. Som en annen skrev, liker du blåbær, finn en med blåbærsmåk. Liker du sitrus, prøv det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...